Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Kanskje en højdare med et stort hjerte i nakken med teksten "mom" :p

 

Eller en diger tattis på brystet med "I love everybody!" :p

 

Man serriøst da ... sjekk den modellen! Trenger ikke noen tættis her for å gjøre inntrykk :p

 

Hihihihihi... selvtillitten på topp i hvertfall :p

 

(klarte ikke å la vær :p)

 

By the way: tok en liten smugtitt på kopien av førerkortet mitt i dag, og ble mildt sagt sjokkert! Visste ærlig talt ikke at jeg så ut som en gal mann :o

Endret av Rune29
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting politistudent. Hva gjør at du vil oppgi denne tråden her den 11. juni?

Har du sett på andre deler av dette forumet?

 

Da får han vitnemålet/ferdig på skolen ;)

 

 

Hehehe, det er riktig. 11 juni står jeg på rådhuset og tar imot vitnemålet.

 

En annen grunn til at jeg gir meg er fordi det er mange nye regler for opptak, noe som gjør det vanskelig for meg å holde meg oppdatert. I tillegg til at jeg begynner å jobbe fulltid, mister jeg tilgangen til lærerne og de ansatte på skolen, som jeg har pratet med for å holde meg oppdatert.

 

Da jeg søkte var det personlig oppmøte på politistasjonen, nå er det søknad via SO, omslagsark og gud vet hva. :p

I tillegg har vi den offisielle gruppen på facer'n, noe som gjør at jeg blir overflødig. ^^

 

Selv om jeg ikke kommer til å drifte tråden er det nok mulig å få tak i meg på private message, dersom det er ting dere ønsker å prate om med meg.

Lenke til kommentar
Student... du har sikkert svart på det før, men jeg spør og håper du svarer .

 

Hva var du mest overrasket over i fbm politiyrket?

Hva føler du nå kontra den gangen du søkte?

 

Kort og greit, den lave bemanningen. Store områder å dekke, og ikke alltid mulighet til å få hjulpet alle i løpet av en vakt.

 

Kanskje det var bare jeg som hadde store forventninger, men det overrasket meg stort hvor få av oss som er på jobb. Jeg hadde alltid trodd at det var masse folk på, flere politipatruljer som var i byen, og at alle oppdrag vi fikk kunne vi rykket ut på og ordne opp i. Etter et par vakter fikk jeg realiteten rett i fleisen, oppdrag måtte prioriteres. Områder på flere kommuner ble dekket av ÉN politibil. Det verste jeg visste om, var å måtte si til folk at vi ikke kunne komme og hjelpe dem.

 

Vi var en gang i sør enden av distriktet, og derfra fikk vi et oppdrag på nord enden. Det var et helvete, ingen andre enn den ene bilen som var ute og rullet, og det ble heftig mye kjøring på mange av vaktene.

 

Det er vanskelig å forklare folk at vi ikke får vært overalt på en gang, mange ganger har jeg måtte stått og tatt imot pepper på hvor dårlig det var at vi ikke kunne komme.

 

Slik er det nå, men jeg håper det bedrer seg.

Lenke til kommentar

Er det lov og spørre om du var med på aksjonen i Oslo sist uke? Og eventuelt hva du syns om at sponheim sa det lignet et statskupp og at det var fulstendig uakseptabelt at dere aksjonerte i uniform? Din personlige mening selvfølgelig =) Selv var jeg der og så toget og deler av konserten, men fikk ikke blitt med bort da jeg hadde skole... Et mektig syn spør du meg!!!! Gleder meg til å bli en del av et felleskap med så mange engasjerte medarbeidere^^

Lenke til kommentar
Har du jobbet på operasjonssentralen, politistudent? Tatt imot nødtelefoner osv mener jeg? Er dette noe av det man gjør i praksisåret?

 

 

Du kan hospitere hos dem. Være der i en uke i løpet av praksisåret. Ellers har vi vært på vei til personer, fått nytt oppdrag av op.sentralen av høyere prioritet, og måtte ringe dem for å si at vi ikke kommer likevel.

