Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Klart det sender ut feil signaler, men en eller annen kjent statsmann sa noe sånn som at "En lov som ikke blir håndhevet uteretter ikke noe annet enn å senke folks respekt for lover" (Noen som husker hvem?). Så man kan jo spørre seg hva som er værst: At politet bruker uniform i en politi-sammenheng, eller at de ikke har god nok bemmaning til å kunne håndheve viktige lover?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klart det sender ut feil signaler, men en eller annen kjent statsmann sa noe sånn som at "En lov som ikke blir håndhevet uteretter ikke noe annet enn å senke folks respekt for lover" (Noen som husker hvem?). Så man kan jo spørre seg hva som er værst: At politet bruker uniform i en politi-sammenheng, eller at de ikke har god nok bemmaning til å kunne håndheve viktige lover?

 

Når såpass mange politifolk bruker fritiden sin på å "demonstrere" utenfor stortinget, sier det seg vel selv at de ikke er helt fornøyde med tilværelsen?

 

Hadde det vært litt tak i norske myndigheter, hadde i hvertfall en representant dukket opp fra storbergets side. De er utrolig flinke til å møte alle andre, men politiet virker som et nei-tema.

 

Må vel si at politiet har lov til å markere seg på lik linje som alle, i uniform eller ikke.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i det dere sier, og ja, demonstrasjon med uniform var en bagatell, men likevel et lovbrudd. Jeg personlig hadde valgt å stille opp uten uniform. Selv om det er et lite lovbrudd så syns jeg man skal holde seg for god til det, virkelig.

 

Det er også å vise hvem vi er, at vi bruker uniformen. Vi blir mer synlig. Jeg hadde stilt opp i uniform dersom jeg var med.

 

Uansett var det ingen fra justisdepartementet som ville komme ut å møte politiet, snakk om å gjemme seg. ^^

Ja, det skjønner jeg jo, men synes ikke du at det sender ut litt feile signaler når politiet selv bryter loven, SELV om det bare er en bagatell?

 

Justisdep., Regjeringen og Storberget selv er noen feiginger hele gjengen. Fortsetter de som de gjør nå, så kommer det ikke til å være noe politi igjen.

 

Da en høyesterettsdommer ble spurt om han noen gang hadde gjort noe ulovlig, svarte han: "Jeg har jo bil!".

 

At media legger fokus på at vi gikk i våre arbeidsklær utenom jobb har jo tiltrukket oppmerksomheten på folk. Men vi er politifolk, stolte av jobben og stolte av uniformen, jeg ser for min egen del ingen problemer i dette.

 

Men jeg skjønner det du sier at politifolk ikke skal "bryte loven" og gå foran som eksempler.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Og det er vel hevet over enhvert tvil at vi har altfor få politifolk som tjener altfor dårlig.

 

Fakta:

En politimann tjener etter noen år ca 350.000 pr.år

Jeg tjener ca 500.000 pr.år.

 

Forskjellen? En politi risikerer i verste fall livet sitt for å redde andre. Jeg har en av verdens desidert minst unyttige jobb. Og hos oss er vi 6 mann, enda vi har altfor lite å gjøre til 2 personer.

 

Slik er det i flere bedrifter, men hos politiet virker det som en automatikk i at det skal være lav lønn og færrest mulig til å gjøre en jobb.

 

Men uansett ... jeg ønsker en jobb med utfordringer, for det er klin umulig å få der jeg jobber. Selv har jeg kun 2 års ansennitet, og de andre har vært med siden skapelsen og tror at verden er innenfor bedriftens fire vegger...

 

Så får håpe at det blir en liten, småfeit og lur politi-fyr utav meg en gang :)

Endret av Rune29
Lenke til kommentar
Og det er vel hevet over enhvert tvil at vi har altfor få politifolk som tjener altfor dårlig.

 

Fakta:

En politimann tjener etter noen år ca 350.000 pr.år

Jeg tjener ca 500.000 pr.år.

