Gå til innhold

Radeon 9500, modding og forskjell på pro/non-pro?


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til innkjøp av et nytt skjermkort, og har kommet til at jeg velger et radeon 9500 basert kort framfor geforce 4 TI-4200.

Det jeg lurer på er : hva er egentlig forskjellen på radeon 9500 pro / non-pro, er det kun forskjell på gpu/minne hastighet?

Har fått med meg at visse Radeon 9500 kan moddes til 9700 kun ved hjelp av software. Hvilke kort kan man gjøre dette med? (er det alle 128 mb non-pro utgavene, samme hvilket merke?)

Og hvor får man tak i software som gjør dette?

 

Må man hver gang man skal oppdatere driverne da få tak i spesial modifiserte utgaver av de nye driverne for at kortet skal forbli moddet, eller er det bare et program som åpner 4 ekstra pipelines slik at man da bare kan oppdatere med de vanlige driverne etterpå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sapphire Radeon 9500 Atlantis

128MB DDR - AGP' date=' ATI 9500, DVI-I, TV-Out, Retail

 

Ser at dette kortet kommer 13.2 og har hørt noen rykter om at de nye radeon 9500 ikke kan moddes.

 

Sikker på at dette ikke er det nye kortet som ikke kan moddes?

 

/*-H2H

Lenke til kommentar

This SoftR9700 patch script can turn any 128-bit R9500 into 9500PRO and any 256-bit R9500 into R9700 without soldering the resistor on the R300 GPU and without loosing warranty!.

 

Fant dette på hjemmesida til [/url=http://www.guru3d.com/rivatuner/]Rivatuner.[/url]

 

Det vil si at jeg slipper å avbestille :p

Lenke til kommentar

Virker som det der er litt utdatert, ifølge dette forumet ;

http://www.hardforum.com/forumdisplay.php?forumid=3

virker det som om det er allment kjent at 9500 kort med ram brikkene på linje etter hverandre _IKKE_ kan moddes til 9700 kort, verken med soft mod eller med hardware mod.

Derimot later det til at de kan moddes til 9500pro kort. Har skummet gjennom en del tråder om emnet, da jeg bestillte et 9500 kort på PCMAX på mandag, og det ser desverre ut til at dette har brikkene på linje og følgelig ikke vil kunne modifiseres til 9700.

Imidlertid tror jeg fint det kan moddes til 9500pro så jeg beholder nok kortet uansett.

 

edit: Når jeg tenker meg om var det vel akkurat det du mente _ziggy_

Lenke til kommentar

jepp , kan det moddes til 9500 pro er jeg fornøyd jeg :D får jeg 8 pipelines istedet for 4 er jeg fornøyd. Så slipper jeg også og vente til 28.2 da pro versjonen kommer inn på komplett. (De har den sikkert andre steder dah men....) Dessuten sparer jeg noen hundringser i forhold til å kjøpe pro versjonen.

Lenke til kommentar

Okey! Nå får dere nok oppklaringer i en del ting.

 

Jeg har nøye! og da mener jeg nøye! studert alt

om moddingen av et 9500 til et 9700! via software

og hardware.

 

Slik det ligger an nå, så kan ikke de nye 9500 (Svart pcb og de 4 rambrikkene i rekkefølge) moddes til 9700. Dette er p.g.a. at på de

nye kortene har ATI sluttet og bruke ram som har 256Mb bus-frekvens, nå bruker de istedet 128Mb. Dette er den eneste forskjellen på det nye pcbet!

 

Det betyr at du enda kan softmodde og enable de 4 piplinene som ikke er i bruk. Da får du 8 piplines og 128Mb-Rambus altså et 9500pro kort! (hvis ikke noen av pipene er ødelaggt) Dette blir et 9500pro I full form og du kan enda overklokke det og få det enda bedere.

 

Så til den store overaskelsen! Du kan enda modde Radeon 9500 (svart) til et fireGL X1, Eneste forskjellen er at du får 128Mb-Memorybus! :o Dette er en bedre MOD en 9500 til 9500pro! derfor dere med svart pcb ta og mod til X1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...