Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen DØR når jeg tar på kabinettet! Jordingsfeil?


Anbefalte innlegg

Tjohei.

 

Jeg har et 'Cooler Master - Cavalier 3' kabinett, og jeg har en del problemer med at det rett som det er blir stående å dure.

Hvis jeg legger press på toppen av kabinettet så blir det stille, eventuelt jeg bare slår på toppen der.

Dette kan ha noe med at det er en del bulker i kabinettet, etter at jeg sendte det med flyet en gang.

 

Det har også i lengre tid vært en god del statisk elektrisitet i toppen av kabinettet.

Stryker jeg hånden over, så kjenner jeg strømen(?) ganske godt, og det durer en god del.

Når jeg holder hånden min på det, så kjenner jeg også at det kribler litt (men veldig lite).

Duringen\ strømen går foresten i impulser.

 

Men i går, når jeg tok på toppen av kabinettet, så skrudde maskinen seg RETT AV.

Eneste som ble stående å gå, var viften på strømforskyningen. (etterkjøling)

 

Dette skjedde også nå, for 5 minutter siden, i det jeg tok på toppen av kabinettet.

 

Jeg sitter ikke på noe gulvteppe, men jeg bruker å ha et ullpledd på stolen jeg sitter på, om det skulle ha noen betydning.

Men det er helt klart at det er statisk elektrisitet i kabinettet, og at det ikke bare kommer fra meg selv.

 

 

Jeg flytter en del på maskinen, sånn omtrent annenhver helg (hjem og hybel), og den opplever da en god del temperatursvingniger av å stå i bilen hele dagen, til jeg tar den med inn igjen.

Jeg venter alltid såklart til maskinen har fått litt temperatur igjen før jeg skrur den på.

 

 

Er det noen som har vært borti noe samme problem selv?

Endret av Steina
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har bulker i kabinettet, bør du kanskje ta deg tiden til å åpne det og se at alt står bra til på innsiden?!

Se at ikke hovedkort ol har tatt skade eller har kontakt med kabinettet på andre steder enn festebrakettene. Videre kan du jo se til at det står bra til med PSU'en og at ikke den er deformert eller at noen av ledningene ligger i klem eller på andre måter kan skape problemer...

Lenke til kommentar

Det er ikke så ille. :p

Du må se nøye på det for å se at det er litt bulker.

Alt ser ut til å stå bra til i selve maskinen såklart.

Den dør heller ikke HVER gang jeg tar på den. Det har skjedd bare 2 ganger hittil.

 

Akkurat nå så kjenner jeg ikke noe elektrisitet på kabinettet. Nå har jeg faktisk flyttet maskinen hjem. Jeg kan egentlig ikke med 100% sikkerhet si at jeg husker at jeg har hatt problemer med elektrisitet på kabinettet når jeg har vært her hjemme i det heletatt.

Jeg har den ikke påkoblet en jordet stikkontakt nå heller, så er nok ikke derfor det funker så mye bedre her.

 

Blir litt vanskelig å tenke ut feilen, når jeg ikke vet om problemet er bare på hybelen egentlig.

 

Er det noen smarte plasser jeg kan måle på inne i kabinettet, for å finne ut om hovedkortet har kontakt med kabinette, f.eks.? Eller hele hovedkortet skal vel kanskje ha jording til kabinettet.

 

Kanskje jeg kan se om jeg får målt noe på kabinettet, når jeg får problemet igjen.

Lenke til kommentar

Kanskje du har jordfeil på det elektriske anlegget på hybelen da? Hvis du har et kurant multimeter er det fort gjort å finne ut det. Still inn meteret på Volt (AC) og mål i mellom en pol i kontakten og jordingen i kontakten, så den andre polen og jord.

 

Du skal få ca 115VAC avlest på meteret mellom fase og jord, hvis du ikke har jordfeil.

Hvis du leser 0V & 230V eller andre suspekte verdier ved en slik måling kan du jo ta kontakt med han du leier av..

Lenke til kommentar

Er nok ganske sikker på at problemet mitt er magnetisme fra varmekablene, men jeg kan jo selvfølgelig sjekke for jordfeil også, selv om at en jordingfeil i strømnettet ville vel ikke gjort noe forskjell til meg som sitter på en ujordet kontakt.

