Gå til innhold

12V DC trafo, kan skaffes billig hvor?


Anbefalte innlegg

heisan

 

skulle hatt en eller flere trafoer. (fra 230V til 12VDC)

 

Har 3stk. forsterkere som trekker ca. 15A (står det i brosjyren).(er snakk om 12V DC)

 

hvis jeg skal kjøpe èn trafo til alle tre, blir jo denne på 45A, eller 600W. Det er sikkert svindyrt og kjøpe noe sånt. (eller vet noen hvor jeg kan få tak i det billig?)

 

Men hvis jeg hadde kjøpt 3trafoer, på 200W, som er beregnet for downlights, det er jo 12V DC? skulle jo funke det? (vet noen hvor jeg kan få tak i det billig?)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Regner med at det er bil forsterkere det er snakk om????

 

Å kjøre de direkte på trafo er vel ikke helt ideelt, må ha en alvorlig kondensator bank får å opprettholde spenningen under "bass slagene". Har bygget en 400VA 12V strømforsyning med 50 000 mF kondensator batteri av to spott jernkjerne trafoer, ble brukt i ett forsøk http://behydro.com/peltier.php Du kan no prøve det på noe lignende, men bør kanskje ha større kondensatorer. Må nesten måle /bregne rippelen og se. Flere små kondensatorer er vel å foretrekke enn en stor

 

Ett annet/bedre alternativ er 12V batteri, helst tette vedlikeholdsfrie gele batteri, og en bøvelig batteri ladder. Da har du en bra strømkilde som leverer masse saft.....

 

 

PS! Du kan også modde psu til å levere 12V på 5V rail, bare søk på google, må nokk utvide kondensatorene på utgangene også

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=95120

Disse batteriene skulle vel være greie?

får vel ikke tak i noe billigere?

 

Vil tippe at 3stk. av den nederste skulle være bra? parallell koble dem, og så koble noen kondensatorer til, også koble dette til de 3 forsterkerne jeg har.

 

 

Kan funke det, men vet ikke helt om du trenger kondensator, de skal vel for det meste overvinne spenningsfallet i kabelen bak til forsterkeren (ofte i bagasjerommet på en bil). Er no forholdsvis lav indre motsand i en bly akumelator.

 

Noen som har innspill på dette?

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at batteri+lader er den billigste og kanskje beste løsningen. Husk at bil-forsterkere er beregnet for ca. 14V (vanlig spenning i bil når motoren går og dynamoen lader) for å yte maksimalt. Du trenger ikke en 50A lader, da batteriet leverer strømtoppene, og det gjennomsnittlige strømforbruket normalt er langt lavere (med mindre du sitter konstant og hører på en sinus-tone med maksimal effekt :roll: ).

Lenke til kommentar

Det burde funke. Du kan sansynligvis ikke lade mens du spiller (høyt). Men det er jo bare å sette de til lading når du ikke spiller. :)

 

Ta GODT vare på kvitteringen for de batteriene! Jeg har hatt to av de batteriene (130Ah-modellen) og BEGGE gikk i dass. Det ene gikk etter 5 sekunder med høy musikk i bilen, og det andre "mista" en celle helt uten at det var tatt i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...