Gå til innhold

Fikk 220V støt, arm til arm, farlig?


Anbefalte innlegg

Var litt uforsiktig, skulle bare fjerne et plasdeksel i sikringskapet for å undersøke noe. Fikk støt omtrent et halvt sekund. Murret mest i høyre pekefinger, men kjente såvidt at det var litt i venstrehånda og, ellers kjentes det ikke så voldsomt ut.

 

Har hørt at man skal på overvåkning etter el støt i 24 timer, er dette nødvendig i en sånn situasjon, eller er det mer alvoligere hendelser? Vanskelig å finne info om dette på nett (lommelegen osv), noe jeg synes er rart hvis det faktisk er en viktig ting. Alle får jo strøm en gang i blant og tviler på at de fleste vet om 24 timersregelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis strømmen går fra arm til arm, er det ikke så farlig. (kommer selvfølgelig an på strømstyrken, men 220v pleier å gå greit) Hvis stømmen går til jord fra venstre hånd til høyre fot, slik at den passerer hjertet, kan det være mer kritisk.

Men er du oppegående og fin nå, tror jeg du fint kan spare deg en tur til legevakten

 

 

 

Var litt uforsiktig, skulle bare fjerne et plasdeksel i sikringskapet for å undersøke noe. Fikk støt omtrent et halvt sekund. Murret mest i høyre pekefinger, men kjente såvidt at det var litt i venstrehånda og, ellers kjentes det ikke så voldsomt ut.

 

Har hørt at man skal på overvåkning etter el støt i 24 timer, er dette nødvendig i en sånn situasjon, eller er det mer alvoligere hendelser? Vanskelig å finne info om dette på nett (lommelegen osv), noe jeg synes er rart hvis det faktisk er en viktig ting. Alle får jo strøm en gang i blant og tviler på at de fleste vet om 24 timersregelen.

Lenke til kommentar
passerer hjertet fra arm til arm også. Er en risiko det. Men siden du ikke falt om, så er det vel ingen fare. UTEN at jeg vet akkurat noe om det :)

 

Det gjør det nok ikke, hvertfall veldig lite av det. Hvis du noen gang drar på et litt avansert førstehjelpskurs, og får opplæring i bruk av hjertestarter, er det en grunn til at de setter lappene nesten oppe så skuldra, og langt under hjertet.

Lenke til kommentar

Ved mindre du holdt fast med noe med andre armen samtidig så har det nok bare gått strøm gjennom en del av fungeren, og ut en annen plass på samme hånd/finger. Om strømmen ikke har passert overkroppen din og hjertet så er det ikke så mye skade den kan gjøre utover smerte.

 

Dersom strøm har gått over hjertet så KAN det oppstå hjerteflimmer og annet trøbbel en stund etter ulykken ja, derfor er folk på 24timers obersasjon før de slippes fra sykehuset, men de aller fleste som får hjertestans fra støt får det i øyeblikket de har ulykken.

 

Det høres ut som du er safe, men for sikkerhets-skyld, hold deg rundt andre mennesker om mulig de neste par timene dersom du er usikker om du fikk støt gjennom overkroppen eller ikke.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvis det bare er internt i en arm eller fot, er det ikke så farlig hvis det bare er kortvarig. Hvis det passerer hjerteregionen dvs arm-arm eller arm-fot så kan det som nevnt oppstå hjerteflimmer også en stund etter, selv om du føler deg pigg med en gang. En annen ting som skjer når du får strøm i deg er at celler dør i fleng, er støtet langvarig kan det etterhvert oppstå problemer med blodomløpet pga at det kommer altfor mange avfallstoffer der på en gang. Men stort sett tåler en voksen frisk person et kortvarig støt uten noe særlig skade.

Lenke til kommentar

Med strømgjennomgang med sannsynlig gjennomgang igjennom hjertet skal man helst inn til kontroll, og etter hva legen sier, ligge til overvåkning i 24 timer. Arm til arm er regnet at strømmen sannsynligvis gå igjennom hjertet, thats it. Når ambulansepersonell o.l. tar lappene sine på under armen og midt på brystet eller hvor det nå er, så er nok det for å ta den veien med minst motstand.

 

Ved et kort støt med fare for gjennomgang i hjertet så er faren for senskader igrunn ganske liten, men den er der. Jeg har fått dette 2-3 ganger, og det har gått bra hver gang.

Lenke til kommentar
Visst du har fått strøm igjennom deg fra arm til arm, uansett om det har gått igjennom hjerte eller ikke, bør du oppsøke lege, Kan ha ødelagt sener eller muskelvev som du ikke merker enda (kanskje om 1-10år) Og folk har fått hjertestans 2 døgn etter at de har fått støt.....

 

Ikke for å skremme, men - fra wikipedia...ikke verdens mest etterettelige kilde, men allikvel...get the point

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_shock

 

Macroshock: Current flowing across intact skin and through the body. Current traveling from arm to arm, or between an arm and a foot, is likely to traverse the heart, and so is much more dangerous than current traveling between a leg and the ground.

 

Du MÅ etter min mening ta kontakt med lege/legevakt øyeblikkelig! Selv om du føler deg helt fin, betyr det IKKE at du er uskadet. Strømmen velger letteste motstandsvei - og du har ingen garanti for at dette ikke er gjennom hjertet. Når strømmen går gjennom kroppen vil mye av energien avleveres i det underliggende vevet, og selv om huden ser helt fin ut kan det du ikker ser ha tatt skade.

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale at du tar kontakt med lege og at du inntil det oppholder deg i nærheten av andre, i tilfelle du skulle få et illebefinnende.

 

Men; det går som oftest bra, men i sånne tilfeller MÅ man være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

For 2-3 år siden fikk jeg en skikkelig karamell da jeg tok på en sånn viser/måler på en styringspult til en heis uten glass over. Sånne pulter er det vel mest 400 V i så tror det var det jeg fikk. Gjorde faens vondt i hvertfall etterpå i begge armene og en del av overkroppen. Tror ikke det var 230V da jeg har kjent det før et par ganger. Fikk én en gang da jeg skulle ta ut ei pære som var løsna fra sokkelen. Uten å tenke meg om tok jeg bare tak i sokkelen for å skru den ut. Etter det har jeg alltid tatt sikringen om jeg skulle måtte ta i ledninger.

Lenke til kommentar
Visst du har fått strøm igjennom deg fra arm til arm, uansett om det har gått igjennom hjerte eller ikke, bør du oppsøke lege, Kan ha ødelagt sener eller muskelvev som du ikke merker enda (kanskje om 1-10år) Og folk har fått hjertestans 2 døgn etter at de har fått støt.....

 

Mye rett her ja!

 

Er selv Elektrikker... var på årlig "oppfrisknings-kurs" innen Sikkerhet og Førstehjelp, lov-pålagt for yrkesgruppen, min for noen uker siden.

 

Ha deg til Lege!

jeg MÅ raportere til Forsikring og masse papirarbeid ved en slik arbeidsulykke, hvis det skjer meg.

og Hvis det skjer, er det 99% sikkert et brudd på sikkerhetsforskriftene jeg må følge når jeg jobber med eller "uten" spenningssatt anlegg.

Endret av Alte-to
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...