Gå til innhold

HD problem.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Feil? Har ATA100 og eg kan bruke 160GIB disker?

 

Det for være så men det hjelper heller lite når filsystemet ikke støtter mer enn 132GB...

Hæ? Max Volume Size 2TB, Max Files on Volume Nearly Unlimited, Max File Size 4GIB, Max Clusters Number 268435456, Max File Name Length Up to 255 og det er FAT32 med win98/ME/2000/xp. ntfs com

Lenke til kommentar

kjøpte akkurat samme disken som deg og hadde det samme problemet.

jeg klarte og løse dette ved og bruke et resourcekit fra Microsoft som heter

diskpart.exe

det du må gjøre er og expande disken, dette kan du gjøre i windows.

meget enkelt følger med en html fil som forteller deg hva du skal gjøre.

Lenke til kommentar

tja.. produsente lyver ikke helt

 

De sier at disken er 80GB, og spesifierer at de mener:

80.000.000.000bytes, og det er den nok..

Men det er ikke helt feil å si at det er 80GB. Tradisjonelt så sier man jo at en kilobyte er 1024, men kilo betyr 1000 og at kilobyte dermed er 1000 er ikke helt feil..

 

Men det er derfor man har begynt å bruke kibibyte, mebibyte,gigibyte osv: så dermed er:

1GiB = 1024 MiB = 1048576 KiB = 1073741824 B., samtidig som:

1BG = 1000 MB = 1000000 KB = 1000000000 B

 

Når disken er formatert så forsvinner endel av volumet i FAT'n eller NTFS adressering. Men når disken din er 152 GiB så skal du likevel ha mere enn 131 GiB igjen..

 

Så dermed ser det ut som du har "blitt utsatt for" 132GiB smertegrensen, og der er vel derfor det følger med en sånn gul Important lapp med diskene som forklarer at du må ha ny bios, ide kontroll som støtter det osv.. Det har det allefall fulgt med alle disker jeg har kjøpt, siden de vokste over 512MiB, som var en kjent smertegrense for de fleste.. den neste var på 2GiB.. så var vel 36 en og.. 96? (lite kjent) og nå på 132.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...