Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hva er det med folk og Canon D400, D350 og D300?

 

De to første er forsåvid ok, vi forstår hva de mener, men det må da være mulig å klare å skrive d'n til slutt? Man skriver ikke "nniko", "ncano" eller "xpenta" så det burde være enkel affære å skrive Nikon D300 og Canon 300D!

 

det blir vel litt av det samme som objektiv/linse. Jeg synes det beste er å la folk finne ut av det på egen hånd. Best å skrive det korrekte selv, så lærer andre av det etterhvert :-)

 

Det er jeg faktisk så vant til at det ikke irriterer meg mer. (At de i fotoforretninger som JP og FV sier det gjør meg nesten forbanna) Får lyst å fortelle dem hva det heter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er det med folk og Canon D400, D350 og D300?

 

De to første er forsåvid ok, vi forstår hva de mener, men det må da være mulig å klare å skrive d'n til slutt? Man skriver ikke "nniko", "ncano" eller "xpenta" så det burde være enkel affære å skrive Nikon D300 og Canon 300D!

 

det blir vel litt av det samme som objektiv/linse. Jeg synes det beste er å la folk finne ut av det på egen hånd. Best å skrive det korrekte selv, så lærer andre av det etterhvert :-)

 

Det er jeg faktisk så vant til at det ikke irriterer meg mer. (At de i fotoforretninger som JP og FV sier det gjør meg nesten forbanna) Får lyst å fortelle dem hva det heter.

 

Jupp. det overasket meg også sist jeg var på fotovideo og shoppet "linse" :nei:

 

Men jeg irriterer meg mer over hvor mye de presser for å få mersalg på fotovideo. Og når de ikke pusher svindyre batterier eller enda dyrere UV-filter, så oppfordret de rett ut å kjøpe "idiotforsikring" fordi det var så lett å misbruke den.

men nå tror jeg de kjenner meg igjen og kommer heller med en snurt bemerkning ala "du er vel en slik en som ikke bruker uv-filter du, men utsetter linsa(!) di for stygge riper" :)

Lenke til kommentar
Men nå tror jeg de kjenner meg igjen og kommer heller med en snurt bemerkning ala "du er vel en slik en som ikke bruker uv-filter du, men utsetter linsa(!) di for stygge riper" :)

Nå er det faktisk selve linsa du utsetter for riper da, ikke objektivet :p Har selv opplevd på JP at betjeningen har sagt "linsa". Litt drøyt for min del ettersom de faktisk jobber i fotoforetning...

Lenke til kommentar
Når noen halvveis fotointeresserte venner av meg tilfeldigvis sier "linse" er jeg temmelig rask og retter på det :p Har forsåvidt et poeng i hvorfor butikkansatte sier det, men når jeg selv sier objektiv i en samtale med vedkommende synes jeg de har mangler på unnskyldninger.

 

Jepp!

 

Har noen i klassen som sier linse og da later jeg som om jeg ikke kjønner noe...

Lenke til kommentar

"Linse, nei. Hva er det?" :p Er dog ikke så rart at vanlige folk ikke bruker ordet objektiv. Mange vet jo knapt hva det er, og har kun hørt ordet fra en annen uviten. Samtidig er jo det engelske navnet "lens" litt misvisende for folk flest.

 

Finnes jo "FMH - Folkereaksjon mot hvem". Kanskje vi skulle starte opp "FML - Folkereaksjon mot linse" her på forumet :p

Lenke til kommentar
Noen som vet om tutorials for å lage slike bilder? Tenker da på vintage effekten.

Denne fyren her har jobba en del med å skape den samme stemningen.

http://www.photosight.org/ownpage.php?authorid=4776

Kanskje han kan tenke seg å dele litt hvis du spør.

 

Mvh Tim

For referanse, om noen skulle søke det opp:

 

1950 retro poster coca cola vintage

 

bilde

 

Når det kommer til teknikk har jeg softa en god del, for å få et dokkete preg over det hele. så har jeg saturisert ned en god del, samt lagt på et kraftig varmefilter. etter en del finjustering på overnevnt teknikk kom jeg frem til det resultatet her

Lenke til kommentar

Godt og se at det ikke bare jeg som har noe imot at forhandlere skal presse på oss dyre uv filtere og dyre forsikringer...

