Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Venn med selvmordstanker (narkotika, gjeld, fengsel, etc...)


lavizh

Anbefalte innlegg

Han fikk faktisk avslag fra DPS (Distriktspsykiatriske sentre), det gikk via fastlegen hans.

 

!!!!!!!!___Ring Fylkesmannen_____!!!!!!!!!!!!! elr stortinget, et sted får FAEN grensen gå!

 

Er ikke lov å nekte det! jeg har vært på DPS ang Angst og SELVMORDS TANKER. Hans situasjon er jo like ille, hvis ikke værre. nei Fy f*** Helsevenet i norge!

 

 

Intrisert å høre ossen dette går videre ja

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Be han drite i inkasso regningen for nå. Han skal alikevel i fengsel i februar og er ikke noe å stresse med. Skyller han masse penger til diverse gjeld til privat personer er dette det største problemet, og et problem man ikke løser med selvmord. Kommunikajson og handling er tingen her.

Lenke til kommentar

Dette høres for meg ut som et sosial problem, og ikke et utpreget psykiatri problem. Hans livsutsikt er jo ganske deprimerende lesning. Å tenke på selvmord hver dag er jo egentlig bare en umoden måte å komme seg ut av uføre, som han jo har satt seg selv i.

 

Dersom han ikke får noen andre psykiske symptomer enn denne umodne tankesettet om å avslutte livet, fordi det har blitt for komplisert for ham, så tror jeg at det han trenger er en god sosialkurator.

Lenke til kommentar

Kan noen slette posten min? Beklager.

 

Var den siktet til meg Lars, så ja.. Jeg kan ikke 100% se for meg situasjonen, men en kompis har vært veldig mye på alt som er, å han ble jo lagt inn, han sa han ville det, men så flykta han til Tyskland for så bli kraftig narkoman igjen.

 

Men, ja.. Blir litt feil å kritisere å gi råd over noen man ikke kjenner, men militæret er uansett en god løsning på mange ting i livet.

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar

For en utrolig naiv måte å se på rusmisbrukere. "Det er deres egen skyld så de kan bare ha det så godt."

 

On topic så er jeg glad jeg aldri klarte å skaffe meg så mye gjeld når jeg brukte ting. Tror aldri jeg hadde mer enn en 4 lapper på det meste. Kriting av dop fører sjelden med seg noe godt så det har jeg vært veldig forsiktig med

 

edit: ikke ment til JD_scrubs

 

til JD_scrubs: Militæret vil uansett ikke ha deg om du har narko på rullebladet

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
For en utrolig naiv måte å se på rusmisbrukere. "Det er deres egen skyld så de kan bare ha det så godt."

 

On topic så er jeg glad jeg aldri klarte å skaffe meg så mye gjeld når jeg brukte ting. Tror aldri jeg hadde mer enn en 4 lapper på det meste. Kriting av dop fører sjelden med seg noe godt så det har jeg vært veldig forsiktig med

 

edit: ikke til JD_scrubs

 

Forskjell på å handle på krita og få ting konfiskert. ;)

Lenke til kommentar

Har en veninne i samme situasjon, men kanskje litt mildere versjon. Inkasso er noe dritt, det kan ødelegge mennesker totalt, jeg har sett hvordan det har brutt ned to av mine gode venner. Vennen din trenger hjelp til å organisere livet sitt, han må ta seg selv i nakken, dra seg selv ut av den destruktive livsstilen og tankegangen, og se realiteten i øynene. Lettere sagt enn gjort, og som venn er du nærmest pliktig til å hjelpe. Med å hjelpe mener jeg ikke at du skal gjøre bjørnetjenester som å låne penger og ordne opp alt, men snakk med ham, støtt ham, og ikke minst, få ham til psykolog!

 

Det er ikke meningen at du skal ha dette lasset på ryggen din og, da kan du fort bli dradd med ned i gjørma du og, det er viktig å passe på din egen psyke midt i alt dette. Det er jo hardt å stå på sidelinjen og se venner som sliter, så hjelp ham med å finne alternativer til støtte, dytt og dra ham ut i arbeidslivet og hjelp ham glemme det en gang iblandt.

Lenke til kommentar

Militæret kan faktisk være en god ide. komme seg bort fra alt sammen. ta noen år i utlandet og tjene fett med penger, betale tilbake all gjeld.

 

om dette er aktuelt burde han avtale time hos sitt lokale vernepliktskontor og ta en muntlig prat med en vervingsofficer hvor alle korta kommer på bordet. å ta denne situasjonen gjennom brev blir avslag.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Skjønner ikke.... kan ikke bare reise bort fra problemene, man må stå til ansvar for sine handlinger og det er den eneste måten å lære på og få løst det. Dessuten så blir man sterkere og får mer selvtillit om man klarer å rydde opp... det er greit med ett dytt i riktig rettning, men om jeg hadde muligheten til å f.eks betale ut en kompis med narkogjeld så hadde jeg ikke gjort det.... hadde jeg hatt muligheten til å f.eks ansette han så han kunne tjene penger så hadde jeg helt klart gjort det med en eneste gang. Problemene blir ikke mindre om man tar fri fra hverdagen, det er noe man kan gjøre når alt annet fungerer det.

Endret av Cri
Lenke til kommentar
Skjønner ikke.... kan ikke bare reise bort fra problemene, man må stå til ansvar for sine handlinger og det er den eneste måten å lære på og få løst det.

 

Det er ikke et problem, som å stjele ett brett pils av mor å far, problemet med de fleste som avruser seg er jo at de fortsatt har venner som enten driver med rus eller er godt i miljøet.

 

Skal du være mer sikker på å holde seg rusfri, skift omgangskrets å miljø.

Lenke til kommentar
Gjest Spectralis

At han blir avvist fra DPS er ikke så rart ettersom det er sosialmedisinsk som det høres ut som vil være det korrekte her. DPS tar generelt få saker hva angår rus, jeg har selv blitt avvist der pga. det, og venter nå på behandling av sosialmedisin

Lenke til kommentar

@JD : Ja det jeg mener er at om man reiser bort så faller man inn i samme mønster der man kommer med nye venner om det er mulig. Og når man kommer tilbake så faller man inn i samme mønster med gamle venner. Så man kan like gjerne bestemme seg for å gjøre en forandring der man er isteden for å tro at alt blir bedre bar man kommer ett annet sted. Skaffer man en jobb så blir man automatisk del av noe større og får nye bekjentskaper tror nå jeg og det er en bonus på toppen av at man tjener egene penger og slipper å mase på NAV og sosialkontor, som egentlig er ment som noe man kan overleve på en kort periode... hva er satsen de regner nå 3500 kr man skal overleve på i måneden? Helt latterlig lite penger... hvordan i huleste skal man få orden på økonomien da liksom.

 

(alt var ikke til JD der... fløt litt ut på tanker omkring)

Lenke til kommentar

Ikke noe enkelt problem å løse dette her nei....

 

Men som nevnt tideligere i tråden, Militæret kan være en løsning, siden de da vil holde et skarpt øye på han, og han vil i tllegg få oppfølging av befal... Når jeg var inne, var det en kar som hadde brukt narkotika, men han slapp inn i Militæret fordet, og han sa at det hadde vært til nytte å være inne, siden han fikk så tett oppfølging av befal og felt presten på basen...

 

Men det er kanskje ikke den beste løsningen, men det er en løsning, en annen er jo å få tak i en jobb for vennen din som han føler han kan mestre, og hvor det ikke for mye press på han, og hvor han kan få god oppfølging av personalet, men dette er som sagt ingen god sitasjon i det hele tatt...

Endret av Otowi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...