Gå til innhold

Blinker du på folk med lysfeil?


Ditech

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så hjorten dukker opp 5 meter foran bilen maks en meter på siden, og du klarer å stoppe på 5 meter?

Nei, såklart klarer jeg ikke å bremse på 5 meter. Men man kan klare å svinge unna på en kortere strekke enn man klarer å bremse ned på. Og jo bedre man ser, jo bedre forberedt er man. Det er veldig lett å se reflekser i øynene til hjorten, og hvis jeg har lys som lyser godt ut i sidene, gjør ikke det akkurat sikten værre.

Endret av Brød
Lenke til kommentar

Du kjører i 80km/t, du har sikt 5 meter foran deg (dvs. det er der du evt. vil se hjorten pga. tåke-/grøftelysene dine, refleksjoner fra øyne lages bedre av fjernlys og nærlys, så strølyset fra tåkelysene spiller ingen rolle), isåfall har du nøyaktig 0,23 sekunder på deg til å reagere, bremse, svinge unna, eller gjøre hva du vil fra lyset treffer objektet du vil se. Rekker du det?

Lenke til kommentar

Ja? Hva så? Hvilken nytte gir grøftelyset deg med 0,23 sekunder lys forover? Slå av grøftelysene dine, og la nærlysene stå på! Det er nærlysene som gjør at du ser noe, ikke grøftelysene. Grøftelysene bare reduserer strekningen pga. det ekstremt sterke lysbåndet du får rett fremfor bilen. Nærlys har lysstrålen rettet rett ned i grøfta uansett, men ca. 60 meter foran bilen istedetfor 5 meter.

Lenke til kommentar

Poenget her er jo at grøftelyset lyser opp et område på siden av bilen din du ikke kan si at du har kontroll innenfor. Det er så korte avstander at du har kjørt forbi feltet der grøftelyset hjalp deg å så før du i det hele tatt rekker å reagere.

 

At det lyser opp litt bedre er det jo ingen tvil om, men det er heller ingen tvil om at du i fart over 20km/t ikke kan si at du har kontroll over det ekstra feltet med lys. Det er innbilt og falsk sikkerhet. Nærlysene hjelper deg, da de er vinklet mot grøften på din høyre side.

Lenke til kommentar
Det er innbilt og falsk sikkerhet. Nærlysene hjelper deg, da de er vinklet mot grøften på din høyre side.

..og falsk sikkerhet er faktisk enda værre enn ingen sikkerhet. Men hvis disse tåkelysentusiastene mener de selv kan velge om de skal følge jordens lover om forflytning av masse i bevegelse så er jo det opp til dem. Det som er fascinerende er jo at det i 100% av trådene som handler om tåkelys så dukker det opp en eller flere nissetufser som påstår at de opererer under sine helt egne lover om masseforflytning og menneskelig reaksjonstid. Jeg er helt enig i at det i teorien virker fornuftig å tro at mer lys under alle omstendigheter betyr bedre sikt, men av og til er det ikke fullt så enkelt.

 

Jeg støtter forøvrig forslaget til en tidligere poster; finn en landevei hvor det ikke er gatebelysning, vent til det blir mørkt og prøv å manøvrere deg fremover kun ved hjelp av lyset fra bilens tåkelykter. Komplett umulig og livsfarlig. Som nevnt så er det kun i svært lave hastigheter at tåkelys har noen effekt.

 

Personlig tror jeg årsaken til at svært mange har overdreven tro på bilens tåkelykter er fordi "tåkelys" som ekstrautstyr har blitt markedsført ganske offensivt de siste årene. Sannsynligvis har mange oppfattet tåkelys som sikkerhetsutstyr på linje med airbag og stålbjelker. "Og siden jeg har tåkelys så skal jeg søren bruke dem også". Sannsynligvis i svært mange tilfeller av regelrett uvitenhet. Men så har vi jo også dem som bruker dem fordi de mener Octaviaen ser mye kulere ut med tåkelysene på. Denne gjengen går det uansett ikke an å prate fornuft til.

Lenke til kommentar
At det lyser opp litt bedre er det jo ingen tvil om, men det er heller ingen tvil om at du i fart over 20km/t ikke kan si at du har kontroll over det ekstra feltet med lys. Det er innbilt og falsk sikkerhet. Nærlysene hjelper deg, da de er vinklet mot grøften på din høyre side.

 

Jeg trodde mer lys var bedre uansett om det gir det falsk sikkerhet eller ikke? Da vet du ihvertfall at du kommer til å treffe noe, før du faktisk treffer det.

