Gå til innhold

Datalagringsdirektivet - Den dagen privatlivet og personvernet forsvant.


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Overvåkningen ser jeg på som et verktøy med stort potensiale for misbruk av personlig informasjon. Hvem og hvor mange skal egentlig sitte på all informasjonen, som kan være av veldig sensitiv art?

Men du har ikke noe alternativt forslag?

 

Å gi noen av de 400+ politistudentene som er ferdig utdannet til sommern jobb hadde jo vært en start...

 

Man klager jo over lite ressurser hele tiden, men da hjelper det ikke å ikke ansette nye politi.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Danke: Å begrunne innføring av nye direktiver med å si at du overvåkes allerede blir bare dumt. Fordi det der, betyr ikke at det burde være eller rettferdgjør videre overvåking.

Med andre ord er du uenig at vi trenger strenge retningslinjer?

Ergo overvåking i dag er helt ok fordi vi ikke har retningslinjer på det? Doesn't make sense..

Idag har de gjort alle pliktige til å overvåke, og lagre informasjon til politiets bruk.

Hva gjør de imorgen?

Hvilke endringer trer nå automatisk ikraft uten avstemmning, når de må re-evaluere systemet?

Lenke til kommentar

Danke: Å begrunne innføring av nye direktiver med å si at du overvåkes allerede blir bare dumt. Fordi det der, betyr ikke at det burde være eller rettferdgjør videre overvåking.

Med andre ord er du uenig at vi trenger strenge retningslinjer?

Ergo overvåking i dag er helt ok fordi vi ikke har retningslinjer på det? Doesn't make sense..

 

Om du har rett, syns jeg det er rart at det ikke var enstemmig i denne saken. Det at resultatet var 89 mot 80, burde gi alle som mener at dette er et flott tiltak grunn til å tenke seg om.

Lenke til kommentar

Politiet har tilgang til dem, og firmaet jeg har inngått en profesjonell avtale med har tilgang til dem.

Ja, Politiet, PST, NAV, Finanstilsynet og Havaritilsynet er de som har enkel tilgang.

Det er sterke regler om sensitiv informasjon og behandling av dem allerede i dag, og det er kun politiet som får lov til å be om denne informasjonen fra teleselskapet.

Nei.

Det er ikke akuratt "strenge regler" i dag - det er det som er hele problemet.

 

At teleleselskapet vet det ser jeg på som mindre interesant da jeg tross alt har inngått en avtale med dem, jeg har valgt å stole på dem, og de bruker informasjonen for å fakturere meg, om jeg ikke stoler på dem så kan jeg skifte leverandør.

Bytt teleleverandør asap.

 

Å gi noen av de 400+ politistudentene som er ferdig utdannet til sommern jobb hadde jo vært en start...

Det er en begynnelse. Neste skritt; Hvordan skal disse 400 politistudentene bekjempe og fakke bad guys når en stadig større

del av kriminaliteten skjer via nett/telefoni?

Lenke til kommentar

Overvåkningen ser jeg på som et verktøy med stort potensiale for misbruk av personlig informasjon. Hvem og hvor mange skal egentlig sitte på all informasjonen, som kan være av veldig sensitiv art?

Men du har ikke noe alternativt forslag?

 

Å gi noen av de 400+ politistudentene som er ferdig utdannet til sommern jobb hadde jo vært en start...

 

Man klager jo over lite ressurser hele tiden, men da hjelper det ikke å ikke ansette nye politi.

Jeg regnet på det, og kom frem til at om politilønnen ligger på rundt 3-400 000. Om man legger på utstyr og en litt fet margin så si at det koster rundt 750 000 for en politimann.

1.5mrd årlig som sverige beregnet ville kunne gi jobb til 2 000 politibetjenter, om ikke mer.

 

Er det noen her som tror at DLD vil kunne løse flere saker enn 2 000 flere politimenn hvert år?

Lenke til kommentar
At teleleselskapet vet det ser jeg på som mindre interesant da jeg tross alt har inngått en avtale med dem, jeg har valgt å stole på dem, og de bruker informasjonen for å fakturere meg, om jeg ikke stoler på dem så kan jeg skifte leverandør.

Bytt teleleverandør asap.

Hvorfor?

Jeg er fornøyd med tjenesten min mobilleverandør gir meg, og internettleverandøren min er kjente for å ha en relativt negativ holdning mot overvåkning og den svenske FRA loven, så jeg syns det er greit å støtte dem.

 

Ikke at jeg bor i norge for tiden uansett... Planen var å flytte tilbake om et par år, men frister mindre og mindre.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

So what? Driter i det. Jeg har ingenting å skjule, derfor ingenting å være redd for. Blir som telefon lagring. Ender man i Politiets søkelys, er man allerede godt overvåket.

Ja, så hvorfor overvåke alle? Holder å overvåke de som gjør noe galt. Men ikke mistenkeliggjøre en hel nasjon...

Lenke til kommentar

So what? Driter i det. Jeg har ingenting å skjule, derfor ingenting å være redd for. Blir som telefon lagring. Ender man i Politiets søkelys, er man allerede godt overvåket.

Du har ingenting å skjule nå, og du kan i stor grad stole på myndighetene. Det er ikke gitt at situasjonen er den samme om 20 år. Å innføre DLD er å krysse en grense som ikke burde krysses og fører landet i gal retting.

 

Og selv om man ikke har noe å skjule, tilsier ikke det at myndighetene har noen rett til å kunne overvåke deg på en slik måte som blir en realitet gjennom DLD. Nå blir plutselig alle potensielle mistenkte.

Lenke til kommentar

So what? Driter i det. Jeg har ingenting å skjule, derfor ingenting å være redd for. Blir som telefon lagring. Ender man i Politiets søkelys, er man allerede godt overvåket.

Hva med å sette opp videokamera og mikrofon i samtlige rom i huset og eventuelt i bilen din, og sende alt dette til staten? Du har vel ingenting å skjule?

Lenke til kommentar

So what? Driter i det. Jeg har ingenting å skjule, derfor ingenting å være redd for. Blir som telefon lagring. Ender man i Politiets søkelys, er man allerede godt overvåket.

 

Ja, det hadde vært veldig kjekt om vi samtidig installerte kameraer i alle rom i alle private hus, siden alle lovlige borgere ikke har noe å skjule. Vi kan ansette politifolk til å se på hva alle driver med til hver time av døgnet, slik at all kriminalitet eller vold i hjemmet kommer til å opphøre. Du har ikke noe å skjule uansett, så hvorfor ha noe i mot at du blir overvåket?

Lenke til kommentar

Ja, jeg skal ærlig innrømme at det er å gå over grensen. Men ærlig talt driter jeg i det, så lenge jeg holder meg på den rette siden. Men når jeg tenker på det, liker jeg det ikke. Ikke det at databruken blir mindre. Forskjellen nå og før, er vel at de som virkelig har noe å skjule, blir tatt ...håper jeg da..

 

I dagens samfunn er vi nærmest dømt og oppvokst med overvåkning. Hva med mobiltelefonen våres? Legger vi ikke igjen informasjon når vi bruker den? Jo.... Men det var som Venstre-leder sa, "Jeg tror ikke de som stemte for direktivet skjønner konsekvensen av vedtaket. Kommende generasjoner vil fordømme oss for det som er vedtatt i kveld".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...