Lenke til kommentar
Er det lov og spørre om du var med på aksjonen i Oslo sist uke? Og eventuelt hva du syns om at sponheim sa det lignet et statskupp og at det var fulstendig uakseptabelt at dere aksjonerte i uniform? Din personlige mening selvfølgelig =) Selv var jeg der og så toget og deler av konserten, men fikk ikke blitt med bort da jeg hadde skole... Et mektig syn spør du meg!!!! Gleder meg til å bli en del av et felleskap med så mange engasjerte medarbeidere^^

 

 

Jeg var ikke med på demonstrasjonen. Men huff, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. FOr jeg er temmelig frustrert selv. Jeg ønsker meg flere kolleger på jobb slik at jeg kan vite at det er noen som dekker ryggen min når det smeller.

 

Noe statskupp var det nok ikke ^^ Og siden regjeringen ikke hadde andre ting å plukke på oss enn at vi gikk i våre arbeidsklær på demonstrasjonen er jo etter min mening noe patetisk. Men det viser jo også at de ikke vil innse at vi har for få politifolk i Norge. Du kan ikke forvente at alle skal jobbe mer utover sin vanlige turnus for at bemanningen skal være forsvarlig.

 

Og med den nye forskriften ville jo regjeringen at vi skulle bli unntatt arb.mil.loven, ved at hvis jeg for eksempel jobber kveldsvakt i dag og skal gå på vakt igjen kl 08 dagen etter, så kan de holde meg igjen for å jobbe lengre utover natta. Om jeg så skulle bli for trøtt for dagvakta etterpå er mitt eget problem. Det er ikke ønskelig for min egen del.

 

At Storberget hele tiden skryter av det store kullet til høsten 09 tror jeg ikke har noen særlig virkning. For på 70 tallet ble det tatt opp like store kull, noe som gjør at de gutta pensjoneres nå. De studentene som går ut klarer ikke å dekke hullet etter de som pensjonerer seg. Opptaket skulle ha vært økt på 90 tallet og ikke nå. Dette er jo en debatt som kan gå til det uendelige.

 

Jeg støtter mine kolleger, de har vist at man ikke kan basere sikkerhet på frivillige tjenestemenn som kan jobbe ekstra. VI trenger flere kolleger, og dette har herrene i det høye hold visst om lenge. Kjedelig å få på seg skyld bare fordi man ikke kan eller har mulighet til å jobbe mer enn 100%.

 

Jeg tror ikke noen av dere har lyst til å bli holdt igjen på jobb etter ordinær arbeidstid for å jobbe mer, eller at dere plutselig blir oppringt og bedt om å møte på flekken. For min del er det ikke noe problem, ikke ennå. Men for de med kone og barn er dette jo ikke noe de ønsker.

 

Jeg nevnte jo det med en bil som dekket flere kommuner, det er NORMAL bemanningen. Tenk deg hvis en av dem blir syk og ikke kan møte på jobb.

 

Men men, uansett vil jeg si at dere må ikke la dere skremme. Jeg håper dette en dag bedrer seg, for politikerne må jo innse dette problemet før eller senere... tror jeg.

Lenke til kommentar

Syns også dette var et veldig dårlig argument. Er da naturlig og demonstrere i uniform når man bruker dette i jobben.

 

Skjønner veldig godt at folk reagerer på det forslaget, men er ikke feks leger allerede untatt den loven? De jobber da laaange skift. Hvis man tar det med i betraktningen er det kanskje ikke like ille, selvom jeg selv selvfølgelig ønsker en jobb hvor jeg faktisk kan love familien min at "denne helgen skal jeg ikke jobbe", uten å måtte bryte det.

 

En eller annen avis som prøvde å lage stort nummer ut av at det visstnok florerte rykter om masse oppsigelser. Folk

må jo for all del reagere og demonstrere når ikke noe skjer, men dette kan da virkelig ikke være veien å gå (hvis påstanden skulle stemme). De fleste som sier opp går vel over til vekterfirmaer uansett så det blir jo egentlig bare en "privatisering" av politiet, noe jeg håper vi ikke ønsker hehe!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg er helt enig i det dere sier, og ja, demonstrasjon med uniform var en bagatell, men likevel et lovbrudd. Jeg personlig hadde valgt å stille opp uten uniform. Selv om det er et lite lovbrudd så syns jeg man skal holde seg for god til det, virkelig.

