Gå til innhold

Pikselfeil på mobil til kr 7000,-


Opticane

Anbefalte innlegg

Det jeg mente, var at jeg kunne godt tatt og gått inn og diskutert hvilke kilder som er grunnlaget for hva man bør forvente ang en vare, men det blir off topic.

Jeg skjønner ikke hvordan det kan være off topic. Tråden drøfter spørsmålet om pixelfeil på en mobiltelefon til 7000 kroner er en mangel, og hvis du har noe å bidra med ut over det som fremkommer tidligere i tråden, vil det jo tvert imot være av stor interesse for diskusjonen å få dette frem i lyset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte en monitor for en stund siden på et visst sted der de er opptatt av forskikringer for alt du kjøper. Der kunne jeg visstnok kjøpe en forsikring på noen hundre som også dekket pixel-feil.

 

Jeg ble saftig irritert. Hvis jeg altså kommer hjem og har en defekt monitor så må jeg ha forsikring mot en helt klar mangel. Hva er det bransjen tror jeg er? Komplett dust? Samme hvilke standarder bransjen selv opererer med tror jeg ikke en eneste dommer i Norge vil gå med på at en vare ikke har mangel hvis den har pixelfeil, med mindre det i kjøpskontrakten (som ikke skal likke wrapped-in i selve esken) er spesifisert at så og så mange pixelfeil må aksepteres.

 

Da har altså varen en mangel, og gitt at denne ikke er vesentlig slik at man kan heve, kan man kreve retting eller prisavslag hvis ikke retting lar seg gjøre.

 

Hvis ISO-standarden skal gjelde, bør dette spesifiseres i kjøpskontrakten på en måte som er forståelig for kunden.

 

Jeg ville laget oppstyr med den mobilen, men det blir vel som når jeg lager oppstyr, en tidkrevende og kostbar affære. Man skal være ganske prinsippsterk og viljesterk for å stå et slikt løp ut

Lenke til kommentar
En liten oppdatering i saken:

Jeg har nå fått telefonen tilbake fra service annen gang, da jeg klaget over hvor treg den var, hakkete kamera osv.

De fant ikke ut av disse feilene, men de skiftet display, så nå er det ikke pikselfeil lengre. :)

Då var det kanskje litt fleire pixler enn 1 som var defekt, og du har vore litt uheldig med første reklamasjon.

Men bra at iallefall pixelproblemet løyste seg.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en monitor for en stund siden på et visst sted der de er opptatt av forskikringer for alt du kjøper. Der kunne jeg visstnok kjøpe en forsikring på noen hundre som også dekket pixel-feil.

 

Jeg ble saftig irritert. Hvis jeg altså kommer hjem og har en defekt monitor så må jeg ha forsikring mot en helt klar mangel. Hva er det bransjen tror jeg er? Komplett dust? Samme hvilke standarder bransjen selv opererer med tror jeg ikke en eneste dommer i Norge vil gå med på at en vare ikke har mangel hvis den har pixelfeil, med mindre det i kjøpskontrakten (som ikke skal likke wrapped-in i selve esken) er spesifisert at så og så mange pixelfeil må aksepteres.

 

Da har altså varen en mangel, og gitt at denne ikke er vesentlig slik at man kan heve, kan man kreve retting eller prisavslag hvis ikke retting lar seg gjøre.

 

Hvis ISO-standarden skal gjelde, bør dette spesifiseres i kjøpskontrakten på en måte som er forståelig for kunden.

 

Jeg ville laget oppstyr med den mobilen, men det blir vel som når jeg lager oppstyr, en tidkrevende og kostbar affære. Man skal være ganske prinsippsterk og viljesterk for å stå et slikt løp ut

Hvorfor er forbrukerrådet (din side), Elektronikkbransjen (selgers side) OG produsentene uenige med deg? Du mener ting er "klare", og slår bombastisk fast at varen har mangel med mindre.....

 

Kan du vise til praksis på dette?

 

Ikke det nei?

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en monitor for en stund siden på et visst sted der de er opptatt av forskikringer for alt du kjøper. Der kunne jeg visstnok kjøpe en forsikring på noen hundre som også dekket pixel-feil.

 

Jeg ble saftig irritert. Hvis jeg altså kommer hjem og har en defekt monitor så må jeg ha forsikring mot en helt klar mangel. Hva er det bransjen tror jeg er? Komplett dust? Samme hvilke standarder bransjen selv opererer med tror jeg ikke en eneste dommer i Norge vil gå med på at en vare ikke har mangel hvis den har pixelfeil, med mindre det i kjøpskontrakten (som ikke skal likke wrapped-in i selve esken) er spesifisert at så og så mange pixelfeil må aksepteres.

 

Da har altså varen en mangel, og gitt at denne ikke er vesentlig slik at man kan heve, kan man kreve retting eller prisavslag hvis ikke retting lar seg gjøre.

 

Hvis ISO-standarden skal gjelde, bør dette spesifiseres i kjøpskontrakten på en måte som er forståelig for kunden.

