Gå til innhold

Skal kjøpe LN2-tank (flytende nitrogen-tank)


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg LN2 tank på eBay, men jeg er ikke sikker på hva jeg skal ha.

 

Jeg ser en del heter for eksempel "Liquid Nitrogen Dewar", er det riktig?

 

Og hva er normalt å betale for en slik? Jeg har sett tanker (brukte da, men som skal være i fin stand) på 31 liter helt ned i 50 dollar! De fleste ligger rundt 300-500 dollar.

 

Jeg fant også en liten som tok ca. 3.8 liter til rundt 50 dollar. Hadde ikke denne passet bra? Jeg skal bruke den mest til å leke meg litt med, og ikke til å kjøle ned hw.

 

EDIT: Bilde av den lille på 3.8 liter:

07ST3237.0297a.JPG

Endret av _Zeke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den der jeg ser på, som kostet 60 dllar ble solgt på eBay. I tillegg ville ikke brukeren shippe til Norge, så jeg har tenkt å bestille en lik, bare ny fra produsenten.

 

Da koster den ca. 180 dollar pluss frakt. Du klan få fyllt den flere plasser som selger for eksempel tørris. Husker ikke navnene nå, men det skal ikke være for stort problem å skaffe hvis man først har egen godkjent tank ;)

 

Det kan hende jeg kjøper den som er på 2 gallons, eller nesten 8 liter. Det er fordi den bare koster 20 dollar mer, og veier bare 1.5 kg mer.

 

Men vi får se ;)

 

EDIT: Men se på denne da, 31 liter og under 50 dollar. Den blir for stor for meg, og det er sikkert en god del i frakt, men det bar billig for 31 liters nitrogentank :p

http://cgi.ebay.com/Union-Carbide-UC-31-Cr...1QQcmdZViewItem

Endret av _Zeke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stilig å bestille noe sånnt, men er det helt greit å få sendt trykktanker i 'posten' ?

 

Det er ikke trykktankt. I allefall så lenge ingen setter på lokket litt for grundig...

 

Akkurat det skjedde meg en gang. Hadde akkurat fått utlevert en dunk til å bruke på åpen dag (masse folk fra VGS som kommer for å høre om div. studieprogrammer etc.), sammen med en nanotek-student. Vi skulle bla. annet demonstrere en superleder.

 

Og hva er det første som skjer? "Jeg har brukt LN2 mange ganger før, ittno problem" (omtrent, om sannsynligvis ikke ordrett) sier hun, og trøkker korken skikkelig grundig på plass. Heldigvis var den ikke helt tett (var en sprekk i siden på den), så det ble ikke noen skikkelig trykkoppbygging. Denne tanken var ikke helt god til å holde på varmen (evt. veldig nyfyllt), så det fordampet relativt fort. Resultat? En dampsøyle som stod nesten en halv meter opp fra tanken. Heldigvis så var som sagt ikke korken tett, eller så hadde det sagt POPP ved ett eller annet tidspunkt, og korken hadde måttet graves ut fra takplatene... Hadde ikke så veldig lyst til å bøye meg over for å prøve å pirke den ut, tror vi fikk den løs med en smørekniv eller noe...

Lenke til kommentar

Ser for meg at norske gassleverandører vil kvie seg for å fylle en tank som ikke er godkjent etter norske/EU-krav, noe en importert fra USA ikke nødvendigvis er... :hmm:

 

Edit: ser du hadde skrevet "godkjent tank" lenger opp, ja.. Men amerikanske godkjenninger er ikke nødvendigvis gangbare i Europa, og omvendt, så det er verd å sjekke opp!

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...