Gå til innhold

Hva er galt med å spise kjøtt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes mye bullshit her i den artikkelen....

 

#1. "Menneskene er forskjellig fra kjøttetere"...

 

- hvordan forklarer man da f.eks. bruken av kreatinfosfat i musklene, som det nesten ikke finnes noe av i vegetarianer-mat? Kan komme med flere eksempler når en eller annen vegetarianer har svart på det her ;)

 

 

#2. "Statistikken til verdens nasjoner, som spiser mest kjøtt har de fleste sykdommer, som hjertesykdommer og kreft, mens grupper av vegetarianere i forskjellige land har de laveste tilfeller av sykdommer."...

 

- Eskimoene, som lever nesten utelukkende av selkjøtt og fisk, har ikke hjertesykdommer. (og ikke noe særlig kreft heller, tror jeg?). Det de ser her kommer av andre deler av den vestlige livsstilen (mye sukker, dårlig fett, raffinerte varer, osv..).

 

 

Jeg er overbevist om at det beste man kan gjøre er å spise mye rent kjøtt og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Betyr dette at vegeterianere etter hvert vil utvikle seg til en lavere art enn kjøttetere, eller vil de kunne opprette sin intelligens nå som de først har kommet dit?

Effektivt jordbruk og kosttilskudd, vet du.

 

Det handler ikke om å opprettholde intelligensen. Du begynner ikke plutselig å forandre deg til en amøbe hvis du ikke får nok næring. Du dør, rett og slett.

Lenke til kommentar

Menneskeverd

 

Mennesket er et dyr som er organisert i enorme sosiale systemer, hvor vi alle arbeider for systemet.

Systemet betaler oss i form av trygghet, og en av trygghetene er beskyttelse av individet og straff mot dem som krenker våre rettigheter; trygghetsfølelse og rett til å leve.

 

Dersom griser hadde samme systemet ville det vært svært vanskelig å spise gris; Grisepurken ville kommet og avlivet deg for grisespising.

 

Uten samfunn ville ikke mennesker verdt verdt noe for andre mennesker.

Når vi lever i ett samfunn er andre mennesker ressurser.

Menneskeverd handler altså om ressurser, ikke om at mennesket er bedre enn andre dyr.

 

Dersom andre dyr var i stand til å gjøre arbeid som var viktig for mennesker, som menneskene ikke kunne gjort uten disse dyrene ville disse dyrene vært likeverdig mennesker.

 

Hestetyver i samfunn avhengig av hester ble hengt, før -- fordi man ikke kunne utnytte ressursen hestetyven utgjorde fordi man ikke kunne rehabilitere og tvinge ham til å arbeide for seg, og fordi han ødela en ressurs som var like viktig for mennesker som andre mennesker.

I tillegg kan vi se på dagens samfunn:

Vi spiser kun dyr vi jakter på eller aler opp til slakting -- dyr som har nytteverdi andre steder brukes som regel ekslusivt til det.

Hunder --> Selskap + Underholdning

Katter --> Selskap

Kuer --> Melk

Okser --> Kjøtt

Raske hester --> Ridning

Svake hester --> Fårpølse

Sterke hester --> Arbeid

Mennesker --> Selskap + Arbeid + Underholdning

 

Rase og art spiller EGENTLIG ingen rolle: Dersom et vesen ikke er erstattelig, og samfunnet bruker millioner av kroner på skolering og opplæring over tjue år, og vesenet og dets artsfrender KREVER trygghet for sine liv og en del av denne tryggheten er straff for dem som ødelegger for dette dyrets artsfrender...

Hva ville straffen vært for drap av dette dyret?

21 års fengsel, i Norge.

 

Menneskeverd = menneskets reelle verdi som ressurs i samfunnet

 

Se på anarki og lovløshet.

Religion spiller ingen rolle: Anarki og lovløshet fører til at mennesker behandles som dyrene de er, fordi de ikke er ressurser for dem som dreper og skader dem.

 

Hvorfor spiser vi dyr, og ikke mennesker?

I anarki og lovløshet og samfunn som er i krig med andre samfunn kan vi helt fint spise andre mennesker -- og det har blitt gjort i tusenere av år.

