Gå til innhold

Beste programmeringsspråk til å lage spill med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vell, jeg lurte på hva som er det beste språket å programmere spill med? Nå tenker jeg egentlig mest på 3d spill...

Noen som vet?

Også lurte jeg på om det går an å lage sitt eget programmeringsspråk?

Takker for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste spillselskaper bruker C++ og C# for å programere spill.

Vel..noen bruker software for å lage de programmene nevnt over så ja, du kan lage ditt eget språk. Men hvis du i utgangspunktet ser for deg å først lære å programere ett spill virker ambisjonene om lage ditt eget språk ganske ambisiøst. Men sikt høyt! Alltid riktig det.

AKIRA

Skrevet

No har ikkje eg master i data, men såvidt eg veit er det C++ som blir mest brukt til å lage spel med på profesjonelt nivå.

Skrevet
Vell, jeg lurte på hva som er det beste språket å programmere spill med? Nå tenker jeg egentlig mest på 3d spill...

Hva som er best er jo relativt og det finnes mange ulike meninger om det, men C/C++ er utvilsomt mest brukt.

Også lurte jeg på om det går an å lage sitt eget programmeringsspråk?

Noen har jo laget alle programmeringspråkene som finnes så hvorfor skal ikke du kunne gjøre det samme? Ellers er jeg enig med AKIRAx24

Skrevet

Man studerer noen år på universiteter og lignende... Man kan sikkert lage noe rellativt enkelt kjapt (etter å ha studert noen år på universitetet)....men skal det brukes til noe tipper jeg man trenger noen år på seg.

Tør jeg spørre hva du har tenkt å bruke ett programerings språk til som bare du kan?

Har du prøvd å google? "how do make a programing language" eller lignende?

Du virker ikke påtrengde...men spm er litt som å spørre hvordan man bygger en rakett uten å si at man skal til Mars...begge tingene kan gjøes..men er veeeeeeeeeeeeldig vanskelig....og en smule underlig å lure på alene. Det er type spm som store selskaper investere millioner av kroner i for å finne ut av...

AKIRA

Skrevet

Den vanskeligste delen er å lage parseren, altså den som leser koden.

Etterpå, er det ikke spesielt mye vanskeligere å skrive den som gjør det om til bytecode, eller til native code for den saks skyld.

Men som kjent, er native code for x86 temmelig komplisert. men det er fortsatt ikke mer komplisert en å skrive parseren ;)

MEN! det er mye å tenke på, og mange muligheter for feil.

Spill programmeres vanligvis i C++, unntakene er få.

Skrevet
Lage et bytecode språk er vel ikke så vanskelig, snakker vi native så kan du bare gå å legge deg. :wee:

Håper jeg klarer dette når jeg er ferdig etter fem år. :p

Det er vel ikke noe problem hvis du kompilerer til assembly og bruker en ferdig assembler (eller lager din egen, heller ikke så vanskelig). Det som er vanskelig er å generere effektiv kode. Men hvis du genererer dårlig native kode slår du uansett knock-out på effektiv bytekode.

Den vanskeligste delen er å lage parseren, altså den som leser koden.
Igjen er det enkelt hvis du ikke må ha den så voldsomt rask.

Er noen interesert i en tutorial ("brukerguide"!!! :p )? I så fall for hvilket språk?

Skrevet

Vi skrev en parser til et VELDIG forenklet språk, som bare utførte enkelte regneoperasjoner.

Som GeirGrusom sier er det parseren som er utfordringen. Husker jeg ikke HELT feil, så var det vel snarere et scriptspråk også. Parseren ble skrevet i java. Slik at språket ble parset og kjørt "i runtime"... Ganske jalla, men bare til det lå det ganske mye jobb bak.

Skrevet

Vell, jeg ser at det er det siste spørsmålet mitt som har fått mest oppmerksomhet, da tråden egentlig handlet om det første :p

Takk uansett for alle de gode svarene :)

Skrevet

Jeg kan oppsummere:

- Skal du lage et 3D spill bruker du C++

- Glem å lage eget programmeringsspråk, det er altfor mye stress

- (Glem å lage et 3D spill - hvis du i det heletatt lurer på hvordan dette gjøres, ligger det så langt frem i tid, at du trygt kan glemme det nå.)

