Gå til innhold

Norsk skole på 33. plass i verden


Anbefalte innlegg

Statistikk er statistikk. Ta dette med en klype salt…..

 

Kan ta et eks. mellom Norge og UK (på 15 plass). I Norge er det en skole som omfatter alle, og det gjelder også elever som er tilsluttet HVPU, vanskeligstilte elever osv. I UK er ikke denne type personer tatt med når de vurderer karakter. Samtidig er ikke barn og unge personer som ikke går på skole, bor på gata, m.m. tatt med i disse tallene.

 

Det jeg vil frem til er at hvis man tar utgangspunkt i alle barn og ungdom i de landene som er med i undersøkelsen vil Norge komme mye lengre opp. Her går alle på skole (stort sett).

 

Likevel bør vi prøve å nå nivået til Finland, som er tilsvarende Norge.

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man hadde gjort en undersøkelse om hvor godt elevene likte seg på skolen, ville sikkert Norge ligget betraktlig høyere opp. Man er nødt til å velge hva som er viktigst, trivsel eller utdanning. Går selv første året på vgs og skjønner ikke hvorfor lærerene bruker å mye tid på gruppearbeid og "team-building". Når jeg konfronterer lærerene med dette svarer de bare at alle trives er viktig. Bullshit! Man går da ikke på skole for å ha det festlig til en hver tid! Man skal tros alt legge grunnlaget for en utdannelse.

 

Ikke bare bruker lærerene mye tid på å få alle til å trives, men legger også opp undervisningen slik at de svakeste skal også henge med. Igjen er dette hull i hodet! I 10. klasse på ungdommsskolen brukte vi, og dette er ikke kødd, 2 uker på å forklare forskjellen mellom en ambasada og et konsulat! For de flinke elevene som er på skolen for å lære og få seg en utdannelse, er dette utrolig demotiverende.

 

"Ulike mennesker, Like muligheter". Slik lyder slagordet til SV. Dette summerer på en måte opp hele skole systemet. Man tar en haug med ulike mennesker, og setter de til å lære det samme. Dette taper alle på! De flinke blir holdt igjen av de dårlige, og de dårlige blir presset av de flinke. Men gidder lærerene å ta afære? Nei!, selvfølgelig ikke, de får jo betalt uansett.

 

Jeg ser bare to løsninger. 1: Det er å lage forskjellige klasser, med flinke elever som kan bli matched på sitt nivå, og ikke fult så flinke elever som igjen blir matched på sitt nivå.

Og 2: Det må stilles høyere krav til lærere. Hvis vi får flinkere lærere så kan vi øke lærer lærer-lønningen. Dette vil også føre til økt anerkjennelse av lærere, noe som igjen vil føre til økt lyst til å bli lærer.

 

Noe må gjøres, ellers bare fortsetter vi å falle på slike undersøkelser!

Lenke til kommentar
Statistikk er statistikk. Ta dette med en klype salt…..

 

Kan ta et eks. mellom Norge og UK (på 15 plass). I Norge er det en skole som omfatter alle, og det gjelder også elever som er tilsluttet HVPU, vanskeligstilte elever osv. I UK er ikke denne type personer tatt med når de vurderer karakter. Samtidig er ikke barn og unge personer som ikke går på skole, bor på gata, m.m. tatt med i disse tallene.

 

Det jeg vil frem til er at hvis man tar utgangspunkt i alle barn og ungdom i de landene som er med i undersøkelsen vil Norge komme mye lengre opp. Her går alle på skole (stort sett).

 

Likevel bør vi prøve å nå nivået til Finland, som er tilsvarende Norge.

 

Kan se hva du mener, men 33. plass (selv med alle problembarnene i Norge tatt med) er uansett et tegn på at vi må våkne! I verdens beste land å bo i kan vi ikke si oss fornøyde med 33. plass UANSETT! Vi burde minst ligge topp 10, og helst topp 5. Jeg kan ikke skjønne hvordan norsk næringsliv skal klare seg i framtiden ellers...