 

Forskjellen? En politi risikerer i verste fall livet sitt for å redde andre. Jeg har en av verdens desidert minst unyttige jobb. Og hos oss er vi 6 mann, enda vi har altfor lite å gjøre til 2 personer.

 

Slik er det i flere bedrifter, men hos politiet virker det som en automatikk i at det skal være lav lønn og færrest mulig til å gjøre en jobb.

 

Det sier vel sitt at vektere tjener bedre enn ferske politifolk.

Endret av Chaalex
Lenke til kommentar

Men nå begynner vi å komme oss skikkelig langt ut folkens. Men det er bra at folk er bevisste.

 

Uansett, har dere satt dere inn i lovhjemmelen som sier at uniformsbruken er ulovlig? Eller har dere bare hørt om det?

 

§ 328. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som

1. uhjemlet offentlig bærer eller lar noen i sin tjeneste bære den for en offentlig tjenestemann foreskrevne drakt eller andre kjennetegn på et offentlig tjenesteforhold, eller drakt eller kjennetegn, som lett kan forveksles med disse, eller

 

Da må vi diskutere, er det hjemmel for at politiet kan bære uniformen for å markere sin misnøye over egen arbeidssituasjon? Igjen beveger vi oss veldig langt ut på hva tråden handler om... ^^

Lenke til kommentar
§ 328. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som

1. uhjemlet offentlig bærer eller lar noen i sin tjeneste bære den for en offentlig tjenestemann foreskrevne drakt eller andre kjennetegn på et offentlig tjenesteforhold, eller drakt eller kjennetegn, som lett kan forveksles med disse, eller

 

Da må vi diskutere, er det hjemmel for at politiet kan bære uniformen for å markere sin misnøye over egen arbeidssituasjon?

 

Blir vel kanskje litt tynt å si "Jeg var i nærheten bare ..."

 

Hvis folk er mer opptatt av om en person bærer eller ikke bærer uniform for å vise misnøyen, fremfor å faktisk engasjere seg i saken, har de vel altfor lite å gjøre?

Endret av Rune29
Lenke til kommentar
Det sier vel sitt at vektere tjener bedre enn ferske politifolk.

 

Ikke sant ... men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg vil ikke bli politi kun på grunn av lønnen.

 

Haha det tror jeg de fleste kan ja^^!

 

Politistudent: Trodde det var ganske klart at dette ikke var lov? - Kan skjønne argumentet hvis det hadde vært en streik da de da hadde bært arbeidsantrekket i arbeidstiden, men dette var vel en demonstrasjon hvor de fleste deltok på fritiden?

Lenke til kommentar
Det sier vel sitt at vektere tjener bedre enn ferske politifolk.

 

Ikke sant ... men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg vil ikke bli politi kun på grunn av lønnen.

 

 

Og akkurat det tror jeg de bruker mot politiet, for å ikke heve lønnen vår. Vi er alle idealister som ønsker oss til dette yrket. Jeg søkte heller ikke politiet for å bli rik. Men en dag får jeg kone og barn, og vi blir da avhengig av å betale regninger og forsørge ungen.

 

Vennene mine trodde jeg spøkte da jeg sa grunnlønna mi var 300 000 i året som nyutdannet, en av dem lo og sa:"Nei?! Seriøst?!".

De ligger lysår foran meg når det gjelder lønn. Et risikotillegg er etter min mening et signal om at man setter pris på politiets arbeid og de risikoer vi tar.

 

Spytt og blod er blitt vasket av skinnjakka. Slag, spark og masse ufine ord har jeg også måttet tåle å høre. "Jeg skal drepe deg, mora di, faren din. Jeg skal finne ut hvor dere bor!" er blant truslene. Alt dette slipper vennene mine å tåle på jobb...

Lenke til kommentar
§ 328. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som

1. uhjemlet offentlig bærer eller lar noen i sin tjeneste bære den for en offentlig tjenestemann foreskrevne drakt eller andre kjennetegn på et offentlig tjenesteforhold, eller drakt eller kjennetegn, som lett kan forveksles med disse, eller

 

Da må vi diskutere, er det hjemmel for at politiet kan bære uniformen for å markere sin misnøye over egen arbeidssituasjon?