 

 

Dette ble vist ikke akkurat noen kabinett-diskusjon, så jeg ber om å få flyttet tråden. ^^

hmm, hvor skulle det være egentlig? Vi har vel ingen kategori til elektrisitet ect. ?

edit: ja, Forum > Hardware > Elektronikk

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Nå skjedde det igjen!

 

Jeg er hjemme nå, som sagt, og jeg har ikke hatt noe problemer med statisk elektrisitet i kabinettet.

Den bare skrudde seg rett av, helt plutselig.

Jeg rørte heller ikke kabinettet.

Satt bare å surfet på nettet.. Gjorde ikke noe spesielt.

Maskinen har stått på siden Fredag.

 

Mon tro om det er hovedkortet mitt som holder på å ta kvelden da.

 

Maskinen gikk ned klokken 21:50 nå da, og jeg har ingen ting i eventlogen etter klokken 20:41. :hmm:

 

 

Jaja, på tide ta backup gjevnlig, i tilfelle også harddiskene skulle ryke.

 

(Tråden flyttes, nok en gang.)

Endret av Steina
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har hatt lignende problemer selv, bortsett fra at maskinen ikke slo seg av når jeg tok på den, også fikk jeg ikke strøm i meg når jeg tok på den.

 

Jeg fant aldri ut hva som var galt med 100% sikkerhet. Men det første jeg gjorde var å sette inn en større PSU (dette var på en maskin jeg nettop hadde fått så det var jo en mulighet for underdimensjonering). Det hjalp ikke.

 

Etter det prøvde jeg mye forskjellig i bios osv. jeg sjekket spenninger i overvåkningsprogram osv. her var det meste i orden. Men problemene vedvarte. Det siste jeg gjorde var å oppdatere biosen og problemene fortsatte en liten stund til så sluttet dem.

 

Så jeg vet ikke helt hva som var galt, men det kan virke som det var noe kluss med den bios revisjonen som kom fra fabrikken.

 

Hovedkortet jeg hadde var et Asus A8N-Sli.

 

Men ut i fra dine beskrivelser så virker det ikke som det kan være en programvare relatert feil. Så det jeg ville ha gjort er å prøve å få lånt en ny strømforsyning og prøve den.

 

Hvis det fortsatt er feil kan det være en del av en krets til en komponent som er borti metallet til kabinettet. Sjekk derfor om det mye støv, eller om f.eks. loddepunkt på hovedkortet er i kontakt med skruer eller bakplata.

 

hjelper ikke det, oppfordrer jeg deg til å koble fra alt som ikke er viktig for å få maskinen til å fungere (lydkort, nettverkskort diverse hardisker, cd-rom osv.) også prøver du å framprovosere feilen igjen. Kommer det fortsatt feil prøver du å ta ut skjermkort, mus, osv. og fortsetter å framprovosere feilen.

 

Når du sitter igjen med hovedkort og ingen ting annet og det fortsatt er feil så er det sansynlig at det er det (og muligens flere deler).

Lenke til kommentar

Vel, maskinen har stått på konstant nå siden den sist døde, og det er over en uke siden.

Så det å fremprovosere feilen blir værre.

Får se hvordan maskinen blir å reagere i morgen nå når jeg tar den med tilbake på hybelen.

Har på følelsen av at det er varmekablene på hybelen som maskinen min ikke liker.

Jeg får prøve å sette maskinen opp på bordet for å se om det blir noe forskjell da.

Lenke til kommentar

Hvis du har såpass spenning på kabinettet at du føler kribling når du tar på det,

har du uten tvil en eller annen for overledning/jordfeil.

Maskinen bør ikke brukes før dette er fikset da det kan være skadelig både for maskinen og DEG!

Få lånt deg et multimeter og sjekk for jordfeil,

sjekk også for mulig spenning PÅ kabinettet.

Videre ville jeg sjekket strømforsyningen,

så som tidligere nevnt eventuelle andre overledninger fra hovedkort osv...

Har du lite peiling ville jeg anbefale deg få hjelp,

overledning er IKKE til leke med,

det kan være direkte farlig!

Og jeg kan garantere deg at dette ikke er statisk elektrisitet.

Det du sier om at maskinen plutselig slår seg av

er også et tegn på at du har noe feil, ikke statisk elektrisitet.

 

Lykke til

og utvis forsiktighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...