Gå til innhold

SV innfrir ikke barnehageløftet - skylder på Høyre


Anbefalte innlegg

Blir kvalm av og se sosialistene forsvare KH....De kjørte klippet på tv her om dagen og da så hun helt tydelig at hvis ikke de har greid full dekning innen utgangen av 2007 så er dere kvitt meg...Eneste de tenker på er og sko seg sjøl...Hvem går frivillig fra den lønna hu har da...Politikerforakten bare øker og øker...Neste valg håper jeg at folk driter i og stemme...Det de lover er garantert BLØFF allikevell....

Endret av Znoken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pricks: Du er flink til å komme med begrunnløse påstander. Kanskje begrunne påstandene dine istedenfor å bare si at slik er det fordi du har sagt det. Hvis du mener hun referer til full barnehagedekning innen 2007, så forklar hvorfor!

Jeg har forklart deg flere ganger hva jeg mener. Nå bare bekreftet jeg det du sa, og forklarte deg at det underbygger at hun ga seg selv et ultimatum på ut 2007.

Lenke til kommentar
Jeg vil ha kilder for det du sier, fordi jeg har aldri hørt SV si at for at det skal være full dekning må det være en makspris på 1750 kroner. Hvis du kommer med dette ser jeg at SV har gitt seg selv problemer, og må få til makspris av den andre grad innen 2009.

 

Ikke bare finner du kilder i førsteinnlegg, men også i flere andre innlegg......

 

- Vi vet ikke hva full dekning er før vi har den nye maksprisen, påpeker SVs nestleder Øystein Djupedal.

 

Dette er også forankret ytterligere i Soria-Moria erklæringen. Når man snakker om full barnehagedekning så er det under forutsetning at makspris på 1750 er innført (2005 kroner). Dette vil SV bekrefte overfor deg om du virkelig ikke tror på hva Djupedal sa eller hva som står i Soria Moria. De bekreftet det på mail til meg for snart et år siden.

 

Den nye maksprisen (som Djupedal refererte til)er enda ikke kommet. Og du kan for ordens skyld spare meg for personangrepene dine. Smil til verden, så smiler den sikkert tilbake. :)

Hvis du ønsker at jeg ikke skal bruke personangrep mot dem må du slutte å bruke personangrep selv. Jeg skrev selv i teksten at hvis de har sagt at det ikke er full dekning før makspris til den andre grad er innført må de ta til ansvar for dette og få til makspris på 1750 kroner før 2009. Hvis dette ikke skjer vil jeg klage. Dette betyr at vi er enige.

 

klilleng: Jeg har nevnt flere ganger at jeg forstår hvorfor lavere makspris fører til et kav på flere barnehageplasser. Hadde ikke Halvorsen sagt at det ikke er full barnehagedekning før makspris av den andre grad er oppnådd. Da ville det ikke ha noe å si hvor maksprisen ligger. Husk at nå snakker jeg om halvorsens sjebne og ikke de økonomiske konsekvensene for samfunnet.

 

For å vise at jeg forstår hvorfor lavere makspris vil øke etterspørselen skal jeg vise dette diagrammet.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/7/79/Supply-demand-right-shift-supply.svg/217px-Supply-demand-right-shift-supply.svg.png makspris har den samme effekten som subsidiering og vil føre til et større tap hvor mer subsidiering det blir. Det er også helt klart at det blir større etterspørsel siden pris er inversely peopsjonal med pris.

 

Pricks: Det er opplagt at du ikke klarer å svare på det jeg skriver. Jeg har forklart deg hvorfor hun ikke referer til full barnehagedekning innen 2007 og hvis du mener dette er feil for du jammen meg forklare hvorfor.

Lenke til kommentar
Sorry, fulgt sånn halvveis med her og sett gjennom postene men ble litt forvirret nå. Kristin Halvorsen lovte da å gå av innen utgangen av i år hvis det ikke ble full barnehagedekning?

 

Er sikker på at selv de mest politisk u-interesserte der ute nå har skjønt at hverken valgløfter eller personlig "garantier" fra politikere er verdt noen ting. Kommer ikke som noen overraskelse egentlig? Hvor mange har ikke uttalt at de skal "spise hatten sin" hvis dette eller hint skjer, men gjør de det? Nei. :p

 

Regjeringens andre store akrobatiske helomvending denne uka, -ingen deponering av CO2 fra testanlegget på Mongstad, bare bekrefter enda en gang hvor verdiløst politiske "garantier" er. Jens Stoltenberg kan man vel beskrive som "Er jeg mann til å gi et løfte, er jeg mann for å ta det tilbake og" :!:

Lenke til kommentar
Jeg skrev selv i teksten at hvis de har sagt at det ikke er full dekning før makspris til den andre grad er innført må de ta til ansvar for dette og få til makspris på 1750 kroner før 2009. Hvis dette ikke skjer vil jeg klage. Dette betyr at vi er enige.

