Gå til innhold

Fysikk kort: Hvordan fungerer det ?


Rajcapone

Anbefalte innlegg

Heisann. ;)

 

Lurer litt på om det er noen som har erfaring med dette fysikk kortet --- http://www.shg.no/link.asp?goto=infobox&varenr=341309 , og hvordan det fungerer,strøm forbruk, forbedret ytelse(?) osv.

 

Skal kjøre 2 stk Xfx 8800GT 512 XT i SLI på mitt Xfx 680i SLI HK, som vist nok skal kunne kjøre 2 grafikk kort + 1 fysikk kort...

SÅ har det noe for seg med ett fysikk kort i tillegg ? :hmm:

 

Øvrig HW specs blir C2D 3Ghz og 4 GB OCZ SLI Ram..

Endret av Rajcapone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SÅ har det noe for seg med ett fysikk kort i tillegg ? :hmm:

Nei, etter alt å dømme er det svært liten grunn til å skaffe seg dedikerte fysikk-kort. Liten støtte blant spill, og de som støtter det endrer ikke akkurat spillopplevelsen i noen nevneverdig grad. Styr unna til det eventuelt slår gjennom i markedet, og med tanke på at grafikkkort etter hvert kanskje kan overta noe av fysikkhåndteringen, samt stadig flere kjerner i selve CPU'en, så kommer det nok aldri til skje...

Lenke til kommentar
SÅ har det noe for seg med ett fysikk kort i tillegg ? :hmm:

Nei, etter alt å dømme er det svært liten grunn til å skaffe seg dedikerte fysikk-kort. Liten støtte blant spill, og de som støtter det endrer ikke akkurat spillopplevelsen i noen nevneverdig grad. Styr unna til det eventuelt slår gjennom i markedet, og med tanke på at grafikkkort etter hvert kanskje kan overta noe av fysikkhåndteringen, samt stadig flere kjerner i selve CPU'en, så kommer det nok aldri til skje...

 

 

Oki. Bortkastet penger med andre ord? "penger spart er penger tjent" :whistle:

Dropper det da.

 

 

Takker for svaret :thumbup:

Lenke til kommentar

Njaaa, er masse spill som støtter Physix kortet, UT3, Rainbow LV og GRAW2 blandt anna.

 

Værre er det med Havoc som Intel nylig kjøpte opp, de har sluppet Havoc FX, men er absolutt ingen som støtter det, og ingen som har planer om det heller.

 

AMD har nå sikkleti tide og utide på Physix, men de har ikke bestemt seg enda, og ser ut til og se det ann.

 

nVidia hadde ett prosjekt for noen år siden -> http://www.dailytech.com/Documents+Leak+NV...article4444.htm

 

ATI hadde også ett prosjekt gående, både ATI og nVidia's tanke var og lage egen firmware til feks Radeon/6600GT kort som gjorde dem om til fysikk kort, som du satte ved siden av ditt tradisjonelle kort, de begge lagde fungerende samples av dette men hvofor det ble lagt på hylla er uvist, kan ha vert med support til dette og gjøre (ref Havoc).

 

Microsoft har planer og implementere GPU basert fysikk støtte i DirectX XI (11)

 

Intel har/hadde planer om støtte for fysikk i en av 4 kjerner i kommende prosessorer, muligens derfor de kjøpte opp Havoc for og virkelig gjøre dette?

 

en fysikk prosessor gir ikke noe ytelses bedringer, men fysikken i spill er mere realistiskt, feks saker som sprenger og blir slengt i lufta, kropper som flyger, våpen og slikt som bli kastet, kjøretøy oppfører seg mere realistiskt osv.

 

Men dette er mest beregnet for singel player spill, da multiplayer så vil alle se forskjellige ting, om ikke fysikk prosessor er aktivert fra server side, så det gjenstår enda endel utvikling på dette.

