Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen DØR når jeg tar på kabinettet! Jordingsfeil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er normalt at det blir stående en svak spenning på kabinettet om strømforsyningen ikke er jordet.

Det har å gjøre med hvordan strømforsyninga virker. Det blir veldig tydelig som en ganske ekkel strøm om en tar på kabinettet og f.eks en radiator i huset samtidig (been there done that). Det er dog ikke snakk om farlig strøm.

 

Jeg tror derfor denne observasjonen har lite å gjøre med de problemene som observeres.

 

En PC bør kobles til jordet stikkontakt.

Lenke til kommentar

Det er likt på hybelen som det alltid har vært ja.

Det er nok induktans fra fra varmekablene, for det er samme problemet med skjermen min merket jeg nå, og stålampen på stuen.

 

Det funket fint i en jordet kontakt fra badet, så jeg blir nok å få satt inn en jordet kontakt eller en skilletrafo så snart som mulig. :)

Lenke til kommentar

Synes det høres rart ut at induktans (magnetisme) fra varmekablene skal påvirke maskinen din, men det ser jo åpenbart ut som varmekablene har en innvirkning her. Du bør få en elektriker til å sjekke disse kablene, da noe må være galt hos deg.

 

Edit: Når problemet er der, og du kjenner denne spenningen over kabinettet, har du da prøvd å slå av varmekablene? Er det enveis- eller toveis-kabler?

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar

Jepp, men å skru av varmekablene hjalp meg ikke. :dontgetit:

 

Mulig det er varmekabler i etasjen over. Det må jeg forhøre meg om.

 

Ikke lå det jordingskabel bak stikkontakten heller, så da har jeg et lite problem.

Får vel se om jeg får skaffet meg en skilletransformator, eller plassert et spyd i blomsterbedet til naboen da. :roll:

Lenke til kommentar

Hmm.

Hvis du ikke får (små) støt når PC-en er tilkoplet jordet kontakt, men du opplever at kabinettet "kiler" på hybelen, kan du ha en liten jordfeil i strømforsyningen. Overspenningen blir fjernet via jordingen, men kan skape varme i psu dersom det går nok strøm ut via jord. Er jo slikt det blir brann av - noe vi nordmenn er statistisk veldig flinke på.

Take care

Lenke til kommentar
jordingsfeil probably, prøvd med en annen stikkontakt i ett annet rom f.eks ?

Ja, jeg har prøvd med stikkontakter i andre rom. Samme problemet der også.

 

Jeg har målt litt nå. Og det er jordingsfeil i nettet iallfall, men at det er det som tuller med maskinen min kan jo ikke være mulig, siden jeg ikke har tilkobling til jord i det heletatt på rommet mitt.

 

Målte 236V AC mellom fase 1 og jord

Målte 186V AC mellom fase 2 og jord

Målte 228V AC mellom fase 1 og fase 2

 

Jeg målte også mellom kabinettet mitt og jord, og fikk da utslag på 160V AC

 

Hvis jeg målte forsiktig på toppen av kabinettet hvor det er et tynt lag med lakk, så fikk jeg 1-5V AC, men hvis jeg fikk god kontakt med metallet, så fikk jeg 0V AC.

 

De 1-5Voltene skyldes vel da iallfall induktansen, regner jeg med, men er litt usikker på de 160Voltene mellom kabinett og jord. Mulig jeg fikk denne målingen da jeg målte mot jordingen som det er problemer med.

 

Jeg skal foreta noen målinger når jeg kommer hjem i helgen for å sammenligne. :)

Lenke til kommentar
Kanskje du har jordfeil på det elektriske anlegget på hybelen da? Hvis du har et kurant multimeter er det fort gjort å finne ut det. Still inn meteret på Volt (AC) og mål i mellom en pol i kontakten og jordingen i kontakten, så den andre polen og jord.

 

Du skal få ca 115VAC avlest på meteret mellom fase og jord, hvis du ikke har jordfeil.

Hvis du leser 0V & 230V eller andre suspekte verdier ved en slik måling kan du jo ta kontakt med han du leier av..

 

De verdiene får man også når det er 400V anlegg, så for vanlige folk så er det kanskje ikke så mye hjelp.

 

Men der er nok ikke problemet her siden han ikke har jordet stikk.

 

 

Det høres ut som at enten du eller maskinen bygger opp statisk elektrisitet. Det hender vel ikke at du får støt andre steder av og til?

 

Visse gulvbelegg skaper mye statisk, spesielt hvis du f.eks. bruker sko.

 

Men det høres ut som du har en eller annen overledning inni kabinettet.

