Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

Det er som sagt lett å unngå, det er bare for Canon å ikke være så griske. Da slipper de også at folk skummer fløten.

 

AtW

 

Det er for lettvint å kalle det griskhet. 

 

 

Ok, greit nok, det kan jeg være enig i, men jeg har ingen sympati for canon som gråter for sin syke mor, når dette er en situasjon de helt på egenhånd generer for å tvære mer penger ut av markedet, da må de forvente at slikt skjer i et globalt marked, du kan ikke regne med å høste fruktene av globalisering uten å måtte ta innover deg ulempene heller.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det er som sagt lett å unngå, det er bare for Canon å ikke være så griske. Da slipper de også at folk skummer fløten.

 

AtW

 

 

Det er for lettvint å kalle det griskhet.

 

Ok, greit nok, det kan jeg være enig i, men jeg har ingen sympati for canon som gråter for sin syke mor, når dette er en situasjon de helt på egenhånd generer for å tvære mer penger ut av markedet, da må de forvente at slikt skjer i et globalt marked, du kan ikke regne med å høste fruktene av globalisering uten å måtte ta innover deg ulempene heller.

 

AtW

Du peker på noen av de meste negative sidene ved globalisert marked der vi forbrukere jakter etter det laveste tallet på prislappen og dermed underbygger et gråmarked. Det rare er at vår egen grådighet som forbrukere antagelig til slutt kommer til å gå mest utover oss selv...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er som sagt lett å unngå, det er bare for Canon å ikke være så griske. Da slipper de også at folk skummer fløten.

 

AtW

 

Det er for lettvint å kalle det griskhet.

 

Ok, greit nok, det kan jeg være enig i, men jeg har ingen sympati for canon som gråter for sin syke mor, når dette er en situasjon de helt på egenhånd generer for å tvære mer penger ut av markedet, da må de forvente at slikt skjer i et globalt marked, du kan ikke regne med å høste fruktene av globalisering uten å måtte ta innover deg ulempene heller.

 

AtW

Du peker på noen av de meste negative sidene ved globalisert marked der vi forbrukere jakter etter det laveste tallet på prislappen og dermed underbygger et gråmarked. Det rare er at vår egen grådighet som forbrukere antagelig til slutt kommer til å gå mest utover oss selv...

 

 

Gråmarkedet hadde ikke eksistert om produsenten hadde en "rettferdig" prising. Jeg har vanskelig for å se hva som er det negative med gråmarkedet her, det utjevner kunstige forskjeller og skott mellom markedene som produsenten prøver å bygge.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er som sagt lett å unngå, det er bare for Canon å ikke være så griske. Da slipper de også at folk skummer fløten.

 

AtW

 

 

Det er for lettvint å kalle det griskhet.

 

Ok, greit nok, det kan jeg være enig i, men jeg har ingen sympati for canon som gråter for sin syke mor, når dette er en situasjon de helt på egenhånd generer for å tvære mer penger ut av markedet, da må de forvente at slikt skjer i et globalt marked, du kan ikke regne med å høste fruktene av globalisering uten å måtte ta innover deg ulempene heller.

 

AtW

Du peker på noen av de meste negative sidene ved globalisert marked der vi forbrukere jakter etter det laveste tallet på prislappen og dermed underbygger et gråmarked. Det rare er at vår egen grådighet som forbrukere antagelig til slutt kommer til å gå mest utover oss selv...

 

Gråmarkedet hadde ikke eksistert om produsenten hadde en "rettferdig" prising. Jeg har vanskelig for å se hva som er det negative med gråmarkedet her, det utjevner kunstige forskjeller og skott mellom markedene som produsenten prøver å bygge.

 

AtW

Det er sånn folk tenker innen flere og flere bransjer, man forstår ikke hvorfor man skal måtte betale penger for gode tjenester. Derme tvinger forbrukerne leverandører og forhandlere til å skrape fortjenesten under det som kunne skapt gode tjenester for deretter å klage over at produktet/tjenesten er for dårlig.

