Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen DØR når jeg tar på kabinettet! Jordingsfeil?


Anbefalte innlegg

Oi, takker.

Jeg bøyer meg i støvet for at du kommer med din personlige erfaring.

Jeg burde jo egentlig ha tenkt på det med en gang, siden jeg vet at strømforskyningen din døde jo for ikke så alt for lenge siden.

Men siden jeg trodde det var snus du hadde under overleppa, og ikke tannregulering, så klarte jeg ikke å koble din situasjon opp imot min.

 

Som takk for hjelpen har jeg herved fått en på kontoret her til å legge inn SkoleLinux på arbeidstasjonen din til du kommer tilbake. :)

 

Jepp, jeg målte jordfeil i går. Postet måleresultatene i Innlegg #35.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kvitt deg med Hiper psuen jeg mistenker deg i å ha.

Nja, selv om at jeg hadde blitt kvitt problemet, så hadde det ikke vært veldig nyttig å ha maskinen stående uten PSU.

Men problemet er som sagt ikke bare via PSU-en, men også skjermen og alle andre elektriske apprater har samme problemet. Så for å fullstendig bli kvitt problemet så tror jeg heller at jeg skal skru av hovedsikringen. :)

Lenke til kommentar
Har du kun målt med PCen i anlegget.

 

Eller har du sett om det er forskjell når du tar den ut og måler.

Hva mener du egentlig her?

 

Om jeg har prøvd maskinen i et annet nett?

Jeg har jo som sagt brukt maskinen hjemme (altså ikke på hybelen hvor jeg har problemet), og har ikke hatt problemer der.

Skal foreta noen målinger i morgen kveld.

 

 

Jeg skal varsle huseieren her om å ta kontakt med e-verket for å få fikset jordingsfeilen.

Det er ikke noe eget sikringskap som jeg har tilgang til, så det er ikke stor mer jeg får testet her.

 

Jeg mente om du har målt med og uten PCen plugget i, for å se om det er den som lager jordfeilen. Kan være greit før e-verket kommer :)

Lenke til kommentar
Kvitt deg med Hiper psuen jeg mistenker deg i å ha.

Nja, selv om at jeg hadde blitt kvitt problemet, så hadde det ikke vært veldig nyttig å ha maskinen stående uten PSU.

Men problemet er som sagt ikke bare via PSU-en, men også skjermen og alle andre elektriske apprater har samme problemet. Så for å fullstendig bli kvitt problemet så tror jeg heller at jeg skal skru av hovedsikringen. :)

 

Alle komponentene koplet til PCen, får samme jord via kablene, skjermkalber, USB osv, alt er kopletsammen for å hindre forskjellig potensiale som kan ødelegge komponenter. Hvis du titter på alle kablene inni kabinetet, så er alle de sorte "jord" (0v leder).

Lenke til kommentar
Jeg mente om du har målt med og uten PCen plugget i, for å se om det er den som lager jordfeilen. Kan være greit før e-verket kommer :)

Aha, ja, det har jeg ikke tenkt på.

Men de målingene jeg tok, mener jeg faktisk at jeg tok når maskinen ikke sto tilkoblet nettet i det heletatt.

Jeg vet iallfall at jeg kjente på stålampen på stuen i gårkveld, etter at jeg hadde koblet ifra pc-en, og samme jordingsproblemet var der fortsatt.

 

Så er nok ikke maskinen min som forårsaker problemet nei.

 

Så for å fullstendig bli kvitt problemet så tror jeg heller at jeg skal skru av hovedsikringen. :)

Men da vil du jo sitte uten strøm :p

Oida, det hadde jeg ikke tenkt på :confused:

Heheh, jeg må vel nesten informere deg om at det uheldigvis var ment som en spøk. :p

 

Alle komponentene koplet til PCen, får samme jord via kablene, skjermkalber, USB osv, alt er kopletsammen for å hindre forskjellig potensiale som kan ødelegge komponenter. Hvis du titter på alle kablene inni kabinetet, så er alle de sorte "jord" (0v leder).

Hmm... ja?

Var dette relatert til at du tenkte på at en jordingsfeil i PC-en min kan påvirke andre apparater i nettet, eller var det noe annet du mente nå? :p

Lenke til kommentar
Som takk for hjelpen har jeg herved fått en på kontoret her til å legge inn SkoleLinux på arbeidstasjonen din til du kommer tilbake. :)

 

Oh, touchè! Hæli!

 

Ja hadde vi ikke kunne hjulpet hverandre hadde ingen på IT på SVG overlevd! :) Hehehe...

Hils resten.

Lenke til kommentar

Så... Alt står bra til her hjemme.

Har fått foretatt litt målinger, men alt er som det skal.

 

Ingen problemer med strøm\ statisk elektrisitet i kabinettet når jeg er koblet i ujordet kontakt når jeg ikke hadde varmekabler under meg. Målte likevel, og fikk som forventet, 0 volt.

 

Kjente en liten elektrisk ladning i kabinettet når jeg var koblet i ujordet og hadde med meg maskinen inn på badet (m\ varmekabler), men det veldig lite i forhold til på hybelen.

Målte mellom kabinettet og jord på badet, og fikk heller ikke der noe utslag. 0 volt.

 

Så.. Hva det er som virker inn på maskinen min, og hvorfor de gir så stort utslag er vanskelig å si.

Jeg får ta opp det med jordfeilen, og se hva som skjer etter det.

Lenke til kommentar

Hehe, tror ikke det er jeg som gjør at multimeteret måler 160V på kabinettet, eller at kabinettet står å durer av elektrisiteten.

 

Faren min kjente på kabinettet når jeg tok det med inn på badet i helgen også, og han kjente elektrisiteten, så er nok ikke bare meg heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...