Gå til innhold

Sony A200 Nytt DSLR


Anbefalte innlegg

Da det er snakk om å teste kamerahuset og ikke kitløsningen, er det bare naturlig å bruke et bra objektiv, så 50mm er en god standard å legge seg på. Selv er jeg forelsket i mitt Sony 50mm F1.4, og planlegger å gifte meg med det. :p

 

Forøvrig enig med det Flums nevnte.

Gled dere, godtfolk! :)

Jeg er en sterk tilhenger av test av kitet i sin helhet der det er mulig, og med optikk.

 

Eksempel: 400D leveres med EF-S 18-55, dette er på ingen måte et godt objektiv (veldig mange eksempler lider av dårlig kvalitet, that is). Da vil det være mulig å tenke seg frem til følgende:

 

- Dersom man kjøper 400D som kit og ikke vurderer annen optikk vil en ikke få optimal kvalitet.

- Dersom man kjøper 400D for seg selv og velger et 18-55 IS vil man få meget god kvalitet.

 

Det er i høyeste grad relevant for det store flertallet av brukere og kjøpere. Det blir for dumt om man ikke skulle vektlegge god kitoptikk som en fordel og dårlig kitoptikk som en ulempe.

 

Det viktige er at man setter en klar linje mellom hva som er mulig med kit og hva som er mulig med bedre optikk. Det vil hjelpe kjøpere som enten ikke har råd til dyr optikk som 17-40L, eller brukere som bare vil ha ypperlig bildekvalitet og ikke vil tenke over optikk.

 

Jeg har ingen problemer med at man bør teste med gode fastobjektiv for å vise hva HUSET er godt for, men faktum er til syvende og sist at flertallet, det store flertallet, vil kjøpe kit, en stor del av dem vil aldri ta av objektivet, og derfor blir det en pakke.

 

Bare mine 0.2.

 

Her er vi helt enige. Man bør i testen se på hva kamerahuset er godt for med et nøytralt objektiv f.eks en 50mm. Samtidig bør man spesielt i entry-klassen ha fokus på kit-optikken, og se hva den leverer.

 

På samme måte bør man skille på bildene også. De fleste av disse brukerne vil i stor grad benytte .jpg direkte fra kamera. Dersom man ikke har planer om å oppgradere kit-optikken vil man heller ikke benytte raw. Når man tester jpg bør man ta hensyn til normal, vivid og s/v. Samt andre tilleggsfunksjoner som f.eks. DRO(sony) som kun virker på jpg og ikke raw.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da begynner bilder og de tilhørende pixelpeepersene å hagle:

http://www.flickr.com/photos/ivanimages/page4/

 

Jeg må si at ISO støy virker meget lovende(?)

 

Synes ikke støyen ser lovende ut.

Ser særtrekk i bildestøyen som overbeviser meg om at bildesensoren som A200 bruker, er den samme bildesensor som sitter i A100.

 

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=21...1447&size=o

 

Det burde da gå an å fotografere med ISO 400 og høyere, uten at fargestøy i skyggepartiene skal se helt forferdelig ut ?

Synes Sony burde legge 10mpx ccd sensoren sin død, og gå over til cmos sensor på det de produserer heretter.

 

hilsen en foreløpig ikke overbevist pixelpeeper.

Endret av Thomas-B
Lenke til kommentar
LSD?

 

Håper virkelig du mener LCD.

Hehe, med LSD kan man se hva man vil :p

 

Men litt interessant å se at ved iso800 er bilde skarpere i det lyse partiet enn ved iso200 i ditto parti.

 

Man vil vel redusere noe av støyen medd lyssterk optikk?

Hilsen a100 eier

Lenke til kommentar

Ja, venter spent på Akam, håper den blir rettferdig, noe jeg føler Sony ikke har fått her, beskrevet tidligere.

 

Selvfølgelig, hadde jeg bare hatt a100 og a200 kommet, er det noe mye penger for oppgradering, ville kanskje ventet på det som kanskje lanseres neste uke. Som kamera til de som ikke har a-serie kamera, er det et kjempemessig kamera. Føler de har fått rettet opp det meste av de manglene jeg føler a100 har.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Første skikkelige test av A200

 

http://www.letsgodigital.org/en/sony_alpha_200/review.html

 

Sony A200 digital SLR - Excellent choice!

Sony got off to a good start this year. The Sony Alpha did well and shows that even an entry-level model can be all-round. We expect 2008 to be the year of the SLR cameras and Sony has made a head start. It will undoubtedly not be the last D-SLR of Sony that we will see this year. The upcoming PMA in Las Vegas could surprise us and also the summer and the Photokina world event in Cologne will be the time for 'breaking DSLR news'. The Sony Alpha 200 is a joy to work with and the camera performs really well. So if you can't wait any longer and you want to get going shooting away, the choice for the Alpha 200 is an excellent one!

 

edit: når kommer akam med sin test? Are håpet å ha den klar før PMA og det er lenge siden PMA var slutt....

Endret av kimare
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...