Gå til innhold

L-objektiv bortkastet på D400 ?


Anbefalte innlegg

Oi - nå ser jeg i en annen tråd her at Sigma har annonsert en ny utgave av 50-150m objektivet sitt. Kanskje verd å vente på? Bortsett fra 10g ekstra, klarer ikke helt å se hva forskjellen er, men... Hvor lang tid tror dere det tar før denne er å kjøpe i norge? Rekker den julekvelden?

 

-Vegar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sigma kan jeg ikke anbefale, de har så stor variasjon i kvaliteten at det er helt vondt. Fokusen er stort sett ikke så bra heller.

Begynner å bli lei av å lese disse kraftige overdrivelsene av Sigmas kvalitetsproblemer. Ja, de har nok litt flere mandagsobjektiver enn Nikon og Canon, men så produserer de generelt et større volum av hvert enkelt objektiv også, da Sigma produserer objektiver for de fleste kameramerkene. Jeg har en mistanke om at mange av de som uttaler seg så negativt om Sigma er de som har minst erfaring med dette merket, og som kun baserer seg på internettrykter. Holder man seg unna det aller billigste segmentet tror jeg faktisk man skal lete en stund for å finne objektiver med signifikante kvalitetsproblemer.

 

For min del baserer jeg meg på 30mm f/1.4 EX DC. Jeg har hatt mye problemer med mitt, men det er heldigvis over etter en runde med kalibrering på verksted. Jeg har tatt noen tusen bilder med det på forskjellige kameraer, og merker at fokusen er skikkelig dårlig på 350D/ 400D/ 10D/ 20D/ 30D. På 1D MkII er det ikke så ille, men der vignetter det til gjengjeld mye (ikke så rart, det er laget for 1.6 crop). Det er likevel akseptabelt på større åpning enn f/2, og det er der det har bruksverdi for min del.

 

Jeg var i grunn lenge fornøyd med Sigmaen, men når jeg merket hvor bra Canon gjør det er jeg ikke i tvil lenger. Jeg kommer neppe til å kjøpe noe mer fra Sigma.

 

Når det er sagt tviler jeg ikke på at Sigma lager mye fint. Har lest noen tester av 70-200 f/2.8, og det får jo flotte kritikker. 17-50 f/2.8 (eller er det 17-55?) er jo også et knallobjektiv.

Lenke til kommentar
Han baserte sine uttalelser på en venns erfaring fra fuglefotografering. Mye mulig 400D kommer mer til kort der, men uansett ville det ikke komme mindre til kort med en ikke-L-linse skulle jeg tro...

Autofokusen er jo ikke allverdens på en 400D, og det gjelder spesielt følgefokusen, som er "mindre god". .

 

400D har samme AF som 30D og er slett ikke ille i det hele tatt. Skal ikke uttale meg om følgefokus siden jeg ikke bruker det, men i One Shot er den svært rask og presis.

Lenke til kommentar
Sigma kan jeg ikke anbefale, de har så stor variasjon i kvaliteten at det er helt vondt. Fokusen er stort sett ikke så bra heller.

Begynner å bli lei av å lese disse kraftige overdrivelsene av Sigmas kvalitetsproblemer. Ja, de har nok litt flere mandagsobjektiver enn Nikon og Canon, men så produserer de generelt et større volum av hvert enkelt objektiv også, da Sigma produserer objektiver for de fleste kameramerkene. Jeg har en mistanke om at mange av de som uttaler seg så negativt om Sigma er de som har minst erfaring med dette merket, og som kun baserer seg på internettrykter. Holder man seg unna det aller billigste segmentet tror jeg faktisk man skal lete en stund for å finne objektiver med signifikante kvalitetsproblemer.

 

Enig med deg der. Har masse Sigmautstyr og har ikke hatt noe problemer med noe av det. Kjenner også en del andre som har minst ett Sigmaobjektiv og alt fungerer topp.

 

Innen blitzsegmentet mener jeg Sigma har bedre utstyr enn Canon til en lavere pris.

 

Blir litt som Ryanair - 99% av de som kritiserer Ryanair bor såpass langt unna Sandefjord at de aldri får utnyttet de billige prisene.

Vi andre derimot, er storfornøyd med selskapet.

 

Jåleri ville jeg kalle det.

 

Men har man penger å kaste etter Canon og SAS, så vær så god...

Lenke til kommentar
Han baserte sine uttalelser på en venns erfaring fra fuglefotografering. Mye mulig 400D kommer mer til kort der, men uansett ville det ikke komme mindre til kort med en ikke-L-linse skulle jeg tro...

Autofokusen er jo ikke allverdens på en 400D, og det gjelder spesielt følgefokusen, som er "mindre god". .

400D har samme AF som 30D og er slett ikke ille i det hele tatt. Skal ikke uttale meg om følgefokus siden jeg ikke bruker det, men i One Shot er den svært rask og presis.

Det var utelukkende følgefokusen jeg mente å si noe om, men jeg ser at det jeg skrev var uklart. :)

Lenke til kommentar
Blir litt som Ryanair - 99% av de som kritiserer Ryanair bor såpass langt unna Sandefjord at de aldri får utnyttet de billige prisene.

Vi andre derimot, er storfornøyd med selskapet.

 

Jåleri ville jeg kalle det.

Kan jo også ha noe å gjøre med at Ryanair driver rovdrift på sine ansatte og skimper på sikkerheten for å spare penger.

Lenke til kommentar
Blir litt som Ryanair - 99% av de som kritiserer Ryanair bor såpass langt unna Sandefjord at de aldri får utnyttet de billige prisene.

