Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

iSPY - Chevrolet Volt [2010] - Status: ON HOLD (oppdatert 18.12.2008)


Fritz0r

Anbefalte innlegg

GM har nylig vist frem sitt siste prosjekt i en voksende rekke med biler.

 

Chevrolet Volt

 

Motor: 1.0 liter, 3-cylinder bensin motor, som eneste oppgave har og ladde Lithium-Ion batterier.

Batterier: Utviklet og laget av: Compact Power and Continental Automotive Systems.

Rekkevidde ved batteri bruk: 40 miles på en batteri pakke, får motoren startes og lader batteriene igjen.

 

Prosjekt mål: Konkurere med Toyota Prius.

 

Sekundær utgave: En brennsel celle drevet bil, basert på GM's E-Flex akritektur

Batteri styrke: 8kWh - 3 elektiske motorer

Tank: 4KG hydrogen tank

Distance: 320 miles med full tank og toppladet batteri

0-100: 8.2

topp fart: 120 MPH

 

**

Oppdatering 09.07.2008:

Chevyen blir nå rushet inn i produksjon, mest pga at GM vil skjule sine enorme tap, og "Sommerferie" av flere fabrikker skal også hjelpe på.

 

Orginalt skulle bilen få en total rekkevidde på over 600 miles (965.5 KM), meeeeeen...

GM har nå bestemt seg for og redusere tanken, så total rekkevidden blir på ymse 400 miles (643.7 KM), er dette pga press fra bensin produsentene?

Eller er dette nok en blunder fra ett selskap som er for fall???

 

**

Oppdatering 31.08.2008:

Mere info om Volt, denne bilen skal faktisk være med i filmen "TransFormers 2", og GM ser nå sjangsen for og kunne lage flere versjoner av denne bilen.

Det er alleredet ett forslag på bordet om og lage en Cadilac utgave av Volt, samt nå, er også planene om at Pontiac skal få sin Volt i tillegg.

 

**

Oppdatering 18.12.2008:

GM har nå bestemt og sette elbil produksjonen på "hold" status intil videre, dette som følger av den dype finnansielle krisen som selskapet er i.

"hold" statusen kommer som følger av at fabrikken som lager den 4 sylindrede motoren til Volt, nemmelig den 370 millioners (USD) fabrikken i Flint, Michigan, lager også turbo motoren til Cruze, som også får "hold" status intil videre.

 

Chevrolet Volt

4999_volt_1.jpg

fp__fp__ChevroletVolt2.jpg

 

Elektrisk Volt:

5000_volt_2.jpg

 

Brennsel celle Volt:

5001_volt_3.jpg

 

Kilder og bilder:

http://www.dailytech.com/GM+Awards+Battery...article7558.htm

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=9739

Kilde for oppdatering 09.07.2008:

http://www.egmcartech.com/2008/07/08/gm-sh...onger-possible/

Kilde for oppratering 31.08.2008:

http://www.egmcartech.com/2008/08/30/gm-mu...on-of-the-volt/

Kilde for oppdatering 18.12.2008:

http://www.egmcartech.com/2008/12/17/gm-pu...engine-factory/

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Håper de greier å få den ut på gata etterhvert da. Litt overraskende er det at de satser alt på en eneste modell...

 

Husker jeg ristet på hodet for ca 4 år siden, da "de tre store" i Detroit sa noe om at store bensinslukende SUVer er framtida! (Ja! de SA virkelig det! - selv om de pakket det inn med MYE papir!) Alle kunne jo dengang se hvor det bar. Så de har jo gravd sin egen grav.

Lenke til kommentar
Håper de greier å få den ut på gata etterhvert da. Litt overraskende er det at de satser alt på en eneste modell...

 

Husker jeg ristet på hodet for ca 4 år siden, da "de tre store" i Detroit sa noe om at store bensinslukende SUVer er framtida! (Ja! de SA virkelig det! - selv om de pakket det inn med MYE papir!) Alle kunne jo dengang se hvor det bar. Så de har jo gravd sin egen grav.

Det blir vel riktigere å si at de satser sitt "nye" image på en enkelt modell. De vil nok selge nok av de store bilene fortsatt. Tross alt er det amerikanske markedet ned fra rundt 40% fra 17millioner biler, det betyr at det selges fortsatt atskillig flere biler i USA i fjor enn det er mennesker i Norge.

Her er et bilde av produksjonsutgaven av Volt, kontra konseptmodellen: vcomp2.jpg.