 

En ond sirkel som du tydeligvis ikke klarer å se.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Leverandører skal levere et vist minimum av tjenester (lovfestet med forbrukerkjøpsloven i Norge og lignende lover i stort sett alle siviliserte land). I tillegg til det har de mulighet for å selge ekstra (premium) tjenester for et pristillegg. Tilleggene er ikke lovfestet. Sånn bør det være i alle land. Det betyr også at man bør ha et valg om man ønsker disse premium tjenestene eller ikke.

 

Å blokkere det globale markedet fra internasjonal handel er en planøkonomisk tankegang med mange skadelige effekter. Deriblant oppbygning av forskjeller og hindringer mot sunn konkurranse på tvers av landegrenser. Nasjonale importører kan ta fete "gebyrer" på import-enerett og dermed skumme fløten av hele bransjen som skal selge dette. Gråmarkedet åpner for sunnere konkurranse uten slike fløteskummere med hver sine geografiske monopoler. Sunn internasjonal handel er jo bærebjelken i hvordan verden har fått den levestandarden den har i dag. Vi ser jo hvordan Nord-Korea har det med sine nesten fullstendig lukkede grenser og nesten null internasjonal handel. De vil i utgangspunktet være selvforsynte med sine varer i sitt eget lukkede marked, for alle varetyper. De hater å være avhengige av handel med andre, men likevel inviterte nylig Kim Jong-un til økt handelssamarbeid med Sør-Korea. Selv han klarer ikke å ignorere fordelene av internasjonal handel fullstendig fordi forskjellene blir mer ekstreme når markedssepareringen blir mer ekstrem. Du kan godt kalle dette for en slags "hitling" eller ytterste konsekvens av debatten, men poenget består: selv langt mildere former for separering av markeder er usunt for konkurranse, befolkning og deres velstand.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke «gode tjenester» er det snakk om at amerikanske forbrukere betaler for her? Er det virkelig service og support som tvinger Canon til å stenge uoffisielle salgskanaler i USA ute? Eller muligheten til å differensiere priser mellom markeder – det vil si loppe amerikanere for mer penger fordi betalingsviljen i USA er høyere enn i Asia?

 

I Norge har vi konkurranselovens §10 for å hindre oppførsel som dette. F.eks. har Canon i Norge lov til å oppgi en veiledende pris til sitt forhandlernett, men det er forbudt å oppgi en minste utsalgspris.

Lenke til kommentar

 

Det er sånn folk tenker innen flere og flere bransjer, man forstår ikke hvorfor man skal måtte betale penger for gode tjenester. Derme tvinger forbrukerne leverandører og forhandlere til å skrape fortjenesten under det som kunne skapt gode tjenester for deretter å klage over at produktet/tjenesten er for dårlig.

 

En ond sirkel som du tydeligvis ikke klarer å se.

 

 

Her er det snakk om å betale mer for akkurat samme "gode tjeneste" bare fordi man bor i et annet land. Det er ingen ond sirkel, og vi forbrukere har ingen forpliktelse til å betale "overpris", bare fordi selskapene vil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å blokkere det globale markedet fra internasjonal handel er en planøkonomisk tankegang med mange skadelige effekter. Deriblant oppbygning av forskjeller og hindringer mot sunn konkurranse på tvers av landegrenser. Nasjonale importører kan ta fete "gebyrer" på import-enerett og dermed skumme fløten av hele bransjen som skal selge dette. Gråmarkedet åpner for sunnere konkurranse uten slike fløteskummere med hver sine geografiske monopoler. Sunn internasjonal handel er jo bærebjelken i hvordan verden har fått den levestandarden den har i dag.

Fra en forbruker sitt ståsted er dette et utopi og fra et markedsøkonomisk ståsted er det døden på nasjonal handelstand.