Lenke til kommentar
Statistikk er statistikk. Ta dette med en klype salt…..

 

Kan ta et eks. mellom Norge og UK (på 15 plass). I Norge er det en skole som omfatter alle, og det gjelder også elever som er tilsluttet HVPU, vanskeligstilte elever osv. I UK er ikke denne type personer tatt med når de vurderer karakter. Samtidig er ikke barn og unge personer som ikke går på skole, bor på gata, m.m. tatt med i disse tallene.

 

Det jeg vil frem til er at hvis man tar utgangspunkt i alle barn og ungdom i de landene som er med i undersøkelsen vil Norge komme mye lengre opp. Her går alle på skole (stort sett).

 

Likevel bør vi prøve å nå nivået til Finland, som er tilsvarende Norge.

 

Hvordan vet du hva undersøkelsen omfatter? Jeg synes det er rart at vi ikke ligger lenger ned............

Lenke til kommentar

Jeg skrev en relevant post om dette for noen måneder siden på et annet forum.

 

Problemet er at hvis man øker pensum og alle skal gjennom det samme pensumet så vil late studenter ikke klare å greie å henge med og vil enten lære mindre og hvis mulig droppe ut.

Har man et mindre pensum så vil ikke de gode studentene bli presset de å fullføre sitt potensiale og dermed så vil deres nivå synke. De landene som gjør det bra tar ikke med elever som har falt ut av skolen, så deres snitt er lavere enn det resultatene sier.

 

Det er også mulig å dele opp etter nivå, men det som fort skjer er at i de dårlige klassene så blir det mye mer bråk og de trekker hverandre ned. Allikevel så tror jeg dette er en god løsning og mange av de landene som ligger høyest på skolerankingen deler opp etter nivåer.

 

I mange andre land så er nivået på de beste elevene mye høyere enn Norge. Skolen jeg går på så er nivået veldig høyt og elevene som har bare gått på norsk skole pleier å gjøre det ganske dårlig selv om de var i toppen på norsk skole, mens de som har vært i utlandet gjør det mye bedre. De har bedre arbeidsvaner og mye mer bakrunnskunnskap.

 

De eneste som klarer å kombinere det er asiatiske land, men vi har ingen planer om å ty til slike metoder her i norge.

Lenke til kommentar

Poenget er vell at skolesystemet med "læring ved lek" ikke fungerer forbi barneskolen. Jeg husker jeg hadde gode arbeidsvaner på barneskolen med en temmelig streng men omsorgsfull klasseforstander. Fra ungomsskolen skled det jo helt ut da lærerne ikke tok styring i det hele tatt og alle skulle jobbe på artige måter(gruppearbeid, selvstendig arbeid osv). Er ikke rart så mange har konsentrasjonsvansker når skolesystemet stimulerer til det. I tilleg fører "kunnskapsløftet" til at jeg ikke får solgt bøkene mine og de på trinnet under meg får laptopper, stipend uten behov og kan ha med alt av hjelpemidler på tentamen...

Lenke til kommentar
Er så utrolig glad at jeg akkurat er i det kullet som slipper kunnskapsløftet

 

Det bør du være.

 

Jeg er selv en som ha to år med mattematikk, på studieforberedende, VGS. Et fag som jeg hater, er null og niks motivert for å jobbe med.

Ting som dette er med på å ødelegge motivasjonen for mange elever, har jeg fått et intrykk av.

Lenke til kommentar

En annen viktig faktor for god læring er motivasjon. Man blir ikke akkurat motivert til å gjøre det best mulig på skolen, slik som Norge er idag, hvor en snekker tjener mer enn en ingeniør.

 

Hadde alle yrkesfagsyrker vært lavlønnede tror jeg nok vi hadde hatt et høyere karaktersnitt.

Lenke til kommentar
En annen viktig faktor for god læring er motivasjon. Man blir ikke akkurat motivert til å gjøre det best mulig på skolen, slik som Norge er idag, hvor en snekker tjener mer enn en ingeniør.

