Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Joda, men nå var det fullt av ukjente der, og hu var kanskje ikke helt trygg på seg selv. Blir litt mer annerledes når man kan trene sammen med "kjente" og da vil man vel mest sannsynlig bli tryggere på seg selv :)

 

OG... hvor mange ganger har du hørt om en i politiet som dykker i tjeneste, "rett fra brygga"?

 

Uansett så føler jeg en egen skam, og vurderer å trekke meg ut av denne tråden i så henseende. Noen som er enige med meg? At jeg har sagt nok nå og bør pelle meg vekk? :p

Drittsekk igjen sikkert nå, men sier ikke dette sitt? Som politi kommer man vel opp drøssevis av ukjente, uforutsigbare og uforberedte situasjoner, definitivt bestående av ukjente og kanskje ustabile mennesker...(mange u`er her;) ... da er det kanskje greit å i det minste være trygg på og stole på hvertfall seg selv?

 

Rune, NEI; bli her:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda, men nå var det fullt av ukjente der, og hu var kanskje ikke helt trygg på seg selv. Blir litt mer annerledes når man kan trene sammen med "kjente" og da vil man vel mest sannsynlig bli tryggere på seg selv :)

 

OG... hvor mange ganger har du hørt om en i politiet som dykker i tjeneste, "rett fra brygga"?

 

Uansett så føler jeg en egen skam, og vurderer å trekke meg ut av denne tråden i så henseende. Noen som er enige med meg? At jeg har sagt nok nå og bør pelle meg vekk? :p

Drittsekk igjen sikkert nå, men sier ikke dette sitt? Som politi kommer man vel opp drøssevis av ukjente, uforutsigbare og uforberedte situasjoner, definitivt bestående av ukjente og kanskje ustabile mennesker...(mange u`er her;) ... da er det kanskje greit å i det minste være trygg på og stole på hvertfall seg selv?

 

Rune, NEI; bli her:)

 

Jeg tror Rune mener at man ikke nødvendigvis må ha det i seg å være en perfekt politimann/kvinne for å bli tatt opp. Man skal jo tross alt lære en ting eller to på den skolen også, og forhåpentligvis ha en del personlig utvikling. Selvom hun var usiker på å dykke foran så mange på opptaket kan det da hende at hun hadde klart seg fint i en nødsituasjon etter fullført utdannelse? :)

Lenke til kommentar

Ikke alle som er like bak mål som meg, at de gir fullstendig faen i hvorvidt de driter seg ut. Har gjort det hele livet jeg, og kan le av det :)

 

Edit:

Eircag, fartsdump ja. Minner meg om en jeg jobbet sammen med tidligere, en 70-åring som hadde fått i seg litt mer enn han burde. Han ringte meg midt på natta og lurte på om jeg kunne komme bort og støtte han når han skulle gå over fartsdumpa :p

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar

Uansett så er jeg back in business neste år, og DA skal dere faen meg få se på en som er rå :p (lerinnimeg).

 

Skal også prøve å bli litt mer sexy ;)

 

Jeg tar det ikke så tungt. Fikk meg tross alt en 40 mils kjøretur i rein forbannelse i dag. Var godt å få blåst litt ut av mondeo'n også :p (Dette ser ikke dere som nå er politifolk :p)

 

Edit:

Og Ronni... Lykke til videre ;)

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
Joda, men nå var det fullt av ukjente der, og hu var kanskje ikke helt trygg på seg selv. Blir litt mer annerledes når man kan trene sammen med "kjente" og da vil man vel mest sannsynlig bli tryggere på seg selv :)

 

OG... hvor mange ganger har du hørt om en i politiet som dykker i tjeneste, "rett fra brygga"?

 

Uansett så føler jeg en egen skam, og vurderer å trekke meg ut av denne tråden i så henseende. Noen som er enige med meg? At jeg har sagt nok nå og bør pelle meg vekk? :p

Drittsekk igjen sikkert nå, men sier ikke dette sitt? Som politi kommer man vel opp drøssevis av ukjente, uforutsigbare og uforberedte situasjoner, definitivt bestående av ukjente og kanskje ustabile mennesker...(mange u`er her;) ... da er det kanskje greit å i det minste være trygg på og stole på hvertfall seg selv?