Lenke til kommentar

Det er litt trist med såpass lav bemanning. Ser her jeg bor også. Vi har hatt flere helger der lokalpolitiet har blitt kommandert til en av de større byene i nærheten, noe som gjør at vi har et politi som er minst 1 times kjøring unna. I tillegg dekker de et område som fra a-å i kjørestrekning utgjør ca 12 mil - en vei, og veien der er det så som så med, og de regner fra 1,5 til 2 timer før de i det heletatt har mulighet til å vise seg.

 

Samtidig vil jeg rose de som står på, for all del. Syntes bare argumentet "de har valgt det selv" ikke holder overhodet. Og Storberget er vel ikke akkurat den i norsk politikk som har hatt de mest gjennomtenkte argumentene den siste tiden. Han burde sette seg i samme situasjonen. Hvis han hver dag blir kommandert til å jobbe fra 08-22 i stedet for 08-16, tror jeg han også ville blitt drittlei av hele greiene.

 

Men det er litt for enkelt for dem som sitter der oppe og ser ned på oss som forsøker å gjøre en innsats. De skulle kommet seg ut i det praktiske yrkeslivet. Flesteparten av politikerne har jo faktisk ikke reell arbeidserfaring. Om du har vært leder for et ungdomsparti i 4 år også gått inn i et parti i 2 år, har du vel ærlig talt ikke det? Hadde de derimot brukt eks en politimann som justisminister, en sjåfør som samferdselsminister etc tror jeg politikken ville snudd seg, og de hadde prøvd å få endene til å møtes i stedet for bare å sitte der oppe og skylde på alle andre.

 

Helt personlig syntes jeg ikke politiet klager for mye. Jeg forstår dem som har vært der siden skapelsen, som også ser at det norske politivesenet er på vei rett ned i avløpet, og det er trist, for vi alle vet vel at kriminaliteten ikke akkurat er på hell for tiden?

 

Er litt "trist" at politiet må basere seg på studenter for at det skal være mulig å få en bil og to personer på vakt...

 

Nei. Støtter Arne Johannesen og gutta i det norske politivesenet. Stå på!

 

P.s. er valg snart også. Ikke putt i lappen av vane. Les gjennom partiprogrammene først :)

Endret av Rune29
Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i det dere sier, og ja, demonstrasjon med uniform var en bagatell, men likevel et lovbrudd. Jeg personlig hadde valgt å stille opp uten uniform. Selv om det er et lite lovbrudd så syns jeg man skal holde seg for god til det, virkelig.

 

Det er også å vise hvem vi er, at vi bruker uniformen. Vi blir mer synlig. Jeg hadde stilt opp i uniform dersom jeg var med.

 

Uansett var det ingen fra justisdepartementet som ville komme ut å møte politiet, snakk om å gjemme seg. ^^

Lenke til kommentar
Uansett var det ingen fra justisdepartementet som ville komme ut å møte politiet, snakk om å gjemme seg. ^^

 

Det viser vel bare litt hvor opptatt de er av å ha et politivesen som fungerer optimalt?

 

Bare vent til dagen kommer da storberget trenger politiet og ingen kommer...

 

Man kan vel nesten sammenligne dette med en struts. Er utrolig raskt å stappe hodet i sanden, for da er virkeligheten plutselig borte.

Endret av Rune29
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jeg er helt enig i det dere sier, og ja, demonstrasjon med uniform var en bagatell, men likevel et lovbrudd. Jeg personlig hadde valgt å stille opp uten uniform. Selv om det er et lite lovbrudd så syns jeg man skal holde seg for god til det, virkelig.

 

Det er også å vise hvem vi er, at vi bruker uniformen. Vi blir mer synlig. Jeg hadde stilt opp i uniform dersom jeg var med.

 

Uansett var det ingen fra justisdepartementet som ville komme ut å møte politiet, snakk om å gjemme seg. ^^

Ja, det skjønner jeg jo, men synes ikke du at det sender ut litt feile signaler når politiet selv bryter loven, SELV om det bare er en bagatell?

 

Justisdep., Regjeringen og Storberget selv er noen feiginger hele gjengen. Fortsetter de som de gjør nå, så kommer det ikke til å være noe politi igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...