 

Hadde alle yrkesfagsyrker vært lavlønnede tror jeg nok vi hadde hatt et høyere karaktersnitt.

Grunnen til at lønnen for snekkere er høy er vel mye pga at de er for få snekkere i dette landet. Så jeg ser ikke akkurat på det som et problem at snekkere får høy lønn.

 

Dessuten tviler jeg på at veldig mange ønsker å bli snekkere når de blir store. Status har enda en del å si og spør du en ungdom idag om hva de vil bli tviler jeg på at de vil svare ting som snekkere eller sykepleiere.

 

Samtidig ville de nok heller ikke svart lærer. Og det er nok her, sammen med disiplin og arbeidsmetoder, de støreste problemene ligger. Når det er lite gjevt å bli lærer og hvem som helst kan bli det sier det seg selv at lærerne blir dårlige. Kravene, lønnen og utdanningen må økes for at vi skal få bedre lærere. Det at den finske skolen krever lærere med masterutdannelse er nok litt av grunnen til at Finland troner på toppen av denne undersøkelsen.

Lenke til kommentar

Det blir bare teit når Norge får helt panikk "Hhh :ohmy: OHH NO! det er 32 land som er bedre enn oss! Det kan vi ikke ha noe med vi må prøve å bli bedre enn finland :devil: ! Og tenkt at sånne land som litauen og polen og lativa er bedre enn oss!! buhuuu flaut ass!! :scared: "

Tar jeg ikke feil så er det over 160 land som har det verre på skolen?

Jeg syns de norske skolene er bra, og det får være opp til hver enkelt hvor mye en vil lære, og ikke få helt panikk fordi noen er "bedre" enn oss. Det er klart det er alltids rom for forbedringer ,men ikke slik at det blir en konk om hvem som har best skoler

Lenke til kommentar
Schnell: Med tanke på at Norge er det landet som bruker absolutt mest penger på skole er det ille. Dessuten er det langt utdannelse langt viktigere for et land som Norge enn land som har billigere arbeidskraft.

Andre har kommet med kilder for at vi bruker langt mindre enn de fleste andre land. Har du noen kilder for utsagnet ditt?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

rart vi er så langt nede?

 

nei...

 

1. jævla sosialister som har totalføkka skolene

2. tåpelige utsagn som "ansvar for egen læring" og "gruppearbeid er best"

3. den tåpelige lærerutdanninga! kommer inn med snitt på 2-3 ffs! er mattelæreren sin det som kom inn på lærerskolen med knapt bestått matte!

4. gamle skoler som forfaller over alt! og det nye er så stygge at elevene gremmes!

5. for lite læremidler til skolene! er gøy når man må sitte 4 stk om samme bok for å lese til prøve!

 

og jeg er JÆVLIG glad jeg går siste året på vgs før det helvetes kunnskapsløftet kommer!

Lenke til kommentar

En kjappt søk på Google og jeg fant dette på Wikipedia. Mener i tillegg jeg har hørt en del politikkere si dette.

I 2001 ble det lagt fram en granskning av skolesystemet i over tretti industrialiserte land som viste at Norge har de mest uregjerlige elevene i Europa, at landet oppnår middelmådige eller dårlige faglige resultater, og at landet er blant dem som dårligst tar vare på både de skolesvake og de skoleflinke. Samtidig gikk det fram av undersøkelsen at Norge er et av de land som brukte mest penger på skolen[1]

 

[1]^ Lie, Kjærnsli, Roe og Trumo: Godt rustet for framtida. Norske 15-åringers kompetanse i lesing og realfag i et internasjonalt perspektiv. OECD PISA. Programme for International Student Assessment, Acta Didacta 4 (2001). Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling. Universitetet i Oslo (2001). Gjengitt i Hustad, Jon: Skolen som forsvann. Eit essay om krisa i den norske skolen. Det norske samlaget, Oslo (2002), ISBN 82-521-6042-5

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...