 

Jeg ville laget oppstyr med den mobilen, men det blir vel som når jeg lager oppstyr, en tidkrevende og kostbar affære. Man skal være ganske prinsippsterk og viljesterk for å stå et slikt løp ut

Hvorfor er forbrukerrådet (din side), Elektronikkbransjen (selgers side) OG produsentene uenige med deg? Du mener ting er "klare", og slår bombastisk fast at varen har mangel med mindre.....

 

Kan du vise til praksis på dette?

 

Ikke det nei?

 

 

Fordi alt det de aktørene du viser til sier har fint liten rettsvirkning. Man faller da tilbake på lovteksten selv, og annen domstolspraksis som er overførbar og rimelighetshensyn. Man skal ha alminnelig god god vare. Hvis man har en svart flekk midt på skjermen mener jeg man ikke har alminnelig god vare. Jeg prøvde for mor skyld å sette en svart pixel midt på skjermen, noe som var ganske sjenerende. Noe annerledes er det kanskje nede i hjørnet.

 

Dessuten må man skille mellom mangel og det mange kaller DOA. Hvis en skjerm ikke er så dårlig at den kan byttes helt ut eller at reparering er usedvanlig kostbart i forhorhold til det man oppnår, så må man i alle fall kunne få prisavslag hvis den har en mangel.

 

La si jeg kjøper en ny bil med en liten ripe i lakken. Det er kanskje voldsomt å kreve ny bil eller omlakkering av hele bilen for å få rettet opp dette med em jevn farge. Lakkering og et lite prisavslag må man i alle fall kunne få.

 

Så nei, praksis kan jeg ikke vise til, men jeg kan vise til lovtekst og rimelighetshensyn, som er mye viktigere for å avgjøre hva loven er, enn noen uttalelser fra de aktørene du viser til.

Endret av RyanLennox
Lenke til kommentar

Så lenge man ikke har dommer på akkurat dette med pikselfeil, forbrukerrådet, bransjen OG produsentene mener at piksefeil innenfor isostandarden de fleste skjermer følger ikke er en mangel - ja så vil samtlige butikker og kjeder nekte deg avhjelp på pikselfeil under dette.

 

Helt fram til evt FTU sier noe annet, og skaper ny rettspraksis.

 

Du får mene hva du vil, og ta saken til FTU dersom du opplever dette noengang :).

 

Jeg sier ikke at du nødvendigvis tar feil - jeg bare sier at gjeldende praksis vil være "no go" helt fram til en evt dom i FTU dukker opp. Jeg har søkt igjennom FTU sine avgjørelser, og finner ingenting på dette dessverre.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Så lenge man ikke har dommer på akkurat dette med pikselfeil, forbrukerrådet, bransjen OG produsentene mener at piksefeil innenfor isostandarden de fleste skjermer følger ikke er en mangel - ja så vil samtlige butikker og kjeder nekte deg avhjelp på pikselfeil under dette.

 

Helt fram til evt FTU sier noe annet, og skaper ny rettspraksis.

 

Du får mene hva du vil, og ta saken til FTU dersom du opplever dette noengang :) .

 

Jeg sier ikke at du nødvendigvis tar feil - jeg bare sier at gjeldende praksis vil være "no go" helt fram til en evt dom i FTU dukker opp. Jeg har søkt igjennom FTU sine avgjørelser, og finner ingenting på dette dessverre.

 

Ja, tanken er jo fri :)

 

Hvis jeg opplever dette noen gang, skal jeg sørge for å formulere et krav slik at det kan gå "riktig" vei, med start i forliksrådet. Sånne kvasidomstoler som Forbrukertvistutvalget har jeg aldri hatt tro på. Disse består blant annet av bransjefolk, som har litt vel mye "forståelse" for bransjen.

 

De fleste bedrifter blir litt skremt når plutselig forliksklagen dukker opp, og adm. dir. i prinsippet må dukke opp for å ikke få uteblivelsesdom. Da snur også "byrden". De fleste bedrifter tror at en liten fyr i gata ikke orker kostnaden med lang prosess, men når når man først har skrevet en forliksklage er det ikke så mye bry å møte i forliksrådet, sammenliket med en bedrift som må avsette tid til strategi, juridisk analyse mv.

 

Jeg vil ikke være vanskelig og urimelig kunde, men forskning på EU viser at streng forbrukerlovhivning har vært et konkurransefortrinn for EU fordi det tvinger bedriftene til å gjøre kundene fornøyde, noe som er nødvendig for å å hevde seg i konkurransen i det lange løp. Ved å være en krevende kunde hjelper man derfor det norske næringslivet, enten de liker det eller ikke. Ingen har altså noe å tjene på dumsnille kunder

Lenke til kommentar

Det du trekker fram er jo pikselfeil på flatskjermer og det er jo oppklart at trådstarters pikselfeil ble dekt av garantien pga. det var en "gruppe", altså 3-4 piksler som var mer eller mindre defekte i en klynge.

Kommer du med en skjerm som har en pikselfeil får du neppe medhold i butikken og kan ikke skjønne at den snilleste dommer skal gi det heller da pikselfeil er vanlig og kan forekomme. Det er først når det blir flere av dem (spesifisert i ISO-standarden som Alastor snakker om) du vil ha en god sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...