 

 

 

 

Tatt fra GM-Volt.

 

Det er riktig som kilden til Fritz0r sier at de har lagt ombyggingen av motorfabrikken til Volt på vent, men GM er ihvertfall veldig tydelige på at de IKKE har satt Volt på vent. Det er jo uansett ikke snakk om produksjon før sent i 2010, solgt som en 2011 modell.

Det jeg er mest spent på er hvordan det norske avgiftssystemet vil behandle en elektrisk bil med "range-extender" som dette er.

 

Cobos

Endret av Cobos
Lenke til kommentar

Hvordan det norske avgiftsystemet skatter Volt skal bli interesannt ja!

Prius får vel fattige 15 000 NOK i "rabatt" for tiden,og har selvfølgelig bare en liten elmotor som støtter en forbrenningsmotor. Mens Volt har vel egentlig en elmotor som, av og til, støttes av en forbrenningsmotor. Logikk tilsier da en mye større avgiftsenking på Chevrolet Volt (men logikk og norske skattemyndigheter er jo en annen diskusjon..) :ermm:

Lenke til kommentar
Hvordan det norske avgiftsystemet skatter Volt skal bli interesannt ja!

Prius får vel fattige 15 000 NOK i "rabatt" for tiden,og har selvfølgelig bare en liten elmotor som støtter en forbrenningsmotor. Mens Volt har vel egentlig en elmotor som, av og til, støttes av en forbrenningsmotor. Logikk tilsier da en mye større avgiftsenking på Chevrolet Volt (men logikk og norske skattemyndigheter er jo en annen diskusjon..) :ermm:

Forskjellen er større enn det. En prius MÅ fylle bensin og vil alltid måtte fylle bensin, siden det som du sier er en vanlig forbrenningmotor som får drahjelp fra en elmotor. Volt derimot siden den har en strømplugg og du begrenser deg til 60km daglig vil "aldri" bruke bensin. Du kan i teorien ta ut bensinmotoren og Volt vil fungere like bra, bare ikke så veldig langt... Så det er på måte en elbil som tauer en henger med et bensinaggregat, bortsett fra at de har flyttet det fra hengern til inn i bilen :) Men veldig spennende absolutt hva som skjer med den ja. Prius teller såvidt jeg husker bare effekten fra bensinmotoren i effektavgiften, mens Volt har en bensinmotor (eller bensingenerator) som yter 65hester bare.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Nå tok jeg bare tall ut av ingenting her, men med dagens tollregler blir et regneeksempel slik:

Avgift for egenvekt: 47 933,00

Avgift for motoreffekt: 5 989,68

Avgift for Co2: -35 000,00

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 18 922,68

Bruksfradrag (0%): 0,00

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 20 223,00

MVA: 50 000,00

Engangsavgift + MVA: 70 223,00

 

Pris på bil: 200 000 (?)

Effekt: 65hk

CO2: 50g/km (åssen skal man beregne dette, siden det er 0 (null) opp til 60km, og så littegrann etterhvert?)

Vekt: 1250 kg (?)

Første.reg.: 01.01.2009

Lenke til kommentar

OML: Mulig jeg ikke ser treet for bare skog her, men hvor har du lagt inn importprisen? (Altså hvor mye koster Volt fra fabrikken!? For det må du vel vite når du kommer fram til 200 k ?)

 

Cobos: Toyota Prius har forøvrig 78 hestekrefter på bensinmotoren. Og derfor en kraftigere bensinmotor enn Chev.Volt. Dette må da vel tilsvare en høyere avgift? Eller er det ikke så enkelt?

Lenke til kommentar

"Pris på bil: 200 000 (?)"

Dette er bare et skudd i mørket på hva en Volt vil koste ny i USA. For alt jeg vet kan den komme til å koste halvparten, eller dobbelt så mye. Jeg tok bare en pris for å få et regnestykke.

 

Det eneste som er avhengig av bilprisen, er momsberegningen, som er et 25% tillegg ... Selve importavgiften blir drøyt 20 000,-

Endret av OML
Lenke til kommentar

Nå vet vi naturligvis ingenting om dollarpris om 2 år. Men GM snakker ihvertfall om rundt $35 000-$40 000 for Volten. Hva det blir i Norge er ikke så lett å si, men generelt mener jeg å ha sjekket at grunnprisen i Norge ofte er ganske nærme den amerikanske prisen vekslet til NOK.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...