sentence Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Jeg har null peil på SLR og har aldri tatt i et før. Rent prismessig er disse to passende, men jeg vet ikke hvilket jeg skal velge. Kan noen kjennere hjelpe til med å fremheve fordeler og ulemper? Takk!
Coneunofax Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Jeg kan ikke noe om Nikon, så jeg kan ikke hjelpe deg med dette. Hvis du vurderer EOS 400D vil jeg foreslå og vente til slutten av januar, da vil det sannsynligvis bli lansert en 450D. Jeg tror ikke det vil være store forskjellen mellom EOS 400D og 450D i forhold til spesifikasjoner. Bare noen smådetaljer, men om du trenger live view og lignende nye ting, kan det lønne seg å vente 1-2 måneds tid. Hva slags fotografier vil du ta?
Snirfle Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 450D vil vel også ligge litt over 400D prismessig, så da kan det hende man plutselig er utenfor det prissegmentet trådstarter tenker seg.
sentence Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Skrevet 8. januar 2008 Jeg kommer til å ta amatørbilder av natur og eventuelt knipse litt i byer, osv.
Simon Aldra Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Mens 400D kanskje faller pittelitt i pris? Det er verdt å se det litt an.
Sutekh Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Hvis du har null peil på speilreflekskamera, så bør du egentlig begynne med å skaffe deg litt hvis du spør meg Det er en del markante forskjeller mellom hvordan man bruker et speilreflekskamera og hvordan man bruker et kompaktkamera, og resultatene de gir kan også være svært forskjellige. Hvis du er vant med kompaktkamera og ikke vet hva du gir deg ut på når du kjøper et SLR kan du fort bli skuffet. Anbefaler at du i det minste tar en titt på fotokompendiet, pluss kjøpeguide-tråden på toppen av dette forumet.
Flex Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Det fins andre alternativer enn bare Canon og Nikon. Lefdal kjører Pentax K100D til kr 2995 inkl kit-objektiv i disse dager, dette er en svært god pris (hadde garantert kjøpt selv om jeg ikke allerede hadde speilrefleks)
kimare Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Det fins andre alternativer enn bare Canon og Nikon. Lefdal kjører Pentax K100D til kr 2995 inkl kit-objektiv i disse dager, dette er en svært god pris (hadde garantert kjøpt selv om jeg ikke allerede hadde speilrefleks) Det er myyye kamera for pengene.
sentence Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Skrevet 8. januar 2008 Hvis du har null peil på speilreflekskamera, så bør du egentlig begynne med å skaffe deg litt hvis du spør meg Det er en del markante forskjeller mellom hvordan man bruker et speilreflekskamera og hvordan man bruker et kompaktkamera, og resultatene de gir kan også være svært forskjellige. Hvis du er vant med kompaktkamera og ikke vet hva du gir deg ut på når du kjøper et SLR kan du fort bli skuffet. Anbefaler at du i det minste tar en titt på fotokompendiet, pluss kjøpeguide-tråden på toppen av dette forumet. Jeg er villig til å ta den kjangsen. Og det er litt moro å bruke mye tid på å forske seg frem på egenhånd med produktet i hånda.
k-ryeng Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Jeg er villig til å ta den kjangsen. Og det er litt moro å bruke mye tid på å forske seg frem på egenhånd med produktet i hånda. Han sa vel ikke at du ikke skulle kjøpe DSLR heller, bare at det nå er på tide å lære seg hva det innebærer :o) To vesentlige momenter du bør være klar over: du kan ikke bruke skjermen som søker, og du må påregne litt etterbehandling for å få det beste ut av bildene. I tillegg er det jo en hel del du bør forstå da, men det kommer etter hvert. Fotokompendiet er uansett en meget god begynnelse, og det kan du med fordel lese før du har fått kameraet.
sentence Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Skrevet 8. januar 2008 Jeg takker for god råd! Men jeg håper å få svar på hva folk mener om disse to kameraene. Jeg antar at du ikke kan gjøre så mye feil med å velge noen av dem, men jeg setter pris på erfaringer.
