Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vulkanen er 3.470 meter høy, og hadde sitt siste utbrudd i 2002. Et titalls mennesker omkom, og flere hundre tusen mistet hjemmene sine. Ingen vet for øvrig når den eksploderer neste gang, bortsett fra at det vil skje. Fjellet kalles derfor for "verdens farligste vulkan", siden den kan få utbrudd når som helst. Det neste utbruddet blir trolig langt verre enn det forrige. Den nærliggende provinshovedstaden er dekket med sort lava på bakken, etter det siste utbruddet. For å hjelpe til mye, kan jeg si at dette er utenfor de fleste turistruter. Det er det mange gode grunner til. Vi er strengt tatt heller ikke i Øst-Afrika, men i Sentral-Afrika. Så nå vil jeg tro at landet i hvert fall bør være innenfor rekkevidde.

 

post-221966-0-86256900-1417700494_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Vulkanen heter Nyiragongo. Fjellet ligger ved byen Goma i Kivu-regionen, som er i det østlige DR Kongo. Vulkanen har de siste årene vært stengt for besøkende, på grunn av lokale geriljagrupper. Etter at den mest nærliggende gruppen ble overvunnet (som okkuperte Goma), har man nylig gjort et nytt forsøk på å åpne fjellet. Så får man se hvor lenge det varer. Jeg benyttet sjansen så raskt jeg hørte den var åpen. Det var en surrealistisk og utrolig flott opplevelse, men også litt slitsom. Jeg har tidligere besøkt Pacaya-vulkanen i Guatemala. Dette var likevel en langt råere opplevelse, som kan anbefales på det... eh, varmeste.

 

Oppgaven er for øvrig fri.

Endret av Hakataramea
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...