Lenke til kommentar
jordingsfeil probably, prøvd med en annen stikkontakt i ett annet rom f.eks ?

Ja, jeg har prøvd med stikkontakter i andre rom. Samme problemet der også.

 

Jeg har målt litt nå. Og det er jordingsfeil i nettet iallfall, men at det er det som tuller med maskinen min kan jo ikke være mulig, siden jeg ikke har tilkobling til jord i det heletatt på rommet mitt.

 

Målte 236V AC mellom fase 1 og jord

Målte 186V AC mellom fase 2 og jord

Målte 228V AC mellom fase 1 og fase 2

 

Jeg målte også mellom kabinettet mitt og jord, og fikk da utslag på 160V AC

 

Hvis jeg målte forsiktig på toppen av kabinettet hvor det er et tynt lag med lakk, så fikk jeg 1-5V AC, men hvis jeg fikk god kontakt med metallet, så fikk jeg 0V AC.

 

De 1-5Voltene skyldes vel da iallfall induktansen, regner jeg med, men er litt usikker på de 160Voltene mellom kabinett og jord. Mulig jeg fikk denne målingen da jeg målte mot jordingen som det er problemer med.

 

Jeg skal foreta noen målinger når jeg kommer hjem i helgen for å sammenligne. :)

 

Har du kun målt med PCen i anlegget.

 

Eller har du sett om det er forskjell når du tar den ut og måler.

 

Har du trefase anlegg? Det ser ut til at "fase 3" som har feilen ett sted.

 

ha måleren i, og slå av en og en sikring. Hvis jordfeilen forsvinner, så er det ett problem hjemme hos deg. Forsvinner det ikke, så er det hos en nabo.

 

Jordfeil kan være meget vanskelig å finne. Hvis du ikke finner den i noen aparater hos deg, så ta kontakt med "E-verket", så tar de å finner ut hvor jordfeilen er i anlegget, noe de gjør kjapt. Da vil eier få brev i posten om å få utbedret feilen.

 

Feilen kan ligge hos en av alle abonnentene som ligger på samme trafo som deg, noe som kan være en god del brukere.

 

 

 

 

 

PS! vær litt forsiktig hvor du tar hvis du tar på PCen, med maks uflaks så stryker du med :) 230v igjennoom hjerte regionen er ingenting å spøke med.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Har du kun målt med PCen i anlegget.

 

Eller har du sett om det er forskjell når du tar den ut og måler.

Hva mener du egentlig her?

 

Om jeg har prøvd maskinen i et annet nett?

Jeg har jo som sagt brukt maskinen hjemme (altså ikke på hybelen hvor jeg har problemet), og har ikke hatt problemer der.

Skal foreta noen målinger i morgen kveld.

 

 

Jeg skal varsle huseieren her om å ta kontakt med e-verket for å få fikset jordingsfeilen.

Det er ikke noe eget sikringskap som jeg har tilgang til, så det er ikke stor mer jeg får testet her.

Lenke til kommentar

Stein åge....

 

Alle som kjenner deg SKJØNNER jo at det er du selv som står for jordingsfeilen... bare hør her:

 

- Alt ølet du har sølt ved PC-en din det siste halvåret har lagd en "krets" med strømledende SARV fra musmatta di og ned på kabinettet, og videre fra kabinettet; inn i strømforsyningen og videre ned på gulvet, og nedi varmekablene.

 

Dette i seg selv er ikke nok, men når du selv jorder hele sulamitten med den monsterfeite tannreguleringa di, så vil du få en jordingsfeil som vil gi enhver elektrikker grå hår! Magnetene du har i pc-musa for å regulere vekta gjør heller ikke saken bedre.

 

Det hele ender opp i et stort sammensurium av induksjon, produksjon, resonans, resistans, redundans, isolasjon, reduksjon, og generasjon, og det er et under at boligfeltet i det heletatt har strøm ;)

 

...har du ikke tenkt på HVORFOR du har krøller...? DU sitter jo konstant og leder en diger jordingsfeil!

 

Alt har sin forklaring, og det er ofte ENKLERE en du tror :) :) :)

 

Nyttårshilsen fra John

(å tro at jeg ikke kan mobbe deg fordi om jeg er sykmeldt er naivt!) ;)

Lenke til kommentar

Du har, som jeg nevnte tidligere, jordede kontakter på kjøkken og bad. Hvis du måler i en av dem vil du kunne påvise en eventuell jordfeil, og siden jordingen er felles for hele anlegget/huset/nabolaget kan det i tilfeller påvirke enheter som i utgangspunktet ikke er jordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...