Gå til innhold

Nikon billigzoom med VR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det hadde jo vært hyggelig. De villeste ryktene sier jo at den har VR også, det hadde heller ikke gjort noe :o) Men det er neppe en realitet...

Realiteter eller ei, sjansen er kanskje større for en AF-S 28 f/1,4 (med VR?), siden AF-D versjonen har vært ute av produksjon et par år nå?

 

Et knippe som dette hadde vært interessant:

 

AF-S 28mm f/1,4 VR

AF-S 50mm f/1,2 VR

AF-S 85mm f/1,4 VR

 

:dribble:

Lenke til kommentar
eeh..

 

Virker ganske ulogisk med 28mm f1.4 AFS med VR- what's the point? Det vil vel ikke akkurat være et objektiv laget for cropamatører med dårlig skuddisiplin.

 

Er vel egentlig enig med deg der; men PMnormal påstod tidligere at han ønsket IS/VR på en 28mm... Han pleier jo å vite hva han snakker om.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jepp, i følge ryktene. De sier også at en AF-S 50mm f/1,2 er under veis.

 

Men det er vel ingen andre enn de innvidde bak Nikons godt lukkede dører som vet noe sikkert.

 

Det kan bli veldig interesant, vi trenger et Nikon som har lyst til å vinne tilbake den statusen de hadde på 70-tallet. Positivt at Nikon bruker de markedsandelen og økonomiske sikkerheten de har vunnet gjennom suksee i konsument og amatør markedet til å forsøke å vinne tilbake tronen i det journalistiske proffmarkedet fra Canon. Jeg har aldri forstått hvorfor Nikon aldri laget 50mm f1.2 med AF, men det er mulig at Nikons orginale mekaniske AF systemet var umulig å implementere med tanke på det enorme bakre linse-elementet på 50mm f1.2. De laget jo faktisk MF utgaven helt frem til i fjor.

 

Hvis Nikon fortsetter med ny opptikk og proffhus i det tempoet de har gjort i det siste, så er neppe tilgang på den beste opptikken og husene et godt argument for å kjøpe Canon om noen år. Nikon har jo i det siste bygget seg opp nedenfra og oppover, de matcher i dag Canon på proffesjonell fastopptikk og zoomer i teleommerådet, de har verdens eneste rendyrkede pressehus med FF, og er dermed bedre enn Canon på pressefoto hus. Det eneste som mangler for at de skal holde nivå med Canon på alle felt er et kamera som matcher 1ds mkIII til mer studio orienterte oppgaver, og en serie med topp of the line lysterk fastopptikk på vidvinkel, normal og kort tele.

 

Men med AF-S fastopptikk, på kortere brennvidder får vi kanskje se all den top of the line opptikken, som Nikon aldri tidligere har hatt muligheten (?) til å lansere med AF:

24mm f2, 28mm f1.4 (vet at den har hvert i tidlige AF utgaver), 35mm f1.4, 50mm f1.2 og kanskje til og med noe helt nytt med en 85mm f1.2 (selv om det nok er litt for mye å forlange av f-mounten f1.4 er jo ganske så enorm).

Endret av modin
Lenke til kommentar

Og er det noe troverdighet i dette da?

 

For jeg kliner til på en 28mm f1.4 og en 85mm f1.4 jeg, og har jeg penger til overs kliner jeg jaggu til på en 50mm f1.2 også. Så kan kjærringa sitte å sture over at det ble ferie på hytta i år også med regn og alt som hører med.... :fun:

 

Livet er så mye morsommere når man bruker penger på ting som andre oppfatter som litt tja.....hmmm....tilbakestående :)

Lenke til kommentar
Og er det noe troverdighet i dette da?

 

For jeg kliner til på en 28mm f1.4 og en 85mm f1.4 jeg, og har jeg penger til overs kliner jeg jaggu til på en 50mm f1.2 også. Så kan kjærringa sitte å sture over at det ble ferie på hytta i år også med regn og alt som hører med.... :fun:

 

Livet er så mye morsommere når man bruker penger på ting som andre oppfatter som litt tja.....hmmm....tilbakestående :)

Som nevnt er det ingen andre enn de innvidde som vet noe sikkert. Ta f.eks det siste VR-objektivet som tråden egentlig handler om, så vidt jeg kunne se, var det ingen som visste noe før det var offisielt fra Nikon. Det var vel ett bilde som noen hadde funnet på en Nikonside som gikk rundt på diverse forum en dag eller to i forveien, før det var det ingen rykter engang. Det samme kan vel også sies om de objektivene som ble lansert sammen med D300/D3, lite, om noen, treffsikre rykter i forkant der også.

