Gå til innhold

Pikselfeil på mobil til kr 7000,-


Opticane

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen butikk vil ta imot et produkt de ikke MÅ iht. lover og regelverk når de taper på det. Skulle dem ha gjort det, så hadde det vært på grunnlag av goodwill og/eller det kundeforholdet du har med butikken.

 

Dette er i for seg en annen side av saken. Man kan ikke bare blankt avvise kunder som føler seg snytt pga pixelfeil i en pda de har betalt mye for. Jeg vet jeg ikke ville handle hos en butikk som behandlet meg på denne måten. I dette tilfellet, der det er en klynge med pixler bør jo butikken gjøre sitt beste for å hjelpe fram kundens sak. Skulle bare mangle.

 

Saken dessuten bør dessuten få medhold av produsent og bli dekket av garantien pga pixlene er klynget i sammen.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig med M-BS selv om FTU avgjørelser ikke har prejudkat (?) virkniger kan man jo forstå det slik at det er en habil lovforståelse de oprerer med. En eventuell klagesak vil jo ende opp i FTU og det skal vel mye til for at ikke forhandler trekker frem nettopp disse avgjørelsene for å underbygge sin sak. Å ta en sak videre i rettsystemet på grunn av en gjenstand til under 10k vil jeg karrakterisere som galskap tatt i betrakning kostnadene ved dette.

 

Når det er sagt; hva er trådstarters ønske? Heving av kjøp, eller prisavslag? Jeg vil tro att et prisavslag er lettere å oppnå enn heving. Dette da kostnadene ved heving / omlevering for butikken er store (ut fra erfaring fra bransjen vil jeg anslå om lag 2000 kroner - pluss tiden som blir brukt på dette.)

 

Dersom ett avslag på 1000 kroner hadde gjort det mulig for deg å leve med feilen ville jeg foreslått dette overfor butikken.

Lenke til kommentar

Jeg har èn piksel som oppfører seg tilsvarende på min HTC Touch, men ser at det ikke kan sammenlignes.

 

Jeg har dessverre ikke tro på at du får hevet kjøpet. Som UberGoliath skriver; de fleste forhandlere følger serviceverksted og produsentens ord på dette.

 

Vil anbefale deg å ture innom smartmobil.no - gutta der vet kanskje hvordan man skal få liv i pikslene dine igjen ;)

Lenke til kommentar
Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med M-BS

Likeså.

 

Hmm, er det her jeg også skal svare likeså. Det mest fonuftige innlegget i hele tråden etter min mening.

 

 

Edit: Ser ut som sammensmeltingen gjør at en informasjon jeg vil gi som moderator smelter med dette innlegget.

 

Derfor skriver jeg nedenfor som moderator:

 

Flyttet til Forbrukerrett da trådstarter mest sannsynlig er forbruker (siden ikke noe annet er nevnt av vedkommende så antar jeg det. Hvis trådstarter er uenig med dette, så send meg en PM.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Hva produsenten vil og ikke vil har jo ingenting å si, det er forbrukerkjøpsloven som gjelder her. Og det at dere "knipser" bort folk betyr ikke at jeg finner meg i slikt. Jeg mener at jeg kan forvente at en slik dyr telefon med så forholdsvis få piksler burde være 100%

Det her handler ikke om hva DU forventer.

 

Det handler om hva du BURDE forvente.

 

Det er faktisk i dag en rimelig kjent ting at LCD-skjermer kan ha pikselfeil - tilogmed forbrukerrådet som normalt sett tolker loven veldig forbrukervennlig er enig i at 1 pikselfeil er noe man ikke kan definere som mangel.

 

Dermed er dette, slik jeg ser det, ingen mangel - og dermed har du ingen krav om reparasjon av den døde pikselen.

Lenke til kommentar
Hva produsenten vil og ikke vil har jo ingenting å si, det er forbrukerkjøpsloven som gjelder her. Og det at dere "knipser" bort folk betyr ikke at jeg finner meg i slikt. Jeg mener at jeg kan forvente at en slik dyr telefon med så forholdsvis få piksler burde være 100%

Det her handler ikke om hva DU forventer.

 

Det handler om hva du BURDE forvente.

 

Det er faktisk i dag en rimelig kjent ting at LCD-skjermer kan ha pikselfeil - tilogmed forbrukerrådet som normalt sett tolker loven veldig forbrukervennlig er enig i at 1 pikselfeil er noe man ikke kan definere som mangel.

 

Dermed er dette, slik jeg ser det, ingen mangel - og dermed har du ingen krav om reparasjon av den døde pikselen.

 

Har du ikke sett bildet, Alastor? Om du har, så ser du lett at det ikke dreier seg om en separat piksel, men flere (4-5) samlet.

 

Til informasjon har jeg snakket med Forbrukerrådet idag, og de har sett bildet av feilen. De mente at dette var en mangel i forhold til hva jeg kan forvente av en så dyr telefon, og at bransjens egne standarder for pikselfeil ikke hadde noen betydning i denne saken, da disse ikke er rettslige lover, og ikke kan bestemme hva en kan forvente av et produkt i forhold til forbrukerkjøpsloven. De mente at jeg burde rette en skriftlig reklamasjon til butikken, og kreve omlevering. Om ikke det nådde fram skulle jeg kontakte de igjen. De har som kjent ingen rettslig kraft, men veileder objektivt etter forbrukerkjøpsloven. FTU derimot kan avgjøre slike saker.

 

Rådgiveren jeg snakket med fra Forbrukerrådet viste også til saken fra FTU om mannen som hadde kjøpt en bærbar PC med en død piksel, hvor mannen ikke fikk medhold. Denne saken kunne ikke sammenliknes med min sak, da omfanget der tydelig var mye mindre, og dreide seg om en mye større skjerm (lavere påvirket skjermareal).

 

En ting som er ganske paradoksalt her: Når jeg sist var i butikken, for å hente telefonen min etter den var kommet tilbake fra verkstedet, spurte jeg hun som jobbet i butikken om hvordan rutiner de hadde på dette med pikselfeil på mobiltelefoner. Hun svarte at de ikke hadde noen rutiner på det, og at hun aldri hadde opplevd det..

Snakk om å grave sin egen grav! Om det er så sjelden, er det da noe man må forvente?!

Jeg spurte om hun kunne finne noe dokumentasjon på at man må forvente pikselfeil på mobiltelefoners LCD-display, og det fant hun ikke.

Jeg spurte henne også om jeg kunne bytte min telefon i utstillingsmodellen (TyTN II) de hadde. Det ville hun ikke..

Klart det var fordi hun erkjente en feil med telefonen min, og at min telefon ikke var fullverdig som noen demo-telefon. Det er klart min telefon har en mangel!

 

Jeg har sendt en skriftlig reklamasjon til butikken idag, og håper på at det ordner seg. Om ikke er jeg forberedt på å ta saken til FTU.

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt posten din?

"hva som bør danne bakgrunnen for hva man bør forvente er diskutert en del andre steder her" ?

Jeg bare forteller det Forbrukerrådet sa jeg. Og at man ikke kan sammenlikne en PC-skjerm på 17-20 tommer med 1 mill. pixler og en mobilskjerm på 2,7 tommer med 0,07 mill pixler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...