Gå til innhold

Hva er galt med å spise kjøtt?


Anbefalte innlegg

...

det er et valg å bli vegetarianer/veganer, hvorfor i all verden analysere det ned til hva som ble spist i steinalderen? relevansen til i dag er hva?

Godt poeng, for en mathistoriker er det selvfølgelig interressant å vite hvordan kostholdet vår var før. For alle oss andre er det mye viktigere å finne ut hvordan kostholdet vår bør være i dag.

 

jeg har vært vegetarianer i over 10 år, (nesten) 2 av disse som veganer og jeg levde aldri in noen konstant fare for feilernæring.

nå skal det nevnes at jeg ikke stupte blindt ut i det, jeg rådførte meg med lege og andre vegetarianervenner, samt leste en del litteratur...noe kanskje flere bør gjøre. INGEN bør drastisk endre dietten sin uten forhåndsregler siden kroppen kan/vil reagere rimlig hardt når mineralnivået endres

...

Kanskje 2 år ikke er nok for å pådra seg alvorlig feilernæring? (kroppens reserver av vitamin B12 kan vare opp til 5 år) ;)

 

Det høres ut som om du har peil på hva du driver med men jeg har uansett litt problemer med å se at du har en ernæringsmessig fordel av valget ditt. Du tar en kalkulert risiko som i beste fall gir deg et like sunt kosthold som du hadde fra før. Du kan med andre ord ikke vinne.

 

 

På den annen side har du en moralsk gevinst nå som du kan si at ingen dyr trenger å lide for å holde liv i deg, men det forutsetter jo at du ser på utnyttelse av dyr som uakseptabelt nær sagt uansett formål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vitaminer er en av tingene som kan gjøre det litt vanskelig som vegetarianer ja, spesielt B12 og D, men det er ikke værre enn at man tar f.eks Spirulina

 

ernæringsmessige fordeler? nå sier du ikke hva du legger i det, men jeg kan si at blandt de daglige forandringene jeg opplevde/opplever er at jeg sluttet å få vondt i magen etter måltider, samt større overskudd på lange dager.

 

når det gjelder generell helse så må jeg igjen referere til boken the china study, hvor bl.a. vestlige sykdommer (les:vellstandssykdommer) kobles mot vestlig diett, som er høy i animalsk protein

Lenke til kommentar
det er et valg å bli vegetarianer/veganer, hvorfor i all verden analysere det ned til hva som ble spist i steinalderen? relevansen til i dag er hva?

 

Fordi steinalderkost er sunt! Men jeg må si du virker som en reflektert veggis.

 

Hvordan vet du at steinalderkost var sunt? For det første så spiste de vel en hel rekke ting som i dag karakteriseres som farlige, og nummer to, så spiste de også kjøtt, bl.a. fra mammuter, så ikke kall dem vegetarianere.

Lenke til kommentar
...

ernæringsmessige fordeler? nå sier du ikke hva du legger i det, men jeg kan si at blandt de daglige forandringene jeg opplevde/opplever er at jeg sluttet å få vondt i magen etter måltider, samt større overskudd på lange dager.

 

når det gjelder generell helse så må jeg igjen referere til boken the china study, hvor bl.a. vestlige sykdommer (les:vellstandssykdommer) kobles mot vestlig diett, som er høy i animalsk protein

At standard-kosten ikke er helt balansert har jeg ikke noe problemer med å akseptere (for mye kjøtt, fett, salt og sukker, for lite fiber, fisk, frukt og grønt) jeg mener bare at veganisme er et dårligere alternativ enn 'vanlig' vegetarisme. Merket du bedring i din generelle helsetilstand etter at du gikk fra å være vegetarianer til å bli veganer?

Lenke til kommentar
det er et valg å bli vegetarianer/veganer, hvorfor i all verden analysere det ned til hva som ble spist i steinalderen? relevansen til i dag er hva?

 

Fordi steinalderkost er sunt! Men jeg må si du virker som en reflektert veggis.

 

Hvordan vet du at steinalderkost var sunt? For det første så spiste de vel en hel rekke ting som i dag karakteriseres som farlige, og nummer to, så spiste de også kjøtt, bl.a. fra mammuter, så ikke kall dem vegetarianere.

 

Jeg har ikke kalt vegeterianisme steinalderkost.

Lenke til kommentar
Merket du bedring i din generelle helsetilstand etter at du gikk fra å være vegetarianer til å bli veganer?

 

nei, men overgangen skjedde ikke fra en dag til annen, jeg gjorde det over ca 4-5 uker, så det er vanskelig å si fra eller til. ikke spiste/spiser jeg mye egg eller meieriprodukter heller så innslaget var uansett ikke så enormt. værst var det å ikke spise pasta, pizza og kjøtterstatningsprodukter. pizza ordna seg ved å bruke analog ost osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Steinaldermat... Hvis "steinaldermat" var så utrolig sund så bør vel gj. snittalderen ha vært høy sida de var sund?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Steinaldermat... Hvis "steinaldermat" var så utrolig sund så bør vel gj. snittalderen ha vært høy sida de var sund?

Antibiotika og hygeiene-produkter var det som har skaffet oss absolutt en eksplosiv økning i gjennomsnittsalder. Men det at vi utviklet oss så mye som vi gjorde bør vel tale for seg?

Lenke til kommentar

Nå var det andre mer fremtredende faktorer som førte til lav levealder hos våre forfedre for ca 2 mill - 10000 år siden. Et strabasiøst liv, harskt klima, stammefeider, interne konflikter i stammehierarkiet samt selve jakten.

Etter 30 år - antar her at en var i full jobb mer eller mindre fra fyllte 10 år - med jakting, sleping og slit var nok kroppen rimelig sliten og dermed også mer utsatt for infeksjoner og skader.

 

Et interessant faktum er at vi genetisk sett er mer forskjellige fra folk som levde for 5000 år siden enn de var fra våre forfedre i steinalderen for, tja 30000 år siden. Noe har altså skjedd.

Vi er uansett omnivore pattedyr og det vil vi nok fortsette å være en god stund til.

Lenke til kommentar

It's funny how vegetarians suddenly stop bitching about murder as soon as you point out their fancy leather belt or shoes, or that they drive a car and use electricity which contributes to polluting the earth and contaminating everything including the precious animals that they refuse to eat.

 

WORD!!!!!! :new_woot:

 

What does it mean to sponsor a vegetarian? It means that you have to find someone in your life who's a really big pain in everyone's ass every time you want to go out to eat, and then you commit yourself to eating THREE times the amount of meat you'd normally consume to make up for all the meat that your vegetarian buddy isn't eating. It's that simple! That way, you can reverse the guilt trip that they've been laying on us for years by not only neutralizing their cause, but making it actually worse by eating more animals than would have ever been eaten had they not chosen to become vegetarians!

 

God idé! Ved at jeg spiser tre ganger mer kjøtt hver gang en veggis nekter å spise kjøtt, bør de faktisk få dårligere samvittighet. Smart!

Endret av Traadstarter
Lenke til kommentar

Ser ingen problem med å spise kjøtt. Men forholdene dyrene lever under, og reglene rundt dyreholdet burde blitt drastisk bedre. Folk har et alt for naivt forhold til kjøttet de kjøper i butikken. Eller man bryr seg rett å slett ikke hvordan dyret har hatt det, så lenge man får det til en lav pris. Og det syntes jeg ikke er bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...