 

Hvorfor spiser vi dyr?

1: Dyr kan ikke forsvare seg effektivt

2: Dyr smaker godt

3: Dyr kan dyrkes som mat (Vi spiser ikke dyr vi ikke aler opp til slakting eller normalt jakter på, gjør vi?)

 

Hvorfor spiser vi ikke mennesker?

1: Dyret kan forsvare seg svært effektivt

2: Dyret er et flokkdyr som er i stand til å sette i gang en kjedereaksjon, og dyret kan ha allianser med noen i din flokk.

3: Vi er i slekt med dyret, og dyrets bein og hud og hår minner oss om vår egen dødlighet

4: Dyret kan brukes til LANGT mer ressursfornuftige ting enn å spises; dersom dyret arbeider for oss kan det lage andre dyr, dyrke mat eller lage fler dyr av vår art som i tur kan hjelpe oss.

 

Bibelen og menneskesyn:

 

Bibelen er en helt grei "avtale" om sosiale regler, men det nye testamentet er verdiløst:

Før det ble skrevet var lovene allerede lik for de fleste som var ansett som likeverdige.

"Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg" er en selfølge i moderne samfunn (og ikke på grunn av bibelen), og grunnen til at vi har samfunn (og har hatt samfunn i tusener av år) er nettopp det at alle kan føle seg trygge fordi folk ikke mishandler folk, og fordi samfunnet straffer dem som skiller seg ut negativt.

Det nye testamentet feilet da det sa:

Mann > Kvinnen > Homofile

Alle har like rettigheter i det MODERNE samfunnet fordi alle KAN bidra likt.

 

Det er ikke naturlig for mennesket å spise kjøtt?

 

Bavianer, gorillaer og de fleste andre aper jeg kjenner til har ikke noe i mot å spise egg og insekter og andre dyr de får tak i.

Endret av Andre1983
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En stamme med sjimpanser driver til og med med avansert jakt på andre ape arter. Ble forbløffet når jeg så dette, for det krever både planlegging og timing og det trodde jeg ikke apene kunne klare, ikke så godt ihvertfall. Jakten foregikk med at to eller flere klatret stille opp i trerne på baksiden av gruppen de skulle angripe. Deretter klattret flere opp i trærne på forsiden av gruppen som skulle angripes før de resterende i ape flokken gjorde seg klar til å angripe de av apene som falt ned under angrepet. Her snakker vi om planlagte angrep, ikke bare måfå som vi visste de klarte. De apene som falt ned ble effektivt slått ihjel MED pinner før byttet ble delt i flokken. Imponerende stykke arbeid av de vi ser på som ganske primitive primater!

 

Så kjøtt har vel alltid stått på menneskes menyer også kan jeg tenke meg, vi er vel et av de mest alt etende dyrene som finnes. Var det ikke snakk om at vi ikke kunne utviklet den hjernen vi har uten å spise andre dyr, og bein marg?

 

Har vi ikke tenner til å spise kjøtt? Har ikke jeg merket noe til ihvertfall.... :D

Endret av strayder
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke nei takk til filet mignon:

BeefCutTenderloin.png

:dribble:

 

Alvorlig talt.. om det koster masse ressurser, er usolidarisk, er usunt eller hva nå enn det måtte være, så smaker det forbaska godt! Hele greia med hva som er naturlig er ganske søkt til tider, Gud ga meg ikke vinger, men hva er kjappeste måten å reise på i dag?

 

Gjennom tanken, ja.. er det ikke forferdelig å kunne tenke over alskens problemstillinger i en fei? :wee:

Lenke til kommentar
Hvorfor spiser vi dyr, og ikke mennesker?

I anarki og lovløshet og samfunn som er i krig med andre samfunn kan vi helt fint spise andre mennesker -- og det har blitt gjort i tusenere av år.

 

Hvorfor spiser vi dyr?

1: Dyr kan ikke forsvare seg effektivt

2: Dyr smaker godt

3: Dyr kan dyrkes som mat (Vi spiser ikke dyr vi ikke aler opp til slakting eller normalt jakter på, gjør vi?)

