Gå til innhold

Hva er best, RAID eller raptor, ?


Roleren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2 500gb SATA2 disker i raid0 med en Intel ich9r kontroller (som sitter p de fleste nyere Intel hovedkort) vil nok være betydelig raskere enn 1 Raptor.

 

Det er mange andre raidkontrollere som er bra også, men skal du ha noe som er merkbart raskere må du nesten kjøpe en hardwarebasert raidkontroller med egen prosessor og ram.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Svaret er "raptor i raid" gutt!

 

Svaret er SAS i RAID lillegutt :xmas:

 

Er det lesehastighet og skrivehastighet som er viktigst, så er raid-0 med 2 sata disker raskere enn èn raptordisk. Er det søketid som er viktigst, så er raptor raskest.

 

 

HEHEHEHE!!! så ikke den før idag jeg :p

Menne, hvor mange PCI-Kontrollere for SAS finnes det da? evt. pris-nivå på SAS-Disker...

Ser han ...gutt'n her tenker litt penger også ;)

 

litt OT svar men :p sry

 

*Navigerer meg nå videre til prisguiden.

Lenke til kommentar
Svaret er "raptor i raid" gutt!

 

Svaret er SAS i RAID lillegutt :xmas:

 

Er det lesehastighet og skrivehastighet som er viktigst, så er raid-0 med 2 sata disker raskere enn èn raptordisk. Er det søketid som er viktigst, så er raptor raskest.

 

 

HEHEHEHE!!! så ikke den før idag jeg :p

Menne, hvor mange PCI-Kontrollere for SAS finnes det da? evt. pris-nivå på SAS-Disker...

Ser han ...gutt'n her tenker litt penger også ;)

 

litt OT svar men :p sry

 

*Navigerer meg nå videre til prisguiden.

 

Nextron.no og mamoz.no

 

Her finner du det meste av SAS produkter ;)

Lenke til kommentar
RÅTT

SÅNN må jeg ha meg en dag!

*leter etter Disker :p

 

 

Edit:Fujitsu! 15K

 

Edit2:Men, det går vell ikke ann og bruke det PCI-E 1xSporet til annet enn lyd eller? (les:asus commando 965) evt. EVGA 780i for the Future...

 

Har en 4 porter sata kontroller som er pci-e x1 og det funker kjempefint på mitt p5k deluxe :D Alle de pci-e x1 portene jeg har prøvd på forskjelige kort har fungert med disk kontroller.

 

ps: Seagate 15k.5 er den best SAS disken som går ann å få tak i.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Mange som er uenige i hva som er best, og hva de forskjellige er best til, argumenter for svaret dit.

 

Liker raptor best på grunn av start av os.

Raptor er modellnavnet på en harddisk. Man kan sette raptor disker i raid på lik linje med alle andre harddisker. Les litt om raid på Wiki.

 

Det raskeste til dags dato er nok denne løsningen: Battleship Mtron :w00t:

 

"a drive setup like this can cost upwards of $7000 at the present time."

"The article will have to suffice with only 830 MB/s sustained read." :D

 

Må bare vinne i lotto først så blir det en slik, eller om noen år når prisen er falt litt :p

Endret av B-QL
Lenke til kommentar
RÅTT

SÅNN må jeg ha meg en dag!

*leter etter Disker :p

 

 

Edit:Fujitsu! 15K

 

Edit2:Men, det går vell ikke ann og bruke det PCI-E 1xSporet til annet enn lyd eller? (les:asus commando 965) evt. EVGA 780i for the Future...

 

Har en 4 porter sata kontroller som er pci-e x1 og det funker kjempefint på mitt p5k deluxe :D Alle de pci-e x1 portene jeg har prøvd på forskjelige kort har fungert med disk kontroller.

 

ps: Seagate 15k.5 er den best SAS disken som går ann å få tak i.

 

Takk, skal ha den Segate-disken i tankene den dagen jeg bestiller :)

Eh, tror du den billigste sas-kontrolleren funker bra?

Lenke til kommentar
RÅTT

SÅNN må jeg ha meg en dag!

*leter etter Disker :p

 

 

Edit:Fujitsu! 15K

 

Edit2:Men, det går vell ikke ann og bruke det PCI-E 1xSporet til annet enn lyd eller? (les:asus commando 965) evt. EVGA 780i for the Future...

 

Har en 4 porter sata kontroller som er pci-e x1 og det funker kjempefint på mitt p5k deluxe :D Alle de pci-e x1 portene jeg har prøvd på forskjelige kort har fungert med disk kontroller.

 

ps: Seagate 15k.5 er den best SAS disken som går ann å få tak i.

 

Takk, skal ha den Segate-disken i tankene den dagen jeg bestiller :)

Eh, tror du den billigste sas-kontrolleren funker bra?

 

Man får det man betaler for :) Hvilken saskontroller ser du på?

Lenke til kommentar
det som er under linken øverst "RÅTT"

 

Bråker disse diskene da?

Savner Raid-settet mitt :( har gått over til no NCQ-greier... fungerte Dårlig mot Raptor Raid værtfall... like treg Vista... 64 :p

 

 

Den er bra den raid kontrolleren der. Bare husk at hvis det ikkje står kit, så følger det ikkje med kabel. Den kabelen som trengs koster ca 3-400 kr. Minisas til sas eller minisas til sata. En av de kablene trenger du, kommer ann på om du vil koble til satadisker eller SAS disker.

 

SFF-8087 heter kabelen.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...