Gå til innhold

Datalagringsdirektivet - Den dagen privatlivet og personvernet forsvant.


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Istedenfor å bare komme med utsagn, kan du være grei å forklare hva du mener og eventuelt vise til noen kilder. Det er bortkastet å følge denne tråden noe lengre om vi bare skal kaste ordspill fram og tilbake.

Jeg har svart på det tidligere i tråden (bl.a. innlegg #800)

 

For det første står det sort på hvitt i direktivet hva som skal lagres, for det andre har det aldri vært snakk om å lagre noe annet utover det som står i direktivet.

 

I avtalen mellom Høyre/AP henvises det til Prop. 49L.

 

Sitat:

Ved internettaksess

 

* brukers IP-adresse

* abonnentinformasjon, registrert brukerinformasjon

* dato og tidspunkt for plogging og avlogging av internettjenesten

* type internettoppkobling

* informasjon som identifiserer brukers kommunikasjonsutstyr eller kommunikasjonsanlegg

 

Ved e-post

 

* avsender og mottakers e-postadresse og IP-adresser

* abonnentinformasjon og registrert brukerinformasjon

* dato og tidspunkt for plogging og avlogging til e-posttjenesten

Takk for oppklaring. Faktisk en god ting at jeg misforstod da, lagring av ip->ip informasjon er svært inngripende.

 

Jeg bet meg sikkert fast i denne ordlyden på Wikipedia:

"data som er nødvendige for å spore bestemmelsesstedet for kommunikasjonen".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men, hvordan kan dette hjelpe politiet?

Når all denne dataen bare kan brukes dersom politiet misstenker at man har gjort noe som kan gi minst 4års fengsel.

 

Brukes ikke trafikkdata til noe annet? Hva skjer med små svindel via finn.no da? hvordan kan politiet si "denne ip'n er din" derfor skal du dømmes. Litt vannskli formulert, men jeg håper dere forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Det er ikke en eneste politiker som er for DLD, som viser tegn til at de tar inn over seg muligheten for misbruk av data.

Det er faktisk betydelig mindre risiko med missbruk med DLD enn hva det er i dagens situasjon.

Med DLD vil f.eks. serverloggene være adskilt fra internett (dvs. at man ikke kan hente de logger via nettet), samt at det loggføres hvem som henter ut.

 

Men, hvordan kan dette hjelpe politiet?

Når all denne dataen bare kan brukes dersom politiet misstenker at man har gjort noe som kan gi minst 4års fengsel.

 

Brukes ikke trafikkdata til noe annet? Hva skjer med små svindel via finn.no da? hvordan kan politiet si "denne ip'n er din" derfor skal du dømmes. Litt vannskli formulert, men jeg håper dere forstår hva jeg mener.

Disse "småsakene" vil bli nedprioritet så lenge de ikke har en strafferamme på 4 år. Dog er de vel allerede nedprioritert den dag i dag..

Lenke til kommentar

Det å ikke ville kalle dette for overvåkning, likestiller jeg med Bush administrasjonen som kalte tortur for "enhanced interrogation". Dette ER overvåkning, det vet alle med litt innsikt i saken. Men de som er for samtidig som de mimres sine prinsipper, må nok gjøre en ekstra innsats for å få seg til å gjennomføre det overgrepet som de nå tar del i.

 

Edit: Freddy de Ruiter, du fortjener ingen respekt for det du nå er del av. Du er med på rive ned rettsstaten.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingrid Heggø: Når arbedeiderpartiet idag stemmer for DLD er det ikke fordi EU ber oss om det, men fordi det er behov for det...

 

 

LIIIIIIEEEEEEEEES, DLD ble tatt opp i eu allerede i 2006. Hadde norske politikere sett et behov for dette ville det kommet tidligere. Nå gjennomføres det bare så vi ikke ligger i traktatbrudd med EØS ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men, hvordan kan dette hjelpe politiet?

Når all denne dataen bare kan brukes dersom politiet misstenker at man har gjort noe som kan gi minst 4års fengsel.

 

Brukes ikke trafikkdata til noe annet? Hva skjer med små svindel via finn.no da? hvordan kan politiet si "denne ip'n er din" derfor skal du dømmes. Litt vannskli formulert, men jeg håper dere forstår hva jeg mener.

Disse "småsakene" vil bli nedprioritet så lenge de ikke har en strafferamme på 4 år. Dog er de vel allerede nedprioritert den dag i dag..

Vil bli nedprioritert? Blir det ikke ulovelig for politiet å hente ut data fra DLD til disse småsakene? Blir det ikke da ulovelig for politiet å løse internett-saker med strafferamme på under 4 år?

Lenke til kommentar

Vi har desverre ikke grunnlovstroe mennesker på stortinget lenger. De forsvant en gang på 70 tallet.

Ja, etter 1870 har det gått i nedoverbakke

 

Fortell.

 

Omtrent på den tiden man begynte ferden mot parlamentarismen og "All MAKT i denne Sal" på tross av grunnloven.

 

Igrunnen tror jeg nok man kan finne at Staten har begått brudd på grunnloven helt tilbake til 1814 om man leter.

 

Interessant. Jeg er ikke jurist, men er grunnloven egentlig imot sentralisert makt?

Lenke til kommentar

Interessant. Jeg er ikke jurist, men er grunnloven egentlig imot sentralisert makt?

 

Vel, kommer vel an på om du godtar hva som står skrevet, eller hvordan den "fortolkes" (som ofte stikk imot det som står skrevet)

 

Mener grunnloven prøvde å følge Montesquieus anbefalelser om å dele opp makten, dog dette er ikke nødvendigvis imot sentralisering per se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...