Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

Jeg tror de har ca samme lønn som gråimportbutikker i norge som forhandler canon.

 

AtW

 

Sannsynligvis har nok Canon-ansatte litt bedre betal "husk at de er griske".

La oss si at Canon hadde solgt Kameraer for samme pris som gråmarkedet og latt all service være en betalt tjeneste, så skulle man hatt foreksempel en Norsk manual ville det har kostet noen hundre ekstra, Norske menyer mer penger, softvare enda mer penger og gud forby at man må ta en telefon til 800-nummeret deres.

Vet ikke om du var en av de som var negativ for noen år siden når vi diskuterte at man ikke fikk lastet ned Canon sin softvare hvis man ikke hadde originale cd-platen "som forresten har blitt åpnet for nedlasting nå" i Prinsippet kan man laste ned manualer, alt softvare inkludert dpp, etc helt vederlagsfritt fra Canon, ikke mange andre fotoutstyr-leverandører som gir denne servicen uten og ta betalt.

 

 

Synes det virker som ganske vanlige tjenester, å hente ned manualer og software osv gratis, kan ihvertfall det med alle kameraprodusentene jeg har vært borti, men uansett, nok om det. Hva har dette med gråmarkedet å gjøre? Dette kan folk gjøre i kina også, og er endel av pakken canon selger. Canon selger ikke noe dårligere produkt i kina, de selger et billigere produkt, og de vil at andre land skal betale mer for det samme. Hvorfor skal vi lovprise dette? Hadde de ikke prøvd seg på dette hadde gråmarkedet vært ikke-eksisterende. 

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon Norge har ikke plikt til og ta imot reklamasjoner angående produkter kjøpt utenom offisielle kanaler så hvis kameraet er kjøpt igjennom en gråmarked-importør sitter du med skjegget i postkassa.

Men det er jo nettopp dette som er fordelen «fullservicebutikkene» har å tilby til kundene. Handler du gjennom en liten parallellimportør som kan gå konk når som helst løper du en høyere risiko enn om du handler via offisielle kanaler. Så får det være opp til forbrukere å tenke over hvor mye ekstra de er villige til å betale for denne sikkerheten, og så vurdere om det er verdt det tillegget merkeforhandlere skal ha.

 

Ta f.eks. et Canon 5Ds, som koster 35000 inkludert norsk MVA fra Japan Photo, og $3400 USD hos B&H. Trekker du fra MVA på den norske prisen og konverterer med dagens valutakurs er Japan Photos pris omtrent $200 høyere enn den B&H har. Dette er en prisøkning på 5-6%, og dette er pristillegget du betaler for å få glede av skikkelig service i Norge, fulle rettigheter med norsk forbrukerkjøpslov et cetera. For meg virker det som en helt fair deal, og jeg tror ikke jeg er alene om å ende opp med å handle slikt i Norge fordi merkostnaden står i et passelig forhold til den tjenesten som tilbys.

Endret av Euklid
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Service er lovfestet i de fleste land, og det vil jo koste.

Men om et kamera selges av en gråimportør i Norge har da ikke Canon noen forpliktelse etter norsk lov til å drive service og support for dette produktet? 

 

Ikke i det hele tatt. Jeg driver et firma som importerer forskjellig utstyr til industriformål. Det hender relativt ofte at det vi selger kommer via andre kanaler, som oftest som en del av et større anlegg. Det hender da at det er noe med det, enten feil designet anlegg eller fabrikasjonsfeil. Vi som importør har da null ansvar, men hjelper selvsagt til med å få det til å fungere, men da mot full betaling. 

Lenke til kommentar

Nei, og det er jo greit nok det. Har ikke noe imot at folk velger det, har selv gjort liknende valg, men det gjør det ikke greit å drive å rettsforfølge folk for å tvinge gråimportører i kne.

 

AtW

Det kan jeg være relativ enige i, hvis de vinner frem kan det bli en presedens som gir ringvirkninger.

 

Spesifikke sak gjelder en som importerer i stor skala og det har sannsynligvis hatt direkte påvirket når det antall enheter som er solgt av Canon-USA, det jeg ikke liker er at dette på sikt vil være innskrenkete på mye, foreksempel vareutvalg siden de bare selger de varene som er meget populære og ikke hele sortimentet.

