Gå til innhold

Norsk skole på 33. plass i verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det blir bare teit når Norge får helt panikk "Hhh :ohmy: OHH NO! det er 32 land som er bedre enn oss! Det kan vi ikke ha noe med vi må prøve å bli bedre enn finland :devil: ! Og tenkt at sånne land som litauen og polen og lativa er bedre enn oss!! buhuuu flaut ass!! :scared: "

Tar jeg ikke feil så er det over 160 land som har det verre på skolen?

Jeg syns de norske skolene er bra, og det får være opp til hver enkelt hvor mye en vil lære, og ikke få helt panikk fordi noen er "bedre" enn oss. Det er klart det er alltids rom for forbedringer ,men ikke slik at det blir en konk om hvem som har best skoler

 

Det er ikke mindreverdighetskomplekser, poenget er at landene i undersøkelsen er de eneste hvor forholdene er såpass like at det gir mening å sammenligne. Det gir ikke mening å sammenligne Norges utdanningssystem med Ugandas. Altså er det utviklede land det er snakk om, og at Norge, på topp i verden på alle utviklingsskalaer, likevel befinner seg såpass langt nede, viser at det finnes et enormt utappet potensiale. For vi vil vel alle at utdanningen skal være så bra som mulig?

 

rart vi er så langt nede?

 

nei...

 

1. jævla sosialister som har totalføkka skolene

 

Dette poenget blir gjentatt i det uendelige, men dere ignorerer at Norge ikke bare har hatt sosialistiske regjeringer de siste årene. Norge har ikke plutselig falt på disse listene, vi var ikke spesielt gode for ti år siden heller, såvidt jeg vet. Alle partiene som har sittet i regjering de siste årene (dvs., alle stortingspartiene utenom Frp, som jeg vel må uttrykke mine tvil om ville gjort noen positiv forskjell) har et ansvar her.

Lenke til kommentar

Jeg synes ihvertfall norge bruker mer enn nok penger på skolene, så er det opp til hver enkelt elev hvor mye en vil gjøre ut av skolegangen sin. "det er regjeringa sin feil!" "det er sosialistene sin feil" Mhm. Ja. seff. Det er unskyldningen til late, norske elever som ikke gidder å gjøre innsats på skolen.

Lenke til kommentar
og en ting til! få ut alle aba og adhd barna ut av de vanlige klassene! få dem over på spess undervisning! er ikke mye gøy å verken ha dem i klassen eller arbeide med dem! de får alltid spess behandling, noe som ikke vi mer vanlige setter pris på!

Jeg har gått i klasse ett år med en med ADHD. Det er noe av det verste jeg har vert borti. Har ingenting imot gutten, men det sier seg jo selv, at å få en med ADHD til å sitte stille time tter time, er umulig.

Lenke til kommentar
Jeg synes ihvertfall norge bruker mer enn nok penger på skolene, så er det opp til hver enkelt elev hvor mye en vil gjøre ut av skolegangen sin. "det er regjeringa sin feil!" "det er sosialistene sin feil" Mhm. Ja. seff. Det er unskyldningen til late, norske elever som ikke gidder å gjøre innsats på skolen.

Ja, for det er elevenes feil, at det er inkompetente lærere, ingen eller mangel på skolebøker, dårlige skolebygg på mange måter og lite penger.

 

Og jeg tviler sterkt på at det er så stor forskjell på elevene fra de landene som topper listen og norge.

Lenke til kommentar
Jeg mener at sosialistene, spesielt Arbeider Partiet, må ta hovedansvaret. Det er tross alt de som, så og si, har sittet med makten siden 2. verdens krig.

De har sittet i mindretallsregjeringer og det betyr at de må ha fått støtte fra partiene på høyresiden for å få gjennom forslag. Derfor er høyresiden også ansvarlig

Lenke til kommentar
Jeg synes ihvertfall norge bruker mer enn nok penger på skolene, så er det opp til hver enkelt elev hvor mye en vil gjøre ut av skolegangen sin. "det er regjeringa sin feil!" "det er sosialistene sin feil" Mhm. Ja. seff. Det er unskyldningen til late, norske elever som ikke gidder å gjøre innsats på skolen.

