Gå til innhold

Blinker du på folk med lysfeil?


Ditech

Anbefalte innlegg

Jeg mener at når enkeltpersoner ikke selv klarer å avgjøre hva som er best for dem, så burde de la de som kan det avgjøre det, f.eks ved å følge regler, som altså ikke er satt opp for moro skyld (selv om det for mange kan virke slik).

 

Nå er det desverre slik at det smeller iblandt fordi enkelte "føler" at de gjør ting riktig, men likevel gjør det feil, så å si at siden du "føler det er bedre slik" kan gi konsekvenser.

 

Nå er det ditt valg, og jo, jeg kan nok sammenligne kupèlys og tåkelys. Det er egentlig samme greia i den farten vi snakker om. De lyser akkurat der du IKKE trenger eller skal ha noe lys, og akkurat den delen er ikke noe å diskutere engang. At du plutselig ser at du treffer noe 0,5 sekunder før det skjer spiller ingen rolle. Konsentrèr deg heller om å se det tidlig slik at du kan UNNGÅ å treffe det, og èn ting du absolutt ikke bør gjøre da er å blende deg selv. Det er desverre for deg et faktum, ikke en teori, at selvblending fører til redusert lengdesikt.

 

Det er ikke uten grunn at nærlys på en bil (gjelder fjernlys også) er slik at den høyeste lysmengden finner man lengst frem. Rett foran bilen er det nesten ikke lys i det hele tatt, av den enkle grunn at det er unødvendig med lys der, og det vil gjøre det nødvendig med enda mer lys lengre frem.

 

En gang det er lyst, så prøv å se inn vinduene til naboen i dagslys. Hvor mye ser du? Ingenting. Hvorfor? Fordi lyset rundt deg er så mye sterkere enn lyset inne hos naboen. Prøv å gjøre det samme en gang det er mørkt. Lyset inne hos naboen vil være såpass mye sterkere inne enn rundt deg, og du vil kunne se inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge nærlysa mine var utbrent, enda jeg kontrollerte dem nylig.

Tusen takk til deg som blinka til meg i åttetiden på Bryne i går!

 

Jeg blinker også alltid når jeg ser folk med feil lysbruk. Merker at mercedes nesten alltid har feil lysbruk, og de gjør ikke noe med det. Andre biler gjør sjeldnere feil, og de slår faktisk på lysene som de skal, hvis jeg blinker til dem.

Lenke til kommentar

Grøftelys og nærlys samtidig: Blinker jeg på sjeldent. Bryr meg egentlig pent lite om det.

 

Biler som kjører med bare parklys/ uten lys: Alltid. Om man ikke greier å få lys på importbila si så får man kjøpe nordisk bil der lysene står på som standard.

 

Biler som kommer med fjærnlys i mot: Venter til de kommer relativt nærme, da jeg hater folk som begynner å blinke 1km før hele strekningen er opplyst.

 

Biler som kjører veldig nærme: Starter med å blinke med baklysene. Hjelper ikke det så skrur jeg på tåkelysene bak. Har også reagert med at jeg har bremset helt ned til 30km/t slik at den bak blir helt bombe nødt til å bremse ned, deretter dra ut girene til jeg oppnår fartsgrensa, da blir det god avstand :p

 

Edit: Har merket at det er endel ungdommer som tror at siden de ikke har tåkelys så er det sikkert like kult å kjøre med bare parklys. Gjelder spesielt de som kjører Volvo 240, Golf o.l.

Endret av Gordion
Lenke til kommentar

Den siste der har jeg også lagt merke til. Hvor får de det fra at det er kult med parklys, og bare parklys? Grunnen til at mange kjører med park- og grøftelys er jo at det gir bilen et litt mer "sporty" utseende, der man lures til å tro at bilen er lavere, blant annet.

 

Hadde en "episode" her tidligere, der jeg sent på kvelden kjørte lovlydig i 50km/t i en 50-sone. Bak meg kommer det en buss fra Telemark Kollektivtrafikk (rutebussene i Grenland), som legger seg relativt nærme, og presser. Jeg blir småirritert over hvor lite ansvar en som kjører buss tar, for det er jo enorme kjøretøy som veier endel, og bruker litt tid på bråstopp, så jeg slipper gassen og bremser på girene, hvorpå bussjåføren svarer med fjernlys.

 

Er det faktisk mulig å bli så forbannet dum? Tulling.

Lenke til kommentar
Grunnen til at mange kjører med park- og grøftelys er jo at det gir bilen et litt mer "sporty" utseende, der man lures til å tro at bilen er lavere, blant annet.

 

Tror ikke akkurat så mange blir lurt. De eneste som synes det er kult (+ innbiller seg at andre synes det er tilsvarende kult) med park + tåkelys er dem som bruker det selv. Resten bryr seg enten ikke i det hele tatt eller synes det bare er lettere patetisk. Spesielt etter mørkets frembrudd. Husk at nærlys ikke er montert på bilen for moro skyld.

Endret av Kilronan
Lenke til kommentar

Hva annet skal man bruke de lyktene til? Som tåkelys er dem ubrukelige (lysbildet fra nær sagt alle tåkelys som er originalmontert eller ettermontert er så dårlig at det er ubrukelig i tilfeller der tåkelys er nyttig, spesielt pga. strølys (tåkelys skal ha absolutt ingen strølys)).