Lenke til kommentar

Canon selger ikke noe dårligere produkt i kina, de selger et billigere produkt, og de vil at andre land skal betale mer for det samme. Hvorfor skal vi lovprise dette? Hadde de ikke prøvd seg på dette hadde gråmarkedet vært ikke-eksisterende. 

 

AtW

Akkurat samme kamera de selger men med Asiatisk softvare/manualer, sikkert ikke noe problemer siden det er Engelsk med der også.

 

Selvfølgelig er det dyrere og selge i høykostland, dyrere logistikk, dyrere lønninger, dyrere lokaler, dyrere advokater, dyrere strøm, arbeideravgifter, skatter, forsikringer, etc.

 

Og selvfølgelig er det billigere for et selskap og importere direkte fra et lavkostland istedenfor igjennom en importør siden de slipper et ekstra ledd og sponse, men det er forbrukeren som på sikt taper på dette.

 

Se på Japan Foto foreksempel de har omtrent helt sluttet med faglærte ansatte og vinkler mer over på netthandel, showroom og pick-up steder for og få bedre profitt, dette er veien vi vil se mer av i fremtiden, her hos meg finnes ikke en eneste uavhengig fotobutikk lengre alle er borte, nærmeste er JP-Fredrikstad ca. 35 min. unna.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Canon selger ikke noe dårligere produkt i kina, de selger et billigere produkt, og de vil at andre land skal betale mer for det samme. Hvorfor skal vi lovprise dette? Hadde de ikke prøvd seg på dette hadde gråmarkedet vært ikke-eksisterende. 

 

AtW

Akkurat samme kamera de selger men med Asiatisk softvare/manualer, sikkert ikke noe problemer siden det er Engelsk med der også.

 

Selvfølgelig er det dyrere og selge i høykostland, dyrere logistikk, dyrere lønninger, dyrere lokaler, dyrere advokater, dyrere strøm, arbeideravgifter, skatter, forsikringer, etc.

 

Og selvfølgelig er det billigere for et selskap og importere direkte fra et lavkostland istedenfor igjennom en importør siden de slipper et ekstra ledd og sponse, men det er forbrukeren som på sikt taper på dette.

 

Se på Japan Foto foreksempel de har omtrent helt sluttet med faglærte ansatte og vinkler mer over på netthandel, showroom og pick-up steder for og få bedre profitt, dette er veien vi vil se mer av i fremtiden, her hos meg finnes ikke en eneste uavhengig fotobutikk lengre alle er borte, nærmeste er JP-Fredrikstad ca. 35 min. unna.

 

 

Canon "importerer også direkte fra et lavkostland", og kan hoppe over fordyrende ledd om de vil det. Jeg trenger ikke unødvendige mellomledd. Canon har ikke egne butikker (ihvertfall ikke her), så å støtte de har ikke noe med tilgangen på fysiske butikker å gjøre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Canon "importerer også direkte fra et lavkostland", og kan hoppe over fordyrende ledd om de vil det. Jeg trenger ikke unødvendige mellomledd. Canon har ikke egne butikker (ihvertfall ikke her), så å støtte de har ikke noe med tilgangen på fysiske butikker å gjøre.

 

AtW

Canon har fysiske butikker men de er mer rettet mot bedrifter/kontorlogistikk.

 

Selv om Canon ikke har fysiske butikker som selger fotoutstyr så har de et varelager og det "unødvendige mellomleddet" administrerer logistikken, reklamasjoner, presse, forespørsler, opplæring, kurser, messer, konkurranser, medlemssider, etc. etc.

Selv om du er helt uavhengig av alle former for hjelp fra autoriserte importører så er det andre som setter pris på hjelpen/informasjonen de får og det må du dessverre betale for og ønsker du ikke det får du handle der det er billigst i Norge utifra hvor mye risk du ønsker og ta.

 

Canon kan ikke "hoppe over" seg selv som et fordyrende mellomledd det må du forstå, skal de det så ville det ikke finnes en autorisert importør i Norge.

