Gå til innhold

En erstatter for Siste Ordet - Hvordan syntes du den skal være?


Anbefalte innlegg

Er ikke navnet det siste vi skal diskutere? Er ikke det omfanget, regler og "utseende" som er hovedsaken i denne diskusjonen?

Jeg er helt enig. Disse trådene om de nye delene har fokusert litt på feil ting. Som hva den sosiale delen og nye SO skal hete. Hvordan det skal fungere er litt mer vesentlig.

 

Tilbakemeldinger på reglene jeg skrev kunne vært interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vel fulgt med siden SO6 ble stengt, og jeg har siden den gang ønsket at jeg kunne komme med et forslag som gjorde at moderatorer og slike autoritære personer tenkte: Aha! Men det har ikke blitt tilfelle. Det må da være noen kreative sjeler blandt SO-gjengen.

 

Det jeg lurer litt på, må dette nye tiltaket uansett være en tråd i likhet med andre tråder på forumet, eller er det mulig å åpne et slags pratehjørne?

 

Har lyst til å foreslå et lignende sted som BA-snakk var en gang om noen husker det. Problemet er vel at det blir mye arbeid for eventuelle moderatorer.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Forslag til førsteinnlegg
Hva slags tråd er dette?

Denne tråden er en generell chattetråd der vi diskuterer livets små og store gleder, sorger, hendelser ol.

Du vil kanskje etter hvert legge kanskje merke til at det er en liten gjeng som henger mye her, men de fleste av de vil at du skal ta en del i det som diskuteres. Det er brukerne som generelt styrer denne tråden med tanke på hva som diskuteres, men om det bryter noen av forumets og trådens regler vil moderatorer bryte inn. De kan også bryte inn hvis kvaliteten på innleggene er for dårlige.

 

Regler:

  • Forumets retningslinjer og nettikette gjelder også på denne delen av forumet.
  • Spamming er ikke lov! Postene skal hahøy kvalitet selv om de ikke tar opp store ting.
  • Support er ikke lov!
Andre spesielle regler:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
  • Det er ikke lov å poste god-nattlister der man ramser opp haugevis med personer man vil si natta til.
  • Tøsing er ikke lov. Jeg anbefaler PM + MSN.
  • Det skal ikke diskuteres hvor mange poster man har i Siste Ordet eller i Off Topic generelt.
  • Veldig interne samtaler der kun ett fåtall har noe å si til er ikke lov. Slikt kan holdes på MSN/IRC.

 

Om du har noe du lurer på angående reglene kan du kontakte meg eller andre moderatorer.

 

 

Merk! Forumet er ikke en rett, men et tilbud.

Brudd på reglene vil få konsekvenser.

 

Bruk rapporter-knappen hvis det er noe du ikke føler at passer inn i tråden.

 

Før var førsteinnlegget såpass langt at man virkelig ikke gadd å lese det. Jeg prøvde å konsentrere det litt.

Jeg så at lengden på førsteinnleggene i SO bare har blitt lengre og lengre, mens kvaliteten samtidig har blitt verre og verre.

Feedback er kult.

Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte når jeg leste dette, er SO7. Spørsmålet jeg stiller da, er: Vil dette la seg gjøre? Vil SO gjenoppstå i sin vanlige form, bare med andre regler? Jeg er stygt redd for at folk ignorerer reglene like fint som i gamle SO, selv hvor kort og presis førsteposten er. Jeg tror en revolusjon må til. Skulle bare ønske jeg hadde et forslag til hvordan den skulle være.

 

Edit: Det må da være noen på dette forumet som har erfaring fra andre sider der de tilbyr en form for chat, det er vel det SO-trådene kan betegnes som.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Problemet med de forrige SO trådene er at et fåtall med personer har drevet med såkalt tøsing, altså ganske interne saker og trådene har da blitt stengt i stedet for å straffe brukerne det er snakk om i stedet... TomatUlf har genialt nok lagt inn i reglementet at tøsing ikke er lov og at SO er et tilbud ikke en rett og det er egentlig bare opp til moddene å se til at det et fåtall brukere gjør går utover alle brukerne av SO.

Lenke til kommentar

Man kan komme med så mange regler man vil, men hvis grunnen til at den forrige tråden ble stengt var at det ble for mye jobb for moderatorene, så er det der man må endre på noe. Alt må slåes hardt ned på, så brukerne forstår at denne ganger er det regler man faktisk skal følge, ellers får det konsekvenser. Så må man finne en mellomting mellom den sosiale hyggen og frykten for og skrive i fare for å risikere ferie fra forumet.

Lenke til kommentar

Syntes SO fungerte veldig bra i SO4-tiden, og i starten av SO5. Da var det stort sett sånn passe kvalitetsnivå, selv om det riktignok var noen avsporinger iblant.

SO var et veldig fint sted å bli kjent med forumbrukere, ettersom man ikke trengte å holde seg til noe emne, og det er en mulighet jeg savner her på forumet nå.