Jeg er en forbruker og benytter meg ofte av internasjonal handel hvis jeg kan spare endel kroner, og jeg er fullstendig klar over at jeg underminerer norske firmaer med og gjøre dette. Skal man ha en velfungerende handelstand må man betale for dette.

 

Global handel er ikke og detaljstyrt salg/kjøp imellom enkeltstående individer hvor en enkel person skal kunne kjøpe en vare hvor som helst i verden utifra prisen og ikke behøve å betale nasjonale utgifter og skatter.

Global handel er vareflyt under kontrollerte former basert på politiske avgjørelser.

 

Kan jo begynne med at foreksempel Canon aldri vil klare å få et monopol på salg av kameraer og dermed "ta fete gebyrer", man må huske at det finnes andre fabrikanter som er med på og sette prisnivåer i de respektive land utifra landets markedsøkonomi.

 

Grunnen for at Canon vil ha full enerett på og prissette sine sine produkter i USA er for å kunne ha en sunn forretningpolitikk og kunne tilby kundene en fullstendig service. Når de er nødt til å sette ned prisene for og konkurrere med det grå markedet på samme produkter vil det gå utover inntjeningen og i siste ledd forbrukere som vil få en dårligere service.

 

La oss ta et eksempel: si at du er en profesjonell fotograf som lever av bildene du produserer og du har en grei netthandel hvor du selger bildene til en ok fortjeneste og enkelte av bildene dine er eksepsjonell gode og har blitt veldig populære.

Du får en forespørsel fra foreksempel IKEA som gjerne vil kjøpe noen av dine bilder og du vil få provisjon av hvert solgte bilde. Avtalen er at IKEA selv skal produsere og kun selge bildene i sine egne varehus og at du fortsatt skal ha enerett på salg over nett. Siden det er snakk om endel tusener bilder vil jo avtalen imellom deg og IKEA innebære en relativ rimelig pris pr. solgte enhet. Etter noen uker ser du at det er en foretaksom person/firma som selger dine bilder på nett til en pris som er under kostnadene du har på og produsere bildene selv siden du kun selger noen hunde bilder i året i ditt firma så stykkkostnadene blir relativ høy. Etter litt detektivarbeid finner du ut at personen/firmaet er nabo til IKEA-butikken og etterhvert som de selger et bilde stikker de innom IKEA og kjøper et bilde og rett til "post i butikk" og sender de avgårde bildene.

Hva skal du gjøre ? du har inngått en avtale med en selskap og de videreselger dine bilder legalt.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er bare for canon å selge med ekstra service og uten ekstra service, så får folk velge selv. Realiteten er at de istedet vil suge penger ut av markedet, de vil kjøpe billige deler i kina til produktene sine, men de vil ikke la folk kjøpte kamera via kina. Er du for regionsperrer på dvd også?

 

AtW

Service er lovfestet i de fleste land, og det vil jo koste.

Prisnivået i de respektive land har utgangspunkt i kostnadsnivået i landet, og vil aldri bli likt globalt.

Canon er nok ikke den eneste kameraforhandleren som har differensiert pris utifra hvilket land varen blir solgt ifra og hadde de vært alene om og gjøre dette ville de ikke solgt et eneste kamera utenfor Asia.

 

Kan du fortelle meg hvorfor fotoutstyr er relativ dyrere i Sverige en i Norge ? er grunnen at Svenske importører er mer griske ?

 

Er det noen som kjøper DVD lengre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er bare for canon å selge med ekstra service og uten ekstra service, så får folk velge selv. Realiteten er at de istedet vil suge penger ut av markedet, de vil kjøpe billige deler i kina til produktene sine, men de vil ikke la folk kjøpte kamera via kina. Er du for regionsperrer på dvd også?

 

AtW

Service er lovfestet i de fleste land, og det vil jo koste.

Prisnivået i de respektive land har utgangspunkt i kostnadsnivået i landet, og vil aldri bli likt globalt.

Canon er nok ikke den eneste kameraforhandleren som har differensiert pris utifra hvilket land varen blir solgt ifra og hadde de vært alene om og gjøre dette ville de ikke solgt et eneste kamera utenfor Asia.

