Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Venn med selvmordstanker (narkotika, gjeld, fengsel, etc...)


lavizh

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Min venn har lenge hatt problemer med narkotika (hasj) og inkassogjeld (150000,- ++) som aldri

ser ut til å forsvinne. I ett desperat forsøk (uten å bruke hodet i det hele tatt) for å gjøre opp

inkassogjelden sin, tok han inn en god del hasj og amfetamin.

 

Når han nesten hadde kommet seg hjem etter turen sin, ble han stoppet av Onkel Politi.

For å gjøre hele historien kort, så ble resultatet :

 

* 40000,- (++) i narkotikagjeld

* 14 mnd fengselsstraff (2/3 med god oppførsel)

* 10000 i bot

 

Nå etter lengre tid med arbeidsledighet og krangling med NAV så har han blitt rimelig sliten rent

psykisk, du ser det rett og slett på personen, han har blitt helt anderledes.

 

Han har sagt til meg at han tenker på selvmord hver eneste dag bare for å bli ferdig med alt.

Hva faen (unnskyld språket) kan jeg gjøre for å gjøre dagen hans bedre? Han har tatt kontakt

med Distriktspsykiatriske sentre (DPS) via fastlegen sin men han fikk avslag (grunnen var at

hasj ikke var prioritert nok, HVA?!?!)

 

Er det noen steder i Norge hvor han kan få hjelp til psyken og gjelden sin?

Edit : Grunnen til at jeg legger ut denne posten er fordi jeg frykter for hans liv.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde satt pris på litt mer konstruktive meldinger. Psyken blir ikke bedre å verve seg inn

i den franske legionen. Det er et liv som står på spill her.

Et liv som er selvdestruktivt.

All hjelp, som du kan bidra, forlenger bare elendigheten hans.

Dette er faktisk den reale løsningen for ham.

 

En dårlig sirkel, om igjen og igjen

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hadde satt pris på litt mer konstruktive meldinger. Psyken blir ikke bedre å verve seg inn

i den franske legionen. Det er et liv som står på spill her.

Et liv som er selvdestruktivt.

All hjelp, som du kan bidra, forlenger bare elendigheten hans.

Dette er faktisk den reale løsningen for ham.

 

En dårlig sirkel, om igjen og igjen

 

Hva er det for noe tull du sier Vaio!? Vi prater om en persons liv her, og du slenger fra deg argumenter som om det var en diskusjon om hvilket band som er best. Skjønner du ikke at dette er en ganske alvorlig greie.

 

Til lavizh: Om mulig, prøv å hjelp han ut i arbeidslivet. Om han får seg en litt krevende jobb, vil han ha noe helt annet å tenke på enn å ta sitt eget liv. Om det er virkelig kritisk, må du tvangsinnlegge han et sted. Nøyaktig hvor vet jeg ikke, men det kan du sikkert få svar på av en psykolog. Om han sitter mye hjemme og sturer, ta han med ut på kino, kafè etc. Ikke begynn å nekt han hasj. Da blir han bare ekstremt deppa og vanskelig å ha med å gjøre. Kutte ned/slutte med hasj kan vente til han har stabilisert livet sitt mer. Å prøve å kutte ut noe du er avhengig av samtidig som du er inne i en veldig vond periode er ikke lett.

 

Edit: Når det gjelder gjelda hans, må han betale ned den ved hjelp av jobben han eventuelt får seg. Pass på at han ikke bruker pengene på masse tull. Spander gjerne kino eller kafè på han så han ikke trenger å bruke sine egne penger på det. Jeg regner med at du har råd til å avse littegrann når det står om kompisen din sitt liv.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Jeg har selv vært narkoman og det er ikke helt usant det som han over her sier. Det er mange som går inn i en dårlig syklus ved å hjelpe rusmisbrukere som kanskje ikke er helt villig til å hjelpe seg selv. Familien min blei bare meir og meir slitne og nedbrutt ettersom de prøvde å hjelpe meg men ikke fikk det til, før jeg ville ha hjelp selv. Det er viktig å beskytte seg selv som pårørende også i slike situasjoner uansett hvor vondt det enn måtte være.