*sukk*

Utgangen av 2007. Som påpekt i Soria Moria og som påpekt av SV-politikere. Vi er ikke enige, fordi du her ikke presterer fakta. Les og lær:

http://arkiv.na24.no/NewsItem.asp?ItemID=1...is+i+barnehager

 

I Soria Moria-erklæringen til den rødgrønne regjeringen heter det: «Maksimalpris på 1750 kroner innføres når full barnehagedekning er nådd, senest innen utgangen av 2007.»

 

Før dette sa de innen 1.januar 2006, men forskjøv det.

 

- Vi har hele tiden ønsket å få på plass makspris fra 1. august, men det har regjeringen somlet bort. Fra 1. januar skal maksprisen være på plass, lover Trond Giske. Også Senterpartiet sier nå at de vil innføre makspris fra 1. januar, hvis de kommer i regjering med Ap og SV.

- Vi er veldig enige med SV og Ap.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=283649

 

Og bare så du får det med deg: Før valget i 2005 lovet SV makspris nivå to fra 1.januar 2006. Etter valget så endret de dette til å være innen utgangen av 2007. Om du hevder annet så er det uriktig. De har også flere ganger, og i Soria Moria, lovet full barnehagedekning innen utgangen av 2007.

 

På den tiden intervjuet der Halvorsen sa "dere er kvitt meg" så var lovnaden fra SV og Halvorsen at makspris nivå 2 skulle innføres fra 1.januar 2006 og at barnehagekøen ville fjernes innen 2007. Du har all grunn til å klage allerede. For de har brutt flere løfter i denne saken her.

Lenke til kommentar
Noen husker vel utspørringen av Kristin Halvorsen i 2005 hvor hun proklamerte at løftet om å fjerne barnehagekøen var så viktig at hun ville gå av om regjeringen ikke innfridde. I ettertid er jo dette en uttalelse hun har gjort sitt for å snike seg unna. Allerede det året burde man jo skjønne at det var usannheter hun farte med, for de lovte samtidig å senke barnehageprisene til 1750 fra 1. januar 2006 om de vant valget. Det skjedde jo aldri (prisene har faktisk gått opp siden). Samme året så proklamerte SV og AP også at man ikke kan snakke om full barnehagedekning før barnehageprisen er satt ned til 1750.

 

Nå er 2008 like rundt hjørnet. Barnehageprisene er ikke satt ned til 1750 og det står fortsatt tusenvis av barn i kø for å komme inn i barnehagen. Halvorsen har ingen planer om å trekke seg og løftet blir stående som en av de største usannhetene fra valgkampen. Opp i det hele går Solhjell ut og skylder på Høyre. Dette selvfølgelig til stor irritasjon for Høyre.

 

Så, noen som føler de kan stole på løftene fra SV i fremtiden?

 

Hvilken avisoverskrift tror dere selger flest aviser?

"LØFTEBRUDDET TIL KRISTIN - TUSENVIS AV BARN UTEN BARNEHAGEPLASS I 2007" eller: "Regjeringen har nesten oppnådd sin hårete målsetning om full barnehagedekning innen 2007 - Så langt har 98 % av alle barn i Norge fått plass".

 

Når det gjelder Høyre så er det opplagt at man i Oslo trenerer barnehageplassene. Er dere klar over at man skal rapportere inn til staten hvor mange barn som står på venteliste per år, samtidig som man skal legge frem dokumentasjon på hvor mange nye plasser man har opprettet per år? Dette for å vise utviklingen av satsningsområdet, bestemt av staten.

Er dere klar over at barn som er født etter oktober 2007 og har søkt om barnehageplass for 2008 (hvilket de må) har fått beskjed om at de ikke føres på søkelistene før i 2008, hvilket igjen fører til at de kommer lengre ned på ventelistene enn normalt. Hvilket igjen er aktivt med på å skjule at noen ikke bygger fort nok.

Er ikke dette et gedigent tegn på trenering og en skjult politisk agenda, så vet ikke jeg. Hvorfor er de kristenkonservative i Oslo så redde for å vise verden at de er inkompetente?

