Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Naturfag, stråling, litt av hvert? (Vg1)


Anbefalte innlegg

Har om stråling på skolen, og har gjort diverse forsøk. Men det er enkelte problemstillinger som jeg står litt fast ved.

 

1. Hvorfor reflekterer en bok infrarøde stråler fra en fjernkontroll?

 

2. Har et forsøk om "bølger". Der strakk vi ut en fjær og lagde bølger i forskjellige størrelser. Vi så da at ved små bølger/bølgelengder gikk det raskere enn ved store bølgelengder. Men hvordan registrerer man energien?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2. Har et forsøk om "bølger". Der strakk vi ut en fjær og lagde bølger i forskjellige størrelser. Vi så da at ved små bølger/bølgelengder gikk det raskere enn ved store bølgelengder. Men hvordan registrerer man energien?

 

Takker for svar!

 

 

Tell hvor mange bølger i sek/min og bruk et eller annet regnestykke til å regne ut energien. Husker ikke helt hvordan regnestykket skal være, though....

Lenke til kommentar

Ja, takk for svar! MEN; i forsøket bruker jeg ett papirark (A4) som jeg holder helt inntil fjernkontrollen slik at tv'en ikke skal få signaler. Den får da IKKE signaler, men hvis jeg holder arket litt unna (fra 1cm og oppover), får tv'en signaler.

Hvorfor er det forskjell?

Arket er der hele tiden, og avstanden fra fjernkontrollen til tv'en er lik hele tiden. Det er kun avstanden mellom ark og fjernkontroll som forandrer seg.

Lenke til kommentar
Ja, takk for svar! MEN; i forsøket bruker jeg ett papirark (A4) som jeg holder helt inntil fjernkontrollen slik at tv'en ikke skal få signaler. Den får da IKKE signaler, men hvis jeg holder arket litt unna (fra 1cm og oppover), får tv'en signaler.

Hvorfor er det forskjell?

Arket er der hele tiden, og avstanden fra fjernkontrollen til tv'en er lik hele tiden. Det er kun avstanden mellom ark og fjernkontroll som forandrer seg.

 

Vet ikke det sikkert, men hvis jeg skal tippe reflekterer papiret strålene fra fjernkontrollen bakover, der de treffer veggen og blir reflektert fram til tv'en...

 

Det skjer ikke når du holder arket helt inntil siden stålene ikke går igjennom arket og de ikke har noe sted å slippe ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...