.. det er selvfølgelig mulig å bruke andre språk til å lage 3D spill, men når det blir litt størrelse på spillene, går det i C++.

Skrevet
Skal ikke påstå at det er vanskelig å skrive en brainfuck parser, men C++ e.l. er mye jobb.

Mye jobb <> vanskelig. C++ er et digert språk. Har dere som sier det er vanskelig i det hele tatt gjort det? GeirGrusom's 3d-prosjekter høres mye vanskeligere ut!

Skrevet
Jeg kan oppsummere:

[snip]

.. det er selvfølgelig mulig å bruke andre språk til å lage 3D spill, men når det blir litt størrelse på spillene, går det i C++.

Hvor trekker du denne konklusjonen fra? Jeg er absolutt ikke enig i at 3D-spill == C++. Hvis du ser på Glorg (Ref. GeirGrusom) og slikt, så er det fullt mulig å gjøre dette i C#, uten store problemer.

Skrevet

Har du lest din egen tråd? Svarene er ganske entydige.

Spørsmålene dine oppfattes som litt rart for man antar at noen som har satt seg luftige mål som å lage ett 3D spill har gjort litt research og vet hva de holder på med. Man sitter ikke å spiller ett spill og så plutselig får det for seg å lage ett spill med null erfaring innen programering. Som regel har man dillet med det det en stund og man kommer til ett punkt hvor man kan så mye at man føler man kan takle en slik utfordring. (og idag er dette punktet som regel etter en del år på universitet. For 20 år siden kunne man kode ett spill i garasjen og bli milionær.)

Det å lage spill er også litt sekundært til å først lære seg å programere 3D...som igjen kommer etter at man har lært å programere noe som kan bruker ett skjermkort til å vise noe på skjerm, som kommer etter at man har lært å programere data som lagres, som kommer etter at man har osv os osv som alt startet med ett simpelt "hello world" kode.

Ambisjonene dine er gode de! Men å spørre om C++, C#, Perl, Java, Flash, HTML, Pascal, Delphi eller hva du vil bruke er det rette er litt meningsløst når du åpenbart ikke har kodet mye. Kos deg med å lære å programere og nyt tiden med å forske å studere. Ha 3D målet i sikte....men innen du kommer ditt hvor du kan vurdere å sette ett helt spill sammen vil du vite med absolutt sikkerhet hva slags språk du vil bruke...for det er det språket du er trygg og kjent med.

AKIRA

Skrevet (endret)

Jeg fårstår at spørsmålet kansje er litt misoppfattet. Jeg vet godt at man trenger ganske mye kuskap om programering for å lage et 3d spill. Det jeg egentlig lurte på var hvilket språk som var best å gjøre det i! Slik at jeg for eksempel ikke sitter å har lært meg python, også viser det seg at det nesten er umulig å få lagd et bra spill i det, også må jeg lære meg et helt nytt språk :p Jeg driver som sagt å lærer meg C nå, og jeg må si jeg begynner å like det :)

EDIT: jeg har null peiling på python, så jeg sier ikke at det ikke går an å lage spill med det, det var bare et eksempel :yes:

Endret av Miromurr
Skrevet
Jeg kan oppsummere:

[snip]

Hvor trekker du denne konklusjonen fra? Jeg er absolutt ikke enig i at 3D-spill == C++. Hvis du ser på Glorg (Ref. GeirGrusom) og slikt, så er det fullt mulig å gjøre dette i C#, uten store problemer.

Det er jo relativt hva staalezh mener med litt størrelse, men C++ er så utrolig mye større innen spill programmering enn C# at det ikke er noen vits å diskutere det engang. Det finnes så utrolig mye mer ressurser til C/C++ enn C#.

Jeg fant denne undersøkelsen på GameDev.net (ikke så ny men).

what language do you prefer to use for games?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...