 

Men for meg ser det ut som vennen din ønsker å gjøre noe med problemet sitt siden han har søkt hjelp. Samtidig så krever det en del jobbing fra han også for å komme seg ut av dette. Jeg håper for han sin del han ikke skylder disse pengene til folk som er i stand til å ta livet av han og som forhåpentligvis er i stand til å vente til han får skaffet pengene. Det som her vil være veldig fristende for han er å ta i mot et nytt "opplegg" for å gjøre raske penger og gjøre opp med en gang. Klarer du å overtale han om ikke å gjøre dette så er det veldig bra.

 

Det eneste jeg kan gi som et råd viss han virkelig føler at han har kjørt seg ned i dritten og vil bort fra rusen er å få seg inn på en privat rusklinikk. Viss ikke så går det fint uten også, men han trenger hjelp.

 

Sjekk ut denne siden. Mange rusavhengige har blitt og er fortsatt rusfri gjennom dette programmet som er i linken nedenfor. Der er det ihvertfall hjelp å få til rusproblemet. Ikke til gjeldsproblemet, men til rusen.

 

http://www.nanorge.org/

 

Edit : feil i linken

Endret av Skalle
Lenke til kommentar

Det jeg vil anbefale er akutt innlegging i psykiatrien hvis han ikke klarer å få ting opp å gå på egenhånd. Dette innbærer at han er til fare for seg selv eller andre og slik du beskriver det, så er han til fare for seg selv og dermed moden for innleggelse. De vil kunne hjelpe ham videre med både økonomi, psykisk hjelp og reabilitering. Han vil ikke få levert livet tilbake på et gullfat og resultatet er helt og holdent opp til ham, men et slikt opphold vil kunne gi ham et pusterom og hjelp til å få livet på rett vei igjen.

 

Det finnes andre måter å få hjelp på, men siden dette virker akutt, så er det lurt å få ham inn i et "opplegg" så fort som mulig. Vil tro at bare det at han får folk rundt seg som kan "ta over" styringen en periode, for så å veilede videre, vil gi ham en liten vitamin-innsprøytning.

Lenke til kommentar

Må bare si en ting når det gjelder rusbrukere og selvmordstanker. Det er en veldig vanlig ting. Det fleste rusmisbrukere har selvmordstanker støtt og stadig, trenger ikke være store motgangen for å få det. Men det er veldig sjeldent de gjør alvor av det. De fleste er redde for å dø.

 

MEN, det er IKKE noe fasit i det hele tatt og det kan godt hende han er mer i stand til dette enn andre.

 

Viss han virkelig mener dette og er redd for at han kommer til å gjøre det også, så bør han gå til legen sin og fortelle at han virkelig går med disse tankene. Viss han sier det blir han nok mest sansynlig tvangsinnlagt, men det er jo noe han bare må finne seg i viss han først sier det og mener alvor av det.

 

Er det ikke noe familie inni bildet her?

Lenke til kommentar
Hadde satt pris på litt mer konstruktive meldinger. Psyken blir ikke bedre å verve seg inn

i den franske legionen. Det er et liv som står på spill her.

Et liv som er selvdestruktivt.

All hjelp, som du kan bidra, forlenger bare elendigheten hans.

Dette er faktisk den reale løsningen for ham.

 

En dårlig sirkel, om igjen og igjen

 

Må si det der var noe av det mest idiotiske jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Hmm... ikke lett det der, men for at noe som helst du gjør skal være til hjelp for han må jo mottakeren være villig til å ta imot hjelp. Jeg jobber i akuttpsykiatrien og må si at det er ikke mye til hjelp i å være her..uff det var dårlig reklame, men jeg tror at problemet ikke er psykisk... heller en vanskelig situasjon økonomisk og et forvirrende rusmisbruk som press på toppen.