Vi andre derimot, er storfornøyd med selskapet.

 

Jåleri ville jeg kalle det.

Kan jo også ha noe å gjøre med at Ryanair driver rovdrift på sine ansatte og skimper på sikkerheten for å spare penger.

 

Ingen som tvinger de ansatte til å jobbe for Ryanair. De fleste er ansatt i land med andre arbeidsvilkår enn vi har i Norge og det er en realitet arbeiderne i disse landene må leve med.

Sikkerheten er ivaretatt av internasjonale organer og nasjonale tilsynsmyndigheter. Kanskje Ryanair gjør et minimum for å oppfylle kravene, men kravene er oppfylt og de har fått ros for god håndtering i de situasjonene som har oppstått (i motsetning til VELDIG mange andre selskaper, f.eks SAS)

 

Er blitt en mediemote å hause Ryanair. Liker du de ikke? Ikke reis med dem da vel. Er ikke verre enn det.

Lenke til kommentar
Ingen som tvinger de ansatte til å jobbe for Ryanair.

Nei, men får man seg ikke en annen jobb har man jo ikke mye valg.

Om det står så ille til bør man vel fly mer med Ryanair for å støtte opp om en viktig arbeidsgiver. Arbeidsvilkårene er uansett opp til de enkelte lands myndigheter å håndhevde og jeg kan ikke se at Arbeidstilsynet i Norge har hatt så mye å styre med når det gjelder de norske Ryanairansatte.

 

...når det gjelder SAS derimot... de ansatte streiker vel ikke bare for moro skyld? Så der VET vi at de ansatte ikke er fornøyd.

 

Men nå var vel dette akam.no og ikke hangar.no, så får la det være med dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk

Jeg vurderte selv å oppgradere til 40D (fra 400D), men forskjellen var ikke så stor, og den dårlige ergomien kan jeg leve med. Derfor valgte jeg heller å oppgradere optikken, og kjøpte i går 24-70 2.8.

Ja, den har et litt upraktisk brennvidde, men når jeg kjøper canon 10-22 er vidvinkel problemet løst.

 

Andreas

Lenke til kommentar
Jeg synes det er vanskelig å kalle det jåleri, ettersom så godt som alt er bedre på et L-objektiv enn et ikke - L.

 

Det viktigste er vel å ta best mulige bilder? Stort sett er det fotografen som er begrensningen, men ofte er det utstyret.

 

Kjøp det man har råd til og lyst på. Herregud.

Herregud sier jeg også. Lese først, skrive etterpå kanskje?

 

Et L-objektiv til 7000 BØR være bedre enn et Sigma til 3000kr.

 

Det jeg snakket om var f.eks Sigmablitz til 2000 vs Canonblitz til 2000 eller Sigma 18-50 til 3000 kr vs tilsvarende Canon til tilsvarende pris.

I 9 av 10 tilfeller får man mer for pengene ved å kjøpe tredjepartsvarer enn originale og DA er det jåleri å kjøpe original.

Lenke til kommentar
Jeg vurderte selv å oppgradere til 40D (fra 400D), men forskjellen var ikke så stor, og den dårlige ergomien kan jeg leve med. Derfor valgte jeg heller å oppgradere optikken, og kjøpte i går 24-70 2.8.

Ja, den har et litt upraktisk brennvidde, men når jeg kjøper canon 10-22 er vidvinkel problemet løst.

 

Andreas

 

 

Fornuftig, jeg kom frem til det samme og venter på 5D`s etterfølger før jeg oppgraderer for min del. Selv om 400D er en liten plastdings med skrekkelig fæl og liten søker, leverer den jammen meg mye bildekvalitet for pengene. Kjøp batterigrepet om du ikke allerede har det, det forbedrer ergonomien veldig, uten at kameraet blir veldig stort.

Lenke til kommentar
Jøss, skriver du om det? Kan jeg ikke akkurat lese ut av noe av det du skriver.

 

Jeg er forøvrig av den oppfatning at det er mer fruktbart å sammenligne Canon 70-200 f/2.8 med Sigma sitt tilsvarende, og 18-55 mot tilsvarende og så videre.

 

Som sagt, har man ubegrenset med penger så kan man kjøpe seg hva man vil, men slik er det ikke.

De aller, aller fleste handler på budsjett og da vil 3000kr hos Sigma som oftest gi mer igjen enn 3000kr hos Canon.

Lenke til kommentar

Ja, og når man har definert 'mer igjen' så kan man definere betydningen av måleverdien man har satt på 'mer', og så kan man begynne å diskutere bruk, og så kan man igjen begynne å sammenligne epler og pærer, og så kan vi diskutere appelsinplukkere, og sånn går nå dagene...

 

Tror jeg har fått et ganske klart svar på det jeg lurte på.

 

Kort oppsummert:

* Ingen grunn til å lavære å kjøpe L-objektiv til 400D-hus

* Blender fremfor blitz på sportsbilder

* f/4 litt i tregeste laget for sportsbilder, selv med blitz

* 50-150m vil være et godt valg om L-objektiv blir for dyrt eller tungt eller trangt osv

* Sigma er nok ikke så skummelt å kjøpe som man kan få inntrykk av

* Er man uheldig å få 'mandags-objektiv', så får man byttet/justert

* SAS-ansatte streiker fordi de har det fælt, mens Ryanair-ansatte har det bra nok

 

Er egentlig bare én ting jeg er interessert i da: Når kommer den nye utgaven av Sigma 50-150 i butikken?

 

-Vegar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...