Gå til innhold

Sagem ITD91 Riks TV mottaker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den konverterer de digitale signalene fra den analoge antennen din. Du kan koble boksen med hdmi til flatskjermen din og nyte bedre bildekvalitet enn før. Den er vel kompatibel med HD innhold, men det sendes jo ingenting i HD over det gamle bakkenettet enda.

 

edit: dårlig forklart, finnes andre med mer peil en meg på dette. Uansett, du trenger en slik type boks for å se tv etterhvert om du ikke har parabol eller kabel-tv.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Den konverterer de digitale signalene fra den analoge antennen din. Du kan koble boksen med hdmi til flatskjermen din og nyte bedre bildekvalitet enn før. Den er vel kompatibel med HD innhold, men det sendes jo ingenting i HD over det gamle bakkenettet enda.

 

edit: dårlig forklart, finnes andre med mer peil en meg på dette. Uansett, du trenger en slik type boks for å se tv etterhvert om du ikke har parabol eller kabel-tv.

 

Får jeg bedre bildet på alle kanaler?

EDIT: Er det bare å koble den ledningen jeg bruker til å mota signal på tven til sagem boksen og bruke hdmi ledning så får jeg bilde i MPEG-4 kvalitet isteden for analog VGA?

Eller trenger jeg noe mer?

Endret av AP
Lenke til kommentar
Om du har rimelig godt signal fra bakknettet til antennen din får du mye bedre bilde ja. Jepp, du kobler vanlig antennekabel rett i Sagem boksen. Så kobler du HDMI ifra boksen og til TV'n.

 

Trenger jeg noe annet enten det er abonoment eller noe elektrisk?

Viss jeg har vanlig kabel tv fra canal digital får jeg bedre bildet på alle kanaler med den boksen?

 

EDIT: Er den bedre en digital dekoderen fra canal digital eller er det noe helt annet?

Endret av AP
Lenke til kommentar
Du får sannsynligvis bedre bilde enn via kabel-tv ja. Og ja, du må koble boksen i strømkontakten også. Fikk du ikke tilbud om noe abonnement når du kjøpte den? Om du skal ha tilgang på flere kanaler må du abonnere...

 

Nei jeg har vanlig kabel tv fra canal digital ca 32 kanaler. Jeg kjekket elkjop og de hadde boksen for 1500kr.

Så jeg lurte på om jeg trenger å bytte abonoment kontakte canal digital eller om det bare er å kjope boksen, koble den opp og få bedre bildet.

Lenke til kommentar
Du må ha abonnement i tillegg. Det beste er å spørre der de selger den.. jeg har ikke kunnskap nok om det. ;)

 

jeg vet jeg må ha abonoment men må jeg bytte det abonomente jeg har nå eller holder det?

Endret av AP
Lenke til kommentar
Du må ha abonnement i tillegg. Det beste er å spørre der de selger den.. jeg har ikke kunnskap nok om det. ;)

 

jeg vet jeg må ha abonoment men må jeg bytte det abonomente jeg har nå eller holder det?

Nå vet jeg lite eller ingenting om det du har... eneste jeg har fått med meg er at du har kabeltv fra Canal Digital og det har hvertfall ingenting med RiksTV å gjøre.

 

Kjøper du kun boksen uten abonnement får du inn NRK1, NRK2 og NRK3/NRK Super (TV2 kan du få inn med et kort til 2009). Eller så må du tegne et abonnement som koster 3.188 kr. for et år (189 kr. pr. mnd. + halvårsavgifter).

Da får du Rikspakken med alle de norske, pluss noen utenlandske. (som f.eks. Discovery)

Lenke til kommentar
Du får sannsynligvis bedre bilde enn via kabel-tv ja. Og ja, du må koble boksen i strømkontakten også. Fikk du ikke tilbud om noe abonnement når du kjøpte den? Om du skal ha tilgang på flere kanaler må du abonnere...

 

Nei jeg har vanlig kabel tv fra canal digital ca 32 kanaler. Jeg kjekket elkjop og de hadde boksen for 1500kr.

Så jeg lurte på om jeg trenger å bytte abonoment kontakte canal digital eller om det bare er å kjope boksen, koble den opp og få bedre bildet.