 

Fysikk er som sakt ganske komplisert, feks: hva er "målets" vekt, hastighet, hvilken vinkel har det, hvilken hastighet har objekt som blir skutt (feks RPG i ett spill), hva er spreng kraften, vinkelen av eksplosjonen, ødeleggelse av matriale i eksplosjonen og masse, masse, masse, masse mere.

 

Fysikk prosessorer er somsakt den moderne 3Dfx, i starten var det ikke mange som hadde troen på det, nå er OpenGL og DirectX en fast standard i de fleste spill, dette vil høyst sannsynlig skje med fysikk prosessorer men det ligger enda 1-2 år frem i tiden.

 

**Skal være sakt at flere spekulerer i kommende nVidia brikke sett, de har 3*16x PCIe 2.0 spor, noe som kan sies og være ett tegn på 2 ting:

 

1.: Mulighet for 3C-SLI (3 card SLI mode).

 

2.: SLI + fysikk kort av noe slag.

 

 

Det er en spennende fremtid innen spill synnes jeg.

 

litt info:

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=9748

Lenke til kommentar
Fysikk prosessorer er somsakt den moderne 3Dfx, i starten var det ikke mange som hadde troen på det, nå er OpenGL og DirectX en fast standard i de fleste spill, dette vil høyst sannsynlig skje med fysikk prosessorer men det ligger enda 1-2 år frem i tiden.

Joda, fysikk blir det naturligvis stadig mer av, men jeg tillater meg å tvile på om separate fysikkort noen gang vil slå an. Som sagt, med flere kjerner per prosessor og stadig mer avanserte grafikkort så tror jeg selskap som Aegis vil få store problemer med å rettferdigjøre innkjøp av deres "one trick pony"-kort. :D Men tiden vil vise...

Lenke til kommentar
Njaaa, er masse spill som støtter Physix kortet, UT3, Rainbow LV og GRAW2 blandt anna.

Du må skille mellom spill som bruker AGEIA sitt API for å kjøre fysikk via CPU og spill som støtter AGEIA PhysX kortet. Sist nevnte er det svært få av.

 

ATI hadde også ett prosjekt gående, både ATI og nVidia's tanke var og lage egen firmware til feks Radeon/6600GT kort som gjorde dem om til fysikk kort, som du satte ved siden av ditt tradisjonelle kort, de begge lagde fungerende samples av dette men hvofor det ble lagt på hylla er uvist, kan ha vert med support til dette og gjøre (ref Havoc).

Support er en ting, men DX9 kort er ganske begrenset med at dem ikke kan skrive data tilbake til CPU, noe som bare muligjorde effekt fysikk uten collision detection.

 

 

Intel har/hadde planer om støtte for fysikk i en av 4 kjerner i kommende prosessorer

Jeg antar at du mener "tilregnet for fysikk", men hvor har du dette ifra?

 

Fysikk prosessorer er somsakt den moderne 3Dfx, i starten var det ikke mange som hadde troen på det, nå er OpenGL og DirectX en fast standard i de fleste spill, dette vil høyst sannsynlig skje med fysikk prosessorer men det ligger enda 1-2 år frem i tiden.

Dette er ganske langt ifra situasjonen med 3Dfx. Med Voodoo Graphics kunne spill utviklerene ganske enkelt legge til bilinear filtering, øke oppløsning og frameraten til sine 3D spill som utgjorde en aha opplevelse. 3Dfx hadde også god dra hjelp av GLQuake som var en stor killer app.

Med videre utvikling av GPU og multicore CPU'er vil det neppe være behov for en dedikert løsning.

 

Vel, nå har AMD sniffet en god periode på Physix, og kommer kanskje til og gå i sammarbeid med disse i fremtiden om feks et Radeon kort med intergrert fysikk prosessor,

altså et skjermkort med en GPU kjerne og en fysikk kjerne.

Dette gir lite mening da en GPU allerede er giret for flyttall ytelse. Det er nok heller API'et dem er ute etter.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...