 

Jeg kom på japanphoto og skulle kjøpe to objektiver, så spør han bak disken om jeg trenger uv filter, svarer høflig nei at det trenger jeg ikke. så fortsetter han med at det er veldig greit å ha og sånt, med tanke på hvis jeg skulle være så uheldig og miste kamera i bakken, slik som han greide og gjøre med sitt, og da reddet selvfølgelig uv filteret hans objektivet hans...

 

svarte høflig igjen nei ellers takk, jeg klarer meg. og da begynte han med å prakke på meg en forsikring som koster over en treddedel av prisen på objektivene...

Veldig irriterende når man kjøper opptikk, så skal man irriterere seg over at selgeren prøve og tjene på seg noen tusen lapper ekstra!

 

Skjønner at dem spør en gang, det syns jeg er greit. men når man begynner og mase flere ganger om at man bør ha det... HAT!!!

 

Sånn, godt å få ut litt agresjon :)

 

Mvh Kim-s

Lenke til kommentar

jeg hater å få hjelp med mine kjøp i alle slags områder. Jeg hater når kundekonsulenter skal blande seg oppi mine kjøp. Jeg liker heller ikke å få hjelp med mindre jeg spør om det. Så hver gang noen spør "Skal du ha hjelp" svarer jeg bare "nei, jeg bare kikker omkring".

Lenke til kommentar

Apropos linse kontra objektiv.

Det er en fyr her i forumet som stadig skriver kjønner. Da kjønner jeg ingen ting ;)

Seriøst Mr. Jeg må stoppe opp å tenke meg om hver eneste gang.

Ble litt for komisk når du skrev feil, mens du retta på andre.

 

Småertende hilsen

Tim Typo

 

(Typo bruker jeg, fordi jeg selv ofte skriver feil)

 

EDIT: Når vi først er inne på feil. Hvordan sørger vi for at noen får retta forumklokka?

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Ok, jeg har hatt problemer med dette ordet!

 

Jeg blander ofte med kjenne (Å kjenne) og når fingrene går i et sett på tastaturet tenker jeg ikke så mye. Samme som at jeg konstant skriver fotogarfer, og ofte får ord som mangler mellomrom, fordi space er litt treg til meg.

 

Men dette er ikke det samme som å skrive linse!

 

(Skrev hele denne meldingen i mørke, uten å se på tastaturet ;) )

Lenke til kommentar
(Skrev hele denne meldingen i mørke, uten å se på tastaturet ;) )

Hehe. Flink gutt :)

 

Jeg bare tuller med deg Mr. Fikk bare så lyst til å mobbe deg litt. Vet du er lett å trekke. Men du blir fort blid igjen. Fin egenskap.

Skriv som du vil.

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Er det ikke en eller annen lov, som sier at "ethvert foruminnlegg som påpeker skrivefeil, vil inneholde en eller flere skrivefeil"?

 

Ut over den intenderte, så tror jeg Tims feil er å bruke infinitivsmerke foran "tenke", siden "stoppe opp" også er en eller annen avart av infinitiv? Altså må Tim, i likhet med meg, stoppe opp og tenke hver gang unge Olsen kjønner noe.

 

Spent på hva min(e) feil er...

 

(og ingen spark i noen retning er ment, bare en observasjon... ;))

 

Min språklige pet peeve: "Nødvendigvis ikke" betyr det motsatte av "ikke nødvendigvis." Like vel sier og skriver absurd mange det første, når de mener det siste. :wallbash:

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Men nå tror jeg de kjenner meg igjen og kommer heller med en snurt bemerkning ala "du er vel en slik en som ikke bruker uv-filter du, men utsetter linsa(!) di for stygge riper" :)

Nå er det faktisk selve linsa du utsetter for riper da, ikke objektivet :p

 

Ha, luring. Men siden den ytterste linsa er en del av objektivet har jeg likevel mitt på det tørre. :-P

(det hadde forsåvidt FV-selgeren også hatt om det var bare i denne sammenhengen han sa 'linsa', men han brukte konsekvent linse istedenfor objektiv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...