 

Det aller beste er om kameraten din tar ett valg om å jobbe som alle oss andre og tjene penger, det er den eneste sikre måten å betale tilbake gjelden og som bonus blir man kvitt dårlig samvittighet og en hel røkkel med psykiske problemer og andre problemer(eks rus) som faller på de som ikke har noe fast arbeid eller noe regelmessig å gå til.

 

Valget kan bare gjøres av han selv såklart. På andre siden av vekten ligger det livet han har nå med hasj bruk, dårlig økonomi og selvmordstanker?

 

Det virker enkelt for en som står utenfor å si det, men det riktige valget virker jo opplagt egentlig.... fortsetter det i samme spor så kan man jo lett se at det går rettning som absolutt ikke gir motivasjon.... i alle fall med narkogjeld som ett pressmiddel til å gjøre ennå mer ting som kan føre til alvorligere forbrytelser og at man synker ned i større problemer enn hva man begynnte med. 40 000 er ikke mye penger, men det kan fort bli mer når man er "eid" om du skjønner..

 

Få han til å ta tak og skaff en jobb, ser man alvoret i det og velger å ta ansvar for fremtiden sin så tror jeg det løser seg fint :) Kanskje ett fengselsopphold kan være en positiv ting for å gjøre en forandring i livet om man velger å se det på den måten, han får i alle fall tid til å tenke ut hva han skal gjøre med livet sitt fremover og det kan jo være det han trenger.

 

Edit: Skrive feil og repitisjon av samme ord i settning gav ingen mening.. rettet det

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Uff, her var det mye rare svar fra enkelte. :thumbdown:

 

Tvangsinnlegge noen p.g.a. hasjbruk vil bli vanskelig å få til, noe han allerede har fått svar på. Det første og viktigste spørsmålet er om han virkelig er klar for å forandre livet sitt, og ikke bare noe han bruker som argument for å slippe å krangle med "alt og alle".

 

Er han det er en rusklinikk e.l. et fint sted å starte, men uansett er narkogjelden noe som bør tas opp. Prøve å prate med folka og få til en avtale så ikke resultatet blir "bare en tur til for å betale tilbake alt". Da kommer han inn i en sirkel som det er nesten umulig å komme ut av.

 

Selvmordstanker er noe mange rusbrukere sliter med. Ingen får faktisk gjort noe fra eller til om han virkelig vil ta livet sitt, men de fleste snakker om det uten å fullføre det.

 

Om jeg skal driste meg til et råd; snakk alvorlig med han, de han skylder penger og få han inn på en rusklinikk. Når han er rein kan han ta det derfra. Det er faktisk ikke mye penger han skylder, slik at det er overkommelig.

Lenke til kommentar
Uff, her var det mye rare svar fra enkelte. :thumbdown:

 

Tvangsinnlegge noen p.g.a. hasjbruk vil bli vanskelig å få til, noe han allerede har fått svar på. Det første og viktigste spørsmålet er om han virkelig er klar for å forandre livet sitt, og ikke bare noe han bruker som argument for å slippe å krangle med "alt og alle".

 

Er han det er en rusklinikk e.l. et fint sted å starte, men uansett er narkogjelden noe som bør tas opp. Prøve å prate med folka og få til en avtale så ikke resultatet blir "bare en tur til for å betale tilbake alt". Da kommer han inn i en sirkel som det er nesten umulig å komme ut av.

 

Selvmordstanker er noe mange rusbrukere sliter med. Ingen får faktisk gjort noe fra eller til om han virkelig vil ta livet sitt, men de fleste snakker om det uten å fullføre det.

 

Om jeg skal driste meg til et råd; snakk alvorlig med han, de han skylder penger og få han inn på en rusklinikk. Når han er rein kan han ta det derfra. Det er faktisk ikke mye penger han skylder, slik at det er overkommelig.