 

Eh, evolusjon handler ikke om å drepe og spise medlemmer av egen art. Men sier du egentlig at vi bare kan kvitte oss med downs fordi de ikke har nytteverdi?

Lenke til kommentar
Eh, evolusjon handler ikke om å drepe og spise medlemmer av egen art. Men sier du egentlig at vi bare kan kvitte oss med downs fordi de ikke har nytteverdi?

 

Smaker de noe godt da? De har som regel en del overvekt og siden det er fett som setter smak gjenstår det bare å prøve... Ehh, hvem melder seg frivillig til å teste dette?

 

:D

Endret av strayder
Lenke til kommentar

det tror jeg ikke på i ett sekund.

 

DET ER HELT NATURLIG FOR OSS Å SPISE KJØTT

 

de ekspertene og forskerne kommer opp med nye hypoteser & teorier hele tiden, og det viser seg som regel et par år senere "oisann, vi tok feil - ny studie viser at ... etc.".

 

at statistikken støtter den der tviler jeg sterkt på. mennesker som spiser kjøtt & fett er som regel sunnere og mer robuste enn de som velger et vanlig blandingskosthold.

problemet er ikke kjøtt & fett, men kombinasjonen av kjøtt & fett sammen med kornprodukter & melkeprodukter - produkter som er fremmede for den menneskelige biologien og som vi ennå ikke har tilpasset oss.

 

er det en ting jeg har lært meg etter å ha fordypet meg i kosthold, så er det at man gjør klokt i å være kritisk til de såkalte "ekspertene" og de alle teoriene de spytter ut som tas for å være fakta.

 

hvis man tar en titt på historien finner man at i de periodene hvor mennesker har hatt rikelig med kjøtt & fett, så har det vært best helse.

disse livsstilssykdommene vi opplever i dag var helt ufattelig sjeldne tilbake i i steinalderen, da de hverken hadde korn eller melk, men levde på kjøtt&fett, fisk, grønnsaker & frukt.

 

vi har disse sykdomene i dag pga. godteri, snacks, fastfood o.l. men mest pågrunn av melk og korn!

hvordan vet jeg dette?

 

jeg har i ett år nå hatt smerter og betennelse i håndledd, albuer, skuldra og beina. har vært hos 2 forskjellige leger, 2 fysioterapauter og en naprapat. ingen har funnet ut hva som feiler meg. så den siste fysioterapauten jeg var hos nå anbefalte meg å prøve et steinalderkosthold, ettersom han hadde mye eskertise på dette området etter å ha vært involvert i flere toppidrettslag og sett effekten av å ha innføre et slikt kosthold.

 

så jeg begynte så fort som mulig å spise slik - kuttet ut korn, poteter & melk helt og holdent og gomla i meg egg & bacon til frokost, omeletter o.l. stekte opp svinekjøtt & andekjøtt og brukte det som lunch og til kvelds.

spiste selvfølgelig mye grønnsaker & frukt sammen med dette (som jeg alltid har gjort).

 

etter 1 uke merket jeg at armene ble bedre samt. at diverse allergier plutselig forsvant.

etter 2 uker var armene og bena så bra at jeg kunne begynne å trene, bruke data og gjøre skolearbeid mer effektivt.

 

ble nødt til å slutte etter en stund ettersom det ble ganske dyrt.

 

jeg har fremdeles problemer med ledda, men det er laangt bedre enn før jeg prøvde steinalderkostholdet.

nå sparer jeg opp til å hoppe tilbake på right track. dessverre koster det litt å leve slik.

 

FØR jeg begynte på det kostholdet hadde jeg ikke spist godteri eller fastfood på 1 år, spiste for det meste grovbrød og knekkebrød, masse grønnsaker frukt og egentlig helt normalt. tok tran hver dag også.

 

http://www.matoghelse.no/index.php?cat=48958&id=309959

http://home.online.no/~ol-enge/art02/04-2Mettet_fett.htm

http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm

 

til de som velger å være vegetarianere grunnet livssyn, så respekterer jeg det. men jeg advarer dere.

 

selvfølgelig kan det være unntak, men jeg er rimelig sikker på at mennesket er skapt for å et blandingskosthold mellom frukt, grønnsaker, fett, kjøtt og fisk.