 

Jeg mener det er sosialistenes feil, men jeg får fremdeles over 5 i snitt. Problemet er at elever som ikke skjønner filla blir satt sammen med elever som er mye, mye smartere. Folk med lese og skrive-vansker o.l. Dette er det bare regjeringen som kan gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Jeg synes ihvertfall norge bruker mer enn nok penger på skolene, så er det opp til hver enkelt elev hvor mye en vil gjøre ut av skolegangen sin. "det er regjeringa sin feil!" "det er sosialistene sin feil" Mhm. Ja. seff. Det er unskyldningen til late, norske elever som ikke gidder å gjøre innsats på skolen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1835465.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1234784.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostland...ingen/1.3934683

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article3...amp;insert=true

http://www.naaf.no/tr/Aktuelt/Nyhetsarkiv/...og-barnehager-/

Enkelte skoler i Oslo har faktisk såpass tekniske mangler at de etter loven burde vært stengt.

Lenke til kommentar
En kjappt søk på Google og jeg fant dette på Wikipedia. Mener i tillegg jeg har hørt en del politikkere si dette.
I 2001 ble det lagt fram en granskning av skolesystemet i over tretti industrialiserte land som viste at Norge har de mest uregjerlige elevene i Europa, at landet oppnår middelmådige eller dårlige faglige resultater, og at landet er blant dem som dårligst tar vare på både de skolesvake og de skoleflinke. Samtidig gikk det fram av undersøkelsen at Norge er et av de land som brukte mest penger på skolen[1]

 

[1]^ Lie, Kjærnsli, Roe og Trumo: Godt rustet for framtida. Norske 15-åringers kompetanse i lesing og realfag i et internasjonalt perspektiv. OECD PISA. Programme for International Student Assessment, Acta Didacta 4 (2001). Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling. Universitetet i Oslo (2001). Gjengitt i Hustad, Jon: Skolen som forsvann. Eit essay om krisa i den norske skolen. Det norske samlaget, Oslo (2002), ISBN 82-521-6042-5

Det kan sikkert være riktig at vi bruker mest totalt sett, men jeg tror vi bruker lite per elev.

Lenke til kommentar
Jeg synes ihvertfall norge bruker mer enn nok penger på skolene, så er det opp til hver enkelt elev hvor mye en vil gjøre ut av skolegangen sin. "det er regjeringa sin feil!" "det er sosialistene sin feil" Mhm. Ja. seff. Det er unskyldningen til late, norske elever som ikke gidder å gjøre innsats på skolen.

Ja, for det er elevenes feil, at det er inkompetente lærere, ingen eller mangel på skolebøker, dårlige skolebygg på mange måter og lite penger.

 

Og jeg tviler sterkt på at det er så stor forskjell på elevene fra de landene som topper listen og norge.

Jeg har gått på 4 forskjellige skoler og jeg har aldri hatt inkompetente lærere eller særlig dårlige skolebygg.

noen ganger er det for eksmepel veldig kaldt i klasserommet vårt, men da er det bare å ta på seg en ekstra jakke, allikevel sitter mine klassekamerater og syter og klager (i t-skjrote) at de ikke klarer og konsentrere seg når det er så kaldt. De klager også at det ikke går an å drikke springvannet på skolen, enda det er vannautomat de kan fylle på med. Jeg kunne gitt mange andre eksmepler også, men poenget er, at selv om det mest ideale ville vert å fått rent springvann og varme klasserom, så er det bare tullete av elever å si det går utover det de lærer.

Greit vi hadde også mangel på skolebøker mange måneder etter vi begynte på skolen, men da kopierte bare lærerne opp hefter fra sin bok, frem til vi fikk våre, altså var det ikke noe stort problem.

 

Jeg synes ihvertfall norge bruker mer enn nok penger på skolene, så er det opp til hver enkelt elev hvor mye en vil gjøre ut av skolegangen sin. "det er regjeringa sin feil!" "det er sosialistene sin feil" Mhm. Ja. seff. Det er unskyldningen til late, norske elever som ikke gidder å gjøre innsats på skolen.

 

Jeg mener det er sosialistenes feil, men jeg får fremdeles over 5 i snitt. Problemet er at elever som ikke skjønner filla blir satt sammen med elever som er mye, mye smartere. Folk med lese og skrive-vansker o.l. Dette er det bare regjeringen som kan gjøre noe med.

