Gå til innhold

HD problem.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sikker på at du fikk en 160 GB da?

 

må si at diskprodusentene ikke akkurat lever opp til det de lover. Du får vanligvis litt mindre HD enn det du betaler for faktisk.

 

Min 120 GB HD er vel ikke mer enn en 110-115 (husker ikke helt akkurat - en stund siden jeg la inn windows/partisjonerte).

 

Er sikkert ikke noe galt tenker jeg. Det har jo tross alt med hvordan man regner en byte.

 

Kan jo godt regne med at WD regner en MB som 1000 KB og en GB som 1000MB osv.

 

Etter denne regningen skulle din disk være på 149GB (hvis det er 1024 man regner etter), noe som er meget sannsynlig..........

 

men uansett så synes jeg også at 130 GB er lite

Lenke til kommentar
Bestilte meg en maxtor 160GB. kom i dag, pakka den inni boxen,starta win xp installation, og det viser seg at det bare er 131GB på den, hvor i all verden er d blitt av mine 30GB da?  noen som har noen anelse eller vet hvordan jeg skal fixe dette?

Hvilket hovedkort har du? Finn ut hva det heter så går du til produsenten å skjekker.

Mitt gammle msi 815ep-pro v3.0 støtter 160GIB, min bios er over ett år gammel

Lenke til kommentar
Du får vanligvis litt mindre HD enn det du betaler for faktisk.  

Er sikkert ikke noe galt tenker jeg. Det har jo tross alt med hvordan man regner en byte.

 

Det er ikke noe galt i det. Du får ikke lagret 200GB filer på en 200GB disk. Noe av plassen går med til andre ting. Jeg husker ikke i farta hva det var som ble lagret på den restrerende plassen...

Noen andre som husker det ? 8)

Lenke til kommentar

bare for å klarne det opp for noen: når en diskprodusent oppgir kapasiteten på en disk regner de med at 1kb=1000byte osv. det stemmer IKKE.... fakta er at 1kb=1024byte og det gjelder hele vegen oppover...

eks. med en 80gigg:

prorodusenten mener da et den skal inneholde 80.000.000.000byte, det stemmer, MEN de mener også at det skal bli 80GB

dette er det egnetlig:

80.000.000.000/1024^3=74,50580896923828125GB altså ca74,5GB

 

Kort sagt: produsentene sier at 1gb=1000mb=1000000kb=1000000000byte, noe som ikke er sant

slik skal det egentlig være:

1gb=1024mb=1048576kb=1073741824byte

dette resulterer at du må gange oppgitt gb-kapasitet med 1000^3 og dele det med 1024^3 for å få den virklige kapasiteten

Lenke til kommentar

Ikke rart det, den magiske grensen for en fat32 partisjon er 132GB så du du må bruke et program som kan hente frem den siste delen av harddisken. Partition Magic er jo nevnt tidligere.

 

BTW. Blir ikke dette litt for heftig størrelse på en partisjon?

Det tar en evighet å defragmentere 131GB ville jeg tro.

Du burde ha delt hele disken i flere partisjoner, feks. en til OS, en til sikkerhetskopier/programmer, en til musikk og en til film.

Dette kunne du ha gjort allerede under innstalleringen av windows og da ville alle partisjoner vært mindre enn 132GB grensen.

Har du ikke innstallert for mye på HD'en så ville jeg lagt in windows på nytt slik at du får rettet på dette.

Du kan bruke tredjeparts programvare men det er ikke å anbefale for de kan skape nye problemer som feks. partisjon forsvinner, tap av data osv.

 

Anbefaler at du innstallerer selve OS'et med NTFS filsystem for økt sikkerhet/kontroll.

Lenke til kommentar

:o :o Forvirret :o :o

Motherboard Properties

Motherboard ID 63-1100-001169-00101111-040201-I845$A6506IP2A6506P2 V1.1 1

Motherboard Name Unknown

 

Front Side Bus Properties

Bus Type Intel NetBurst

Bus Width 64-bit

Real Clock 100 MHz (QDR)

Effective Clock 400 MHz

Bandwidth 3200 MB/s

 

Memory Bus Properties

Bus Type SDR SDRAM

Bus Width 64-bit

Real Clock 133 MHz

Effective Clock 133 MHz

Bandwidth 1067 MB/s

 

Chipset Bus Properties

Bus Type Intel Hub Interface

Bus Width 8-bit

Real Clock 67 MHz (QDR)

Effective Clock 267 MHz

Bandwidth 267 MB/s

 

 

Chipset Properties

Motherboard Chipset Intel Brookdale i845

CAS Latency 3T

RAS To CAS Delay 3T

RAS Precharge 3T

 

AC'97 Audio Controller

Audio Controller Type Intel 82801BA(M) ICH2X/M

Codec Name SigmaTel STAC9756/57

Codec ID 83847656h

 

Memory Slots

DRAM Slot #1 512 MB (SDRAM)

DRAM Slot #2 512 MB (SDRAM)

 

AGP Properties

AGP Version 2.00

AGP Status Enabled

AGP Aperture Size 64 MB

Supported AGP Speeds 1x, 2x, 4x

Current AGP Speed 4x

Fast-Write Supported, Enabled

Side Band Addressing Supported, Enabled

 

Chipset Manufacturer

Company Name Intel Corporation

Product Information http://www.intel.com/products/browse/chipsets.htm

Lenke til kommentar
Ikke rart det, den magiske grensen for en fat32 partisjon er 132GB så du du må bruke et program som kan hente frem den siste delen av harddisken. Partition Magic er jo nevnt tidligere.

 

BTW. Blir ikke dette litt for heftig størrelse på en partisjon?

Det tar en evighet å defragmentere 131GB ville jeg tro.

du har MEGET rett.... jeg prøvde å defragmentere min 32gb partisjon og etter 6 timer i strekk avbrøt jeg.... anbefaler på det sterkeste NTFS for disker over 20gb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...