 

De kan foreksempel gjøre som noen av mine handelspartner og sentralisere hovedkontor/lager til en europeisk lokasjon, problemet er at de snakker ikke norsk og det tar et par ekstra dager å få varen og skal jeg reklamere/returene så er det relative høye fraktkostnader og sende til foreksempel Belgia så jeg har måtte øke enkelte priser med opptil 200% på enkelte varer for og dekke ekstrakostnader jeg har fått.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Canon "importerer også direkte fra et lavkostland", og kan hoppe over fordyrende ledd om de vil det. Jeg trenger ikke unødvendige mellomledd. Canon har ikke egne butikker (ihvertfall ikke her), så å støtte de har ikke noe med tilgangen på fysiske butikker å gjøre.

 

AtW

Canon har fysiske butikker men de er mer rettet mot bedrifter/kontorlogistikk.

 

Selv om Canon ikke har fysiske butikker som selger fotoutstyr så har de et varelager og det "unødvendige mellomleddet" administrerer logistikken, reklamasjoner, presse, forespørsler, opplæring, kurser, messer, konkurranser, medlemssider, etc. etc.

Selv om du er helt uavhengig av alle former for hjelp fra autoriserte importører så er det andre som setter pris på hjelpen/informasjonen de får og det må du dessverre betale for og ønsker du ikke det får du handle der det er billigst i Norge utifra hvor mye risk du ønsker og ta.

 

Canon kan ikke "hoppe over" seg selv som et fordyrende mellomledd det må du forstå, skal de det så ville det ikke finnes en autorisert importør i Norge.

 

De kan foreksempel gjøre som noen av mine handelspartner og sentralisere hovedkontor/lager til en europeisk lokasjon, problemet er at de snakker ikke norsk og det tar et par ekstra dager å få varen og skal jeg reklamere/returene så er det relative høye fraktkostnader og sende til foreksempel Belgia så jeg har måtte øke enkelte priser med opptil 200% på enkelte varer for og dekke ekstrakostnader jeg har fått.

 

 

Jeg snakker ikke om at canon skal "Hoppe over seg selv", men de kan hoppe over akkurat like mange ledd som gråimportøren. Dette hindrer ikke at canon kan selge tjenester med høyere kvalitet, som opplæring, osv, og samtidig ha en edruelig prising på "Normale produkter", det er ikke noe ekstraordinært med støtten du får om du bare kjøper et vanlig canon-kamera. Det er ingenting gråimportøren kan gjøre, som canon ikke kan gjøre selv om de vil, og canon kan selv selge inn økt servicenivå, men de gjør ikke disse tingene, for det de egentlig vil er å prøve å lage skott mellom markedene for å tjene mere penger på ingenting (eller på markedskontroll om du vil, men ingenting for forbrukeren), at gråmarkedet gjør dette mye vanskeligere er bra, ikke dårlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selv om du er helt uavhengig av alle former for hjelp fra autoriserte importører så er det andre som setter pris på hjelpen/informasjonen de får og det må du dessverre betale for og ønsker du ikke det får du handle der det er billigst i Norge utifra hvor mye risk du ønsker og ta.

Altså handler man fra en offisiell kanal om man er ute etter service og hjelp, og kan ta sjansen på å kjøpe en vare som er noen få prosent billigere om man er villig til å klare seg uten. Hvor ligger problemet? Du betaler mer hvis du føler at ekstratjenestene som følger med er verdt merkostnaden, men du betaler ikke mer fordi det ikke er tillatt med lavprisalternativer.

 

Det som er saken her er at Canon i USA forsøker å hindre dette lavprisalternativet fra å eksistere. For ordens skyld: Canons garantier er for det meste ikke internasjonale.

Lenke til kommentar

Altså handler man fra en offisiell kanal om man er ute etter service og hjelp, og kan ta sjansen på å kjøpe en vare som er noen få prosent billigere om man er villig til å klare seg uten. Hvor ligger problemet? Du betaler mer hvis du føler at ekstratjenestene som følger med er verdt merkostnaden, men du betaler ikke mer fordi det ikke er tillatt med lavprisalternativer.

 

Det som er saken her er at Canon i USA forsøker å hindre dette lavprisalternativet fra å eksistere. For ordens skyld: Canons garantier er for det meste ikke internasjonale.

Problemet ser du rundt deg hele tiden, alt flere og flere bransjer må innskrenk, sammenslåing, legge ned eller gi en dårligere tjeneste på grunn av det alt hardere konkurransen fra nett/gråmarkedet. Jeg er redd vi vil se flere varegrupper havner på samme nivå som foreksempel mat-bransjen hvor de tilslutt dikterer markedet.