Hvis du kun har kabel tv, trenger du en UHF antenne til å montere på taket. Hvis du er heldig holder det med en innendørs antenne. Canal Digital sender via kabel og parabol, mens Riks tv sender via bakkenettet (tak antenne),du trenger selvfølgelig ikke å kontakte Canal Digital for å anskaffe Riks tv, men det spørs jo hvor mye du er villig til å betale, det er jo ikke forbudt å ha begge. Har forøvrig meget bra bilde på min Grundig boks fra Riks tv.

Lenke til kommentar
Du må ha abonnement i tillegg. Det beste er å spørre der de selger den.. jeg har ikke kunnskap nok om det. ;)

 

jeg vet jeg må ha abonoment men må jeg bytte det abonomente jeg har nå eller holder det?

Dersom du skal bruke den boksen, må du ha gammeldags antenne på tak, vegg, eller bord, og abonnement fra riks-TV. Evt. ikke noe abonnement, og kun se NRK.

 

Den boksen kan ikke brukes til signaler fra kabel-TV eller parabol.

Lenke til kommentar
Du må ha abonnement i tillegg. Det beste er å spørre der de selger den.. jeg har ikke kunnskap nok om det. ;)

 

jeg vet jeg må ha abonoment men må jeg bytte det abonomente jeg har nå eller holder det?

Dersom du skal bruke den boksen, må du ha gammeldags antenne på tak, vegg, eller bord, og abonnement fra riks-TV. Evt. ikke noe abonnement, og kun se NRK.

 

Den boksen kan ikke brukes til signaler fra kabel-TV eller parabol.

 

Hvordan kan jeg da få bedre bilde fra kabel tv? Get har digital tv men har ikke bakkenett der jeg bor så jeg må ha canal digital som har mye dårligere bilde pris og kanaler. Merker jeg ikke bilde forsjell viss jeg kjöper boksen kobler antennen til den og bruker hdmi ledning til å koble boksen med tven?

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg da få bedre bilde fra kabel tv? Get har digital tv men har ikke bakkenett der jeg bor

Mener du med dette at Get ikke har kabler i bakken der du bor, eller mener du å si at du bor i et av Agder-fylkene eller Nord-Norge hvor det digitale bakkenettet ennå ikke er åpnet?

 

Bakkenett brukes vanligvis om TV-signaler som går i lufta fra sendere som står på bakken (til forskjell fra satelitter), mens TV-signaler som går i kabel-nett i bakken kalles ikke bakkenett, men kabel-TV. Litt ulogisk og forvirrende, så det er best å avklare om vi forstår hverandre her. :)

så jeg må ha canal digital som har mye dårligere bilde pris og kanaler. Merker jeg ikke bilde forsjell viss jeg kjöper boksen kobler antennen til den og bruker hdmi ledning til å koble boksen med tven?

Den boksen kan ikke brukes med signaler fra Canal Digital. Du kan kontakte Canal Digital og kjøpe eller leie en tilsvarende boks for digital kabel-TV fra dem samtidig som du oppgraderer fra vanlig til digital kabel-TV.

 

Skal du bruke den Sagem-boksen, kan du si opp hele avtalen med Canal Digital og bestille deg abonnement fra RiksTV dersom du bor et sted som er grønt på dette kartet. Da får du i allefall digitale TV-signaler som bør kunne bli gode og støyfrie, men du får neppe HD-TV-signaler fra RiksTV før tidligst i 2010.

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg da få bedre bilde fra kabel tv? Get har digital tv men har ikke bakkenett der jeg bor

Mener du med dette at Get ikke har kabler i bakken der du bor, eller mener du å si at du bor i et av Agder-fylkene eller Nord-Norge hvor det digitale bakkenettet ennå ikke er åpnet?

 

Bakkenett brukes vanligvis om TV-signaler som går i lufta fra sendere som står på bakken (til forskjell fra satelitter), mens TV-signaler som går i kabel-nett i bakken kalles ikke bakkenett, men kabel-TV. Litt ulogisk og forvirrende, så det er best å avklare om vi forstår hverandre her. :)

så jeg må ha canal digital som har mye dårligere bilde pris og kanaler. Merker jeg ikke bilde forsjell viss jeg kjöper boksen kobler antennen til den og bruker hdmi ledning til å koble boksen med tven?