 

Ja, mange rare svar...

 

Tvangsinnleggelsen er ikke pga av hasjmisbruk, men på grunn av selvmordstanker. En rusklinikk har laaaaang ventetid og denne situasjonen høres akutt ut. I tillegg så blir ikke hasj prioritert når folk står i kø for heroinavhengighet!

 

Snakke fornuft med folk du skylder narkotikagjeld? Lykke til! Sist jeg hørte har ikke narkolangere opprettet avbetalingsmuligheter enda...

Lenke til kommentar

Hei, takker for mange svar! han skal i fengsel i begynnelsen av februar, så akkurat det å få han ut i jobb nå er ikke den letteste saken. Når det gjelder tvangsinnlegging så er nok de som sitter med nåla i armen mest prioritert her i landet av rusmisbrukere. Men så lenge han går med selvmordstanker så er det kanskje håp.

 

Hadde han bare fått seg en jobb og fått økonomien på beina igjen (noe som er vanskeligere enn folk skal ha det til), så trur jeg han hadde klart å roe seg litt ned.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Ja, mange rare svar...

 

Tvangsinnleggelsen er ikke pga av hasjmisbruk, men på grunn av selvmordstanker. En rusklinikk har laaaaang ventetid og denne situasjonen høres akutt ut. I tillegg så blir ikke hasj prioritert når folk står i kø for heroinavhengighet!

 

Snakke fornuft med folk du skylder narkotikagjeld? Lykke til! Sist jeg hørte har ikke narkolangere opprettet avbetalingsmuligheter enda...

 

Som sagt, jeg skal være forsiktig med å gi råd da jeg dessverre kjenner for mange det har gått galt med så det er ganske opplagt at jeg ikke har fasiten.

 

Tvangsinnleggelse uansett om det gjelder misbruk eller selvmordstanker er for det første vanskelig og for det andre har det i beste tilfelle en kortvarig virkning. Det hender t.o.m. at folk tar livet sitt når de er under såkalt oppsyn, så å tro dette er redningen er i beste fall naivt. Som jeg nevnte over, vil en person ta livet sitt er det nesten umulig å hindre det. Tenk på hvordan det hadde vært dersom alle som truer med selvmord skulle vært innlagt på et akuttmottak.

 

Vet ikke hvor du kjenner "narkolangere" fra eller hvem du kjenner, men det er ikke alle som er slik krimseriene på TV fremstiller dem.

Lenke til kommentar

Nei de er nok ikke som på tv, men jeg tipper de vil ha pengene sine som alle andre... og de har jo ikke noen spilleregler som f.eks man kan være vant til om man tar ett lån i banken. Så det tror jeg er en prioritet å får ryddet opp i ellers kan det bli krøll man helst ikke vil opp i og kanskje man ikke ser noe utvei når man står opp i trussler og smarte ide'er i ruset tilstand?!?

 

Februar er jo ikke lenge til og hvis han vil gjøre noe positivt ut av fengsels oppholdet har han jo muligheten om han vil. Folk går jo ut derifra med utdannelse og mer til.

Lenke til kommentar

Det er mange som har blitt rusfri og som har ordnet med "nedbetalingsordning" hos de de skylder penger jo. De som skal ha pengene sine vil jo faktisk ha de, viss de ikke er stinn i gryn og villig til å ta livet av noen bare for å statuere et eksempel. Det finnes faktisk langere som har forståelse for folk som har sluttet og som ønsker å gjøre opp, men kan ikke gjøre alt på en gang. Viss vennen til trådstarter slutter og får seg en jobb og inngår en avtale om å betale 1000 kr måneden til å begynne med eller eventuelt det han har råd til så tenker jeg det ordner seg jeg.

