Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

"Fargeflekker" etter vann i dusjen/vasken


Anbefalte innlegg

Hei

 

Eg tror det er noe galt med vannet her. Etter å ha dusjet for eks, når det har ligget vannflekker igjen i dusjen og dette har tørket, er det røde fargeflekker igjen. Samme i vasken.

 

Eg mistenker det er noe galt med vannet. Det lukter ikke noe spesielt, men det smaker heller ikke godt.

 

Noen som vet hva det er og hva som kan gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for kjapt svar :)

 

Men det er nok ingen av delene(den siste er eg ikke sikker på, men eg tror ikke det, eg bor hvertfall langt unna).

 

Eg har ved flere annledninger skrubbet dusjen helt ren(renere en ny). Og testen eg så gjør er å sørge for at det ligger en del vann igjen i dusjen. Etter et par timer da er det røde flekker igjen. Eg har da utelukket såpe da eg har sørget for å skyle dusjen rent etter vask.

 

Når eg selv dusjer og bruker vasken regner eg jo med urenheter, men ikke røde urenheter :p

Lenke til kommentar
Hei

 

Eg tror det er noe galt med vannet her. Etter å ha dusjet for eks, når det har ligget vannflekker igjen i dusjen og dette har tørket, er det røde fargeflekker igjen. Samme i vasken.

 

det er alge som vekse i dusjen! det er bere å skrubbe det vekk :D

 

Men er dette noe som det bør gjøres noe med?

 

Eg kan ikke se på vannet at det er skittent, og det lukter eller smaker ikke noe spesielt. Men det smaker heller ikke godt. For å si det på en konkret måte så frister det ikke å ta seg et glass vann i fra springen. Men har eg vatn med meg "utenifra" drikker eg mye av det. (mao, eg har ikke noe avsmak til vatn :) )

Lenke til kommentar

Nå er det ikke spesielt dusjen, men også den hvite vasken som det viser på. Eg har også fått vannet på flisene, med samme resultat.

 

Men det var uansett et godt tips. Eg kan ta med meg litt vann på jobb en dag og helle det på strategiske steder i vasker og toaletter...

 

Toalettet her er ikke noe problem da eg bruker toalettbrikke som gjør vannet blått. Og da er det vanskelig å se evnt røde flekker.

Lenke til kommentar
Hei

Eg tror det er noe galt med vannet her. Etter å ha dusjet for eks, når det har ligget vannflekker igjen i dusjen og dette har tørket, er det røde fargeflekker igjen. Samme i vasken.

Da er det ett eller annet i/med vannet. Hvis det er jernrør i vannledningsnettet kan det være rust, evt. det kan være et dårlig renseanlegg, forurensing av humus, eller annen forurensing. Misfarging fra jord og sand kalles på fagspråket for humus. Slik forurensing kan skyldes flom i nedslagsfeltet, eller at ledningsnettet har alvorlige lekkasjer slik at uønskede partikler blir sugd inn ved stort forbruk på nettet. Tidligere la man gjerne vann og avløp i samme grøft for å spare penger. Hvis begge ledningsnett får lekkasjer kan en jo selv tenke seg hva som skjer. I Norge har vi ennå flere steder ledningsnett fra før siste verdenskrig, ja faktisk også fra tidlig på 1900 tallet. Som alt ellers i det offentlige, så er ikke vedlikehold høyt nok prioritert. Det kan også skyldes vannkvaliteten blir dårlig som følge av at nettet ikke renses. Over tid danner det seg et slimete belegg i alle vannrør. For å få dette bort må rørene renses ved å sende renseplugger gjennom. Dette bør skje min. hver 5 - 8 år, avhengig av vannkvalitet. Det er nesten ikke til å tro hva som kommer ut av rørene ved slik rensing. Klag til vannverket! Sjekk også egen varmtvannstank, hvor det ligge mye rart hvis den er noen år.

Lenke til kommentar
Da er det ett eller annet i/med vannet. Hvis det er jernrør i vannledningsnettet kan det være rust, evt. det kan være et dårlig renseanlegg, forurensing av humus, eller annen forurensing. Misfarging fra jord og sand kalles på fagspråket for humus. Slik forurensing kan skyldes flom i nedslagsfeltet, eller at ledningsnettet har alvorlige lekkasjer slik at uønskede partikler blir sugd inn ved stort forbruk på nettet. Tidligere la man gjerne vann og avløp i samme grøft for å spare penger. Hvis begge ledningsnett får lekkasjer kan en jo selv tenke seg hva som skjer. I Norge har vi ennå flere steder ledningsnett fra før siste verdenskrig, ja faktisk også fra tidlig på 1900 tallet. Som alt ellers i det offentlige, så er ikke vedlikehold høyt nok prioritert. Det kan også skyldes vannkvaliteten blir dårlig som følge av at nettet ikke renses. Over tid danner det seg et slimete belegg i alle vannrør. For å få dette bort må rørene renses ved å sende renseplugger gjennom. Dette bør skje min. hver 5 - 8 år, avhengig av vannkvalitet. Det er nesten ikke til å tro hva som kommer ut av rørene ved slik rensing. Klag til vannverket! Sjekk også egen varmtvannstank, hvor det ligge mye rart hvis den er noen år.

 

Også flere gode tips. Bortsett fra varmtvannsbereder, som er ny fra da eg flyttet inn her(under et år siden). Men eg utelukker ikke at det var et godt tips generelt. :)

Lenke til kommentar
Hei

 

Eg tror det er noe galt med vannet her. Etter å ha dusjet for eks, når det har ligget vannflekker igjen i dusjen og dette har tørket, er det røde fargeflekker igjen. Samme i vasken.

 

det er alge som vekse i dusjen! det er bere å skrubbe det vekk :D

 

Men er dette noe som det bør gjøres noe med?

 

Eg kan ikke se på vannet at det er skittent, og det lukter eller smaker ikke noe spesielt. Men det smaker heller ikke godt. For å si det på en konkret måte så frister det ikke å ta seg et glass vann i fra springen. Men har eg vatn med meg "utenifra" drikker eg mye av det. (mao, eg har ikke noe avsmak til vatn :) )

 

nei du trenge ikkje å jer noke med det anna enn å vaske det vekk!

det er HELT normalt. eg og har det.men bere i dusjen.so vask det vertfall 1 gong i veka,so ser ikkje det so grusom ut,å då får ikkje det tid til å danne seg nytt.

det danner seg alge,på plasser det er vått å so tørka det....spessielt av varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...