Den boksen kan ikke brukes med signaler fra Canal Digital. Du kan kontakte Canal Digital og kjøpe eller leie en tilsvarende boks for digital kabel-TV fra dem samtidig som du oppgraderer fra vanlig til digital kabel-TV.

 

Skal du bruke den Sagem-boksen, kan du si opp hele avtalen med Canal Digital og bestille deg abonnement fra RiksTV dersom du bor et sted som er grønt på dette kartet. Da får du i allefall digitale TV-signaler som bør kunne bli gode og støyfrie, men du får neppe HD-TV-signaler fra RiksTV før tidligst i 2010.

 

Jeg bor i OSLO. Jeg kjönner ikke hvorfor jeg ikke kan få GET der jeg bor fordi fetteren min som kun bor noen få kilometer unna meg har det. Når jeg taster inn telefon nummeret mitt på Get sin side får jeg denne meldingen:

 

Telefonnummeret er gyldig, men adressen ligger utenfor området vårt kabelnett dekker. Dersom nummeret er registrert på arbeidsgiver eller feil adresse kan du søke ved hjelp av gateadressen ved å trykke på 'Søk med adresse' over.

 

EDIT: Finnes det noe jeg kan kjöpe for å få bedre bildet? digital dekoder eller noe sånt?

Er det noe forskjell mellom FEKS Viasat sitt bilde på kanaler og GET? I så fall hvilket selskap har den beste bildekvaliteten?

Endret av AP
Lenke til kommentar

Grunnen til at du ikke kan få Get er enkel: De har ikke gravd ned kabler i din gate. Eller, de har gravd den ned, men det har ikke vært interesse blant de som bor der for å koble seg til. Det koster fort titusener å få få koblet til et enkelt hus, men kanskje bare et par tusen per husstand om man kobler til et helt borettslag eller en velforening. Denslags grave- og tilkoblingskostnader slipper du om du kjøper antenne og Sagem-boksen (eller tilsvarende Grundig-boks). Eller parabol med tihørende utstyr.

 

Hva du kan gjøre for å få bedre bilde, kommer ganske mye an på hvorfor du mener du har dårlig bilde. Er det støy på bildet? Eller er det bare uskarpt i forhold til størrelsen på TV-en? I det siste tilfellet: Sett deg lenger unna skjermen, eller skaff deg en mindre TV. Dersom det er støy, svak signalkvalitet, sjekk om naboen har samme problemet. Løsningen kan i noen tilfeller være bedre coaxkabel mellom vegg og TV og kanskje en antenneforsterker som denne, men i andre tilfeller gir ikke dette merkbar forskjell.

 

Dersom du ønsker å fortsette med kabel-TV fra Canal Digital og du har svakt signal, kan det være en god ide å få noen fra kabelselskapet til å komme hjem til deg å måle signalstyrken. Og sannsynligvis vil de anbefale deg å få deg digitalt abonnement og denne boksen som tilsvarer Sagem-boksen du spurte om, men er beregnet på digital kabel-TV fr Canal Digital.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte selv SAGEM sin mottaker på Elkjøp etter at nettavisen (var det vel) skrev en anbefaling på den, og at den skulle være så MYE bedre enn Grundig sin...

Konklusjonen min er at da kan ikke grundig sin være særlig god...

 

Hadde helt OK mottaksignaler fra TV2 på vanlig analog antenne. Jeg får nå inn NRK1/2 og TV2, men det er utrolig mye forstyrrelser på bilde og lyd fra mobiltelefonsignaler. Alt fryser i 5-10 sekunder ved sending/mottak av SMS eller oppringning. Tror også at nabolagets signaler slår inn. Har forsøkt å flytte antennen rundt og forsøkt med forlenget antennekabel, men det blir ikke bedre. Utrolig irriterende!

I tillegg er SAGEM boksen vanskelig å starte opp fra dvalemodus: Må ofte trykke gjentatte ganger på fjernkontrollen for å få liv i den.

Muttern kjøpte Grundig (jeg installerte) og jeg tror den er bedre. Jeg skal ihvertfall benytte meg av 30dagers angrefrist hos Elkjøp, og forsøke Grundig boksen hjemme hos meg. Det skal vel ikek være noe problem - håper jeg. Kanskje får jeg også igjen 500 kroner som er prisdifferansen.

 

Synes også det er en elendig brukermanual på SAGEM modellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...