Gå til innhold

Har ateisme et symbol?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Tror han mente at det å være ateist følger ikke automatisk med seg at man støtter ditt og datt. Er bare "fravær av gudetro", ikke "fravær av gudetro og tilhenger av <TING>".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, en kunne jo være litt frekk å si at ateister er tilhengere av fraværet av en gudstro. :)

 

Kan ikke se noe direkte tilknyttning mellom odret tro og tilhenger?

 

Dersom jeg er "tilhenger" av å tilføre kroppen vann...på hvilken måte blir jeg del av et verdensomspennende "gruppe" som deler samme "syn"?

 

Blir ikke dette litt tullete?

 

Ser umidelbart ikke noe begrunnelse for utsagnet?

 

Var dette ment som en spøk eller er dette noe du helt oppriktig mener?

Lenke til kommentar

Det var selvfølgelig ment som en spøk. :p

Men allikevel er dette det eneste som kan sies om ateister generelt: de (vi) tror ikke på gud(er). (Vi har jo den gode gamle ateister er katter analogien ...)

Derfor ville det kanskje være naturlig at ateisme-symbolet var et forbudskilt med bilde av en eller annen gud på.

 

Vi ville jo selvsagt fått dødstrusler av muslimske ekstremister og en kraftig irettesettelse fra paven i Roma om at gud virkelig ikke er en gammel skjeggete mann, men det ville allikevel være bedre enn atomet (som er postet tidligere), som ikke har noe med ateismen å gjøre.

 

(Det jeg derimot håper er at de to siste linjene i signaturen din er en spøk. Det virker ikke som en særlig sivilisert måte å avkristne kongeriket Norge på?)

Lenke til kommentar

Det var selvfølgelig ment som en spøk. :p

Men allikevel er dette det eneste som kan sies om ateister generelt: de (vi) tror ikke på gud(er). (Vi har jo den gode gamle ateister er katter analogien ...)

Derfor ville det kanskje være naturlig at ateisme-symbolet var et forbudskilt med bilde av en eller annen gud på.

 

Vi ville jo selvsagt fått dødstrusler av muslimske ekstremister og en kraftig irettesettelse fra paven i Roma om at gud virkelig ikke er en gammel skjeggete mann, men det ville allikevel være bedre enn atomet (som er postet tidligere), som ikke har noe med ateismen å gjøre.

 

(Det jeg derimot håper er at de to siste linjene i signaturen din er en spøk. Det virker ikke som en særlig sivilisert måte å avkristne kongeriket Norge på?)

Slik jeg har forstått begrepet ateisk så har det pent lite med anti-tro å gjøre

 

Signaturen:

Om det opprinnelig var ment som en spøk kan jeg hverken avkrefte eller bekrefte:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=9367414

 

Om du lurer på om jeg arvet dette utsagnet fordi jeg støtter kirkebrann, så er svaret ja.

 

De kristne unionenes oppførsel er nå som alltid langt i fra det de fleste med vettet i behold vil kalle "sivilisert".

Dersom "vi" med vettet i behold skal sitte på gjerdet å leke siviliserte, får man aldri bukt med problemet.

 

Kirkebrann har forøvrig pent lite med en faktisk avkristning av Norge å gjøre.

Det er vell mere en gjerning som går under frihetsforkjemping og terrorisme.

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått begrepet ateisk så har det pent lite med anti-tro å gjøre

 

Atheism, as a philosophical view, is the position that either affirms the nonexistence of gods or rejects theism.

 

Det blir ikke mer anti-tro enn dette. :)

Endret av Emomilol
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

En kompis av meg tegner den logoen på alle tavler han kommer over. Rare mann...

 

 

 

Selv om jeg tegner resten etterpå (trærne, dvergen og fjellet).

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått begrepet ateisk så har det pent lite med anti-tro å gjøre

 

Atheism, as a philosophical view, is the position that either affirms the nonexistence of gods or rejects theism.

 

Det blir ikke mer anti-tro enn dette. :)

 

Jo, dette:

burningchurch.jpg

 

Ateisme har ingenting med hat eller motstand i mot unioner eller "guder"

Lenke til kommentar

ateisme har ingen symboler bare forskjellige ateist foreninger som har sine symboler

 

ateisme betyr ganske enkelt at du ikke tror på no gud trenger man et symbol for det som tullingene som holder hendene sammen og snakker til seg selv?

 

og det atom tegnet med en a i er symbolet for american atheist foreningen altså ikke no offentlig

Lenke til kommentar

Ateisme har ikke et etos eller noen form for unik moralstruktur.

 

Det er bare mangelen på tro på en Gud (de fleste har en ekstremt tynn definisjon på dette begrepet).

 

Selv om man har ateisme til felles med noen har man nødvendigvis ikke det samme eller etiske syn eller livsperspektiv.

 

Når folk referer til ateisme som en bevegelse, tror jeg de tenker på den anti teistiske-bevegelsen (den er temmelig idiotisk) som vokser verden over. Ateisme innebærer ikke nødvendigvis en anti-teistisk holdning (eksempel: meg).

 

Hvis dere vil skape et symbol for å uttrykke at dere ikke liker religion, vær så god, ytringsfriheten gjelder for oss alle tross alt. Men helst ikke kall det for et ateistisk symbol, jeg vil nemlig ikke bli assosiert med denne bevegelsen.

Lenke til kommentar
siden du legger disse flaggene inn på en diskusjon som heter "Har ateisme et symbol?" uten å skrive noe virker det naturlig å forståd det som at du mener at disse flaggene symboliserer ateismen.

 

Det er vel mest et symbol på hva mennesker kan få til. Siden ateismen har mennesket i fokus, tenkte jeg at jeg nesten måtte ha det med for å provosere :)

 

Det aller morsomste er jo at halve forumet tror jeg er kristen eller noe i den dur, fordi jeg setter spørsmålstegn ved ateismen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...