 

Dette såkalt lavprisalternativet i USA er ikke en liten aktør som selger noen hundre produkter i uka, tror nok volumet de selger gjør at Canon vil de til livs og de ligger helt i grenselandet til å kunne karakteriseres som en ulovlig importør.

 

Edit: I morgen skal jeg faktisk se på en 2012 mod. hjullaster for en kunde og som koster rundt 175K brukt, for en 10 år siden måtte man betale ca. 750K for noe tilsvarende.

 

Det ironiske er at dette firmaet driver fra hjemmegården og selgeren gjør dette som en bi-inntekt, kjøper og selger nye/brukte maskiner som han selv importerer fra Kina, Hvor seriøs har er vet jeg ikke men vil nok få et inntrykk i morgen. Ulempen i denne bransjen er at mange spesialiserte forhandlere/verksteder har forsvunnet de siste årene grunnet alle småfirmaene som importerer maskiner selv.

 

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Canon "importerer også direkte fra et lavkostland", og kan hoppe over fordyrende ledd om de vil det. Jeg trenger ikke unødvendige mellomledd. Canon har ikke egne butikker (ihvertfall ikke her), så å støtte de har ikke noe med tilgangen på fysiske butikker å gjøre.

 

AtW

Canon har fysiske butikker men de er mer rettet mot bedrifter/kontorlogistikk.

 

Selv om Canon ikke har fysiske butikker som selger fotoutstyr så har de et varelager og det "unødvendige mellomleddet" administrerer logistikken, reklamasjoner, presse, forespørsler, opplæring, kurser, messer, konkurranser, medlemssider, etc. etc.

Selv om du er helt uavhengig av alle former for hjelp fra autoriserte importører så er det andre som setter pris på hjelpen/informasjonen de får og det må du dessverre betale for og ønsker du ikke det får du handle der det er billigst i Norge utifra hvor mye risk du ønsker og ta.

 

Canon kan ikke "hoppe over" seg selv som et fordyrende mellomledd det må du forstå, skal de det så ville det ikke finnes en autorisert importør i Norge.

 

De kan foreksempel gjøre som noen av mine handelspartner og sentralisere hovedkontor/lager til en europeisk lokasjon, problemet er at de snakker ikke norsk og det tar et par ekstra dager å få varen og skal jeg reklamere/returene så er det relative høye fraktkostnader og sende til foreksempel Belgia så jeg har måtte øke enkelte priser med opptil 200% på enkelte varer for og dekke ekstrakostnader jeg har fått.

 

 

Jeg snakker ikke om at canon skal "Hoppe over seg selv", men de kan hoppe over akkurat like mange ledd som gråimportøren. Dette hindrer ikke at canon kan selge tjenester med høyere kvalitet, som opplæring, osv, og samtidig ha en edruelig prising på "Normale produkter", det er ikke noe ekstraordinært med støtten du får om du bare kjøper et vanlig canon-kamera. Det er ingenting gråimportøren kan gjøre, som canon ikke kan gjøre selv om de vil, og canon kan selv selge inn økt servicenivå, men de gjør ikke disse tingene, for det de egentlig vil er å prøve å lage skott mellom markedene for å tjene mere penger på ingenting (eller på markedskontroll om du vil, men ingenting for forbrukeren), at gråmarkedet gjør dette mye vanskeligere er bra, ikke dårlig.

 

AtW

 

Canon "og sikkert flere" kunne nok ha redusert staben betraktelig for og selge produkter billigere, men de har sikkert vurdert at de trenger det antall personer de har i administrasjonen for og kunne yte en god tjeneste.

 

Alt munner ut i hva vi som forbrukere er villig å frasi oss for og få en vare billigere.

Lenke til kommentar

 

Altså handler man fra en offisiell kanal om man er ute etter service og hjelp, og kan ta sjansen på å kjøpe en vare som er noen få prosent billigere om man er villig til å klare seg uten. Hvor ligger problemet? Du betaler mer hvis du føler at ekstratjenestene som følger med er verdt merkostnaden, men du betaler ikke mer fordi det ikke er tillatt med lavprisalternativer.

