Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du er absolutt ikke for gammel i en alder av 30, Rune. Spesielt med tanke på hvor mange 30+ karer som går i kullet mitt. :D

 

Hehe. Godt å høre :)

 

Er litt merkelig, men føler meg gammel der jeg jobber nå. Er liksom bare blant "oldingene" som tror at verden er ensbetydende med firmaet jeg jobber i, og det sier jo litt når jeg bare er en liten kalv sammenlignet med de andre. Alle er 47 år, har 15, 17, 19 og 30 års ansennitet i samme trøtte firmaet :)

 

Tankegangen der er at "Vi har alltid gjort dette, og gidder ikke å gjøre noe nytt. Kan kanskje klippe litt ut av Waterboy med Adam Sandler: "Nyskapning is the devil!".

 

Men anyway... har søkt meg inn i hvertfall, så får vi se hva Mr. PHS sier om søknadetn min :) Er litt kjedelig å gå og vente uten å vite at man 100% sikkert blir innkalt til opptaksprøvene.

Endret av Rune29
Lenke til kommentar
Men anyway... har søkt meg inn i hvertfall, så får vi se hva Mr. PHS sier om søknadetn min :) Er litt kjedelig å gå og vente uten å vite at man 100% sikkert blir innkalt til opptaksprøvene.

 

 

Tror du nok kan regne med å bli innkalt. Husk at årets kull vil være på 552 studenter. Det er 200 flere plasser i forhold til kullet mitt. Så det er sikkert veldig greit å kunne vurdere flere søkere enn tidligere.

 

Det du kan gjøre er å fortsette med den gode fremgangen i treningen og holde motivasjonen oppe. Hvis Lillefjære har sagt at de fleste blir kalt inn så vil de nok ikke utelukke de litt eldre gutta heller.

 

Det er sol og blå himmel ute nå (i Oslo). Perfekt dag til å ta en joggetur og tenke på alt det positive som en søknad til PHS kan medføre.

Lenke til kommentar

Får håpe i hvertfall :)

 

her i nedre telemark er det lett overskyet med innslag av sol, og nå venter det snart et godt måltid og en løpetur ut i snøen etterpå, med som du sier, tanke på phs :)

 

Motivasjonen er på topp nå, så vi får se. Er egentlig mest skeptisk til karakterpoengene mine. Tror vel ikke det er verdens beste, men skitt au. Det får gå som det går :)

 

Solen skinner og skjegget gror for hver dag vet du :) Gyngestolen vinker i det fjerne.

Endret av Rune29
Lenke til kommentar
Tatovering i politiet? Er det lov?

 

 

Dette har vi pratet om flere ganger tidligere. Skal ikke være noe problem med tatoveringer. Synlige eller ikke. Kommer helt an på hva tatoveringen symboliserer. Da mener jeg ekstreme ting som hakekors og lignende. Ellers er det ingen fare.

 

Finnes studenter med synlige og ikke- synlige tatoveringer i uniform.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Trodde 20% regelen kun gjaldt de med innvandrerbakgrunn, distriktstilknyttning, store internasjonale språkkunskaper etc?

 

Kan forøvrig nevne at jeg ikke har begynt treningen enda, har en eksamen å ta først. Men skal klare det med 2 mnd 100% focus.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

De 20% kan gjelde hvem som helst, men som politistudent sier så ville jeg nok ikke satset på å gå under den gruppen med mindre du har noe ekstraordinær erfaring.

Lenke til kommentar
Trodde 20% regelen kun gjaldt de med innvandrerbakgrunn, distriktstilknyttning, store internasjonale språkkunskaper etc?

 

Kan forøvrig nevne at jeg ikke har begynt treningen enda, har en eksamen å ta først. Men skal klare det med 2 mnd 100% focus.

 

 

Nope, er en myte at søkere med minoritetsbakgrunn er høyt representert der. 20% er til for at man skal kunne ta inn de som viser seg til å være særdeles skikket, mtp på arbeidserfaring og lignende blant annet, for å sikre et representativt politi.

 

En av våre lesere i tråden nevnte jo at han ble tatt opp som student (går i førsteklasse nå) til tross for at han hadde kun 42 konkurransepoeng. Poengene for å bli tatt opp har ligget mellom 48 og 50 vanligvis.

Uansett hadde vedkommende bakgrunn innen psykiatrien, og mange andre gode grunner for at han kunne bli en dyktig tjenestemann, selv om konkurransepoengene ikke nådde opp ordinært.

Lenke til kommentar

Bare for å legge 20% praten helt død.

 

"Politiforum er kjent med at det ved opptaket i 2008 på Politihøgskolen ble tatt inn rundt 60 studenter som ikke fylte minimumskravet for opptak. Assisterende rektor, Nina Skarpenes, ved Politihøgskolen svarer følgende om påstanden:

- Politihøgskolen opererer ikke med et minimumskrav til opptak. Alle som tas opp til PHS er fullt ut kvalifisert. Det betyr ikke at deres kompetanse er lik. Nemnda (opptaksnemnda red. anmerk.) kan nemlig etter en spesiell vurdering, foretatt på bakgrunn av ønsket om å sikre et representativt politi, dispensere fra ett eller flere av de formelle krav og på særskilt grunnlag tildele inntil 20 prosent av studieplassene til søkere som fremstår som personlig skikket for tjeneste i politi- og lensmannsetaten. I 2008 ble 69 studenter tatt opp på dette grunnlaget (16 prosent av total studentmasse). 90 prosent av gruppen på 69 var etnisk norske. Alle var de skikket. Opptaksnemnda har imidlertid vurdert en del av søkernes kompetanse som like verdifull for politiet som for eksempel et visst nivå av de fysiske testene.

 

Det har over en periode versert rykter om at studenter med entnisk minoiritetsbakgrunn var overrepresentert blant de som kom inn under minstrekravet. Det viser seg ikke altså ikke å være riktig."

 

Hentet fra politiforum.no

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Uten at jeg vet ... men har du planer om å patruljere i bar overkropp :dribble: hehe

 

Neida. Spøk til side. Har tattis jeg også men ikke i de dimensjonene :) Tror ikke jeg blir sparket hodestups ut. Du bør spør phs om det, eller i facebook gruppen.

 

Er ikke du uansett 15? Tenkt til å ta tatovering selv, og du bør ikke ta hos noen som tar på folk under 18. Da kan du fort ende opp med et dååårlig resultat :p Min mening i alle fal.

 

Hahaha Rune, inlegget var ment for Wildwolf ja^^

Endret av Chaalex
Lenke til kommentar

Mange studenter på phs med tatovering(er). Alt fra tribal i nakken til rose på skulderen og kjetting rundt håndleddet. Fellesnevneren er at de ikke er støtende og lar seg stort sett tildekkes til en viss grad.

 

Hett tips: Ikke tatover et hakekors på halsen eller navnet på kjæresten din i panna.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...