Gå til innhold

Fikk 220V støt, arm til arm, farlig?


Anbefalte innlegg

Jeg opplevde det samme i fjor da jeg klarte å kortslutte en lampe på kjøkkenet.

 

Fikk støt over armene, ringte legevakta og de sa at volten var for lav til at hjertet ville ta skade av det. Typiske "farer ved strøm i overkroppen var brennmerker på hjertet, men det kunne man ikke få ved 220v.

 

Så om du føler deg rask og fin, så er du og vil forbli rask og fin :)

 

Kan informere om at jeg følte meg litt uggen ca 1-2t etterpå. Dette var visst helt normalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slenger litt handfast "bevis" i bordet her:

Henta frå IEC (International Electrical Congress) publikasjon 60479.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
]I § 12 i Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av lavspenningsanlegg er det nedfelt krav om at det skal være et system for overordnet planlegging.

Blant annet omfatter dette, at det skal etableres tilfredsstillende førstehjelpsberedskap. Beredskapen innebærer at virksomheten skal ha nødvendig førstehjelpsutstyr, personellet skal ha fått førstehjelpsopplæring og det skal foreligge prosedyrer for hvordan utstyret skal brukes, og hvordan den skadede skal behandles.

 

Erfaring viser at en strømgjennomgang kan medføre forstyrrelser i hjerterytmen som inntrer etter flere timer. Det er derfor anbefalt at personer som har vært utsatt for strømgjennomgang innlegges til observasjon og telemetri i 24 timer.

Dette er praksis ved Vest Agder sentralsykehus

 

Bransjen og myndighetene, har i samarbeid med Statens arbeidsmiljøinstitutt laget et hefte om strømulykker.

 

Nedenfor er det gjengitt hva dette hefte inneholder:

 

Forulykket som oppfyller minst et av følgende kriterier skal til sykehus umiddelbart etter nødvendig førstehjelp.

 

 Har vært utsatt for høyspent

 Har vært utsatt for lynnedslag

 Har vært utsatt for lavspent strømgjennomgang med sannsynlig strømvei gjennom kroppen

 Har vært bevisstløs eller omtåket rett etter ulykken

 Har brannskader

 Har tegn på nerveskader (for eksempel lammelser)

 

 

DEFINISJONER

 

Strømgjennomgang:

 

 Strøm ledet gjennom en persons kropp, f.eks fra hånd til hånd eller hånd til fot.

 Strøm gjennom for eksempel bare en hånd (for eksempel fra finger til finger) regnes ikke her som gjennomgang.

 Hertil regnes heller ikke lysbue.

 

Nerveskade:

 Skade på nervesystemet kan for eksempel også gi lammelser, talevansker eller balanseproblemer. Vær oppmerksom på symptomer på lettere eller begynnende nerveskader som nummenhet eller redusert følsomhet.

Jeg opplevde det samme i fjor da jeg klarte å kortslutte en lampe på kjøkkenet.

 

Fikk støt over armene, ringte legevakta og de sa at volten var for lav til at hjertet ville ta skade av det. Typiske "farer ved strøm i overkroppen var brennmerker på hjertet, men det kunne man ikke få ved 220v.

 

Så om du føler deg rask og fin, så er du og vil forbli rask og fin :)

 

Kan informere om at jeg følte meg litt uggen ca 1-2t etterpå. Dette var visst helt normalt.

Merkelig uttalelse, i og med at det er straumen som er avgjerande for kor farleg straumgjennomgang er, ikkje spenninga (volten). Straumgjennomgang frå 30-50mA kan føre til uregelmessig hjertevirksomhet, stigande blodtrykk, krampe, bevisslaushet. Ved lengre varighet er det fare for hjerteflimmer.

 

Det trengs verken synlege merker eller brannskade for å få livstruande skadar som følge av straumgjennomgang. Det du ikkje ser (innvendige skadar) er dei farlegaste.

 

Statistisk sett er det svært få som får alvorlege skadar av straumgjennomgang av så kort varighet, men det er ikkje noko ein bør ta lett på.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Kan ikke bli nevnt mange nok ganger: Ved strømgjennomgang skal man oppsøke lege. Dette er uavhengig av hvordan man føler seg. Legetur uansett! Legen får vurdere om pasienten skal på sykehus for overvåkning. Ved å gå til lege får man en avklaring på om du har tatt skade av strømgjennomgangen eller ikke. Det er ingen god følelse å gå rundt å være "redd" for at det skal skje noe.

 

Når det kommer til legers kunnskaper om strømgjennomgang og senskader osv, mener jeg at det har kommet mye ny og god kunnskap til i de siste åra. Det er en helt bestemt prosedyre som skal føles når en pasient kommer inn med strømgjennomgang.

 

Det er store mørketall på hvor mange som har fått hjertestans etter strømgjennomgang. Hjertestans kan intreffe noen timer eller få dager etter uhellet. "Sovnet stille inn." Ingen som vet at personen fikk strøm gjennom kroppen en dag i forveien...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...