 

Det interessante er at det på den tiden var mye mindre regler enn det var i SO6 på slutten. Så kan det jo diskuteres om den lave kvaliteten kom på grunn av for mye regler, eller om reglene kom på grunn av den lave kvaliteten. Likevel fungerte det mye bedre før, av en eller annen grunn. Så spørsmålet er hvorfor. :hmm:

 

Likte egentlig ikke alle de reglene som kom etterhvert, det ødela liksom sjarmen med SO. Blir bare tull å dynke det med altfor konkrete regler om alt som ikke er lov, er bedre å forklare at man skal bruke sunn fornuft og folkeskikk.

 

Synes forslaget til Tomat-Ulf var bra. En bra forklaring på hva slags tråd det er, og at det ikke skal bare postes tull der.

Jeg synes den bør hete noe som har med gamle SO å gjøre, men kanskje litt annerledes, for at folk skal skjønne at det ikke er bare en fortsettelse på akkurat samme greia. Hva med "Den nye SO"? Eller kanskje "Neste ordet"? Eller "Beste ordet". :p

"Nest siste ordet"? :hmm:

 

Mange muligheter.

Lenke til kommentar

SO4 fungerte bedre enn de to siste SO-trådene på grunn av brukerne. Ikke vondt ment til noen. Men det er altså brukerne som er aktive i tråden som bestemmer kvaliteten. Vil brukerne i en tråd tøse, så formes tråden deretter. Reglene ble nok satt inn etterhvert som kvaliteten på diskusjonene i trådene sank. Nå skal det sies at jeg er fullstendig enig i at SO4 var den beste, av de tre siste. Jeg tror forsåvidt den første jeg var litt aktiv i. Men vi får håpe den nye tråden blir bedre, og at folk ønsker å diskutere mer enn, "Cake?", og denslags. Slikt finnes det egne forum for. Diskusjon.no har så vidt jeg vet alltid hatt en viss klasse, så lenge jeg har vært her hvertfall (siden 2004). La oss ikke ødelegge det.

Lenke til kommentar
SO4 fungerte bedre enn de to siste SO-trådene på grunn av brukerne. Ikke vondt ment til noen. Men det er altså brukerne som er aktive i tråden som bestemmer kvaliteten. Vil brukerne i en tråd tøse, så formes tråden deretter. Reglene ble nok satt inn etterhvert som kvaliteten på diskusjonene i trådene sank. Nå skal det sies at jeg er fullstendig enig i at SO4 var den beste, av de tre siste. Jeg tror forsåvidt den første jeg var litt aktiv i. Men vi får håpe den nye tråden blir bedre, og at folk ønsker å diskutere mer enn, "Cake?", og denslags. Slikt finnes det egne forum for. Diskusjon.no har så vidt jeg vet alltid hatt en viss klasse, så lenge jeg har vært her hvertfall (siden 2004). La oss ikke ødelegge det.

Helt enig med deg, tror den høye fjortisfaktoren er med på å ødelegge mye. :ermm:

Kanskje det er løsningen i en ny SO. Aldersgrense 16 år eller noe. :p

 

Mulig problemet har noe gjøre med alle de nye delene av forumet som fokuserer stadig mer på andre ting enn data og hardware, og dermed tiltrekker seg mange brukere som bare er ute etter et sted å henge på nettet, og ikke egentlig er så interessert i forumets opprinnelige opphav. :hmm:

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Et alternativ er jo så klart å legge begrensninger på Off-topic kategorien, slik at man f.eks. må ha minst to hundre poster og vært medlem i tre måneder for å få tilgang - ettersom forumet primært fokuserer på annet enn off-topic.

 

Er medlem på et annet forum der de har slike krav - og det ser ut til å fungere. Dog vil vel dette være en kontroversiell endring her...

Lenke til kommentar
Et alternativ er jo så klart å legge begrensninger på Off-topic kategorien, slik at man f.eks. må ha minst to hundre poster og vært medlem i tre måneder for å få tilgang - ettersom forumet primært fokuserer på annet enn off-topic.

 

Er medlem på et annet forum der de har slike krav - og det ser ut til å fungere. Dog vil vel dette være en kontroversiell endring her...

Det er nok ikke så dumt, så slipper vi alle som registrerer seg bare for å dure rett inn i OT-baren og begynne å spamme i SO...

 

;)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Så det ble nevnt over her, aldersgrense 16 år. Nå tør jeg vel å påstå at det ikke bare var de av oss under 16, som lagde bråk i SO. :) Selv om det var noen. Men det har vel mer med modenhet, enn alder å gjøre.

 

Ellers så stemmer jeg for en eller to brukere fra "SO-kjernen" som blir moderatorer. Da kun med mulighet til å moderere SO (eller noe slikt) da vi ikke har noen interesse av å modderere resten av forumet. Tror jeg.

 

Mener vel også at om man ikke klarer å holde seg til reglene i SO, så fortjener man warn/ban, like fult som ellers på forumet. Men da må reglene være færre, og enklere. Må si jeg likte Tomat-Ulf sitt forslag :)

 

mrbjoern :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...