 

Det som er saken her er at Canon i USA forsøker å hindre dette lavprisalternativet fra å eksistere. For ordens skyld: Canons garantier er for det meste ikke internasjonale.

Problemet ser du rundt deg hele tiden, alt flere og flere bransjer må innskrenk, sammenslåing, legge ned eller gi en dårligere tjeneste på grunn av det alt hardere konkurransen fra nett/gråmarkedet. Jeg er redd vi vil se flere varegrupper havner på samme nivå som foreksempel mat-bransjen hvor de tilslutt dikterer markedet.

 

Dette såkalt lavprisalternativet i USA er ikke en liten aktør som selger noen hundre produkter i uka, tror nok volumet de selger gjør at Canon vil de til livs og de ligger helt i grenselandet til å kunne karakteriseres som en ulovlig importør.

 

 

 

Hvilke bransjer er det du tenker på? Fysiske butikker? Fysiske butikker kan også selge gråimport, de to tingene har ikke noe direkte med hverandre å gjøre.

 

Hvordan importerer man varer ulovlig om man er en stor gråimportør?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Canon "importerer også direkte fra et lavkostland", og kan hoppe over fordyrende ledd om de vil det. Jeg trenger ikke unødvendige mellomledd. Canon har ikke egne butikker (ihvertfall ikke her), så å støtte de har ikke noe med tilgangen på fysiske butikker å gjøre.

 

AtW

Canon har fysiske butikker men de er mer rettet mot bedrifter/kontorlogistikk.

 

Selv om Canon ikke har fysiske butikker som selger fotoutstyr så har de et varelager og det "unødvendige mellomleddet" administrerer logistikken, reklamasjoner, presse, forespørsler, opplæring, kurser, messer, konkurranser, medlemssider, etc. etc.

Selv om du er helt uavhengig av alle former for hjelp fra autoriserte importører så er det andre som setter pris på hjelpen/informasjonen de får og det må du dessverre betale for og ønsker du ikke det får du handle der det er billigst i Norge utifra hvor mye risk du ønsker og ta.

 

Canon kan ikke "hoppe over" seg selv som et fordyrende mellomledd det må du forstå, skal de det så ville det ikke finnes en autorisert importør i Norge.

 

De kan foreksempel gjøre som noen av mine handelspartner og sentralisere hovedkontor/lager til en europeisk lokasjon, problemet er at de snakker ikke norsk og det tar et par ekstra dager å få varen og skal jeg reklamere/returene så er det relative høye fraktkostnader og sende til foreksempel Belgia så jeg har måtte øke enkelte priser med opptil 200% på enkelte varer for og dekke ekstrakostnader jeg har fått.

 

 

Jeg snakker ikke om at canon skal "Hoppe over seg selv", men de kan hoppe over akkurat like mange ledd som gråimportøren. Dette hindrer ikke at canon kan selge tjenester med høyere kvalitet, som opplæring, osv, og samtidig ha en edruelig prising på "Normale produkter", det er ikke noe ekstraordinært med støtten du får om du bare kjøper et vanlig canon-kamera. Det er ingenting gråimportøren kan gjøre, som canon ikke kan gjøre selv om de vil, og canon kan selv selge inn økt servicenivå, men de gjør ikke disse tingene, for det de egentlig vil er å prøve å lage skott mellom markedene for å tjene mere penger på ingenting (eller på markedskontroll om du vil, men ingenting for forbrukeren), at gråmarkedet gjør dette mye vanskeligere er bra, ikke dårlig.

 

AtW

 

Canon "og sikkert flere" kunne nok ha redusert staben betraktelig for og selge produkter billigere, men de har sikkert vurdert at de trenger det antall personer de har i administrasjonen for og kunne yte en god tjeneste.

 

Alt munner ut i hva vi som forbrukere er villig å frasi oss for og få en vare billigere.

 

 

Snakker du nå om staben i norge? Eller et annet sted?

 

Jeg er enig i at billigere varer ofte har en kost, men mange av kostandene du snakker om har ikke direkte med gråimport å gjøre, og alt blir ikke bra bare fordi vi godtar alt mulig fra selskapene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvilke bransjer er det du tenker på? Fysiske butikker? Fysiske butikker kan også selge gråimport, de to tingene har ikke noe direkte med hverandre å gjøre.

 

Hvordan importerer man varer ulovlig om man er en stor gråimportør?

