Gå til innhold

Inntakskrav til garden?


xSamuraix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

de tar i mot de som vil inn.. intet problem.

3mnd rekrutt leir på elverum Terningmoen. neste 9 mnd er det vakt og sikkerhet. stå ute på vakt ved enten skaugum, slottet eller akershus festning. passe på harald og resten av familyen hans ;)

 

jeg ville bli ferdig med verneplikten for ca 2 år siden og sendte en mail til vernepliktsverket. Fikk svar at det bare var å møte opp ;)

 

nevnte jeg også hvis du ender i et kompani som faktisk går vak så bør du regne med rundt 30-40 vakt døgn. man står totalt 8 timer ute på et døgn. har "fri" resterende 16. vasking soving spising...

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
de tar i mot de som vil inn.. intet problem.

Så det at jeg havnet i Luftforsvaret etter å ha understreket kraftig på sesjon at jeg ville i garden, er rett og slett på grunn av at jeg er udugelig? Fryktet noe slikt... :(

 

 

Garden = alt for mye tid som går vekk i tull som slutta orden og vakt og sikring utenfor slottet.

Tid som man kunne brukt i skogen, skytebanen for å lære stridsteknikk

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hvem skal stå foran slottet da? Ingen? Det er klart at forsvaret må være i stand til å gjøre forskjellige oppgaver og da kan ikke alle være ute i skogen og leke krig. I motsetning til de avdelingene som vektlegger mye stridsteknikk så utøver faktisk HMKG viktige oppgaver.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Hvem skal stå foran slottet da? Ingen? Det er klart at forsvaret må være i stand til å gjøre forskjellige oppgaver og da kan ikke alle være ute i skogen og leke krig. I motsetning til de avdelingene som vektlegger mye stridsteknikk så utøver faktisk HMKG viktige oppgaver.

 

Mann leker ikke krig, Poenget, vil mann ha en bra soldat utdanning er ikke Garden det beste valget pga av det går for mye tid vekk foran slottet og til SLO treningen.

 

De avdelingene som vektlegger mye stridsteknikk for å så sende avdelinger til INTOPS, gjør en viktigere job etter min mening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hva legger du i en god soldat? Du er sikkert klar over at soldater har forskjellige arbeidsoppgaver. En av gardens viktigste oppgaver er å stå vakt utenfor slottet.

Lenke til kommentar

Som vaktgardist blir man trent opp bedre som individ enn andre steder i hæren forestiller jeg meg. Man blir trent for å kunne løse alle oppgaver som blir kastet mot deg, som kan være hva som helst når man skal vokte noen av de mest profilerte nordmennene i midt i Norges travleste (mest travle?) sted. Garden er jo mye mer i felt nå enn før, tror det har vært 2 øvelser i løpet av den måneden jeg har vært på Huseby. Også i store øvelser har Garden imponert flere har jeg hørt, siden disiplinen vi har i dagligtjenesten blir overført i felt, og det har tydeligvis bra resultater.

Lenke til kommentar

Før jeg var i militæret trodde jeg Garden var en gjeng idioter uten peiling i det hele tatt. Etter å ha kriget sammen med 2. kompani på CR07 har jeg endret den oppfatningen. De var aldeles ikke idioter som bare kan stå i rett, de har pga mye grønn tjeneste (annenhver uke ca.) blitt veldig gode på soldatferdigheter, dog mest på enkeltmannsnivå, og i denne biten tror jeg de ville kunne hamle opp med BN2. Når det gjelder personlige egenskaper, har gardister generelt også veldig god disiplin. Til stillinger som f.eks. Stormer, ville jeg ikke nølt med å skaffe grenaderer fra garden.

 

Gardens 2. kompani og to PV-vogner fra KESK greide jo faenmeg å stoppe hele TMBN på CR07.

Lenke til kommentar
Før jeg var i militæret trodde jeg Garden var en gjeng idioter uten peiling i det hele tatt. Etter å ha kriget sammen med 2. kompani på CR07 har jeg endret den oppfatningen. De var aldeles ikke idioter som bare kan stå i rett, de har pga mye grønn tjeneste (annenhver uke ca.) blitt veldig gode på soldatferdigheter, dog mest på enkeltmannsnivå, og i denne biten tror jeg de ville kunne hamle opp med BN2. Når det gjelder personlige egenskaper, har gardister generelt også veldig god disiplin. Til stillinger som f.eks. Stormer, ville jeg ikke nølt med å skaffe grenaderer fra garden.

 

Gardens 2. kompani og to PV-vogner fra KESK greide jo faenmeg å stoppe hele TMBN på CR07.

 

Øvelse minefelt for TMBN sin del....

 

 

Grønn tjenseste annenvher uke, sier seg jo selv at de avdelingene som bare har grønne uker blir bedre trent i løpet av et år enn de som må stoppe opp utdanningen annenhver uke for å stå vakt utenfor slottet.

 

Selvsagt fins det bra folk i Garden, men utdanningen er preget av man har for dårlig tid til det man skal gjennom i løpet av et år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er klart at garden er mer disiplinerte enn mange andre avdelinger. Husker når drilltroppen var på besøk i basen (Haakonsvern). De er kanskje de mest disiplinerte i forsvaret?

Lenke til kommentar
Det er klart at garden er mer disiplinerte enn mange andre avdelinger. Husker når drilltroppen var på besøk i basen (Haakonsvern). De er kanskje de mest disiplinerte i forsvaret?

 

Tror ikke det har så mye å si, det som betyr mest vil alltid være drilling på enkelt og lags ferdigheter. jo mer tid man bruker å det , jo bedre sitter det i fingrene.

 

Å sammenligne seg sjøforsvaret som for øvrig bare har 3 avdelinger som er god på grønn tjeneste er en veldig dårlig sammenligning.

Lenke til kommentar
Øvelse minefelt for TMBN sin del....

Hehe, mulig det :D

 

Du er der selv, antar jeg?

 

Jeg vil likevel stå på at Gardistene absolutt ikke er noen sinker i felt. Jeg tror selv jeg var i en veldig god avdeling, men når det gjelder enkeltmannsferdigheter med AG i skauen vil jeg ikke si gardistene var så langt unna. Det skal jo sies at de fleste andre infanterister har et mye større reportoar å spille på (husker selv jeg var markør for befalselever fra garden som aldri hadde tatt i en MG, langt mindre jobbet lagmessig i angrep og forsvar), kanskje det er det du vil få fram?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...