 

Jeg har prøvd det du sier, Kilronan. Skrudde av alt lys og skrudde på tåkelysene senest i går, og du har helt rett i at man ikke ser en dritt. Litt ser du jo, men det er langt ifra forsvarlig å kjøre på den måten. Men det er ikke det som er poenget.

Lenke til kommentar
At det lyser opp litt bedre er det jo ingen tvil om, men det er heller ingen tvil om at du i fart over 20km/t ikke kan si at du har kontroll over det ekstra feltet med lys. Det er innbilt og falsk sikkerhet. Nærlysene hjelper deg, da de er vinklet mot grøften på din høyre side.

 

Jeg trodde mer lys var bedre uansett om det gir det falsk sikkerhet eller ikke? Da vet du ihvertfall at du kommer til å treffe noe, før du faktisk treffer det.

 

Jeg har prøvd det du sier, Kilronan. Skrudde av alt lys og skrudde på tåkelysene senest i går, og du har helt rett i at man ikke ser en dritt. Litt ser du jo, men det er langt ifra forsvarlig å kjøre på den måten. Men det er ikke det som er poenget.

Slenger meg på denne. Grøftelysene gjør i hvert fall ikke sikten værre, og så lenge de er riktig stilt og ikke plager andre trafikkanter, ser ikke jeg problemet. Så får heller onkel blå gi meg et lite forelegg hvis de vil. De ser ikke ut til å bry seg særlig her i byn i hvert fall.

Lenke til kommentar
Man har jo teorien om selvblending, og det at man automatisk fokuserer på det punktet der lyset er sterkest, noe som betyr at oppmerksomheten din havner for nær bilen, og en observasjon forsinkes, noe som i aller verste fall kan bli til en ulykke.

Teorien ja. Hvis man er klar over det, er ikke det noe problem. :)

Lenke til kommentar
Jeg trodde mer lys var bedre uansett om det gir det falsk sikkerhet eller ikke? Da vet du ihvertfall at du kommer til å treffe noe, før du faktisk treffer det.

Ja, at mer lys alltid er bedre virker logisk, men slik er det nå engang ikke. Husk at dersom du kjører i 80 km/t (ganske vanlig på landevei i mørket) så tilsvarer det over 22 meter pr. sekund. Rekkevidden på tåkelys er gjerne mellom 15-20 meter (30 maks). Når vi da tar med at et normalt menneske gjerne bruker et sekund på å reagere (fra faren er observert til en begynner å bremse) så sier det seg selv at alle teoriene om bedre sikt med tåkelys faller i grus. Når vi oppe på dette igjen legger den faktoren man oppnår ved selvblending (beskrevet over) så blir regnestykket enda kjipere. Du trenger ikke å være rakettforsker for å begripe dette.

 

Jeg har prøvd det du sier, Kilronan. Skrudde av alt lys og skrudde på tåkelysene senest i går, og du har helt rett i at man ikke ser en dritt. Litt ser du jo, men det er langt ifra forsvarlig å kjøre på den måten. Men det er ikke det som er poenget.

Jo, poenget er selvsagt at bruk av tåkelys i normal kjørehastighet ikke har noen hensikt what-so-ever. Du innbiller deg at du ser bedre mens det eneste du oppnår er å irritere møtende bilister pluss potensielt selvblending. Jeg bryr meg ikke om du kjører i en ulv på grunn av selvblending etc, men jeg synes det er veldig unødvendig at du møter meg med fire i stedet for to lys. Vil du kanskje prøve å bevise at fire lys blender mindre eller ikke mer enn to? Jeg er ikke interessert i råd a'la "jammen, hvorfor ser du rett inn i lysene mine da?" - Jeg ser ikke rett inn i lysene dine, men det kjørefeltet jeg kjører i er kun et par meter i fra der hvor lysene dine er og derfor er det ikke så lett å ignorere dem. Spesielt når du ikke har noen god grunn til å bruke dem.

 

Slenger meg på denne. Grøftelysene gjør i hvert fall ikke sikten værre

Er dette noe du har forsket på selv, eller er det noe du tror?

 

Tåkelys har en effekt når du står stille eller kjører svært sakte. Når du øker farter så forsvinner effekten på grunn av lyktenes korte rekkevidde kombinert med bilens fart og den menneskelige reaksjonstid.

 

, og så lenge de er riktig stilt og ikke plager andre trafikkanter, ser ikke jeg problemet.

Hvordan vet du om det plager andre trafikanter eller ei?