 

Rune, NEI; bli her:)

 

Jeg tror Rune mener at man ikke nødvendigvis må ha det i seg å være en perfekt politimann/kvinne for å bli tatt opp. Man skal jo tross alt lære en ting eller to på den skolen også, og forhåpentligvis ha en del personlig utvikling. Selvom hun var usiker på å dykke foran så mange på opptaket kan det da hende at hun hadde klart seg fint i en nødsituasjon etter fullført utdannelse? :)

 

 

Selvfølgelig,du har helt rett, og som jeg sa kjenner jeg jo verken vedkommende eller situasjonen annet enn det jeg har lest her. Så uttalelsen blir mer på generelt grunnlag. Mener overhodet ikke at man skal være superman- eller woman for å bli tatt opp som student, tvert imot..det er menneskelig å ha sine usikkerheter, noe jeg tror er "sunt" for å kunne forstå andre som politimann/kvinne. Håper jeg gjorde meg litt mer forstått nå, og litt mindre drittsekk;)

Lenke til kommentar

Synd å høre Rune. Etter at sykdommen har reist sin vei får du så smått sette i gang med trening til neste års opptak. Greit å ha god margin å gå på. Men du ordner det LETT til neste år,nå vet du i det minste hva du går til.

 

Mtp dykkingen så bør man greie å komme seg ned på 1,5 meters dyp for å hente noen ringer. Dette litt med tanke på livreddningstesten man har 1.året. Denne testen skal tross alt beståes for å få vitnemål til syvende og sist.

 

Men som Eircag skriver:"den ene gangen".

Alle i etaten vet det dukker opp nye situasjoner de må opp i hele tiden,eller hvertfall veldig ofte. Derfor er det greit å ha litt grunnkunnskap innenfor hvert av de feltene vi kan komme til å måtte benytte oss av,herunder livreddning. Og man må også kunne tåle litt press fra ulike hold når man skal gjennom noe fysisk eller psykisk krevende.

 

Jeg rakker ikke ned på folk som ikke greier dykkingen, men skriver det bare som det er. Med litt trening går det seg til..:)

Endret av tom_bjk(politistudent)
Lenke til kommentar

Enig i det med dykkingen. Tror kanskje dere misforstår litt, for det jeg mener:

 

Når man kommer inn på PHS er man i en litt mer "trygg" atmosfære, blant folk man stort sett kjenner. Dette gjør at man kan trene på dykkingen i kall det trygge omgivelser. Da blir man kvitt prestasjonsangsten og vil også klare dykkingen i løpet av kort tid, også ovenfor ukjente. Kjenner meg selv litt igjen på dette. Første gangen jeg tok benkpress, var det folk i det rommet. Fikk litt angst og gikk ut. Etterhver som jeg ble kjent med de som var der, tuslet jeg ned og la meg på benken, og løftet. Nå er ikke det noe problem lenger for meg.

 

Det jeg vil frem til, er at de fleste blir tryggere på seg selv når de er 100% sikre på at de behersker noe, også under press.

 

Edit:

Ikke synd på meg. Jeg er en idiot og kommer alltid å forbli det :p Uansett er jeg tilbake neste år, og når dere hører navnet mitt kommer dere til å skjelve i buksene ... og litt flere steder :p Skal få meg samme status som Supermann !

 

Forøvrig skal jeg anlegge Mullah-skjegg så jeg vekker litt oppsyn der jeg kommer vraltende :p

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
Når man kommer inn på PHS er man i en litt mer "trygg" atmosfære, blant folk man stort sett kjenner.

Men hva når man er utdannet til politi og skal ut og løse ukjente og farlige oppdrag? Man får sikkert en eller annen form for trening mot prestasjonsangst og slikt, men likevel... :)

Lenke til kommentar
Edit:

Og Ronni... Lykke til videre ;)

 

Takk for det! Jeg hadde 16 poeng før løpetesten, og måtte klare en 4'er...klarte å labbe meg inn til en 6'er, og endte med 22 poeng totalt. Instruktøren mente det ville være bortkastet tid å fylle ut egenerklæring og gå til lege, men jeg gjorde det allikevel. Har ikke fått noe telefon fra nemda i kveld, så jeg reiste like gjerne hjem til Stavanger :)

 

Syns hvertfall det er kjekt å ha gjennomført øvelsene, så vet jeg akkurat hvordan jeg ligger an i dag, og hva som må forbedres til neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...