 

et optimalt kosthold burde bestå av 60 % fett.

Endret av IsaachElric
Lenke til kommentar

Vi spiser for mye korn og for lite kjøtt? Og hvordan fett bør vi få i oss? Bacon for eksempel? Trodde ikke bacon var bra...Og er grovt brød og melk usunt? Bør man slutte å drikke melk? Er det bare propaganda fra meieriene at melk er viktig? Hvis det er stoffer der som er bra å få i seg, hva kan man erstatte melken med? I den andre linken din står det at feite meieriprodukter er sunt...

 

Men det er jo kjipt med denne forbanna slakteindustrien, da! Dyr holdes innesperret og feites opp og slaktes etter få måneder. Slik må det være for at vi skal produsere nok kjøtt. Det hadde vært bedre om vi var litt færre mennesker, kanskje?

Endret av Traadstarter
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Betyr dette at vegeterianere etter hvert vil utvikle seg til en lavere art enn kjøttetere, eller vil de kunne opprette sin intelligens nå som de først har kommet dit?

Effektivt jordbruk og kosttilskudd, vet du.

 

Det handler ikke om å opprettholde intelligensen. Du begynner ikke plutselig å forandre deg til en amøbe hvis du ikke får nok næring. Du dør, rett og slett.

 

Hehe, jeg glemte å spise knekkebrødet mitt i forgårs, så nå er jeg plutselig blitt en fin og oransje gulrot.

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg har hørt vegeterianere argumentere for at det er unaturlig for mennesket å spise kjøtt fordi vi ikke sikler etter rått kjøtt og heller ikke har tennene til det. Vel, tingen er jo at vi aldri har spist rått kjøtt fordi vi jaktet på dem med våpen og tilberedte kjøttet. Derfor trenger vi heller ikke dinosaurtenner eller tarmsystem som andre kjøttetere. Mennesket er rett og slett noe for seg selv i naturen. Vi er best! Men vi er ikke skapt.

Lenke til kommentar

IsaachElric: Har kutta ut potet, melk og til dels korn, har hørt at blodtypen bestemmer hvilken diett man skal ha, noen tanker rundt det?

 

Jeg ser ikke noe galt i å spise kjøtt (hvitt & rødt), menneskedyret økte hjernekapasiteten når de begynte å suge ut margen (om man da ser på Discovery som en sikker kilde).

 

Min samvittighet er uansett ren *hmm* ja, faktisk :mrgreen:

 

Edit: Angående slike argumenter rundt hva som er naturlig (å se skapelsen -> må være en mening), så hører jeg ikke annet enn repiterende ralling om at det må være sant, sant, sant.

Endret av Ba'al-Sebul
Lenke til kommentar
Jeg har hørt vegeterianere argumentere for at det er unaturlig for mennesket å spise kjøtt fordi vi ikke sikler etter rått kjøtt og heller ikke har tennene til det. Vel, tingen er jo at vi aldri har spist rått kjøtt fordi vi jaktet på dem med våpen og tilberedte kjøttet. Derfor trenger vi heller ikke dinosaurtenner eller tarmsystem som andre kjøttetere. Mennesket er rett og slett noe for seg selv i naturen. Vi er best! Men vi er ikke skapt.

Hjernen vår kompenserer for mangel på tenner etter hvaj eg husker utifra illustrert vitenskap. Eller at tennene mangler på grunn av hjernen. Husker ikke helt årsaken og virkningen.

Ser ut til at tilbredninga av mat har sine fordeler og ulemper, bare se på overvekt :whistle:

 

Nå skal ikke jeg si jeg ikke spiser kjøtt, skal ha deilig lammestek til middag idag :love:

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Når det gjelder dette med at alle skal kutte ut å spise kjøtt, sånn at maten vi gir til slaktdyr kan gå til uhjelp og lignende.

 

Så vi skal la dyrene vi allerede har avlet frem bare sulte ihjel? Eller skal vi bare skyte dem i hodet eller brenne dem levende, og la de råtne vekk. Og sløse bort uttallige tonn med mat?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...