 

Så får heller onkel blå gi meg et lite forelegg hvis de vil. De ser ikke ut til å bry seg særlig her i byn i hvert fall.

Flaks for deg. Men før eller senere må du sikkert ut av byen din en tur.

 

Man har jo teorien om selvblending, og det at man automatisk fokuserer på det punktet der lyset er sterkest, noe som betyr at oppmerksomheten din havner for nær bilen, og en observasjon forsinkes, noe som i aller verste fall kan bli til en ulykke.

Hvis et finnes noen som velger å ikke tro på denne teorien så skulle jeg gjerne sett den motbevist.

 

Teorien ja. Hvis man er klar over det, er ikke det noe problem. :)

Om du tror på teorien eller ikke er egentlig ganske likegyldig. I vanlig fart 70-80km/t gir ikke tåkelysene deg noe bedre reaksjonstid uansett. Hvis du skal rekke å bremse for et hinder i vegbanen så må dette hinderet observeres før det havner i tåkelysområdet. Hvis du ikke har begynt å svinge/bremse før hinderet befinner seg 15-20 meter foran bilen så er løpet kjørt uansett. Hvis du observerte hinderet i fjernlys/nærlysområdet så trenger du heller ikke tåkelys for å vite at det nærmer seg. Du har jo allerede observert det.

Lenke til kommentar
Les hva jeg og andre skriver, Kilronan. Vi skrur av tåkelysene (på samme måte som vi skrur av fjernlysene) når vi møter andre trafikanter.

Høres slitsomt ut. Synd så få tåkelysentusiaster er som deg -)

 

Plager det deg så fryktelig at vi kjører med tåkelys når vi er helt alene på vegen?

Nei -)

Lenke til kommentar

Når det gjelder selvblending, så prøv å slå på kupèlyset i bilen. "Mer lys kan jo ikke skade". Det gir akkurat samme effekt. Mer lys akkurat der man ikke trenger lyset, og mer lys nært gjør at øynene tilpasser seg (automatisk) til mer lys.

 

Litt teori bak øyer, blending og forsvarsmekanismer:

 

Øynene består som noen vet av to deler. Begge disse består av kjemiske forbindelser som reagerer på lys. Den ene delen er den man bruker når det er mørkt, den andre når det er lyst. Den delen som man bruker når det er mørkt er den som skiller kontraster (men ikke farger). Den er nesten ikke brukt om dagen pga. lyset er for sterkt.

 

For å kompansere for store lysforskjeller er det slik at den delen som reagerer på lys/kontraster består av et kjemisk stoff som deler seg opp når lys treffer. Det tar ca. 20 minutter fra oppdeling til stoffet går tilbake til sin opprinnelige form, og dermed er lysfølsomt igjen. Jo mer lys man får inn i øyet, jo mer av dette stoffet vil settes ut av drift i en lengre periode. Dette er grunnen til at det "blender" når man går rett fra et helt mørkt rom, til et lyst rom, eller slår på lysbryteren når det er helt mørkt (en typisk misforståelse er at det er pupillene som gjør dette). Hvis jeg har klart å forklare det godt nok, så skal det være mulig å skjønne at man ikke vil utsette øyet for mer lys enn nødvendig, og i vertfall ikke "bruke opp" øyet på masse lys der man ikke trenger lyset. Mer lys der man ikke trenger lyset betyr at man får nedsatt evne til å oppfatte lyset andre steder.

 

Når det gjelder blending i korte perioder, så er forsvarsmekanismen til øyet å trekke sammen pupillen for å redusere lyset som kommer inn. Dette skjer når man f.eks møter en bil. Det at pupillen trekker seg sammen reduserer også vesentlig hvor mye verdt ens eget lys er, og jo mer lys man får mot seg, jo mer vil pupillen trekke seg sammen. Man vil derfor unngå å få mye lys rett mot seg.

 

.. og når vi først er inne på det. Reaksjonen jeg har beskrevet over med at pupillen trekker seg sammen fungerer veldig dårlig på blått og fiolett lys. Derfor blender blå lys veldig mye mer enn hvite/gule selv om lysstyrken er den samme.

Lenke til kommentar

Du kan da ikke sammenligne kupélys og tåkelys? Kanskje du kan sammenligne det i teorien, men det blir jo noe helt annet i praksis. Selv du forstår vel det. Eller?

 

Hvis jeg og flere andre føler vi ser bedre hvis vi kjører med tåkelys om kvelden/natten (og ikke blender dere), så kan vel vi få fortsette med det uten at dere skal komme med alle mulige teorier og undersøkelser om hvordan det gjør sikten verre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...