Gå til innhold

Hitachi dropper mini-harddisker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg bruker ihvertfall drev som en norsk variant av "drive", både for den fysiske harddisken, og "konseptet drive" i operativsystemet (som forsåvidt er fristillt fra det fysiske), er det feil? Man kan jo bruke den samme argumentasjonen mot ordet "drive" men det brukes over hele fjøla.
'Drive' betyr 'drivverk'. 'Drev' er et enkelt tannhjul i et drivverk.

 

Du kan oversette 'drev' med 'drive' også, men da i betydningen en gruppe mennesker og/eller hunder som driver et bytte mot jegeren eller om selve jakten (med andre ord ingenting som har med harddisker å gjøre).

 

Men det engelske ordet "drive" betyr også tradisjonelt drivverk, og det brukes som sagt over hele fjøla på datafronten. Drev blir allerede av mange brukt om harddisker, og om konseptet "drive" i OSet, er ikke da det greieste å bbruke "drev" på norsk, der "drive" brukes på engelsk?

 

AtW

Lenke til kommentar
Du har fremdeles 5 års reklamasjonsrett om du krangler med de. Det er de og ikke produsenten som må punge ut da, og det er derfor de er så lite villig å følge reklamasjonsretten (norsk lov).
Det virker logisk nok, mobiltelefoner har jo 5 års reklamasjonstid.

 

Men det er et pluss på netthandel, man har alltid kvitteringen.
Det hadde jeg faktisk glemt, jeg kan jo finne både ordre- og leveringsbekreftelse på Gmail-kontoen min.

 

Takk for infoen, da slipper jeg å åpne MP3-spilleren med mindre jeg trenger mer plass og/eller noe å gjøre :p.

Lenke til kommentar

Synd hvis Toshiba også dropper dette.

 

Det vil vel føles som ett tilbakested hvis neste generasjon iPOD får mindre lagrinskapasitet enn forrige.

 

De er vel ikke i nærheten med flash enda, man får vel ikke 160 GB flash på samme plass som med HDD?

 

Skaffet meg forresten min første Flash spiller i går, iPod Nano 8 GB, for å bruke på dass :)

 

Utrolig lekker spiller, men altfor liten etter min mening (fysisk størrelse altså), liker bedre min 80 GB fra forrige generasjon, mye lekrere finish også, men det er en annen diskusjon.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Men det engelske ordet "drive" betyr også tradisjonelt drivverk, og det brukes som sagt over hele fjøla på datafronten. Drev blir allerede av mange brukt om harddisker, og om konseptet "drive" i OSet, er ikke da det greieste å bbruke "drev" på norsk, der "drive" brukes på engelsk?

Både "drive" og "drev" passer jo særs dårlig på fastminne. Men ordet kommer vel til å henge igjen ganske lenge, likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...