 

Kan du fortelle meg hvorfor fotoutstyr er relativ dyrere i Sverige en i Norge ? er grunnen at Svenske importører er mer griske ?

 

Er det noen som kjøper DVD lengre :)

 

 

Canon selger dyrere også i butikker som har lavt kostandsnivå, som på nett osv. Om det bare hadde utgangspunkt i kosten i landet, så kunne ikke gråmarkedet solgt billigere, de operer i akkurat det samme markedet.

 

Hva med å heller svare på spørsmålet. Det var ikke "kjøper du dvd", du kan bytte det ut med bluray om du synes det er bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vet ikke om det har noe å si. Men i Norge har vi jo lovfestet reklamasjonsrett. 

 

En reklamasjon er kort fortalt en erklæring om innsigelser vedrørende en kontraktsgjenstand, og gir deg mulighet til å klage til selgeren ved feil eller mangler på varen eller tjenesten som du har kjøpt. Det er altså et krav som følge av feil eller mangler ved en vare eller tjeneste. Retten til å fremme kravet følger av norsk lov (kjøpsloven, forbrukerkjøpsloven, håndverkertjenesteloven m.fl.).Reklamasjonsretten gir deg muligheten til å kreve utbedring, omlevering, prisavslag eller heving på grunn av feil eller mangler som eksisterte på kjøpstidspunktet.

https://www.advokat.no/kompetanseomraader/eiendomsrett/kjopsrett/garanti-eller-reklamasjon/

Lenke til kommentar

 

 

 

Her er det snakk om å betale mer for akkurat samme "gode tjeneste" bare fordi man bor i et annet land. Det er ingen ond sirkel, og vi forbrukere har ingen forpliktelse til å betale "overpris", bare fordi selskapene vil.

 

Igjen, alt for snevert:

I Norge har den som sitter bak kassa på Rema 1000 råd til å dra til syden på ferie, og i tillegg kjøpe et avansert kamera til å forevige turen med. En som har en tilsvarende jobb i USA trenger to jobber for å klare daglige forpliktelser, og ferie er et fremmedord like mye som frisk luft er et ukjent fenomen i Beijing. Det at Norge er et land omtrent uten klasseskiller koster, og er noe som har sin pris. Jeg synes det er verdt prisen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Her er det snakk om å betale mer for akkurat samme "gode tjeneste" bare fordi man bor i et annet land. Det er ingen ond sirkel, og vi forbrukere har ingen forpliktelse til å betale "overpris", bare fordi selskapene vil.

 

Igjen, alt for snevert:

I Norge har den som sitter bak kassa på Rema 1000 råd til å dra til syden på ferie, og i tillegg kjøpe et avansert kamera til å forevige turen med. En som har en tilsvarende jobb i USA trenger to jobber for å klare daglige forpliktelser, og ferie er et fremmedord like mye som frisk luft er et ukjent fenomen i Beijing. Det at Norge er et land omtrent uten klasseskiller koster, og er noe som har sin pris. Jeg synes det er verdt prisen. 

 

 

Ja, folk i lavere lønnede yrker tjener mer i norge, det er sant, hvorfor skal store internasjonale selskaper være de som henter ut gevinsten av dette? Tror du folk i norske rema 1000 tjener mer om canon får mer betalt for kameraene sine?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hva med å heller svare på spørsmålet. Det var ikke "kjøper du dvd", du kan bytte det ut med bluray om du synes det er bedre.

 

AtW

Har vel aldri satt meg inn i dette med regionsperrer så det blir litt vanskelig og svare på dette. Antar at det er/har blitt gjort for å unngå salg over grenser så alle kan tjene litt penger på salg av DVD-plater og ikke bare de i som kjøper/selger fra lavkostland. Uansett så har markedet for film ødelagt for seg selv grunnet policyen de har hatt.

