Gå til innhold

Nedgiring, innom alle gir?


Ondskapen

Anbefalte innlegg

Jeg er litt uenig med min kjørelærer om en ting.

 

La meg gi et eksempel:

Jeg kommer kjørende i 80km/t i 5. gir, så kommer den en rundkjøring. Jeg bremser ned sånn at farten blir grei til og ta rundkjøringen i, og setter den i 2. eller 3 gir (dette avhenger av hvor stor den er) og 1. hvis jeg må stoppe.

 

Men han mener at jeg må innom alle girene på vei ned fra 5.

Med innom så mener jeg at du setter bilen i det giret med og klutsje inn og ut av det.

Jeg har aldri sett han eller noen andre gjøre dette. Har også diskutert dette med min far, som jeg ser på som en meget god og erfaren bak rattet. Men mye erfaring fra rally "og andre lignende aktiviteter", han er også enig med meg.

 

Noen synspunkter på dette?

 

Er enig i at man skal spare bremsene i bratte bakker og lignende, men ikke på strekninger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg pleier å hoppe over ett gir eller to når jeg bremser slik, ingen vits i å dra innom alle girene på hurtig nedbremsing.

 

edit: har ett passe godt argument for at du ikke skal gjøre det, det tar bort oppmerksomheten fra andre ting hvis du må gire, bremse og følge med trafikken.

Litt svakt argument men...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å være innom hvert gir, men hvis du kjører i 80 for så å måtte bremse hele veien fram til rundkjøringen så er det noe galt. Du burde lære deg å kjøre med mer flyt.

 

For eksempel, du kjører i 80 med 5. gir, så blir du å møte et skilt som sier 50/60, da girer du ned, så lar du bilen bremse uten at du gjør det, og når du er nært nok så bremser du og girer ned til 2 hvis det er nødvendig.

 

Er enig i at man skal spare bremsene i bratte bakker og lignende, men ikke på strekninger...

 

Joda, du skal spare på bremsene på strekninger også, det lærte du på langkjøring.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke å være innom hvert gir, men hvis du kjører i 80 for så å måtte bremse hele veien fram til rundkjøringen så er det noe galt. Du burde lære deg å kjøre med mer flyt.

Husk at det ikke alltid er lavere fartsgrenser inn mot rundkjøringer i 80-soner. Da må man jo bremse ned fra 80.

 

Ja, da slipper du bare gassen og triller inn, for så å bremse litt mot slutten.

Lenke til kommentar

Å bremse frå 80 til 20 på 10 meter før rundkjøringa er uansett uaktuelt. Slepp gassen, gir ned når turtalet har gått ned. Gir ned i 3/4 og så ned i 2/3, alt etter kva hastighet som er ønskeleg.

 

Å gå innom alle girene uansett er litt bastant, men eg gjer det ofte sidan det gjer ein jevn og grei nedbremsing utan å bruke bremsen for mykje.

Lenke til kommentar

Jeg fikk kritikk for akkurat samme nedgiringmetode når jeg tok kjøretimer til minibuss i 1997.

Det sliter unødvendig på girkasse og chluch sa læreren, noe han faktisk har rett i.

Det er jo et moment du kan spørre kjøreskolelæreren din om.

Bremsene er laget for å stoppe bilen og så lenge det ikke dreier seg om lange seige nedoverbakker med mye bremsing er vel ikke bruk av hele registeret på girkassen nødvendig for en kortere nedbremsing.

Lenke til kommentar

Som kjørelærer blir jeg utrolig frustrert når jeg leser innlegg som dette. Selvsagt skal man ikke bruke hvert eneste gir når man reduserer farten. Både læreplanen til bil og førerprøvekriteriene er helt klare på dette. Man skal velge gir ut fra fart - feks har man en øvelse som heter "valg av gir etter bremsing". Målet med øvelsen er nettopp å velge riktig gir etter at man har redusert farten slik at man slipper å "gire seg ihjel". Jeg opplever en sjelden gang elever som har lært hjemme å gire innom hvert eneste gir ved fartsreduksjon. Da starter vi umiddelbart med å hoppe over gir. Dette gjelder forøvrig også ved oppgiring. Man girer feks fra 2 til 4 gir eller fra 3 til 5 gir, avhengig av fart. Læreren din skal selvsagt vite alt dette - det er jo jobben hans. Læreplanen er lik i hele landet og det er ikke den enkelte lærer som bestemmer hva han/hun synes er best. Vi som kjørelærere må forholde oss til det som står i planer og som nevnt i førerprøvekriterier. Så med andre ord så bruker du giren helt riktig.

 

Ett annet argument du kan nevne for læreren din er økonomisk og miljøvennlig kjøring. Dette målet er en vesentlig del av opplæringen (mange som stryker på førerprøve pga uøkonomisk kjøring) og oppnås ikke på den måten du lærer å bruke giren. Jeg synes det er tragisk at du må betale dyrt for kjøretimer når du faktisk blir tvunget til å kjøre i strid med læreplanen.

Lenke til kommentar

Jeg lærte akkurat det samme som trådstarter, både under nedbremsing og akselerasjon. Argumentet til kjørelæreren min var at jeg måtte lære meg å kjøre bil fra bunnen av, snarveiene kunne jeg ta når jeg hadde fått lappen.

 

Nå har jeg uansett lappen, og girer akkurat slik det passer meg.

Lenke til kommentar

No er ikkje traktor og bil det samme, men eg vil nett nemne noko lite. Når eg køyrer traktor og kjem i fart og skal ned i eit tun, svinge i kryss og lignande så gjer eg følgjande: Slepper gassen eit stykke før der eg skal av (avhengig av fart og lass), dobbelclutchar og girer ned eit hakk, ny dobbelclutch og ned enda eit gir. Slek gjer eg til eg får den farten som passar. Da vil eg påstå at ein får minimalt med slitasje på clutch og girverk, sidan synkroniseringsdreva ikkje blir brukte og ein slurar heller ikkje på clutchen. Bremsene står også urørte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

dette er det dummeste jeg har hørt... kommer man mot en rundkjøring trykker man inn kløtsjen og bremsen sammtidig, deretter putter man giret i 1, eller 2 gir og kjører.

det tar alt for lang tid og bremse med gira i en sånn situasjon...

Lenke til kommentar

NIrD, om jeg leste posten din rett, vil jeg tro du burde tatt et kurs i "flyt og økonomisk kjøring". Å råkjøre fram til et kryss/rundkjøring, før man brå bremser og bytter ned til første gir er det dummeste jeg har hørt ...

 

--

 

Til topic: Å bruke alle girene ved nedbremsing er bare tull,

 

- Det sliter unødvendig mye på gir/girkasse og kløtsj

- Det er tungvindt

- Du vil få lengre bremsedistanse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...