 

Blir vel kanskje litt tynt å si "Jeg var i nærheten bare ..."

 

Hvis folk er mer opptatt av om en person bærer eller ikke bærer uniform for å vise misnøyen, fremfor å faktisk engasjere seg i saken, har de vel altfor lite å gjøre?

 

 

...og dermed lykkes de å få oss vekk fra situasjonen i politiet. Ved å få vanlige folk til å heller fokusere på at politiet ikke var på jobb, men gikk i uniformen på demonstrasjonen. Hovedpoenget er dårlig bemanning, og at arbeidsmiljøet også skal gjelde for oss.

 

Men det var sikkert glemt fordi vi var så ivrige på å få klarhet i om det var lovlig eller ulovlig å gå i uniform.

Lenke til kommentar
Litt trist med media. Viktigere å fokusere på at det var 4000 politifolk i uniform som viste seg, fremfor å faktisk i all hovedsak belyse hvorfor de faktisk var der?

 

 

Hehe, media er noe som jeg har vært meget kritisk og skeptisk til etter praksisåret.

 

Saker som jeg faktisk var med på ble helt annerledes omtalt i avisene, til tider riv ruskende galt og forvrengt. Så vi må ikke sluke alt rått der.

 

Edit: Case closed ja. :D "Bang bang" med hammern. :p

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Litt trist med media. Viktigere å fokusere på at det var 4000 politifolk i uniform som viste seg, fremfor å faktisk i all hovedsak belyse hvorfor de faktisk var der?

 

Sensasjoner som selger. At politet er missfornøyd med lønnen sin vet folk, dermed selger det ikke aviser lenger.

 

Hva bestod nattevakta av da politistudent? - Alltid like spennende å høre hehe :p Selvom onsdag til torsdag sikkert er en av de roligere.

Lenke til kommentar

Og nå et PHS spørsmål:

 

Er det mye "sove"-teori der, eller holder tonen og undervisningen seg på et nivå som gjør det "gøy"?

 

Edit: Case closed ja. :D "Bang bang" med hammern. :p

Var ikke hammeren. Det var meg som banket hodet i veggen over kollegene mine :D

De var jo tross alt med på skapelsen for noen mill. år siden :D

Endret av Rune29
Lenke til kommentar
Litt trist med media. Viktigere å fokusere på at det var 4000 politifolk i uniform som viste seg, fremfor å faktisk i all hovedsak belyse hvorfor de faktisk var der?

 

Sensasjoner som selger. At politet er missfornøyd med lønnen sin vet folk, dermed selger det ikke aviser lenger.

 

Hva bestod nattevakta av da politistudent? - Alltid like spennende å høre hehe :p Selvom onsdag til torsdag sikkert er en av de roligere.

 

 

Hehehe, en nattevakt består av så mangt. Jeg er en av studentene som hjelper til på politistasjonen jeg var på praksis. Ute i distriktet er man litt avhengig av mannskap, derfor tar de inn 3. årsstudenter som de kjenner og bruker oss. Dette skjer ikke i de store byene.

 

Nattevakta var relativt rolig, så vi kjørte rundt og så etter mistenkelige ting. Jeg blir alltid skeptisk til biler som er ute rundt 02- 03 tiden på en hverdag. :p Men man finner faktisk mange kjeltringer slik. Men ellers ganske stille. Trengte ikke å løpe etter noen i natt, og det var greit for min del. :p

Lenke til kommentar

Gåte til politistudent:

 

Avisoppslag: Flere hytteinnbrudd den sisten uken

Meg på jobb kl 5 om morgenen trøtt som f... ser følgende:

 

1 x litausk trailer

2 x litauske stasjonsvogner

4 x litauere flytter diverse fra stasjonsvognene og inn i traileren.

 

Løsning: Tja... har vel mine mistanker :w00t:

Endret av Rune29
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...