 

Det jeg prøver å si er, hvis Nikon har objektiv(er) du har lyst på i dag, ikke vent kanskje måneder eller år på at en mulig oppgradert versjon kommer. Ryktene er nok mest basert på enkeltes ønskedrøm.

Lenke til kommentar

Japp. Du har nok rett. Og når de lanserer noe tar det jo et halv år før det er i butikkene, eks 24-70 og 12-24

 

Nikon burde absolutt begynne å vise tenner på optikkfronten!

 

Så jeg får klare meg med utvalget de har og heller vurdere noen noct objektiver om jeg skulle bli helt rå på MF og ikke minst vinne i lotto :D

Lenke til kommentar
Det jeg prøver å si er, hvis Nikon har objektiv(er) du har lyst på i dag, ikke vent kanskje måneder eller år på at en mulig oppgradert versjon kommer. Ryktene er nok mest basert på enkeltes ønskedrøm.

 

På den annen side er det vel opplagt, at Nikon for tiden satser seriøst på å ta igjen det forspranget Canon har hatt de siste 20 årene. Så det er vel opplagt at det vil komme mye ny proffopptikk fra Nikon i årene fremover, det er jo ikke noe vits i å handle for å handle heller. Så sånn sett er det jo bare å vente med å kjøpe og gjøre det når det kommer noe interesant. Både Øivind og de fleste andre her på forumet, har vel strengt tatt den opptikken de behøver for å ta den type bilder de har lyst til.

Lenke til kommentar
På den annen side er det vel opplagt, at Nikon for tiden satser seriøst på å ta igjen det forspranget Canon har hatt de siste 20 årene. Så det er vel opplagt at det vil komme mye ny proffopptikk fra Nikon i årene fremover, det er jo ikke noe vits i å handle for å handle heller. Så sånn sett er det jo bare å vente med å kjøpe og gjøre det når det kommer noe interesant. Både Øivind og de fleste andre her på forumet, har vel strengt tatt den opptikken de behøver for å ta den type bilder de har lyst til.

At mange her kanskje har mer enn de strengt tatt har bruk for, er nok ikke til å stikke under en stol. Men så er det også mange som har en dragning mot noe som er (marginalt) bedre, det være seg D300 eller 85 f/1,4, til tross for at de kanskje allerede har D200 og 85 f/1,8. Med dagens dollarkurs kjenner jeg selv denne dragningen er sterkere enn "normalt", og kommer sannsynligvis til å sende en bestilling over dammen om noen dager.

 

Personlig synes jeg ikke det ser ut til at Nikon prøver særlig hardt å konkurrere med hverken Canon eller noen andre. Ser ut for meg at de har et klart og definert langsiktig mål som de jobber mot og bryr seg lite om hva "de andre" gjør. At det kommer nye og/eller oppdaterte objektiver, skulle ikke overraske noen, det har de jo alltid gjort.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Personlig synes jeg ikke det ser ut til at Nikon prøver særlig hardt å konkurrere med hverken Canon eller noen andre.
Spør du meg, ser det heller ut som de prøver å ikke konkurrere med Canon - ved å lage modeller som er midt i mellom. Det er selvfølgelig et konkurransemoment i det også, fordi du trekker til deg kunder fra to andre segmenter, men Canon og Nikon har i en årrekke nå hatt få direkte konkurrenter...
Lenke til kommentar

På andre diskusjonforum kan man lese mange historier om hvordan Nikon nå prøver å få pressefotografene til å bruke Nikon fremfor Canon. Les denne tråden med svarene fra mureena. Les også macleongs svar om vennen hans som ble kontaktet av Nikon da han vurderte å gå over til Canon. Nå har også fyren bak Luminous Landscape slått seg på Nikon. Ser med andre ord ut som Nikon er ganske agressive i markedsføringen nå, særlig det med Finnland.

 

Forøvrig tipser Bjørn Rørslett om at alle burde kjøpe 50mm f1.2 og 35mm f1.4 før det bli rådyrt. CA skal visst være ekstremt forbedret med D3. Ken Rockwell sier det samme om D300. Det blir også diskutert her og en bruker mener dette er et problem med CCD-sensorer som er blitt forbedret sammen med overgangen til CMOS-sensor. I følge han er ikke dette et problem relatert til optikken i så stor grad som vi tror.

 

Gleder meg til mandag :) Denne diskusjonen er forresten i helt feil tråd.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...