Lenke til kommentar

Ja, folk i lavere lønnede yrker tjener mer i norge, det er sant, hvorfor skal store internasjonale selskaper være de som henter ut gevinsten av dette? Tror du folk i norske rema 1000 tjener mer om canon får mer betalt for kameraene sine?

 

AtW

 

Tror du de som jobber i en Canonbutikk i Norge har samme lønn som i Kina ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Ja, folk i lavere lønnede yrker tjener mer i norge, det er sant, hvorfor skal store internasjonale selskaper være de som henter ut gevinsten av dette? Tror du folk i norske rema 1000 tjener mer om canon får mer betalt for kameraene sine?

 

AtW

 

Tror du de som jobber i en Canonbutikk i Norge har samme lønn som i Kina ?

 

 

Jeg tror de har ca samme lønn som gråimportbutikker i norge som forhandler canon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Service er lovfestet i de fleste land, og det vil jo koste.

Men om et kamera selges av en gråimportør i Norge har da ikke Canon noen forpliktelse etter norsk lov til å drive service og support for dette produktet? Det er mulig det ligger en internasjonal garanti i bunnen fra Canons side, men dette er i tilfelle en tjeneste produsenten fritt velger å tilby. Om kameraet du kjøper av en gråmarkedsimportør bryter sammen er det importøren som skal ta kostnaden, ikke den offisielle Canon-forhandleren.

Lenke til kommentar

Jeg tror de har ca samme lønn som gråimportbutikker i norge som forhandler canon.

 

AtW

 

Sannsynligvis har nok Canon-ansatte litt bedre betal "husk at de er griske".

La oss si at Canon hadde solgt Kameraer for samme pris som gråmarkedet og latt all service være en betalt tjeneste, så skulle man hatt foreksempel en Norsk manual ville det har kostet noen hundre ekstra, Norske menyer mer penger, softvare enda mer penger og gud forby at man må ta en telefon til 800-nummeret deres.

Vet ikke om du var en av de som var negativ for noen år siden når vi diskuterte at man ikke fikk lastet ned Canon sin softvare hvis man ikke hadde originale cd-platen "som forresten har blitt åpnet for nedlasting nå" i Prinsippet kan man laste ned manualer, alt softvare inkludert dpp, etc helt vederlagsfritt fra Canon, ikke mange andre fotoutstyr-leverandører som gir denne servicen uten og ta betalt.

 

Service er lovfestet i de fleste land, og det vil jo koste.

Men om et kamera selges av en gråimportør i Norge har da ikke Canon noen forpliktelse etter norsk lov til å drive service og support for dette produktet? Det er mulig det ligger en internasjonal garanti i bunnen fra Canons side, men dette er i tilfelle en tjeneste produsenten fritt velger å tilby. Om kameraet du kjøper av en gråmarkedsimportør bryter sammen er det importøren som skal ta kostnaden, ikke den offisielle Canon-forhandleren.

 

 

Man har ikke lov til og være en importør på linje med Canon-Norge, hver enkel butikk/kjede må selv importere varene, og som du seier så har de plikter i henholdt til Norsk lov. Det er jo endel problemer med dette som foreksempel utenlandske forhandlere som utgir seg for og være Norsk nettbutikk, useriøse finn.no selgere, nedlagte nettbutikker, etc. så uansett hvor godt Norsk lovverk er vil man aldri få tilbake en eneste krone når grå-importøren er borte fra markedet eller ikke gidder og besvare dine henvendelser. Går en offisiell Canonbutikk dukken eller ikke gidder og besvare dine henvendelser kan du gå direkte på importøren.

 

Om kameraet du kjøper av en gråmarkedsimportør bryter sammen er det importøren som skal ta kostnaden, ikke den offisielle Canon-forhandleren.

Canon Norge har ikke plikt til og ta imot reklamasjoner angående produkter kjøpt utenom offisielle kanaler så hvis kameraet er kjøpt igjennom en gråmarked-importør sitter du med skjegget i postkassa.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...