 

Angående tvangsinnlegging osv så er det jo noe som heter frivillig tvang da. Det må uansett jobbes mye med etter behandling. Det han kan også risikere når han blir lagt på psykiatrisk er jo å bli proppet full av medikamenter, og det er absolutt IKKE bra i det hele tatt.

 

Viss han greier å sitte inne og ta abstinensene der inne så må han bare klare å holde seg når han kommer ut igjen. Det kreves jobb og hjelp.

Lenke til kommentar
Tvangsinnleggelse uansett om det gjelder misbruk eller selvmordstanker er for det første vanskelig og for det andre har det i beste tilfelle en kortvarig virkning. Det hender t.o.m. at folk tar livet sitt når de er under såkalt oppsyn, så å tro dette er redningen er i beste fall naivt. Som jeg nevnte over, vil en person ta livet sitt er det nesten umulig å hindre det. Tenk på hvordan det hadde vært dersom alle som truer med selvmord skulle vært innlagt på et akuttmottak.

 

Vet ikke hvor du kjenner "narkolangere" fra eller hvem du kjenner, men det er ikke alle som er slik krimseriene på TV fremstiller dem.

 

Som nevnt, så er det ikke snakk om tvangsinnleggelse, men akutt innleggelse på grunn av selvmordsfare! Vet ikke helt hva du bygger dine teorier om naivitet og kortvarig virkning på, men jeg har utallige eksempler på det motsatte! Det er forskjell på å ha selvmordstanker og å være suicidal! INGEN som legges inn er sikret på noe som helst måte og det er derfor det heter "hjelp til selvhjelp". Det er m.a.o. helt opp til en selv hvordan man håndterer sine problemer.

 

Joda, folk tar livet sitt når de står på "fotfølge", men det er heller sjelden. Vil heller påstå at de som IKKE kommer inn for å få hjelp står høyere på selvmordsstatistikken, enn de som får behandling. Det er ofte slik at det å kjøpe seg tid vil kunne endre en persons tanker om selvmord i tillegg til at det å være i et hjelpeapparat vil kunne lindre den verste fortvilelsen og håpløsheten.

 

Klarer vedkommende å komme til en enighet om avbetaling på narkogjeld, så er jo det supert, men de pasientene jeg har vært med å behandle som har hatt samme problem, har ikke klart å komme til en slik ordning. Ofte blir det snakk om drapstrusler etc. som fører til at vedkommende er nødt til å ta lugubre oppdrag for kvitte seg med gjelden over kort tid. Dette er likevel ikke en fast regel, så hvis andre muligheter er tilstede, er det helt klart en fordel å inngå en avtale om betaling over tid.

Lenke til kommentar

Det beste man kan gjøre for slike mennesker er å legalisere narkotika. Da flytter du problemet over til helsesektoren istede for fengsel, bot, konfiskering, gjeld etc. men det blir ikke enkelt.

 

Så det beste ville vært å få seg en jobb. Om han ikke har utdannelse så kan han jo jobbe som søppeltømmer, avisbud (mange avisbud tjener rundt millionen fordi de tar mange ruter), asfaltarbeider, renholdsarbeider... hva som helst. EN gjeld på under 200k er ikke mye om man går inn for å få det tilbakebetalt. Det gjelder bare å gå "ut av kroppen" og se utenfra og inn på situasjon, og ikke innenfra og ut, for da ser man ikke løsninger og alt er kaos.

 

Det viktigste, tror jeg av erfaring, er å bagatellisere problemene, for så å løse de. Det blir mer oversiktlig da, og en løsning er enklere å se.

 

Men jeg vet jo ikke om han bare er deprimert over gjelden eller om det er noe dypere. men et sted må man jo starte. Se på det som om at han skal leve til han er 80. Bruk et år eller to på å fikse problemene, og etterpå er det blanke ark og fresh start. Det fins voksenopplæring, så en utdannelse er aldri langt unna. Ellers så vet jeg at staten betaler for psykolog til de som trenger det. Snakk med fastlege elns.

Endret av Tha Dude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...