Gå til innhold

Kolonisering av verdensrommet


Tygg3n

Anbefalte innlegg

Så for meg en slags relativt stor og med kjedelig design som en kjegle

Et interestellart romskip starter fra en bane i rommet, og formen behøver derfor ikke å være aerodynamisk. En sylinder vil derfor kunne gå like fort i det tomme verdensrommet som noe med en retningsorientert eller aerodynamisk form. Kjegleform er altså ikke løsningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For observasjon av stjernehimmelen utenfor romskipet kan man be en datamaskiun beregne et stillesående bilde som projeseres på digre skjermer. Eller at kameraet kontraroterer slik at bildet blir ikkeroterende.

 

Ja skal man bo i lengre perioder i romskipet haddet det kanskje vært en ide å projesere bilder som hav og himmel, hadde jo vært mest behagelig.

Lenke til kommentar
Så for meg en slags relativt stor og med kjedelig design som en kjegle

Et interestellart romskip starter fra en bane i rommet, og formen behøver derfor ikke å være aerodynamisk. En sylinder vil derfor kunne gå like fort i det tomme verdensrommet som noe med en retningsorientert eller aerodynamisk form. Kjegleform er altså ikke løsningen.

Tenkte ikke på for aerodynamikken sin skyld, men mer praktiske løsningen. Hva med når vi skal eventuelt lande på en jord, skal vi sende mange små farkoster ned eller lande hele driten?

Lenke til kommentar
Så for meg en slags relativt stor og med kjedelig design som en kjegle

Et interestellart romskip starter fra en bane i rommet, og formen behøver derfor ikke å være aerodynamisk. En sylinder vil derfor kunne gå like fort i det tomme verdensrommet som noe med en retningsorientert eller aerodynamisk form. Kjegleform er altså ikke løsningen.

Tenkte ikke på for aerodynamikken sin skyld, men mer praktiske løsningen. Hva med når vi skal eventuelt lande på en jord, skal vi sende mange små farkoster ned eller lande hele driten?

Det letteste er definitivt å sende ned små farkoster. Hvis man skal utstyre et stort romskip med varmeresistente fliser og aerodynamisk form blir det gjerne tyngre enn nødvendig og vil få en form som ikke er optimal for flyving i rommet. I tillegg vil det ikke være mulig å skyte opp igjen store skip dersom det skulle være nødvendig.

 

Har her antatt at vi snakker om skip store nok til (begrenset) kolonisering, altså med plass til minst noen tusen passasjerer. For små romskip er det kanskje like greit å bare lande.

Lenke til kommentar

Blir vel som med dei store seglskipa som dei brukte på 1700-1800 tallet, små båter for å gå i land og store skipet for lengre avstander :p

 

Angående kolonisering så leste eg at for at ein planet skal kunne bli bebodd og det skal være fritt valg av partner der, så må man han minst 10 000 mennesker der :)

Endret av Tygg3n
Lenke til kommentar
Ikke minst med tanke på innavl , noe som blir en stor oppgave og unngå

 

Litt dårleg forklart av meg kanskje, var det som var poenget med 10 000 mennesker :)

Men med målrettet videreføring av gener er ikkje eit så stort tall poeng i, men mennesker vil vel helst bestemme sjølve kven dei vil ha barn med :p

Lenke til kommentar
Ja tenkt mye på det selv, men har også lurt på, hva om Mars har vært/er okkupert av noen andre allerede. det er avbildet ett fjell som er formet som ett ansikt på overflaten av Mars.

Dette tatt av Vikingsonden i 1976?

marsface1vk1do4.jpg

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap980406.html

 

Et nærbilde av samme formasjon tatt med sonden Mars-Express i 2006:

face2marsexpressrj4.jpg

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap060925.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...