 

Barnehageutbyggingen, Terra-saken m.m. er et knippe bevis på at den virkelige bremseklossen for utviklingen i dette landet ligger ikke på Stortinget. Det er alle disse sauene av noen småkonger av noen kommunepolitikere som ikke greier å gjøre jobben sin som er den virkelige partypooperen i utviklingssaker, uansett parti. Der bør kritikken komme og ikke hos de som, dessverre, ikke har direkte ansvar knyttet til forskjellige kommunale tjenester nemlig stortingspolitikere.

Lenke til kommentar

Selv om de ikke har innfritt barnehageløftet om full dekning, så har de nå i det minste gjort noe. De har jo faktisk skaffet flere unger barnehageplass enn noensinne. Er noen store kommuner som henger bak. Men det var også dem som slet mest fra før. Kunne forstått skrikingen om de faktisk ikke hadde gjort noe. Men de har jo faktisk gjort en enorm innsats på dette området. Regjeringen kan få pepper for mye. Men vet ikke om barnehagesatsingen burde være en av de tingene...

Lenke til kommentar
SV er partiet som er anti-kapitalistiske, men som har en finansminister som tjener grovt på det kapitalistiske aksjemarkedet. Så lenge man kan ha det godt så nyter de gjerne kapitalistenes goder, disse SVerne.

SV er skeptiske til kapitalismen og vil begrense den i en viss grad.

Har du noen sitater fra partiprogrammet?

 

Her er en link til partiprogrammet:

 

http://www.sv.no/politikken/program/

 

På side 6-7 kritiserer de høyresidens syn på kapitalisme og klager over at vår tid er preget av en rå kapitalisme. Ikke et ord om at de vil avskaffe den. Heller ikke andre steder i dokumentet. Det er ikke et ord om å avskaffe kapitalisme.

 

Ærlig talt. Å si at SV vil totalt avskaffe kapitalismen blir som å si at FRP vil innføre en fascist-stat. Begge deler er propagenda fra de ytterste politiske fløyer og er ikke seriøse. Hvor er det du får dine nyheter fra?

Lenke til kommentar
For det første, Trondheim og Tromsø er ikke store byer. Trondheim har færre innbyggere enn Asker og Bærum. Tromsø er omtrent på samme størrelse som Drammen.

 

Den enkle sammenhengen du savner er slik: For å kunne si at man har "ingen barnehagekø", så må man ha færre enn et visst antall barn (husker ikke tallet) i barnehagekø. Jo større en by er, jo verre er det å få nok barnehager til alle. De må ha flere barnehager per innbygger enn mindre byer for å kunne oppnå "full barnehagedekning". Oslo (H), og Bergen (FrP) er vesentlig større byer enn Trondheim og Tromsø.

 

Jo større byene er, jo flere midler må de betale tilbake til staten av sine egne skatteinntekter. Oslo betaler i størrelsesorden 1 millard kroner i året (hvis jeg husker riktig) til mindre kommuner rundt om i landet. Dette gjelder også selvsagt Trondheim og Tromsø, men tallet er veldig mye lavere.

 

Asker og Bærum er to forskjellige kommuner og har tilsammen et inbyggertall på ca 160.000. Hvorfor slår du dem sammen? Trondheim har et inbyggertall på 164.000. Get your facts straight. Ellers så er Drammen og Tromsø ca like store ja, henholdsvis ca 60.000 og 65.000.

 

Dessuten holder det ikke helt at det er vanskeligere å få til god barnehagedekning i byene. Et stort innbyggertall muliggjør en langt mer effektiv drift enn i små områder. Dvs at man kan ha større og mer effektive barnehager.

 

Det er riktig at store byer/kommunerbetaler utjevningsmidler til andre kommuner. Men disse midlene er relative til inbyggertall og inntekt. Man betaler ikke tre ganger så mye i utjevningsmidler i Oslo fordi den er nesten tre ganger så stor som Trondheim.

 

Dessuten, når du nevner Asker og Bærum så drar disse kommunene inn langt mer skattepenger enn gjennomsnittet fordi befolkningen her tjener mer enn gjennomsnittet. Sånn sett betaler disse kommunene mer i gjennomsnittet enn andre kommuner, men de sitter fortsatt igjen med mer penger.

 

Sorry, men teorien din stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Selv om de ikke har innfritt barnehageløftet om full dekning, så har de nå i det minste gjort noe. De har jo faktisk skaffet flere unger barnehageplass enn noensinne. Er noen store kommuner som henger bak. Men det var også dem som slet mest fra før. Kunne forstått skrikingen om de faktisk ikke hadde gjort noe. Men de har jo faktisk gjort en enorm innsats på dette området. Regjeringen kan få pepper for mye. Men vet ikke om barnehagesatsingen burde være en av de tingene...

 

Til og med den forrige regjering oppnådde kutt i køene.

 

Solhjell kommer ikke unna at makspris nivå 2 må innføres før man vet hva full barnehagedekning er for noe. Dette må innføres av Stortinget, gjennom statsbudsjettet. At han skylder på kommunene, når regjering ikke har innført det viktigste premisset for å kunne se om man har full dekning, er så bak mål at det vitner om manglende innsikt i den politikken han er ansvarlig for. Enten har ikke mannen peiling eller så lyver han.

 

Det man vet er at siden forrige regjering så er maksprisen på barnehageplass gått opp. Mon tro om det er et forsøk på å stagnere pågangen for barnehageplass?

Lenke til kommentar
Dessuten holder det ikke helt at det er vanskeligere å få til god barnehagedekning i byene. Et stort innbyggertall muliggjør en langt mer effektiv drift enn i små områder. Dvs at man kan ha større og mer effektive barnehager.

 

Det er ikke helt enkelt å bygge ut nye barnehager i f.eks. Oslo. Har selv et familiemedlem som sitter i plan og bygningsetaten i Oslo og det er visst et lite helvete å finne plass til barnehagene. Når du må begynne å endre reguleringsplaner tar ting veldig lang tid.

 

Og jeg tror dessverre ikke Kristin kommer til å gå av. Hun vil garantert vri seg unna med kreative tolkninger av hva hun har sagt og ikke sagt. Like greit egentlig, for hvis hun går av vil sikkert SV kreve at ny finansminister også er fra samme parti. Hva er alternativene da? Djupedal?

Lenke til kommentar
Jeg skrev selv i teksten at hvis de har sagt at det ikke er full dekning før makspris til den andre grad er innført må de ta til ansvar for dette og få til makspris på 1750 kroner før 2009. Hvis dette ikke skjer vil jeg klage. Dette betyr at vi er enige.

*sukk*

Utgangen av 2007. Som påpekt i Soria Moria og som påpekt av SV-politikere. Vi er ikke enige, fordi du her ikke presterer fakta. Les og lær:

http://arkiv.na24.no/NewsItem.asp?ItemID=1...is+i+barnehager

 

I Soria Moria-erklæringen til den rødgrønne regjeringen heter det: «Maksimalpris på 1750 kroner innføres når full barnehagedekning er nådd, senest innen utgangen av 2007.»

 

Før dette sa de innen 1.januar 2006, men forskjøv det.

 

- Vi har hele tiden ønsket å få på plass makspris fra 1. august, men det har regjeringen somlet bort. Fra 1. januar skal maksprisen være på plass, lover Trond Giske. Også Senterpartiet sier nå at de vil innføre makspris fra 1. januar, hvis de kommer i regjering med Ap og SV.

- Vi er veldig enige med SV og Ap.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=283649

 

Og bare så du får det med deg: Før valget i 2005 lovet SV makspris nivå to fra 1.januar 2006. Etter valget så endret de dette til å være innen utgangen av 2007. Om du hevder annet så er det uriktig. De har også flere ganger, og i Soria Moria, lovet full barnehagedekning innen utgangen av 2007.

 

På den tiden intervjuet der Halvorsen sa "dere er kvitt meg" så var lovnaden fra SV og Halvorsen at makspris nivå 2 skulle innføres fra 1.januar 2006 og at barnehagekøen ville fjernes innen 2007. Du har all grunn til å klage allerede. For de har brutt flere løfter i denne saken her.

SV har lovet makspris til den andre grad innen 2006 og det løftet brøt de. Derimot lovte ikke halvorsen at hun skulle gå av hvis noenting av det hun lovte blir brutt. Hun sa bare at hun vil gå av hvis makspris til den andre grad og full barnehagedekning ikke blir oppnådd. Dette er hva jeg har diskutert med Pricks, men jeg visste ikke at du hadde slike meninger i tillegg.

 

Våres forrige diskusjon var om det var nøvendig med makspris av den andre grad for å få full barnehagedekning og du fortalte meg at SV har sagt at det er ikke full dekning før makspris av den andre grad er oppnådd. Da må jeg ta med det i beregning og SV må få makspris av den andre grad innen 2009 og du sier 2006. Da er vi enige på det poenget.

Lenke til kommentar

Når man snakker om barnehagedekning lurer jeg på hvor nærme barnehagen må være for at man skal få plass der.

La oss si at vi bor i et fint strøk med en del koselige barnehager, men ca 7 km unna er det en barnehage med 500 barn der alle kan få plass. De koselige barnehagene rundt der vi bor vil jo ha ventelister på 7 år, mens megabarnehagen vil ikke ha ventelister. Vil man da bare bli sendt til megabarnehagen og så har man fått det man har krav på?

Endret av diplex
Lenke til kommentar
Det man vet er at siden forrige regjering så er maksprisen på barnehageplass gått opp. Mon tro om det er et forsøk på å stagnere pågangen for barnehageplass?

 

Mon tro om du bidrar til å mistenkeliggjøre regjeringen igjen?

 

Beklager, men kunne ikke dy meg. Disse retoriske spørsmålene som blir slengt ut i hist og pist grenser mot det smålige. Det jeg egentlig lurte på var om ikke maksprisen under den forrige regjeringen var 2750 kroner pr. måned, mens den fra 01.01.06 ble redusert til 2250 kr pr. måned av den nåværende regjeringen?

 

Det er i hvert fall hva jeg kommer fram til etter et ørlite googlesøk. :)

Lenke til kommentar

Ja, det var det. Oppfatter det som den kom i gang i 2004. Altså under den forrige regjeringen.

 

Makspris ikke viktig Maksprisreformen ble innført for to år siden [i 2004!!], og innebar at en barnehageplass ikke skal koste mer enn 2750 kroner i måneden. Ved siste årsskifte ble maksimalsatsen senket til 2250 kroner. Og et flertall på Stortinget har lovet at maksprisen skal helt ned til 1750 kroner.

 

Før maksimalprisreformen trådte i kraft, kostet mange barnehageplasser gjerne 4000 kroner – og noen steder enda mer. Forbruker-rapportens undersøkelse viser at tre av fire barnehagestyrere er tilhengere av maksprisreformen. Seks av ti barnehageforeldre tror maksimalprisreformen har vært viktig for foreldre flest.

 

Forbrukerrådet; Makspris uten betydning. :)

Lenke til kommentar
blablabla..

 

Sorry, men teorien din stemmer ikke.

 

 

Jeg sammenliknet det fordi Asker og Bærum er to bygder utenfor Oslo. Å påstå at Trondheim og Tromsø er store byer blir bare helt feil.

 

Hvorfor mener du at Høyre trenerer regjerningen i barnehagemålsetningen? De har da absolutt ingen interesse av å ikke oppnå full barnehagedekning. De er også veldig interesserte i å nå målsetningen. Jeg vil gjerne se din forklaring på dette.

Lenke til kommentar

Det som tenkes er at høyre trenerer barnehagesatsningen for å få regjeringen til å se dårlig ut. Om de kan holde regjeringen fra å innfri løftene sine, vil den økte misnøyen blant folket kunne hjelpe deres eget parti i å komme i regjeringsposisjon senere.

 

Dette er ikke nødvendigvis noe jeg tror på. Men siden du spurte... :)

Lenke til kommentar
Mon tro om du bidrar til å mistenkeliggjøre regjeringen igjen?

 

Akkurat det har de klart fint selv i denne saken her :)

 

Det har vist seg at Rød-grønne fører samme politikk på området som det Høyre gjorde, derfor ble også SV roset. Ikke det at det egentlig er relevant (men enkelte er mer opphengt i budbringeren fremfor budskapet) så støtter jeg hverken denne eller den forrige regjerings politikk når det kommer til barnehagepolitikken. Man tvinger foreldre til å sende barna etter pengene fremfor å sende pengene etter barna. Rød-grønne er mest ekstreme i så måte, men det er en annen sak.

 

Fokuset mitt er at det sitter urederlige folk i regjeringen. Dette skal være folkets tillitsvalgte og de gjør sin jobb godt for å misbruke den tilliten og villede. Du trenger ikke like at noen retter dette fokuset, men det er det som er fint med et fora. Jeg akter i hvert fall ikke å tie, uansett hvilken hersketeknikker og forsøk på avsporinger man klarer å lire av seg.

 

Bedre å ta seg en pils og heller slappe av, verden går ikke under selv om noen påpeker at regjeringen har feilet å nå sitt mål på dette området. Noe man bør ta til etteretning neste gang de lover full barnehagedekning, ny makspris, fulle bassenger på skolene eller at Norge skal lede ann i miljøkampen. Det blir forhåpentligvis lettere for folk å se tompratet nå og sørge for at man stemmer frem mennesker som har integriteten i behold i fremtiden. Om de menneskene eksisterer i norsk politikk da. Det er nå lov å håpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...