 

Det høres ikke ut som jeg har gått på samme skole som andre folk her, men de jeg har gått i klasse med som har lese og skrive-vansker, får tilrettelagt prøver, lenger tid på prøvene, de kan velge om de vil ha dem muntlig eller skriftlig, de har tilbud om ekstraundervisning (noe som så og si ingen av de gidder), og masse annet. Slik har det hvertfall hvert på de skolene jeg har gått på, og viss det ikke er slik overalt, er det vel strengt tatt ikke opp til regjeringen, men hver enkelt skole?

 

Jeg synes ihvertfall norge bruker mer enn nok penger på skolene, så er det opp til hver enkelt elev hvor mye en vil gjøre ut av skolegangen sin. "det er regjeringa sin feil!" "det er sosialistene sin feil" Mhm. Ja. seff. Det er unskyldningen til late, norske elever som ikke gidder å gjøre innsats på skolen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1835465.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1234784.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostland...ingen/1.3934683

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article3...amp;insert=true

http://www.naaf.no/tr/Aktuelt/Nyhetsarkiv/...og-barnehager-/

Enkelte skoler i Oslo har faktisk såpass tekniske mangler at de etter loven burde vært stengt.

At oslo kommune er dårlig til å priortere pengebruk, burde ikke brukes på at hele landet har dårlieg skoler.

 

Hvem er det egentlig som har fåretatt den undersøkelsen? Når de har vert i Norge og sjekka skolene eller hvordan de har gjort det, har de ganske sikkert vert i Oslo de har tatt utganspunktet for alle skolene i norge.

Lenke til kommentar

De fleste lærere har stor kunnskap om det feltet de skal lære fra seg i, dessverre er det ikke like mange lærere som er gode pedagoger. Det er to vidt forskjellige ting.

 

Som jeg har sagt tidligere, hvorfor kan ikke den norske skolen kombinere disiplin og trivsel? Virker som at det er veldig enten eller.

Lenke til kommentar

Interessant at alle som klager på sosialistene trykker sosialisten Hustad til sitt bryst :p

 

Når det er sagt så har Hustads bok "Skolen som forsvann" fått mye kritikk fra faglig hold, boka er å regne som ett partsinnlegg i en debatt og bør ikke leses frittstående. Hustad har selvsagt mange poenger, men han er tross alt en evig pessimist...

Lenke til kommentar
Interessant at alle som klager på sosialistene trykker sosialisten Hustad til sitt bryst :p

 

Når det er sagt så har Hustads bok "Skolen som forsvann" fått mye kritikk fra faglig hold, boka er å regne som ett partsinnlegg i en debatt og bør ikke leses frittstående. Hustad har selvsagt mange poenger, men han er tross alt en evig pessimist...

 

Det faglige holdet du snakker om er jo nettopp de han kritiserer. Ikke rart at de er uenige.

 

Partsinnlegg er vel ikke rett beskrivelse dersom han har objektivt rett? Og det tyder mye på at han har.

 

Har du lest boka? Jeg trodde jeg var den eneste i Norge. :D

Lenke til kommentar
Interessant at alle som klager på sosialistene trykker sosialisten Hustad til sitt bryst :p

 

Er det sånn at hvis man er kritisk til sosialister, så skal man bare ignorere det sosialister sier? Hvis meterologen er sosialist, skal man la være å ta med seg regnfrakk, selv om det er melt regn? (hehe jævllig god sammenligning)

Lenke til kommentar

Hvis en vil ha en bedre skole

 

Mer Realfag i tidlige år!

Gratis bøker!

Gratis mat på skolen!

Mer disiplin!

Det som en går gjennom på Grunnkurs i VGS nå VG1 burde en kunne i 9ende klasse!

 

Ikke noe gruppearbeid i "ekte fag" vi hadde gruppa arbeid i matte på U. skolen..

Dette førte til at unger som var over snittet i 7ende klasse i matte ble gjort om til idioter.

 

Færre timer i uken i VGS og U skolen.

 

I VGS, kan en greie seg med færre timer i Norsk, og samf. lære, Geografi etc..

Kan gjørne ha hvert av disse fagene et år, fpr at de så er på vitnemålet.

 

25 timer i uken på VGS, 10 av disse til allmene fag, resten til realfag.

 

Gruppearbeid virker ikke!

Matte, od diverse naturfag er tavleundervisning!

 

Ha flere lærere med realfagskompetanse i VGS, og gi disse langt mere i lønn en andre lærere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...