 

AtW

Klesbutikker, urmakere, fotobutikker, DVD-butikker, etc.

 

Hvis du selger grå-importerte varene direkte til underleverandører/butikker har du gjort noe ulovlig, det du kan gjøre er og ha en butikkkjede, søsterselskaper, etc. altså et dokumentert fellesskap.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Snakker du nå om staben i norge? Eller et annet sted?

 

Jeg er enig i at billigere varer ofte har en kost, men mange av kostandene du snakker om har ikke direkte med gråimport å gjøre, og alt blir ikke bra bare fordi vi godtar alt mulig fra selskapene.

 

AtW

Staben gjelder nok overalt når det gjelder produsenter/importører.

 

Hva vi godtar av et selskap er selvjusterende, synes vi at et selskap er for urimelig handle vi fra en annen forhandler eller et annet produkt, enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Problemet ser du rundt deg hele tiden, alt flere og flere bransjer må innskrenk, sammenslåing, legge ned eller gi en dårligere tjeneste på grunn av det alt hardere konkurransen fra nett/gråmarkedet. Jeg er redd vi vil se flere varegrupper havner på samme nivå som foreksempel mat-bransjen hvor de tilslutt dikterer markedet.

 

Dette såkalt lavprisalternativet i USA er ikke en liten aktør som selger noen hundre produkter i uka, tror nok volumet de selger gjør at Canon vil de til livs og de ligger helt i grenselandet til å kunne karakteriseres som en ulovlig importør.

Det er ikke noe som heter «ulovlig importør» i Norge. Konkurranseloven hindrer slikt ganske så effektivt. I USA er regelverket så vidt jeg har skjønt langt mindre klart.

 

Det er klart det på sett og vis er trist når butikken på hjørnet med den gode servicen legger ned, men det er nå i stor grad en utvikling vi alle går inn for hver eneste dag. Folk handler i kjedebutikker på kjøpesentre utenfor byen, ikke i uavhengige butikker i sentrum. Jeg handler heller billig på nett enn dyrere i fysisk butikk, og lever greit med at det av og til er litt mer bry å få hjelp av selger.

 

Jeg klarer ikke se at det du sier er noe annet enn et helt klassisk tilfelle av nostalgi. Ja, det var noen fordeler da alt var lokalt, personlig og dyrt, men de fleste av oss foretrekker altså lavere priser, og aksepterer tapet det innebærer. Der service er verdifullt kommer det til å fortsette å være verdsatt, men i bransjer der det først og fremst er lave priser og volum som gjelder kommer nedskjæringer og omstilling til å fortsette ufortrødent.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke se at det du sier er noe annet enn et helt klassisk tilfelle av nostalgi.

Tja, er nok ikke nostalgi jeg benytter meg av akkurat samme fordeler som du hvis jeg kan tjene noen penger.

 

Kjøpesenter har blir mer en fornøyelsespark en volumsalgs-forhandlere, det blir jo lagt ned franchise-butikker over en lav sko i disse kjøpesentrene for at eierne ikke klarer og leve av betingelsene de er nødt til og etterfølge.

 

På langsiktig plan vil nok enda flere butikker forsvinne, ser må på foreksempel Fredrikstad sentrum/gågata er det omtrent gråpapir på alle butikkene.

 

Vi vil nok oppleve at mesteparten av salg/kjøp vil foregå hjemme og ikke i fysiske butikker om noen år på alle typer varer, og mesteparten av servicebransjen vil forsvinne med tilhørende nasjonale problemer.

 

For en forbruker er dette sikkert fint, men hvis man alltid vil hige etter billigst mulig vare så må produsentene se på produktkostnadene spesifikk og kvaliteten falle tilsvarende. Se på telefonene, de har utrolig nok bare blitt dårligere og dårligere i løpe av de siste 10 årene, det eneste vi bryr oss om er at de har mange funksjoner.

Lenke til kommentar

Hvis du selger grå-importerte varene direkte til underleverandører/butikker har du gjort noe ulovlig, det du kan gjøre er og ha en butikkkjede, søsterselskaper, etc. altså et dokumentert fellesskap.

 

 

Nå er jeg nysgjerrig. Hvilken lov er det som kriminaliserer parallellimport for videresalg til forhandlere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...