Gå til innhold

Samsung klar med TB-disk


Anbefalte innlegg

Det er vanlig. Men merk at navnet "Mean Time Before Failure" kan være sterkt villedende. Man kan ikke regne med at en gjennomsnittlig harddisk vil vare i nærheten av 137 år. Tallet baserer seg på en antagelse om null slitasje (!).

 

Betyr det ikke Mean time between failures, dvs at utrykket blir mer diffust og mer riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes denne Samsung-disken høres interessant ut jeg. Hvis prisen blir ca. 2.150 kroner, blir den den rimeligste 1TB-disken på Komplett.no i hvertfall. Mulig at Komplett.no er dyre på harddisker, men allikevel er det vel ikke en dårlig pris i forhold til konkurrentene.

 

Lavt effektforbruk og støysvak drift er jo heller ikke å forakte. Vi vet fra T166-serien til Samsung at de kan levere dette, mest p.g.a. færre plater pr. disk med stor tetthet pr. plate. Det gjør ikke meg noe at Samsung er litt sent ute i markedet med 1TB-disk når de har fokusert på å gjøre dette bra med første forsøk.

Lenke til kommentar
Ja, men hva er det du bruker all den plassen på? :)

 

Jeg trenger nemlig ikke mer enn ca. 150GB, og kan ikke forstå hvordan folk kan trenge så mye som 1TB...

 

Men alle personer er jo ikke like. Jeg har 1.3TB diskplass til sammen nå, og mesteparten av den er brukt til lagring av mye forskjellig. TV-serier, filmer, DVD/CD-images, spill, videoklipp. Ja, mye forskjellig. Har backup av en del på DVD-plater, men orker ikke skyfle rundt med disse når jeg skal se det, derfor har jeg det samtidig lagret på harddisken for lett tilgang til enhver tid.

Lenke til kommentar
Apropos TB-disker så selges merkelig nok 1TB WD harddisker inkludert eksternt kabinett for et par hundrelapper mindre enn 1TB WD harddisker uten eksternt kabinett. Prisguiden.

Er ikke nødvendigvis så rart. Eksterne harddisker har blitt veldig mye mer konsumentvarer de siste årene. Vanlige folk tukler som kjent ikke med innmaten i PC-ene sine, men kjøper gjerne en ekstern harddisk eller to ettersom behovet øker. Så det ville ikke overrasket meg at salget av eksterne harddisker er ganske mye større enn vanlige harddisker. Selv 1 TB disker ville jeg tro begynner å bli vanlige i norske hjem.

Lenke til kommentar
Apropos TB-disker så selges merkelig nok 1TB WD harddisker inkludert eksternt kabinett for et par hundrelapper mindre enn 1TB WD harddisker uten eksternt kabinett. Prisguiden.

Er ikke nødvendigvis så rart. Eksterne harddisker har blitt veldig mye mer konsumentvarer de siste årene. Vanlige folk tukler som kjent ikke med innmaten i PC-ene sine, men kjøper gjerne en ekstern harddisk eller to ettersom behovet øker. Så det ville ikke overrasket meg at salget av eksterne harddisker er ganske mye større enn vanlige harddisker. Selv 1 TB disker ville jeg tro begynner å bli vanlige i norske hjem.

Og i tillegg får en dårligere garantivilkår (som mann mister idet man river opp kabinettet uansett :p).

Lenke til kommentar

Jeg har no 1,2TB (300+400+500) i PC-en. Det brukes stort sett til bilder. har 60k+ bilder. 40k+ er i RAW. Grovt regnet blir det 328GB i RAW så kommer de andre bildene i tillegg. Totalt har jeg bare 164,2GB igjen. 200+GB med video og mye mer.

 

Blir litt usikker om jeg skal kjøpe noen av denne eller av de andre 1TB diskene. Tenker et RAID5/6 oppsett. Med all den utsettelsen vi har sett til no kommer vel disken tidlig på nyåret :(

Lenke til kommentar
Ah, det er et godt poeng... Bilder tar nok en del plass etterhvert. :hmm:

Akkurat bilder er jo ikke det som opptar MEST plass, men har nå godt og vel 20gb med bilder rundt forbi i forskjellig kvalitet.

 

Vel, de som er proffotograf tar alltid bilder i råformat. og da kan bildene komme i opptill 100mb pr. bilde. Og når man er på fotoshoot, så tar man gjerne en god del bilder :)

Lenke til kommentar
Ah, det er et godt poeng... Bilder tar nok en del plass etterhvert. :hmm:

Akkurat bilder er jo ikke det som opptar MEST plass, men har nå godt og vel 20gb med bilder rundt forbi i forskjellig kvalitet.

 

Vel, de som er proffotograf tar alltid bilder i råformat. og da kan bildene komme i opptill 100mb pr. bilde. Og når man er på fotoshoot, så tar man gjerne en god del bilder :)

Snakket om megselv her gitt, men som en over sier så dytter en fort opp mye mer med RAW-bilder osv

Lenke til kommentar

Dersom bildet i artikkelen representerer den faktiske disken, må jeg si det er underlig at Samsung enda ikke har kommet med en hodeparkeringsløsning slik Hitachi og WD har hatt en stund (se bilde).

 

Dette ville jo gitt flere fordeler, som langt bedre beskyttelse mot støt, mindre slitasje under oppstart og bedre arealutnyttelse av diskplatene for å nevne noe.

post-20428-1196618013_thumb.jpg

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Artikkelen bruker bildet samsung selv bruker på nettsiden sin. Altså har nok disken ikke parkerings muligheten. En negativ del at den er at søketiden blir lengre når hodet er på parkeringen. En annen positiv effekt ved at hodet er av disken er at aerodynamikken blir bedre da hodet ikke lager turbulens i luftstrømmen rundt disken.

Lenke til kommentar
Hvis varmeutvikling og støy er viktigere så velger man heller WD GreenPower 1TB. Samsung faller altså litt mellom to stoler.

På varmeutvikling stemmer det fint, men min helt nye WD GP 1TB er faktisk en av de mest støyende diskene tilkoblet maskinen min under last. Når den er idle høres den selvsagt ikke, men nå som den har 1MB/s torrenttrafikk opp og ned lager den hele tiden knirke og knatrelyder som kraftig overdøver de åtte eller ni andre diskene i maskinen hvor T166 og T133 diskene fra Samsung er stillest.

 

Når det gjelder varmeutvikling hadde faktisk WD-disken uten kjøling omtrent samme temperaturen målt ved fingermåling som en T7k250 bak en 500 RPM 120mm vifte etter at WD-disken hadde blitt kryptert i åtte timer og så fått overført 200 GB fra T7k250-disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...