Anew Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 (endret) men jeg setter pris på erfaringer. Det er ikke mange som har erfaring med begge kameraene, og siden stort sett alle blir fornøyde med det de velger, så vil du ikke få noen verdifulle pro/con-vurderinger ut i fra folks erfaringer. Derfor må du komme deg i en butikk og prøve begge (og helst flere!) i hånden. Det som føles best, er best - for deg. Endret 8. januar 2008 av Anew
SRD Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Jeg har nettopp vært å prøvd ett Nikon D40 (samme som D40x bare 6.1mp isteden for 10mp). Og jeg likte det veldig godt. Kommer til å kjøpe ett slikt selv. Kvalitetsfølelsen var høy, kameraet var raskt (AF var også ganske raskt selv om Akam sier noe annet). Skjermen var klar, og du skjønner menyene, med en gang du får kameraet i hånden. Kan og nevnes at kameraet er ganske lite, og jeg synes det var veldig godt å holde. Grunnen til at jeg velger dette fremfor 400D er at D40 støtter SDHC-minne, laget for å nybegynnere og etter det jeg har hørt skal Nikon også ha større søker enn Canon. Lykke til med valg av kamera!
Simon Aldra Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Både D40 og 400D er kamera nybegynnere ikke vil ha noe problem med å bruke om de gidder å lese manualen.
SRD Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Både D40 og 400D er kamera nybegynnere ikke vil ha noe problem med å bruke om de gidder å lese manualen. Hvem klarer å lese manualen når de sitter med ett helt nytt speilrefleks kamera i hånden?
Anew Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Hvem klarer å lese manualen når de sitter med ett helt nytt speilrefleks kamera i hånden? Du leser den på do.
tomsi42 Skrevet 8. januar 2008 Skrevet 8. januar 2008 Både D40 og 400D er kamera nybegynnere ikke vil ha noe problem med å bruke om de gidder å lese manualen. Hvem klarer å lese manualen når de sitter med ett helt nytt speilrefleks kamera i hånden? Alle som ikke har kjøpt Pentax K100D; fordi de må noe å gjøre mens de lader batteriene... Tom
Boralis Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 Av de to hadde jeg nok uten tvil valgt 400D , husk 400D sammenlignes jo med D80 i de fleste tester og selv der er de som tester i tvil om hvilket de ville valgt. Sitat fra akams test av 400D og D80. Dette gjør at valg av kamera i stor grad avhenger av hva du legger vekt på. Dersom vi sammenlikner kitene, med objektiv, er Nikon testvinneren. Ser vi på kamerahuset alene, blir det litt vanskeligere.
SRD Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 Av de to hadde jeg nok uten tvil valgt 400D , husk 400D sammenlignes jo med D80 i de fleste tester og selv der er de som tester i tvil om hvilket de ville valgt. Sitat fra akams test av 400D og D80. Dette gjør at valg av kamera i stor grad avhenger av hva du legger vekt på. Dersom vi sammenlikner kitene, med objektiv, er Nikon testvinneren. Ser vi på kamerahuset alene, blir det litt vanskeligere. Nå ble jeg usikker igjen Fordelene til 400D er vel at den har sensor rensesystem (kanskje raskere AF?), og fordelen til D40x er jo de utrolig lette menyene. Har den noen flere fordeler?
Anew Skrevet 9. januar 2008 Skrevet 9. januar 2008 (endret) Morsomt hvordan sånt endrer seg med tiden. I dag sammenlignes 400D med D40x, og vinner slett ikke alltid der heller. Man må alltid gjøre en kost/nytte vurdering når man sammenligner produkter i ulik klasse (slik 400D og D80 er) - er de mer avanserte funksjonene (trådløs CLS, større søker, bedre følgefokus, to kommandohjul mv.) verdt den eventuelle ekstra kostnaden? 400D har nok lavere støynivå på høy ISO, men har igjen dårligere dynamikk på lav ISO. (gjelder både D80 og D40x) Endret 9. januar 2008 av Anew
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå