Gå til innhold

Diskusjon - Hva blir det neste innen mobilteknologi?


Scoob911

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle starte en topic hvor man kan diskutere hva "det neste" blir på mobiler.

Nå har vi jo fargeskjerm, internett, GPS, kamera, (snart filme i HD?), musikk, se filmer og masse annet.

Men hva blir det neste "vanlige" på mobiltelefoner?

 

Tror kanskje touchscreen blir en av dem.

 

Noen andre som vet om noe eller har noen morsomme ideer?

(prøv å hold det seriøst)

 

EDIT: Så nå at denne tråden kanskje passer bedre på "Åpen diskusjon om mobil". Så hvis noen admins kunne flytte det hadde det vært fint.

Endret av Scoob689
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vist jeg hadde jobbet for en mobilprodusent så ville jeg jobbet med

følgende:

 

HDMI ut!

Bedre oppløsning på skjermene!

Bedre "skjermkort"

Bedre batteri

 

Som dere sier tror jeg også at telefonene vil gå mer og mer over til touch-screen!

 

Men HDMI ut hadde vært konge på en mobil syntes jeg!

4g og muligehet for og stream filmer/tv sending fra internett over telefonen

og gjennom HDMI port til Flat-skjerm!

Det blir det neste tror jeg! eller kanskje det "neste" neste.. hehe!

Lenke til kommentar

Stikkordet er integrasjon.

 

Mobiltelefonen kommer til å bli en enhet som skal integreres med alt og alle. Den skal brukes som kommunikasjonsmiddel, betalingsmiddel, underholdningsmiddel etc.

 

Det viktigste fremover nå er å få til noe som kan fungere på tvers av OS, produsent og alt annet.

Endret av OML
Lenke til kommentar

Det med HDMI er en god ide, men kontakten blir jo litt stor. Så hvis man kunne lage en mindre kontakt men med både lyd og bilde hadde det vært bra. Det beste hadde vel vært om vi kunne trådløst overføre lyd og bilde til f.eks tv-en.

 

EDIT: Ser ut som mobil-tv kan bli noe av det nye. Vet ikke om det kommer til å bli så veldig vellykka, men utvikling er utvikling :p

Amobil artikkel

Endret av Scoob689
Lenke til kommentar
Det med HDMI er en god ide, men kontakten blir jo litt stor. Så hvis man kunne lage en mindre kontakt men med både lyd og bilde hadde det vært bra. Det beste hadde vel vært om vi kunne trådløst overføre lyd og bilde til f.eks tv-en.

 

EDIT: Ser ut som mobil-tv kan bli noe av det nye. Vet ikke om det kommer til å bli så veldig vellykka, men utvikling er utvikling :p

Amobil artikkel

 

Kanskje vi trenger en ny multiplugg da...som inbefatter kommunikasjon til pc (usb), lyd og video (HDMI) og lading?

 

Ellers hørte jeg rykter om at NASA er i ferd med å frigjøre en ny batteriteknologi nu. Dette var i relasjon til dykkelykter da, men ser for meg at kanskje mobiltelefonbransjen kan høste frukter av det også. Men vi trenger så absolutt noe nytt på den fronten nu skal vi kunne ta mobliene noe særlig videre.

 

Personlig har jeg troen på at etterrhvert som touchscreen interfacene blir bedre vil vi gå mer og mer bort fra vanlige taster, og touchscreens vil overta for fullt. Jeg prøvde en slik Neonode N2 her om dagen , og selv om den var altfor liten fungerte det meget bra å skrive på den. Har ikke prøvd iPhone skjøl, men dem sier jo at den skal ha en meget bra interface. Det var og en telefon (husker ikke hvilken) som som hadde små vibratorer under skjermen som gjorde at man fikk meget bra feedback når man "trykte på tastene" på skjermen. Jeg tror at slike løsninger er fremtiden her. Blir veldig interessant og se hva Nokia sin neste N serie vil ha å by på.

 

Jeg tror at noe vesentlig må skje på operatørfronten. Aboonementer som baserer seg på fri bruk utifra en måndespris er nok fremtiden, og kanskje kan man doble med at man har internett hjemme på bakgrunn av samme abbonementet også.

 

Flere tjenseter på mobiltelefonen i form av bomring-brikker, nettbank og betalingsløsninger kommer nok også. Jeg ble her om dagen oppmerksom på at det er helt vanlig i usa med en brikke på nøkkelhanka som gjør at man slipper betalningsprosessen når man fyller drivstoff på bilen. Slikt blir nok mer vanlig her etterhvert, og også integrert i mobiltelefonen.

Lenke til kommentar

Bedre og billigere batterier er noe jeg håper de kommer med snart.

Batterier nå til dags er altfor dårlige. Med alle funksjonene vi har nå tar det ikke lang tid å tømme batteriet helt.

Har en Nokia 6110 Navigator. Kan ha på GPS-en i kanskje 6 timer uten noe som helst annet før den går tom. Liten telefonsamtale ved siden av så reduseres tiden kraftig.

Endret av Scoob689
Lenke til kommentar
Stikkordet er integrasjon.

 

Mobiltelefonen kommer til å bli en enhet som skal integreres med alt og alle. Den skal brukes som kommunikasjonsmiddel, betalingsmiddel, underholdningsmiddel etc.

 

Det viktigste fremover nå er å få til noe som kan fungere på tvers av OS, produsent og alt annet.

 

er nok inne på noe der.

 

en kan jo se på ryktene rundt i-mate skallet, som skal rett og slett være palm foleo uten "innmat".

 

intel beveger seg ned mot arm i strømforbruk, og arm beveger seg opp mot intel i regnekraft.

 

så lenge en ikke skal dra det nyeste av spill (og trenden der er at ting blir kryssutviklet mellom konsoll og pc uansett), så har i dag mobiltelefonen det som trengs for å bli brukt som hjertet i en pc.

Lenke til kommentar

slikt går an allerede i dag. er flere og flere bioser som støtter boot fra usb.

om telefonen kan takle det er noe annet.

 

men det du tenker på er vel kanskje såkalt vurtualisering. altså at en har arbeidsmiljøet liggende som en virtuell maskin på ett eller annet media, og så kan en hoppe fra maskin til maskin ved bruk av vmware, ms virtualpc eller tilsvarende.

 

har også hørt noe om noen løsninger rundt windows, men disse synes jeg blir for begrensede til å ta med nærmest (ja til å velge hva for "os" en ønsker å bruker ;)).

Lenke til kommentar
Har hørt noe om at man snart skal kunne legge et opperativsystem på en USB pinne, så man kan ta med sine innstillinger osv og bruke på en annen pc.

Hvis man kunne bruke mobiler på samme måte hadde det vært kult. Slipper man å ha alt anderledes på skolepc-ene osv.

 

Ubuntu (Linux) fra og med 6.0 har vel støtte for dette, tror jeg.

Lenke til kommentar
Stikkordet er integrasjon.

 

Mobiltelefonen kommer til å bli en enhet som skal integreres med alt og alle. Den skal brukes som kommunikasjonsmiddel, betalingsmiddel, underholdningsmiddel etc.

Veldig riktig det her. Mobiler skal etterhvert kunne alt, og når de kan det skal de sakte men sikkert bli gode på alt. At de til enhver tid skal kunne alt fører til dårlig kvalitet på hvert område (så langt ingen mobiler med like bra gps, kamera eller musikkspiller som dedikerte enheter), men det kommer med tida.

 

Så langt har det vært mobilene som skal få nye funksjoner, ikke f.eks. mp3-spillere med mobilfunksjonalitet, kamera med ringemulighet osv.. Hadde vært spennende det og.

 

Tror mye på betalingsmiddel som en av de neste store tingene. Å sveipe mobilen i stedet for kredittkortet vil nok bli langt mer vanlig fremover.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Av heeelt nye ting er det jo veldig vanskelig å forutse! :p Derimot er det lettere å gjette på hva som vil bli mer vanlig. F.eks. ekte blitz, optisk zoom og slikt på kameratelefoner. Kanskje manuell fokus? :p

 

Musikktelefoner kommer til å få mer fokus på musikk.. Vanlig minijack blir mye vanligere og vanlige musikknapper (play, pause osv) tar større plass av designet og plasseres på nye måter. Gjetter på at det blir konkurranse på det med musikknapper.

 

Også tror jeg billigtelefonene blir pusset opp. De er ofte produsert i den billigste plasten og faller fra hverandre lett. Neste år blir det flere billigtelefoner i aluminium og børstet stål!

 

"helt vanlige" telefoner som halvparten av folka på bussen har tror jeg ikke vil forandre seg så veldig mye.. Sony Ericsson har jo scoret høyt på å lansere telefoner alle vil ha i 2007, uten at de var spesielt nyskapende noen av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...