 

Jeg regner "tåkelys"/"grøftelys"/ellerhvaennmankallerdet som kjørelys.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Logikken i innlegget ditt er ikke tilstedeværende.

Hm? Hvor forsvinner logikken?

 

Jeg er fullt klar over bakdelene med det. Du glemmer visst å se på andelen som faktisk kjører med den lyskombinasjonen, så ifølge deg så er det fryktelig mange som synes det er kult. ;)

Nå har jeg ikke forsket på det, og mulig det varierer fra sted til sted men generelt vil jeg tippe at kanskje 1 av 20 (sannsynligvis enda færre) bilister sverger til park + tåkelys (som kjørelys). Så dere er nok fortsatt en minoritet. Og grunnen til at så få gidder å bruke tåkelys som kjørelys er jo fordi dette i de aller fleste biler krever at man faktisk må vri og trykke litt på knapper hver eneste gang man starter bilen. De mest hardbarka rånerne har sikkert omprogrammert bilen til å starte med nær + tåkelys default though.

 

Hva annet skal man bruke de lyktene til? Som tåkelys er dem ubrukelige (lysbildet fra nær sagt alle tåkelys som er originalmontert eller ettermontert er så dårlig at det er ubrukelig i tilfeller der tåkelys er nyttig, spesielt pga. strølys (tåkelys skal ha absolutt ingen strølys)).

Presis. Mange sitter og inbiller seg at tåkelys eliminerer alle siktproblemer ved tåke eller tett snøvær. Men alle som faktisk har prøvd å bruke tåkelys under slike forhold vet jo at det ikke stemmer. Tåkelys er til pynt, ingenting annet. Jeg kan faktisk godta at folk sier at de bruker tåkelys som kjørelys på dagtid fordi de innbiller seg at bilen ser kulere ut (folk må innbille seg akkurat hva de vil), men å påstå at de bruker dem av noen som helst annen grunn er bare tåpelig.

 

Jeg regner "tåkelys"/"grøftelys"/ellerhvaennmankallerdet som kjørelys.

Ja, de er stort sett helt ubrukelige til alt annet. Markedsføringsjippo kaller jeg det. Det komiske er jo at bilprodusentene de siste årene har fått folk til å tro at tåkelys er et slags viktig sikkerhetsutstyr.

Lenke til kommentar

Nå er det sånn at om man har tåkelys som både fungerer slik tåkelys skal fungere, og de brukes uten nærlys i svært lav fart, så kan de gjøre nytte i svært tett tåke og andre ekstreme siktforhold.

 

For å oppsummere hva som skal til for at et tåkelys skal være brukbart:

- Ekstremt nøyaktig korrekt justert. (hvor ofte har biler automatisk/manuell høydejustering for å ta hensyn til lastendringer slik man har på nærlys?)

- Rent lykteglass (når de er plassert så nært veien så er lykteglasset ødelagt etter svært kort tid pga. grus/vann/steinsprut, og blir fullstendig tildekket av dritt)

- Nøyaktig lysbilde som ikke gir noen som helst strølys. Nærlys skal gi strølys, fjernlys skal gi strølys, men det skal altså ikke tåklys, som er den fundamentale forskjellen mellom tåkelys og nærlys. Cutoff-linjen skal være helt skarp uten noen som helst gradvis overgang fra lys til mørke (slik det er på nærlys).

 

Dersom et tåkelys oppfyller disse kravene, så blender de ikke møtende trafikkanter, men jeg tenker meg at 90%+ av alle tåkelys oppfyller altså ikke disse kravene, og er dermed totalt ubrukelig.

Lenke til kommentar
Nå er det sånn at om man har tåkelys som både fungerer slik tåkelys skal fungere, og de brukes uten nærlys i svært lav fart, så kan de gjøre nytte i svært tett tåke og andre ekstreme siktforhold.

 

Riktig. I svært lav fart har de naturligvis en funksjon ettersom de lyser opp området 0 - 20 meter foran bilen. Dette er da også et område som man kun trenger å lyse opp dersom man kjører svært sakte. Men at folk bruker tåkelys (kombinert med hva som helst) i lav fart på en øde skogsvei er jo ytterst sjelden et problem for almuen. Problemet er folk som bruker tåkelys alle andre steder.

Lenke til kommentar
Hender jeg blinker med fjernlysene på folk som kjører uten lys, eller har på fjernlysene..
Samme her. Er ikke alltid jeg gidder, for da hadde det blitt utrolig mye blinking. Jeg skjønner ikke at folk er så sløve med lysene sine. :realmad: Det er enkelt å sjekke sånn en gang innimellom om lysene funker, jeg kikker på bilen foran om mine lys funker.

 

Jeg blinker alltid mot folk som kjører uten lys.

 

Særlig SUV og Mercedes kjører uten lys.

SUV slår dem alltid på når jeg blinker, mens Mercedes gjør det ekstremt sjelden.

Fordi det er mange med tyskimportert Mercedes, og det er ikke automatisk lys på dem. Jeg vurderte å få ettermontert slik at jeg fikk automatiske lys, men det koster over 3000. Bruker heller pengene på noe annet.

 

Jeg har varsling i dashbordet dersom noen av lyspærene mine har tatt kveld.
Så utrolig praktisk! :thumbup: Hva slags bil har du?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...